**~**HEINÄVAUVAT 2007**~**

Mäkin laiskiainen kirjoittelen tänne kuulumisia (ei oo saanut aikaiseksi paljon kirjoitella)
Mut kumminkin

tytön 10kk neuvola
pituutta 70,6cm
painoa 8025g
pää 45,6cm

Valtakunnassa kaikki hyvin, konttaa, kävelee tukia pitkin, yrittää kiipeillä/roikkuu käsiensä varassa, vapaa seisominen juuri alkanut, jokeltaa/karjuu/kirkuu, ja tyttö on oppinut keimailla... tyypillinen nainen siispä ;) . Harmiksi täällä koko poppoo ollut kipeänä räkä lentää suista ja nenistä, mut ei ainakaan toistaiseksi mitään maata järisyttävää.

Et tämmöistä täällä...
 
Täälläkin vatsatauti vieraili. Meni onneksi nopeesti ohi. Vuorokauden oli Eetu kipeänä. Kuumetta nosti ja ripulia lähinnä. Pari kertaa oksensi. Inhottava tauti kyllä, mutta onneksi meni nopeasti ohi. Nyt jännätään että tuleeko itelle.

Eetu on nyt oppinut konttaamaan ja muutaman kerran on noussut seisomaankin tukea vasten. Mut yleensä nousee vaan polvilleen. Osaa myös vilkuttaa ja taputtaa. Sanoja tulee jonkun verran ja koko ajan on äänessä :)

toistamiseen äidiksi, Mitäs te tänne Joensuuhun? sukulaisiin vai?

Kesälomareissuista joku joskus kyseli... Me ollaan lähdössä viikoksi heinäkuussa Ahvenanmaalle. Muutoin varmaan ihan vaan lähistöllä mummoloissa ja mökillä.

Nyt Eetu kutsuu... pitää mennä.

Lotta84 ja Eetu 10,5kk
 
Moi pitkästä aikaa!! :wave:

Ensinnäkin: tosi paljon onnea plussanneille!!!! :flower: Meil on kans annettu "lupa" kolmoselle, mutta kun ei oo vielä kuukautisia näkyny ei kuulunu.
onko täällä ketään muuta jolla ei olis vielä ollu menkkoja? Tosin: vasta pari viikkoa sitten olin tarpeeksi pirteä, että jaksoin kanniskella poika yöllä ja päästiin sitten eroon siitä yöimetyksestä. Tähän asti oon ollu niin tööt, että oon vaan imettäny kun se on ollu helpompaa.

toistamiseen äidiksi Otavalla laitettiin kans putket tuossa reilu viikko sitten. Toivottavasti auttais niin meillä kuin teilläkin.

Kauheesti teidän pikkuset jo menee! :eek: Täällä mennään edelleen ryömimällä ja vasta ihan muutama viikko sitten siirryttiin syöttötuoliinkin kun ei poika jaksanu ennen sitä istua.

pollerolle ei kait siihen mitään vippaskonsteja ole. Mulla tuli viimeks maitoa useita kuukausia sen jälkeen kun lopetin imettämisen. Ei tietenkään rinnat enää täyttyneet. Mun mielestä kannattaa vaan lypsää suurimmat paineet pois, kyllä se siitä vähitellen.
 
Lotta84 Sukulasiin joo. Mummo asuu siellä samoin neidin kummitäti ja isännän yks kaveri. Tää onkin sit eka kerta kun mummo, ja isännä kaveri näkee neidin. Männä kesänä ei jaksanut lähteä sinne ajelemaan ja muutenkin tuntuu että on niin mukavuuden haluinen että nää ns pakko käynnit tulee vaan tehtyä.

Vaikka meinasin mie hiihtolomalla lähteä lentäen, mutta olis ollut niin persanan kallista että autolla olis ajannut kerran jos toisenkin,mutta en sit taas talvella uskaltanut itekseen lähteä...

Ninniliina Joo toivotaan että on apua. Mun mielestä neidissä on havaittavissa jo sellaista ns omaa itseään. Huomas kyllä kun oli kuukauden verran tulhedusta enemmän ja vähemmän niin kummasti rokotti. Nyt on muutaman päivän mennyt kuin mikäkin villi neiti.... JA osaa oikein kikkailla kun huomaa että saa huomiota....

