Heinäkuun vauvat 2015

Oho, riikkunen onpas teillä iso vauveli :)

Meillä elellään väsynyttä ja tapahtumarikasta vauva-arkea. Hampaita on poika tehnyt jo kauan ja yöt menneet ihan rikkonaisiksi. Ja sit kun yöllä valvotaan niin päivällä nukutaan enempi. Poika on ränänen ja välillä mikään ei ole hyvä. Kitisee ja kitisee ja kuola valuu sekä yrittää laittaa suuhun ja jurskuttaa ikenillään kaiken mahdollisen. Käännytään mahalta selälleen ja toisinpäin ja kovasti pylly nousee masulla ollessa ja haluaa selvästi eteenpäin muttei vielä osaa ryömiä. Pyörii kyllä ja liikkuu siten. ¨
Oman haasteensa tähän meidän arkeen tuo tämä mun toinen raskaus :sleep: Kokoaikainen väsymys ja jaksamattomuus meinaa välillä käydä liian hankalaksi mutta onneks on tuo mies kans kotona joka hoitaa poikaa ainakin yhtä paljon kuin minä. Silti olen niin v-ä-s-y-n-y-t. Ja raskausdiabetes tässäkin raskaudessa. Insuliinit illassa, viimeksi oli aamussakin mut nyt vaan toisaseks illassa.
Tää uusi raskaus on ollut mulle henkisesti tosi vaikea juttu, ainakin alussa. En millään voinut kuvitella että ensin vuosien lapsettomuus ja sitten uusi raskaus. Vieläkin tuntuu että miten ihmeessä ensi kevään lopulla sitten kun onkin 2 lasta ja näin pienellä ikäerolla. Toki asiaan olen jo tottunut mutta hirvittää silti. Osittain ahdistaakin mutta kyllä me pärjätään, tiedän sen. Tää ei vaan ollut millään tavalla suunnitelmissa kun ei edes oltu päätetty halutaanko kuin yksi lapsi. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta valittaa ja tuntea välillä näitä tuntemuksia kun jotkut ei saa ollenkaan lapsia ja toiset taas haluavat tarkoituksella lapsia pienellä ikäerolla joten kiitollinen ja tyytyväinen pitäisi olla. Mielessä vaan myllertää niin hormonit kuin väsymys koko ajan.
Odotan vain sitä toukokuuta että pääsen synnyttämään vaikka sekin pelottaa taas.. No, mutta tämän raskauden jälkeen en tule raskaaksi, otan vaikka tuplaehkäisyn käyttöön..
Mites muilla menee? Olisi kiva kuulla ihan arjen kuulumisia vaikka itselläkin vaikeuksia siinä että aika riittäisi kirjoittelemaan vaikka lukemassa tätä uinuvaa ketjua välillä käynkin.
Ensi viikolla pojalla neuvola, taitaa olla kasvanut melkoisesti vaikka meillä onkin tällä hetkellä melkoisia syömisongelmia. Ei meinaa huolia tuttipulloa tai juomista ollenkaan mutta soseita syö. Hampaat varmaankin.. Huoli on välillä kova mutta kyllä menee vissiin silti nesteitä tarpeeksi kun pissavaippoja tulee. Tää on tätä ekan lapsen kanssa, ehkä toisen kanssa osaa sitten relatakin o_O

Mukavaa joulunodotusta kaikille!

StaRR ja poika 6kk ja uusi asukkinen rv17+0
 
Viimeksi muokattu:
Vähän on hiipunut tämä ketju tosiaan. Itse olen joskus käynyt lukemassa, mutta kirjoittaminen entistä laiskempaa :)

Tyttönen täyttää 28.12 jo 6 kk. Aika on hurahtanut siivillä. Rintamaito maistuu, siirryimme maistelemaan kiinteitä tuossa vähän ennen 5kk kun tuntui, että yöllä herätään syömään jopa 10 kertaa. Hyvällä ruokahalulla syö porkkanaa, perunaa, bataattia, maissia, palsternakkaa, hedelmäsoseita ja illalla ollaan alettu syömään puuroa pientä määrää. Tavallinen kaurapuurokin maistuisi, mutta tarvitsee joukkoonsa hedelmäsosetta, luumua tms. kun tuntuu muuten kovettavan liikaa. Maitoa juo pitkän opettelun jälkeen pikkuisia määriä pullosta ja näin on selvitty esimerkiksi äidin hammaslääkärireissuista ym. Pöydästä haluaisi maistella yhtä sun toista muun perheen syödessä ja on saanut muruja tuorekurkkua, salaattia, leipää ym. Kaikinpuolin terve ruokahalu toisella :)

Muutenkin terveenä on pysynyt lukuunottamatta rokotuksen jälkeisiä kitinöitä ja kuumeilua. Rotavirusrokote jätettiin kolmannella kerralla jo ottamatta kun sai siitä kovat vatsakivut.

