Heitteillejättö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja narsissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

narsissi

Aktiivinen jäsen
18.07.2007
1 180
0
36
Olen tässä pohtinut, että mikä lapsella on se ikä, että hänet voi jättää kotiin ilman, että se olisi heitteillejättö?

Kuinka nuoren lapset olet siis jättänyt tunniksi yksin kotiin?
Kuinka nuoren kahdeksi tunniksi?
Kuinka nuoren viideksi tunniksi?
Kuinka nuoren yöksi?

Milloin lapsen siis voi jättää kotiin ihan yksinään, ettei se olisi kuitenkaan heitteillejättö?

tuohan riippuu täysin lapsesta. Toinen voi hyvin olla koulun jälkeen itsekseen ja osaa laittaa itselleen ruokaa ja aloittaa läksyjen teon. Toinen taas vaatii jonkun aikuisen läsnäoloa idempään. Missään tapauksessa en alle kouluikäistä jättäisi yksin kotiin edes siksi tunniksi vaikka ihan fiksuja nuo ovatkin.

Meillä aiotaan jättää huomenna 9v, 7v ja 5v keskenään kotiin noin puoleksi tunniksi. Miehellä alkaa kokous samaan aikaan, kun minulla loppuu työt.
Normaalistikkin nuo vanhemmat ovat kahdestaan koulun jälkeen tunnin pari.
Yöksi en yksin tuon ikäisiä jättäisi, mutta koulun jälkeen pärjäävät ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuohan riippuu täysin lapsesta. Toinen voi hyvin olla koulun jälkeen itsekseen ja osaa laittaa itselleen ruokaa ja aloittaa läksyjen teon. Toinen taas vaatii jonkun aikuisen läsnäoloa idempään. Missään tapauksessa en alle kouluikäistä jättäisi yksin kotiin edes siksi tunniksi vaikka ihan fiksuja nuo ovatkin.

Eli minimiraja on ehdottomasti se, että lapsen on oltava koulussa?

minä olen ollut 5-vuotiaana ekan kerran yksin kotona vajaan tunnin. osoasin käyttää puhelinta ja olinkin soittanut pari kertaa tädilleni sinä aikana. Riippuu tietenkin lapsesta, mutta minä osasin laittaa itselleni leipää yms syömistä ja käydä vessassa, eli hyvin pärjäsin ilman akuista hetken. Yön yli en jättäisi alle 15-vuotiasta, enkä kyllä ehkä alle 16-vuotiastakaan yksin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minä olen ollut 5-vuotiaana ekan kerran yksin kotona vajaan tunnin. osoasin käyttää puhelinta ja olinkin soittanut pari kertaa tädilleni sinä aikana. Riippuu tietenkin lapsesta, mutta minä osasin laittaa itselleni leipää yms syömistä ja käydä vessassa, eli hyvin pärjäsin ilman akuista hetken. Yön yli en jättäisi alle 15-vuotiasta, enkä kyllä ehkä alle 16-vuotiastakaan yksin.

Ja vieläkään en näköjään osaa kirjoittaa!

Meillä eskarilainen opetteli syksyllä olemaan ittekseen hetkisen ja nyt menee hyvin tunti ja toinenkin, osaa soittaa perään jos asiaa tulee.
Riippuu ihan lapsesta se yksin pärjääminen. Itte olin yksin kotona päivät kun ikää oli 5vee, eikä näkynyt sossutätejä meidän oventakana kolkuttelemassa :D

Veljeni jätettiin n. puoleksi tunniksi yksikseen kotiin, kun hän oli 4vuotias, sitä ennen minun kanssani ( olen nyt 13-vuotta ). Äitini jättäisi vaikka alle 10 - vuotiaan yksin kotiin yöksi, jos olisi pakko. mutta mieluiten yli 11v.

Ja siis öö--- veljeni on nyt 8 - vuotta. Oppi lukemaan ja kirjoittamaan, sekä oppi puhumaan eglantia jo neljän - viiden vuoden iässä ja on muutenkin luokkansa paras oppilas.

Yhteistyössä