Mitens muuten ootko jo uskaltanut antaa Otavan ilman korvielle tulevaa lakkia? Mulla viel ainakin kamala pakko mielle suojata korvia. Esikolle kun putket laitettiin oli talvi eikä tätä tarvinnut miettiä...

Mutta nyt on taas mentävä...
 
Ninniliina, täälläkään ei oo menkat vielä alkanu. Taidan tosin olla hidasta sorttia, kun ei tuosta esikoisestakaan alkanu menkat kuin vasta n. 20 kuukautta synnytyksestä... Kolmannesta täälläkin haaveillaan, mutta mun pitäis toi panokin saada alas, BLÄÄH!

Täällä kanssa kiukutellaan syömisen kanssa. Kaikki menee, mutta vain parin lusikan verran. En viitsi pakottaakkaan, neukkarin mukaan olisi poskihampaat tulossa ja siksi saattaa tuo syöminenkintakkuilla...

10 kk neuvola oli eilen. Syömättömyydestä huolimatta pojalla oli paino noussut yli 600 grammaa, eliturhaan oon siis ollut huolissani.
PITUUS: 74,5 cm
PAINO: 9 220 g
PIPO: 46 cm

Poitsu nukkuu huonosti, johtuu luultavasti hampaista. "Kävelee" unissaan, eli tykkää nukkua kyljellään mutta siitä kääntyy mahalleen ja siitä on pakko nousta kontalleen ja istumaan. Ja sitten ryömii äidin kainaloon kitisemään ja kohta sama alkaa alusta... Onko muilla näin?? Luultavasti on vain joku vaihe joka menee kohta ohi, mutta kun omat yöunet kärsii aika reippaasti... :/

Vaan nyt pitää taas mennä! :wave:
 
Piiitkästä aikaan kuulumisia tännekkin... Jäppinen meillä venyy ja paukkuu. 10kk mitat (kuukausi sitten) 77cm,10 080g järkeä 47,2cm. Vajaa kuukausi ja tuo täyttää jo vuoden :heart:

Kovaa kyytiä kontataan ja tukia pitkin kävelee. Tuolit yms, mitä edessään voi työntää liikkuu myös. Taputtaa,moikkaa ja vilkuttaa. Ruoka maistuu ja sitä uppoaa paljon. pottaan tulee likimain kaikki kakat. Ihme flunssia ollu pitkin kevättä, mutta joskohan tämä tästä.

APUA!!! Enään viikko ja sitten töihin :headwall: . Perhepäivähoitajalle sain paikan, aloittaa siellä elokuun puolvälissä. Ei sitten oo "yhteistä" lomaa meillä isännän kanssa tänä kesänä, joten reissuja ei juurikaan tule tehtyä.
 
Apuva! Meijjän pien mies ei haluu nukkuu enää päivällä!!! Kolmena päivänä ollu aika hankalaa nukuttaa. Meinaa vaan kammeta vaunuissa istumaan ja haluis katella maisemia vaikka olis kuinka väsyny!
Meillä taidetaan siirtyä ihan lähipäivinä yksiin päikkäreihin... :| vielä on kahdet nukkunu :whistle:
Meillä ollaan koko ajan seisomassa, itse ottaa askelia n. 6-8 kpl ja nousee myös itse keskellä lattiaa seisomaan...ja vauhti on hirveä!
Sit suututaan ihan hirveesti jos jostain kieltää, yleensä itku tulee jos sanoo ei!
Potalla käydään epäsäännöllisen säännöllisesti eli aina kun on vaippa kuiva ku herää ja ruaan jälkeen, useinmmiten tekee pissit pottaan!
Tuntuu että ihan hirveesti alkanu ymmärtämään kaikkea viimesen viikon sisään =)
Ihana ilma oli tänään, kiva kun tulee kesä :heart:
 
Tänään saatiin sit taas kuuri korvatulehdukseen :( :( :( Meni viime yö tyttöä kanniskellessa ja hyssytellessä. Ei osannu muta kun valittaa. Ei suppokaan tuntunu paljoa auttavan. Aamulla kuuden aikaan sit nukahti syvään uneen ja mä sain nukuttua sit sen 1½ tuntia. Piti herätä laittamaan esikoinen kouluun viimeisen kerran tänä keväänä. Huomenna olis vielä kevätjuhla (taitaa ollakin jo tänään...