Yöt nukkui aikaisemmin hyvin, mutta nyt herää joinain öinä tosi tiuhaan syömään. Jospa tuo tuosta muuttuisi kunhan uskaltaa iltapuuroannosta nostaa vähän isommaksi.

Pyörii mahalleen ja joskus siitä takaisin selälleenkin. Liikkeelle ryömimään haluaisi, mutta tekniikka vielä hakusessa. Hihkuu,kirkuu ja juttelee paljon. Paljon erilaisia vaativia sävyjä kun jotain haluaa.

Menkat alkoivat itellä parisen viikkoa sitten pillereistä huolimatta jotka yleensä pitäneet ne poissa. Raskauskilot mukavasti lähteneet.

Voimia STARR sinulle. Voin vain kuvitella tuon väsymyksen määrää, itsellä siitä huolimatta ettei ole raskaana niin silti väsymys toisinaan vaivaa varsinkin joidenkin huonommasti nukuttujen öiden jälkeen. Onneksi miehesi on hyvin mukana ja apuna arjessa!
 
Heippa!

Oli kiva lukea StaRR ja Toivottavasti myös teidän kuulumisia! Hattu nousee Starr kyllä niin korkealle. Täällä ollaan välillä tosi väsyneitä huonompien öiden jälkeen, joten voin vain etäisesti kuvitella, miten väsynyt sie voit olla. Paaaaaljon jaksamista ja voimia koko perheelle!!

Kiinteiden syöminen on täällä edelleen pojan mielestä parasta ikinä. Maistuuko Riikkunen teillä edelleen maito kiinteiden lisäksi? Meillä tahtoo tuo maidon juominen unohtua kokonaan. Rintaa saa tuputtaa, ja päivisin meillä on vain pari pidempää syöttöä, muuten napostellaan pikku tömpsyjä. Maito maistuu kunnolla monesti vasta nukahtamisen jälkeen. Ja yöllä onkin sitten vähintään kaksi pidempää vetoa. Astrea, vieläkö teillä nukutaan yöt rauhallisesti? Meillä pyöritään ja hyöritään toisinaan melkoisesti. Ehkä sitä on itse vain turhan herkkäuninen, kun säpsähtää hereille jokaisesta huokaisusta, äännähdyksestä ja peiton kahahduksesta.

Muuten meillä on kyllä tosi iloinen ja aurinkoinen pikkuinen. Kuusi kuukautta tulee pian täyteen :). Liikkumaan pitäisi täälläkin päästä jo nopeammin. Poika peruuttelee hiljalleen, ja kovasti on yritystä liikkua myös eteenpäin. Ja Toivottavasti, meilläkin on löydetty aivan uudenlaisia äänialoja. Kiljumista ja matalampaa mörinää harjoitellaan päivittäin niin, että vanhempien korvat on koetuksella :LOL:.

Joko teidän tytöllä evi83 on hampaita? Täällä jatkuu vimmattu kuolaaminen ja järsiminen. Josko ne hampaat sieltä jossain vaiheessa puhkeaisivat...

Jouluaattoon olisi sitten enää pari päivää. Ihanaa päästä viettämään pojan ensimmäistä joulua :). Saa nähdä, millaisia uusia perinteitä poika tuo tullessaan. Kotia on laitettu joulua varten jo hieman. Kuusi, koristeet, jouluruokien tuoksu ja lähimmät perheenjäsenet viimeistelevät joulutunnelman sitten aattona. Vietämme tämän joulun kotosalla, mutta jatkossa piipahdamme sitten varmasti molemmissa mummoloissa.

