heitin 4-vuotiaan lautapelit roskiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gangnamstyle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

gangnamstyle

Vieras
Lapsi ei siivoa nykyään koskaan sotkujaan. Tänäänkin 2 lautapeliä levitellyt pitkin olohuonetta aamusta asti. Minä ne olen lopulta siivonnut, kun lapsi ei siivoa. Vielä ennen nukkumaan menoa hän otti pelit hyllystä ja roiskasi lattialle. käskin siivota ja taas alkoi huuto ja tappelu. Varpitin että jos minä joudun vielä kertankin siivoamaan niin minä kerään me roskikseen. huuto yltyi, ei siivonnut joten heitin pelit roskiin. arrrrr kyn tuo on välillä niin jukuripää.

Lapset on välillä. Ei kai niitä pelejä roskiin kannata laittaa, laittaa vähäksi aikaa jäähylle - voisi tehota paremmin.

ei niistä taida olla enää mitään iloa, kun osia hukassa. huuuh, kun se vaan riittäisi että omat jäljet (lelut) siivotaan. seuraavalla kerralla alan laittaa leluja jäähylle. olen aika varma että viikonloppuna ei ole lainkaan leluja jäljellä.

[QUOTE="OMG";27180298]Ootko ihan sekasi? Ei nelivuotias vielä osaa tollasia juttuja eikä tartte osatakaan.[/QUOTE]

Kyllä tasan osaa jos haluaa :D ja nuorempikin.

Sen sijaan sanoisin että riittää jos lapsi osallistuu siivoamiseen. Yksin ja oma-aloitteisesti ei vielä voi odttaa selviävän. Meidän 4 v on jo pitkään siivonnut omat sotkunsa, kunhan äiti on mukana ja osallistuu. Riittää kun vaikka pidän laatikkoa auki, niin poika kerää palapelin palat. Mutta yksinään ei sitä tekisi.

[QUOTE="OMG";27180298]Ootko ihan sekasi? Ei nelivuotias vielä osaa tollasia juttuja eikä tartte osatakaan.[/QUOTE]

Ai neljävuotias ei osaa siivota! Älä naurata! kyllä tuo osasi siivota jälkiään alle 2-vuotiaana,nyt sitä vaan ei huvita.

Lapselle varmasti kelpaa vähän puutteellisetkin pelit. Ne kun tykkää niitä nappuloita liikutella itekseenkin ja keksiä omia sääntöjä. Lapsille pitää opettaa miten lelut kerätään, kädestä pitäen...myös seuraukset jos niitä ei kerätä ja jäähylle laitto on usein hyvä keino, vaikka itku tulisikin ja varmastihan se tulee - älä anna sen häiritä vaan toimi johdonmukaisesti. Näin lapsi oppii. Kiukunpuuskia ja koettelemuksia on kaikilla lapsilla ja aikuisillakin. Lapselle pitää antaa toimivat rajat ja rakkautta roppakaupalla. Uhmaikä kuuluu asiaan ja pitää vain ymmrätää että ei lapsi sitä kiusalla tee ja toimia aikuismaisesti. Ei leluja roskiin siis.

Kyllä 4-vuotias osaa jos tahtoo osata. Meidän 3-vuotiaskin tietää, mitä tarkoittaa "jollet NYT siivoa, niin äiti suuttuu ja siivoaa". Roskiin menevät meilläkin. Tai roskiin asti on päässyt oikeasti vain muutama rikkinäinen auto, mutta kirpputorille olen leluja vienyt.

Meillä on eteisen kaapissa kirppispussi, jonne joutuu lelut, joita "kohdellaan huonosti". Enkä koe tippaakaan huonoa omaatuntoa. Lapsi tietää, että sinne menevät lelut, joita ei enää tarvita ja joku pienempi saa ne sieltä kirppikseltä. On jopa ihan omatoimisesti kerran kerännyt kasan pikkuautoja, koska "niitä on liikaa, kun kaikkia ei jaksa siivota".

Kyllä pienenkin pitää oppia siivoamaan jälkensä. Tai käytännössähän yleensä siivotaan lelut yhdessä, mutta tahallaan ei sotketa ja jätetä muiden siivottavaksi.

Kyllä siivoan itsekin lapsen kanssa, mutta nykyään ei tee sitä minunkaan kanssa. tyhjentää kaikki legot, kirjat, lelut ym tanssii niiden päällä ja jåttää minun tai isänså kerättäväksi. en jaksa enää ja kun jotain ei arvosta niin sitä ei tarvitse. ;-) eiköhän tuo tuittuilu lopu joskus....

Ai nelivuotias EI OSAA?? Ei jumalaut mitä äitejä taas. Jo kaksi vuotias osaa korjata jälkensä ja nelivuotias jo laittaa pyykkejä jne ihan omasta tahdostaan.

AP. Ihan oikein teit, tosin olisit vaik antanu hyväntekeväisyyteen. Oppiipahan olemaan.

Yhteistyössä