Taidoista on ollu jotain puhetta... Meillä kävellään tuettuna (taaperokärry pop), vilkutetaan, moikataan, yms. Uusin on nyt puhelimeen höpiseminen. Ottaa leikkipuhelimen korvalle ja koittaa sanoa haloo!!! :LOL: Taitaa äiti lörpötellä puhelimeen...
Sanoja kovasti tapaillaan ja äittä ja itä jo tulee. Omaa kieltään mongertaa sujuvasti!

Kesäisiä terkkuja kaikille!!! :flower: :flower: :flower:
 
Flunssa :headwall: :headwall: ja tottakai just kun mies on viikon poissa. Miten se voikin aina iskee näin |O molemmat pojat räkäsiä kun mitkä ja viime yönä en nukkunu paljon yhtään kun kanniskelin pienempää koko yön sylissä :/

toistamiseen äidiksi oon kyllä pitäny Otavalla vaan hellehattua tai huppua nyt ulkosalla, vähän ilmasta riippuen eli en oo korvia sen kummemin suojellu - ei mun mielestä kukaan lääkäri oo siihen kehottanukaan, tai sitten multa on menny jotain ohi :snotty:

Allunmamma meil on kans pojalla sellasta, että kääntyy monta kertaa unissaan yöllä mahalleen ja sitten on hirmu kiukkunen kun ei tajua, että mitä oikeen tapahtu :D Oikeen huokasee helpotuksesta kun hänet käy kääntämässä takasin oikeenpäin. Se on sitä kun noi uudet taidot tuppaa uniinkin.
Mites imetätkö sä vielä? Mietin vaan, kun joskus oon sellasenkin kuullu, että jos ei menkat ala vuoteen niin suositellaan imettämisen lopettamista. Mahtaakohan toi pitää paikkaansa??

Marzulle ja tytölle jaksuja korvatulehduksen kanssa. Se on kyllä niin kurjaa kun toinen itkee kipua, eikä mikään auta, vaik kuin haluais jotenkin helpottaa toisen oloa :(

P.S. Mä en tiedä muistaaks kukaan mitä olen omasta olostani höpötellyt, mutta pääsen varmaan syksyllä alottaan terapian, josko sieltä apuja löytyis :) Tällä hetkellä vähän hassu olo kun lääkemäärää just nostettiin, mutta pikku-hiljaa tuntuu, että löydän taas sen ihmisen, joka oikeasti olen. =)
 
:attn: Vinkkejä kaivataan karkeamman ruoan syömiseen :attn:
Tyttö (täyttää siis kohta 11kk) ei suostu syömään juuri yhtään karkeampaa ruokaa, vaan ainoastaan sileitä soseita. Yökkää ja ennenkaikkea jemmaa suussaan karkeampaa ruokaa. Ollaan harjoiteltu tätä varmaan 2kk, mutta eipä juuri muutosta asiaan..Onko vinkkejä miten saisin asiaa eteenpäin; esim. leipää syö, mutta muusattu ruoka ei mene alas...
 
Moi pitkästä aikaa! Ehdin lukaista vaan tämän viimeisimmän sivun joten kommentteja siihen:

Meillä ei myöskään mene karkeammat palat soseiden seassa. Sormiruokaa syö kyllä, kakoo sitäkin joskus eli kurkku on vaan tosi herkkä. En ota paineita, odotan että tulee poskihampaita koska onhan se nyt vähän vaikea syödä isoja paloja etuhampailla varsinkin kun oksettaa.

Samoin täällä riehutaan ympäri sänkyä öisin, "vahingossa" noustaan istumaan unissaan ja sitten laidan yli isoon sänkyyn kun hätäännytään että mitä tapahtui. Nyt on onneksi alkanut meidänkin poika nukkua jopa 4-5h putkeen öisin, tähän astihan saattoi joskus heräillä viikonkin putkeen 1h välein... :( Jos ei olisi näin kuuma kietaisisin pojan pelkällä pussilakanalla kapaloon, siinä nukkuu ainakin alkuyön vähän rauhallisemmin. Toisaalta toi kuuluu ikään, menee varmaan ohi joskus.