Oikein ihanaa ja tunnelmallista joulua teille kaikille!

räiskäle ja poika (pian 6kk)
 
Voi StaRr, kumpa jossain välis helpottais! Ymmärrän täysin ristiriitaiset olotilat. Tuossa pari kuukautta sitten kun oli raskausepäilys itellä, niin tuli mietittyä jos jotain, eikä kaikki ollut niin ruusunpunaista.
Eiköhän ne kaikki tunteet ole sallittuja nytkin kuten edellisessäkin raskaudessa.

Räiskäle, kyselit meidän öistä. Edelleen nukutaan hyvin. Eilen vaihdettiin kehto pinnikseen ja se aiheutti levottomuutta. Kehdossa kun ei juuri pystynyt liikkumaan niin viime yönä pyörittiin senkin edestä :ROFLMAO: taitaa olla kohta aika etsiä unipussi. Mukelo nukkuu mutta mä ite herään useamman kerran yössä tarkistamaan että hengittäähän hän:alien: tätä se on ollut koko aika. Saa nähdä kuinka tilanne muuttuu kun hampaita alkaa tulemaan.

Käytiin 11.12. (4kk) neuvolas ja painoa oli 6830g ja pituutta 60,8cm. Paino menee 0-käyrällä ja pituus -2 -käyrällä. Siitä en vielä hermoja menetä kun me ollaan miehen kanssa kohtuu lyhyitä molemmat. Mistä hermostuin pariksi päiväksi, oli kun joka neuvolassa on kyselty että tuntuuko musta että tyttö kuulee normaalisti?? No rauhallinenhan toi on eikä hirveesti säiky niin pitihän mun seurata pari päivää sen reaktioita(ja käydä läpi kauhuskenaariot kuulovammasta, lukea yms). Hitaasti se päätään kääntää ääntä kohden mutta yllättävät äänet säikäyttää. Jos nyt jotain olisikin niin mitään sille ei vielä voisi tehdä ja asian kanssa opittaisiin elämään.(y)

Ihanaa joulunaikaa teille kaikille!!!:love:

Astrea ja E 4,5kk
 
Hei taas. Joulut vietetty ja meillä tyttö sai lahjaksi pehmokirjoja, helistinpallon ja pehmo helistimen yms. oikein oli mieluisia lahjoja. Isosiskon saama nukke kiinostaa myös kovasti pikku neitiä. Pukkia ei meillä tänä jouluna käynyt ehkä sitten ensi vuonna kun tytöt isompia. Aatto meni joulua vietettäessä suvun kesken muuten rauhallisesti oman perheen kanssa kotona.

Meillä arki sujuu ihan hyvin välillä tosin väsyttää kovasti varsinkin jos yö ollut rikkonainen ja päivällä ei ole saanut nukuttua päikkäreitä. Pyrin ottamaan pikku päikkärit aina kun tytöt nukkuu saman aikaisesti tosin se ei onnistu ihan joka päivä. Mies on nyt pidemmällä jouluvapaalla niin auttaa paljon kun hän touhuilee isomman kanssa.

Meillä on tytölle nyt tullut kaksi hammasta ja 4kk hammasneuvolassa sanottiin että lisää on lähiaikoina tulossa. Niitä odotellessa. Tosin meillä on säästytty isommilta itkuilta. Kovasti kuola valuu ja selvästi välillä häiritsee ku jurskutetaan ja ikeniä hinkataan milloin milläkin. Yöt on hampaiden tulon myötä muuttuneet hieman katkonaisiksi. Nukutaan kyllä vieläkin pääsääntöisesti 10-12 yöunia mutta yöllä välillä joutuu pari kolme kertaa käydä laittaa tutin suuhun jatkaa sit kyl unia. Päivällä nukutaan vaihtelevasti joko parit kolmet lyhyemmät unet taibsitten yhdet pidemmät useamman tunnin.

Tyttö on rakastunut myös omaan ääneensä päristelee kovasti ja testailee erilaisia ääniä ja on oikein innostunut kun saa aikaan mitä erilaisempia hihkasuja ja kiljahduksia.