Kuulumisia muuten:
Imetyksen poika "lopetti" itse 8,5kk alkaen ja viimeiset imaisut otti 9kk iässä. Jätti vaan imetyskertoja väliin ja pakkohan se tietty määrä maitoa oli saada menemään päivässä joten ei muuta kuin pullosta. En lypsänyt omaa maitoa koska sitä oli aina tullut vain juuri pojan tarvitsema määrä - tosi vähän lypsämällä koskaan.

Poika oli 10kk neuvolassa 74cm/8,5kg. Hoikka vipeltäjä siis. Potalla on käyty n. 1,5kk ja aina sinne jotain tulee, kakka on tullut vain kerran pottailun aloittamisen jälkeen vaippaan. Käytän melko säännöllisesti esim 2h välein, ei tuonikäinen kyllä osaa vielä pidättää joten vaippoja ei juurikaan säästy. Poika nousee ihan mitä tahansa vasten pystyyn, kävelee tukea vasten/tuettuna, roikkuu käsien varassa. Konttaamaan alkoi vasta nyt seisomisen jälkeen kun on tähän asti päässyt tosi lujaa ryömien - ja edelleen menee mieluiten niin. Aivan älyttömän energinen sälli joka viihtyy noin 10 sekuntia per kohde. Ymmärtää myös tosi paljon puhetta, ei itse sano sanoja mutta juttelee paljon ja ihan selvästi kysyy Häh =)

Oma vointi: menkat alkoi jo ennenkuin imetys loppui eli n. 9kk synnytyksestä. Kierto on vielä lähes 40 päivää. Nyt vasta kävelyyn on voinut laittaa vauhtia, tähän asti on ollut samanlaista laahustamista kuin raskaana.
 
Heippa!
Meillä nyt sit kävellään jo ihan ite, ihan huoneesta toiseen, muutamassa päivässä oppi! =)
Eli ikää vielä hetken tuo 10 kk.
Juttua tulee kovasti ja sanoja joitakin. Kova mies nuuskuttamaan ja ilmeilemään.
Hereillä ollaan päivisin yhä enemmän ja nukuttaminen päiväunille on monesti työn takana
:/
Näillä näkymin meille tulee kolmaskin lapsukainen sit helmikuussa :D Ikäeroa olis tulossa n 1v7kk, jos kaikki hyvin menee! :wave:
 
Täällä on ainakin yks joka tosiaan nauttii vesisateesta! On niin paljon helpompi hengittää...

Tossa tosiaan istuskelin ulkona jonkin aikaa kun laiton tyttöä päikkäreile. Säikähin sit pahemman kerran kun jokin kiipesi lahetta pitkin ylös... :$ Ja lopulta istui orava mun sylissä. Ei uskaltanu mennä sateeseen vaan viihty mun kanssa katoksen alla... Tää on sitä maalla asumisen riemua.

Tytön olo on jo paljon parempi, kiitos lääkekuurin. toivotaan nyt et meni ohi tuolla kuurilla tuo korvatulehdus.

Ja asiasta viidenteen hypätäkseni... Onko täällä ketään joka on ottanu kierukan ehkäisymuodoks? Onko millainen kierto sen kanssa? Mulla on ollu kierukka kohta puol vuotta ja kerran on menkat ollu (nekin niukat). Muutenkin ollu todella vaivaton.

Tosiaan tässä rupee jo jotkut 1v synttäreitä suunnittelemaan. Aika tasan vuos sit oli pallovattani kanssa pesemässä mattoja 27 asteen helteessä. Oli joo tukalaa ;) Toisaalta on ikävä sitä mahaa, mutta toisaalta taas ei missään nimessä enää...
(On aina kiva lueskella edellisen vuoden tapahtumia äitini allakasta. Sillä on tapana kirjoitella kaikki päivän tapahtumat ja lämpötilat muistiin.)
 
Työt on sitten alotettu... Hirveetä vauhtia on vuosi mennyt, 27pv ois täällä 1v. synttärit. Tosin kakut yms. hoidetaan päivää myöhemmin. Pitäiskös tuonne taapero puolellel laitella pulinoita pystyyn?
 
karvatonkoira ONNEA ONNEA :flower: Ihanaa kuulla vauva-uutisia :heart:

En ehdi paljon käydä täälläkään edes lukemassa, Julius on niin vauhdikas pikkumies että touhua riittää :whistle: :heart: Ja tosiaan päivät menee nopeasti, mutta ovat sitäkin ihanampia!
Mä niin tykkään kesästä, on mukavaa kun ei ulos lähtiessäkään tarvii tumpata kamalasti päälle. Paljon ollaan ulkona oltukin, pikkuinen tykkää tutkia kaikkea pihalla ja loikoilla nurmikolla. Onneks ei asuta enää siel kerrostalossa, nyt kun oma piha niin on paljon enemmän tekemistäkin ulkona. Hiekkalaatikkoa suunniteltiin jos hankkis, keinu on jo ja kyllä sitä keinumista rakastaakin :heart: Nauraa oikein ääneen kun vähänkin saa vauhtia :D

Nurmikkoa ja voikukkia on myös maistanut, ja muurahaispesäänkin ehtinyt B)

Julius kävelee tukea vasten tai tuettuna aikamoista kyytiä ja harjoittelee seisomista ilman tukea.

Neuvolassa käytiin 3.6. ja mitat oli 9510g ja 74cm. Pipo 46,3cm.
Muuten kaikki hienosti, mutta HB oli 88 ja sitä nyt seurataan. Ensi maanantaina mennään labraan ja otetaan verikokeet. Toivottavasti olis lähtenyt nousuun ettei tarviis mitään rautatiputusta josta neuvolan täti puhui :'(

Paljonko teidän muksuilla ollut hb alle vuoden ikäisenä??
Meille terkkari sanoi että n.100 on normaali ja tosiaan tuo 88 sen verran alhainen, että lääkäri passitti labrakokeisiin. Terkkari arveli että menee liikaa maitoa ja liian vähän muuta ruokaa. Maidon määrää on niin vaikea arvioida, kun kaikki menee tissistä mutta ei kyl omasta mielestäni ihan hirveästi tissia enää ota. Ja ruokakin maistuu ihan hyvin, 5 ateriaa päivässä.
Millaisia määriä teillä syödään kerralla/päivässä? Mietin jos sitten määrät on liian pieniä :/ On kuitenkin tosi pirteä ja vauhdikas poika, ei mitenkään unelias tai muutenkaan aneemisen oloinen. Mies jo epäili että jos terkalle tuli mittavirhe, ei ottanut uutta näytettä. Ja varpaasta siis mittasi.


Mites oletteko miettineet siirtymistä Taapero-puolelle samalla poppoolla? Nopeasti lähenee ensimmäiset 1-vuotissynttärit, on tosiaan vuosi mennyt hujauksessa! :whistle:
Tuntuu että aika paljon porukkaa tippunut pois, jos katsoo etusivun listaa. Toivottavasti mahdollisimman moni kuitenkin haluaisi edelleen jatkaa kokemusten vaihtoa tässä porukassa. Tai oma kerhokin olisi ainakin minusta kiva juttu, jos joku sellaisen haluaisi perustaa B)
 
Moi pitkästä aikaa...

Vähän hiljaiseloa ollaan pidetty. Kaikki on täällä hyvin, mutta äitienpäivänä alko mulla tiputtelu ja tiistaina todettiin kohdun olevan tyhjä. :'( Tuulimunaksi epäilivät.

Eetu voi hyvin ja kohta alkaa kävelee ilman tukea. Kauheasti yrittää ja sitten itku tulee, kun kaatuu lattialle.
 
Ukkosen keskellä suojautuu.... Toivottavasti kukaan ei vedä herneitä nenään, kun en keneltäkään kysynyt, että sopiiko että uuden ketjun aloitan tuonne taapero puolelle.

No joka tapauksessa sieltä löytyy nyt meille ketju nimellä HEINÄKUUN 2007 TAAPEROT.

Laitoin niille joilla oli maininta niin lapsen nimen perään, mutta muuten vaan tyttö tai poika. Ja sit heitin sinne että mitä jos laitettaisiin tuohon aloitus sivulle tiedot 1v neuvolasta kun täällä oli ne syntymämitat.