Tsemppiä Starr odotukseen. Meillä tytöillä on ikäeroa puolitoista vuotta ja vaikka oma odotukseni sujuikin hyvin ilman mitään isompia murheita niin väsymys oli välillä valtava ja kaikenlaisia ajatuksia pyöri päässä. Hyvä että teillä mies osallistuu lapsenhoitoon niin paljon niin voit vähän välillä huilata se on kuitenkin tosi tärkeää. Ei pienellä ikäerolla olevien lasten kanssa aina helppoa ole varsinkin tässä vaiheessa kun toinen vauva ja toinen taapero joka myös opettelee paljon uusia asioita ja kaipaa huomiota. Tosin täytyy myöntää että tämä on ollut kuitenkin helpompaa kuin mitä alkuun kuvittelin ja päivääkää en vaihtais pois. Kun tytöt kasvaa niin uskon että heistä on seuraa toisilleen ja silloin pieni ikäero voi olla hyväkin asia. Ainakin mitä tunnen pienellä ikäerolla olevia sisaruksia niin he ovat aikuisina todella läheisiä. Itsellä sisaruksiin on hieman isompi ikäero useampi vuosi mutta ollaan me läheisiä mutta ei sillä lailla jos meillä olisi vähemmän ikäeroa.
 
Heipä hei!

StaRR hurjasti tsemppiä! Kaikki nuo tuntemukset on sallittuja ja enkä yhtään ihmettele niitä.

Jospa sitä itsekin kirjoittelisi :). Meillä nukutaan huonosti (viime yö oli erittäin hyvä kun heräsin vain 3-4 kertaa). Kiinteitä aloiteltiin tuossa pari viikkoa sitten eikä ainakaan suurempia oireita ole niistä tullut vaikka reagoikin aikaisemmin syömisiin. Aikalailla kaiken olen nyt palauttanut omaan ruolavalioon.

5kk neuvolassa oltiin 8130g ja 67,8cm pitkä ja loput rokotteet saatiin. Niistä ei suuremmin tullut oireita.

Edelleen viihtyy lähinnä vain sylissä mutta ne hetket kun viihtyy lattialla niin kääntyy mahalleen melkein heti selälleen kääntyy harvemmin. Halu lähteä eteenpäin olisi kova mutta ei vielä osaa reppana (esikoinen lähti ryömimään vähän päälle 6kk iässä ja keskimmäinen vähän vajaa 8kk iässä) . Iso siskot ja heidän tekeminen kiinnostaa paljon.

Mä olen menossa laittamaan kierrukan ens vuoden puolella..... ahdistaa vähän se kun on kuullut kaikenlaista kauhutarinaa. Mutta halusin mahdollisimman vähä hormonisen vaihtoehdon. Menkoista ei ole tietoakaan mutta niin se on ollut edellistenkin kanssa että ne tulee vasta kun lopettelen imetystä.

Tällaista tänne meille kuuluu. Hyvää uutta vuotta ja parempia unia unettomille toivotan!

Ipna ja poitsu n 5,5kk
 
Hyvää Uutta Vuotta kaikille! (y)
Meillä on tullut tuossa muutama päivä sitten pojalla eka hammas läpi ikenestä :love: Ei ole vielä täydessä mitassaan mutta ikenen läpi kummiskin. On sitä tehtykin, voi hyvänen aika kun on monta kuukautta tehtykin.. Ihan kuin ois helpottanut pikkuista tosi paljon, kunnes taas seuraavaa hampia odotellessa :confused:
Ollaan nyt ulkoiltu rattailla joka päivä 1-2 kertaa ja ollaan koko perhe koukussa raittiiseen säähän. On ihanaa lähteä vähän kodin ulkopuolelle nuuskimaan ilmaa. Harmi et tänä aamuna mittari näyttää aika paljon pakkaslukemia mutta jospa tuo tuosta lauhtuis.. Tämän uuden raskaudenkin takia pidän kunnostani huolta ja kunto onkin parempi kuin ekassa raskaudessa, tosin vaivat vaivaa kävellessä eikä taas meinaa henkeä saada kun hb:t taas laskeneet yms..silti on kävelemään päästävä.
Mulla on muuten tänään tää uusi raskaus tasan puolivälissä eli 20+0. Mies jo aamusella lohduttikin et hei enää puolet jäljellä (y) Mulla taas on sellaset fiilikset et tulis nopsaan toukokuu..:mad:
Mutta, nyt aamukahville. Olis ihanaa kuulla lisää muidenkin kuulumisia mutta toki arki on nyt erilaista kuin silloin raskaana ollessa kun kerkes vielä kirjottelemaan, i know..

t. StaRR+poika reilut 6 ja puoli kk+masuvauva 20+0 rv. On tässä kööriä :ROFLMAO:
 
Moikka kaikille aikoihin. Koitin lueskella kaikki tekstit läpi.