Mutta nyt kone kiinni ettei ukkonen tee tuhojaan

Sen verran vielä että putkikontrolli oli tänään ja putket siellä missä pitääkin. Kuunteli neidin keuhkot, jotka oli puhtaan, mutta jonkin verran on neidillä allergista tukkoisuutta... Että näin.
 
Joo... vuos sitten oli vähän eri fiilis... Mä en niin kauheen mielelläni muistele ja paljon olen onneksi siitä unohtanut, koska olo oli aika paska välillä.

Mun mönkeröinen nousi 11kk synttäreitten kunniaksi ensimmäistä kertaa tukea vasten seisomaan :heart: Istumaan ei osaa vieläkään nousta...
Leikkivät jo hirmu paljon yhdessä esikoisen kanssa, Otava osallistuu puuhiin omalla tavallaan ja seuraa Eemeliä joka paikkaan :D

Viipille iso :hug: ikävä kuulla :(
 
Samperi sentään... Esikoinen tuli ja hävitti kaikki tekstit mitä olin kirjottanu... :'( :'(

Aloitetaan sit uudelleen.

Tuntuu että meidän neiti oppii uusia asioita joka päivä. Koko ajan matkii ja tapailee uusia sanoja. Selviä sanoja on jo äiti (äittä), auto, ota, joo ja haloo (haoo). Toi joo tulee aina aika osuvaan ja oikeaan paikkaan. Esim. kun kysyn isännältä et otatko kahvia, niin kuulu lattialta et joo... :LOL: Muutaman kerran on nauru ollu herkässä.
Ja puremaan on oppinu! Sormet on välillä jälkiä täynnä...

MEidän isompi tyttö on sit päättäny et siitä tulee parturi isona :whistle: Harjoitteli sitten omalla päällään eilen. Leikkasi kynsisaksilla (äitiyspakkauksesta) omasta päästä tuppoja irti. Tuli vaan huoneestaan tupsun kanssa ja sano:" Äiti, mä leikkasin hiuksia." Oli sit siiliä etuhiuksissa, 5cm:n pätkiä keskellä päätä ja joitain latvoja leikattu takaa... Oli äitillä miettimista et itkeekö vai nauraako :LOL: Pienen keskustelun jälkeen sovittiin et parturi hoitaa ton hiusten leikkuun...

Viipille tosiaan iso :hug: . Ikävä kuulla tuommoisia uutisia.

Mutta onnittelut kuitenkin sulle karvatonkoira :flower: :flower:

Nyt täytyy laitta isommat villit ipanat sänkyyn...

Kesää ja jussin odotusta kaikille!
 
ens viikolla tulee 1v neuvola vaikka täyttää vasta 9. päivä, mutta meil on sillo just muutto. Meillä kävellään tukien loistavasti. vain kun uskaltais päästää siittä yhestä sormesta irti niin menis lujaa ihan ite. kaikki kiinnostaa mikä on "kiellettyä" . :D
Osaa sanoa äiti/mamma riippuu mitä kieltä on viimeksi puhuttu sille, Paappa=isä, Emma(hoitaja), aarri = vaari, kissa, tätä, anna ja kun on hyvää tulee mmm... ammaa... ja neij on ei.

Muutto sekoittaa unia niin ettei oikeen malta nukkua ja muutenkin päivä rytmi melko sekainen kun tupa täynnä laatikoita jo. mennään ja tullaan.

Meidän selänmustelmalle löytyi vihdoin selitys se on verinen mongolianluomi (mongolia spot). Ei ole onneksi vaarallinen, mutta kontrolli on silti viel puolenvuoden päästä.

Matias leikkii kielellä koko ajan ja virnistää nenää melko hauskan näköinen.

Milloin sitä pitäis alkaa pottailla? ent päästä tuttipullosta eroon?

Lokakuulla aletaan koittamaan toista jotta sais heinäkuulle. ku nyt kaikki on täs perhee syntynyt heinäkuussa.Isomummu 3.7, mun isä on 5.7, matias on 9.7 appiukko 10.7, isäntä 16.7, mä ite 23.7, mun veljen vaimo 25.7.

Mutta mun pitää mennä kattomaan mitä tuo yks NYT syö....

T.mä ja matias pian 1v.
 

Yhteistyössä