StaRR Onnea!! Wow! Kaikella on tarkoituksensa. Jaksamista :love:

Meillä poika on nyt about 6,5kk. Todella tyytyväinen tapaus edelleen. Nukkuu, syö hyvin ja seurustelee ja touhuaa kauheesti. Tohon keskelle olkkaria aamulla hänet kannan niin siinäpä aika menee mukavasti kaikkien touhuja katsellessa. Suurperheen etuja, ajattelisin :). Imetän edelleen, hankaluuksia oli kun ei malttanut imeä ja maito alkoi hyytymään. Meni muutama päivä pelkällä iltatissillä. Olin niin pettynyt.. Sain onneksi poikaa vähän keskittymään ja nyt syö muutaman kerran päivässä ja yöllä kerran. Kiinteitä menee kaikenlaista sen viis kertaa päivässä. 4,5kk oli pakko aloittaa kun tissillä ei pitänyt kylläisenä. Nukkuu yönsä 11-12h, päiväunet aamupäivällä 3h ja valvoo pari tuntia ja toiset unet ip/alkuilta 2-3h.

Meillä ollut rankka syksy.. Raskausajoilta varmaan osa muistaakin, kun kerroin ikävistä asioista.. Kaikki oli tuolloin vain alkua. Pojan ollessa 2kk, muutimme toiselle paikkakunnalle sairaalaan saattamaan äitini viimeiselle matkalle, aika jäi lyhyeksi, kolmisen viikkoa olimme, kunnes äiti nukkui pois. Se oli elämäni järkyttävin tapahtuma, kuolema ja sen odottaminen. En ole toipunut siitä vieläkään.. Äiti oli aivan liian nuori lähtemään, ei lähelläkään kuuttakymppiä. Koko syksy siis katosi minulta, joulu meni, ei tuntunut joululta. Mutta elämä jatkuu.. Välillä se menee hyvin, olen iloinen ja jaksan kaikkea, välillä huonommin. Koen, että pojan kanssa äitin saattaminen yhdistää meitä vielä eritavalla kuin muiden lasten kanssa. En pysty edes selittämään rakkautta ja kiintymystäni tähän poikaan.. Kaikella on tarkoituksensa, en ehkä selviäisi ilman häntä.

Ehkäisystä. Mulla on se minihormonikierukka. Tiputteluvuotoa lähes 3kk, kk laitosta tuli menkat mut sit ei selkeitä.. Ärsyttävää on ku tiiä millo pyyhkii verta ja sit ei mitään taas ja sit taas. Välillä tuntuu ku tekis raskausoireitakin. Nyt ollu vikan kuukauden iha ok.

Jospa minä olisin taas himpun verran enemmän elämässä kiinni ja täällä vaikka jaksaisin käydä. Kiva lueskella kuulumisia, kun tuttuja olette. Uusiakin tullut, kiva :)

Nelli&tissiposki edelleen:love:
 
Nellille ihan ekana osanottoni :cry:

Täällä on kaikki hyvin, poika nyt sen 6kk ja kiinteitä oon viime viikolla alotellu syöttää mut pääsääntöisesti tissiä vielä tuhat kertaa päivässä :ROFLMAO: poika ryömii täysillä, nousee heijaamaan itteensä konttausasennossa ja kierii ja pyörii ja koittaa nousta polvilleen, vauhtia piisaa :) ens viikolla on puolivuotisneuvola, ryhmäneuvola, saa nähdä mitä siellä on. Mielikuva on että lykätään vauvat riviin ja vertaillaan:D

Mä en osaa enää nukkua joten koitan nyt taas jos sais jonkun pätkän unta:sleep:

Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

KeepGoing ja tissihirmu poika 6kk
 
Moi, mitä kuuluu ihmiset? Joko muilla liikutaan? Meillä poika konttaa ja nousee polvilleen tukea vasten, hinku ylöspäin on kova!
Kiinteitä menee vielä aika vähän, hedelmät ja marjat uppoaa helpommin ku kasvikset ja puuro. Lihaa en oo vielä aloittanut vaikka ens viikolla poika jo 7kk. En vaan oo saanut aikaseks. Tissiä syö usein ja paljon, maitoa tulee miljoonasti.
Hampaita ei ole vielä, saa nähdä milloin tulee. Sammasta on suussa nyt, pari päivää oon puolukalla hoidellu ja tänään lisäksi vissyä ja sitruunaa testannut. Inhottava vaiva tuokin, meijän muilla lapsilla ei oo koskaan ollut.
Puolivuotisneuvola oli ja meni, aika turhalta tuntui minusta se ryhmäneuvola, varmaan esikoisen kanssa sellanen voi ollakin kiva ja hyvä. Ukkeli kasvanut hienosti, painaa miltei 8kg ja 68cm pitkä
Nukkuu meidän vieressä samoin ku tuo toukokuussa 3vuotta täyttävä. Unet öisin ihan ok muutamalla syötöllä mutta päikkäreitä poika nukkuu huonosti. Välillä ottaa vartin pätkiä vaan ja joskus harvoin nukkuu yli tunnin kerrallaan. Ite ei sitten saa siinä mitään tehtyä enkä yleensä alotakaan mitään vauvan ollessa päiväunilla.
Kotona viihdyn ja just ilmoitin töihin että olen hoitovapaalla ainakin siihen asti kun poika täyttää 2.

Hyvää viikonloppua kaikille

KeepGoing ja rakas vauhtihirmu
 
Hei taas kaikki!
Yksin hereillä jo kolmatta tuntia niin vastailla tännekin...

Otan osaa Nelli!! Voimia!

Täällä tulee 6kk täyteen tiistaina. Pari viikkoa sitten opittiin kääntymään ja vatsallaankin jo viihdytään enemmän. Välillä yrittää jalkoja vatsan alle mutta maan vetovoima vatsan kohdalla on vielä liikaa. :D Tammikuussa aloiteltiin viljoja ja hyvin uppoavat, helmikuussa ajattelin että tutustuttaisiin lihoihin. Hampaita ei oo vielä näkyvis.

Tuota, kertokaas koska teillä aloitellaan syöttötuolissa istumista? Nimimerkillä noviisi kyselee. (n) kun kun, neuvolatäti sanoi 5kk neuvolas että voi alkaa harjoittelemaan ja mun veli (jolla 3 muksua), oli sitä mieltä että ei missään tapaukses vielä. Ollaan nyt sit kuitenkin parisen viikkoa välillä syötetty tuolissa ja jos syönti on alkanu venymään niin sit vaihdettu syliin makaavampaan asentoon.

Astrea ja E (kohta 6kk)
 
Heippa heinäkuiset! Mitä muille kuuluu? Kirjoittaminen on nyt jäänyt, kun elämä on yhtä haipakkaa. Onko muillakin se tilanne, ettei ole ongelmia keksiä puuhaa päivisin ;)? Täällä mennään nimittäin pää kolmantena jalkana pojan perässä. Meillä siis liikutaan ja tutkitaan maailmaa ihan vimmatusti kaikki valveillaoloaika. Poika ryömii, konttaa, kiipeilee, seisoo tukea vasten ja ottaa jo ensimmäisiä haparoivia askeleita tuettuna. Eikähän sitä ole muksahduksilta vältytty... Huh o_O! Onko kellään kokemusta konttauskypärästä, vai onko ne ihan turhia kapistuksia?

Mites muilla sujuu yöt? Joko teillä nukutaan kokonaisia öitä? Meidän yöt on edelleen melkoisen levottomia ja yösyötöt alkaa painamaan äitiä tosissaan... Imetän poikaa useamman kerran yössä. En sitten tiedä, onko pojalla aina edes nälkä, vai toimiiko tissi vain lohtututtina.

Ja taas mennään...

Iloista helmikuun jatkoa teille kaikille!

Räiskäle ja ikiliikkuja 8kk
 
Moi, tutulta kuulostaa Räiskäle toi touhu! Meillä poika ens viikon lauantaina 8kk ja ryömii, konttaa, nousee seisomaan tukea vasten ja kävelee tukea pitkin sekä kiipee mm portaita. Ihan oikeesti oon iltaisin aika poikki :D

Ja öisin tää nukkuu vain vieressä ja tissiä saa useamman kerran yössä. Kiinteet ei oikein maistu edelleenkään, puuroa en oo pariin viikkoon tarjonnu ollenkaan ku ei syö edes yhtä lusikallista. Ehtii tuota syömään vissiin myöhemminkin :)

KeepGoing ja tissihirmu edelleen
 
Olipas ihana lukea KeepGoing siun viestit :)! En siis ole ainoa, joka pyyhkii hikeä iltaisin ennen nukkumaan menoa... Eiköhän tämä tästä pian helpota ;)... Eli siis ei, vaan meno kiihtyy entisestään. Toivotaan, että järjenjuoksu saa pian jalat kiinni :LOL:. Josko sitä kehittyisi jonkinmoista itsesuojeluvaistoa jossain vaiheessa.

Meillä taasen menee kiinteitä tosi hyvin, mutta eipä sekään ole öitä rauhoittanut. Varmaan tuo päivien touhuaminen näkyy sit öisinkin.
 
Äh, unohdin kysyä KeepGoing puheen kehityksestä, kun tuntuu, että meillä on lapset liikkumisen suhteen melko samassa. Ja siis tietysti tämä kysymys on suunnattu teille kaikille :). Missä teillä mennään tarinoinnissa? Meillä tuntuu, että kieli on tosiaan jäänyt kantapään alle. Välillä poika tarinoi tosi paljon ja sit on taas päiviä, että kaikki energia menee jatkuvaan touhotukseen.
 
Kirjoitella taas pätkä tännekin...

Meillä ei ryömitä vielä vaikka välillä tuntuu, että mieli tekisi mutta kun kroppa ei tottele, kädet ja jalat paukkuu lattiaan mutta ei sellaisessa synkrossa että liikkeelle pääsis. Välillä sitten kuitenkin peppu nousee ylös mutta käsiin ei luoteta että nousisi konttausasentoon. Mutta tuntuu, että tyttö on muutenkin vähä hidassyttyinen liikkumiseen. Kyllä se liikkeelle lähtee mutta ajan kanssa, varmaan pitää jännitykses mua kuten kääntymisessäkin. Neuvolakortissahan on se taulukko missä on taitoja ja koska ne normaalisti opitaan... no meillä opitaan vissiin nää jutut siellä viimeisen "normi" kuukauden aikana. Lapsiahan ei saisi verrata mutta kun on ensimmäisestä kysymys niin tällaisia asioita tuppaa seuraamaan liikaa, että onhan lapsi "normaali".

Puheen kehityksestä. Välillä on päiviä ettei sekaan meinaa saada sanaa ja sitten välillä ollaan ihan hiljaa. On päiviä että päristellään vain niin että kuola lentää.

Nyt meillä on flunssaa. Kävin näyttämässä jo lääkärilläkin kun yöt alkoi olla hankalia hengittämisen kanssa. Välillä jouduin oikein jännittää että lähteekö hengittämään ite enää vai pitääkö alkaa tehdä jotain. Keuhkot rohajaa kun on niin räkää. Hankin räkäimurin ja totesin että jos jollekin hyvälle ystävälle pitää vielä hankkia vauvalahjaa, niin haen sellaisen. Aivan loistava keksintö ja tosi iso apu.

Astrea ja E 7kk
 
Heippa!
Meidän poika on puheliasta sorttia, äitiä koittaa sanoa jo aika hienosti, päristelee, jokeltelee paljon ja tällä hetkellä uusin on sellanen matalalla äänellä muristu "bää, bää" tasapaino on kehittynyt aika nopeasti ku ei enää kaatuile joka välissä. Korvatulehdus oli viime viikolla, edelleen ei ruoka maistu yhtään vaan aika tissivoittoisesti mennään. Yöt suht hyviä viimeiset muutama.
Naapurin 11-kuinen just oppi vasta ryömimään, niin ne on yksilöitä kaikki :)

KeepGoing ja tissiposki 8kk
 
Heissan!

Täällä taas nopsasti kirjoittelen, kun poika on isänsä valvovan silmän alla. Tulee Astrea tosiaan täälläkin vertailtua omaa sankaria muihin ikätovereihin ihan suotta, mutta se taitaa olla meidän ensikertalaisten synti... Jokainen kasvaa ja kehittyy luonnollisesti omaan tahtiinsa. Mie olen rauhoitellut itseäni myös ajattelemalla asiaa niin, että kyllähän neuvolan ammattilaiset kertoo, jos pojan kasvussa tai missä tahansa on jotain totista huolenaihetta.

Flunssakausi taitaa jyllätä edelleen. Meillä on poika pysynyt terveenä ainakin vielä. Toivottavasti Astrea teillä voidaan jo paremmin. Tosi kurjaa, että flunssa vaikuttaa yöuniin ja hankaloittaa hengittämistä. Mie otan kyllä vinkistä vaarin ja suuntaan apteekkiin imuriostoksille. On sellainen sit valmiina, kun nuha seuraavan kerran yllättää.

Ihanaa KeepGoing, että teillä tapaillaan jo sanoja:). On varmaan ihan huikeeta!

Nyt on taas mentävä. Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

Räiskäle ja poika
 
Ymmärrettävästi on hiljainen tämä ketju kun kaikilla on varmasti ihan tekemistä arjessa mutta välillä olen käynyt kytsimässä josko joku kirjoittelisi :rolleyes: olisi niin kiva saada kuulumisia kaikilta teiltä joiden kanssa elimme odotusaikaa viime vuonna.
Meillä on mennyt hyvin ja poika kehittyy ja kasvaa hurjaa vauhtia.
Kovasti liikkuu mutta omalla tavallaan eli kierii/pyörii ympäri kotia, ei ryömi ollenkaan eteenpäin mutta taaksepäin onnistuu sekin. Pyörii tosi kovaa tahtia ja on hetkessä olohuoneen leikkikeitaalta päässyt keittiöön :LOL: Konttaamaan lähtee varmaan hetkenä minä hyvänsä kun menee konttausasentoon ja nytkyttää itseään muttei ole paikoiltaan eteenpäin päässyt. Taaksepäin on ottanut muutaman konttausliikkeen. Kävelytuolillakin menee taaksepäin. Saas nähdä aletaanko meillä kävelemäänkin sitten takaperin..
Hampaita on jo huimat 6 kappaletta pojan suussa ja tauotta tulee lisää.. yöt menee suht hyvin, välillä heräillään enempi ja välillä nukutaan.
10kk neuvolassa käytiin tällä viikolla ja pituutta oli tasan 75cm ja painoa 11,9kg. Miten muiden mitat 10kk neuvolassa?
Tämä toinen raskaus on ollut todella rasittava ja taas koko loppuraskaus niin kivulias etten pysty mitään oikeastaan kotona tekemään. Onneksi mies tekee kaiken ja hoitaa pojankin. Huono omatunto vaan itsellä mutta ei voi mitään kun on tullut kipeitä supistuksiakin ja mies sanoo että tekee mielellään vaikka väsyttääkin.
Tänään olis rv 34+1 ja vauvan ison koon vuoksi ei ole enää pitkään tätä raskautta jäljellä. Lapsivesipunktio häämöttää reilun viikon päästä ja sitten käynnistys jo ajoissa. Kohta on sitten aikamoista hulabaloota kun kaksi lasta yhden sijasta täällä kotona.
Ihanaa kevättä kaikille! :love:

T. StaRR ja poika tänään tasan 10kk :love:
 
Tervehdys alkuperäiset ja tuoreemmat palstalaiset pitkästä aikaa!

Ajattelin kokeilla kepillä jäätä, jos joku tätä palstaa vielä erehtyisi lukemaan. Aikaa on siis vierähtänyt hyvä tovi sitten viimeisimmän kirjoituksen. Poika on kasvanut kovasti, ja niin paljon on tapahtunut tässä viimeisen puolen vuoden aikana. Ukko juttelee vielä vähänlaisesti, mutta liikettä piisaa senkin edestä. Puhetta pieni mies ymmärtää halutessaan täydellisesti. Mutta kovin on valikoivaa välillä tuo kuullunymmärtäminen :LOL:. Omaa tahtoa on myös vaikka muille jakaa. Itseluottamusta riittää, eikä äiti saa enää auttaa ihan joka käänteessä. Paljon tahdotaan tehdä itse, vaikkei taitoa vielä kylliksi olisikaan.

Nukkuminen onnistuu jo kivasti omassa huoneessa. Vaiheesta toiseen seilatessa nukkuminen luonnistuu välillä rauhallisemmin ja välillä taas levottomasti itkeskellen. Mutta ns. kokonaisia öitä meillä on taidettu nukkua nyt heinäkuusta lähtien.

Olisipa ihana lukea muidenkin kuulumisia. Tunnelmallista joulunaikaa kaikille!

1,5-vuotisneuvolaa ja mittoja odotellessa,

Räiskäle ja poika
 

Yhteistyössä