***Heinäkuun Onnenhiput 2011 Kesäkuussa***

Kyllä ei saa nukuttua... Puoli kahteen asti valvonu kun jalkapohjia kuumottanu, ja sitten särkenyt jalkoja muuten ja kun ne ok, niin sai hypätä puolen h välein vessas ja nyt sitten heräsinkin puoli 6... Ei helevetti näistä öistä oikiasti enään tuu mitään ja sitten kun en osaa nukkua päikkäreitä niin sitten harhailen jostain 3 lähtien iltaan kun zombi ja kun nukkumaan pitäs niin aina jotain vaivaa tuloo... En ymmärrä et missä se väsymys ja univelka on, kun tätä kuitenkin jo jatkunut useamman viikon!!
 
Huomenii huomenii.
Täällä kanssa unille päästy vasta joskus kahden aikaan ja sit herättiinki puoli 7...
No,ysiltä taas neuvola ja huomenna ultra.
Joskos huomen selviäis olisko nää supistukset mitä täs ny ajoittain ollu,saaneet jottai edes aikaseks...

Se on kuulkaa kohta tytöt meidän kuukausi!!! :O

Nenna ja Iiduska 38+5
 
Viimeksi muokattu:
Jeps nuo yöt on niin tuttua, kivut:mulla puutuu lonkat ja täten vaihdan tunnin välein asentoo plus juoksen vessassa 3 kertaa yössä :( joskus nousen ylös 5 joskus meen vain väkiste takas petiin ja tuijotan kattoo :)

Supistuksia ei nyt viime yönä tullu yhtään, mutta eipä se yllättänytkään. Tänään on ultra ja jos sitä sais vähän kovakourasemman sisätutkimuksen ni sais vauhtii. Hieman ehkä jänskää se vaavelin koko ja se mitä mielt lekuri on kuin pitkälle mennään. Mut jos oon saanu oikein ymmärtää (täältäkin) ni eivätpä kovin hepposin lähe käynnistelee :/ ai että olis mageeta jos antaiskin vaihtoehdoks et voisit jäädä tänne synnärille jos haluat...päästääkö ne edes kotiin odottelee jos on saanu "napin" käynnistykseen? meiltä ei olis sairaalaan kuin 10 minuuttia matkaa :) äh turhaan elelen toivossa, lasketulle ajalle ja ylikin varmaan antavat mennä ja sit on taaas yks niiiiiiin rikki mamma listoilla kun on puskenu lähemmäs 5 kilosen babyn ulos. :D

No mutta katsotaan... mukavaa maanantaita mammat ja voikaahan hyvin, tsemppii niille jotka kivuissa joutuu olee. toivottavasti pian saisitte nyytit syliin.

zannuli & pallero 39+4 hui hui :)
 
Viimeksi muokattu:
No nyt oli mullakin niitä kuuluisia supistuksia aamuyöllä... Laskin että reilu tunnin tuli n.5min välein 20 sekuntia kestäviä suppareita. Ja sitte ei mitään... Ja pari päivää on ollu semmosta menkkajomotusta et huh huh... Onko kellään muulla ollu menkkakipuja?

Huolettaa että osaako sinne sairaalaan lähteä sitten ajoissa kun hetki koittaa, vaikkakin kaikki kyllä sanoo että sen sitten tietää kun sinne pitää lähteä. En tiedä.. tunnen olevani enemmän pihalla kaikesta mitä enemmän luen oppaita, yms.

Onnea muuten kaikille vauvautuneille!!!!! :heart: Perässä tullaan, toivottavasti pian...

-MyDream ja pikkunen rv 39+3-
 
Huomenta!!!

Ei ollut uusia lähtijöitä tullut!!!

Neuvolassa kävin jo aamutuimaan.

Paino: +300g/ viikko
Hb: 143
Pissa: puhdas
Verenpaine: 122/84
Sf-mitta: 38 cm :confused: Tullut 2 cm lisää viikossa, mutta minusta mittaa aika löysällä mitalla ja vauva ei kyllä ole yhtään tullut alaspäin.
Mahanympärys: 109 cm, sama kun viimeksi.
Liikkeet: +
Äänet: +
Tarjonta: RT
Ja painoarvio 3,7 kg

Eli ei mitään uutta täällä. Viikon päästä maanantaille sitten seuraava aika. Joten odotus jatkuu normaaliin tahtiin.

Muumi ja pikkumies 39+4 :heart:
 
Neuvolaterkut:
Rv: 38+5
Paino: 69,4 (+233g/vk)
Turvotus: +
Paineet: 130/76
Lirpis: puhdas
Hb: 112
Sf: 35cm (1cm taas lisää..)
Vettä: normisti
Rt
Sykkeet: 140-160
Liikkeet: ++

Seuraava aika (jota toiv ei tule) on sitten 4.7.
 
Heippa kaikki!

Täällä on jo monet vauvaantuneet. :) paljon onnea! :heart::flower:

Mä täällä kärvistelen.. Eilen oltiin rannalla, ja kun sieltä lähdettiin, tuli muutaminen niin kipeä supistus, että meinas taju lähteä autoon! :O Tultiin kotiin ja mentiin nukkumaan, niin heräilin aivan koko yön parin tunnin välein, kun supisti ja sattui joka paikkaan, ja nyt on sitten sen jäljiltä selkä aivan saa*anan kipeä : /
aamulla kävin pissalla, ja pyyhkiessä paperiin jäi ihan tolkuton määrä hyytelömäistä vuotoa :O En tie sit mitä oli.. Jos mekin tässä nyt oltais sitten jo vihdosta viimein lähellä. Nyt on koko aamun supistellu, mut kivuttomasti. Äh. Mä haluun et tää loppuu jo! On niin tuskanen olo, kun joka paikkaan sattuu niin tajuttomasti : /

Huomenna laskettu! :heart:

Emilien ja pieni 39+6 :heart:
 
Heippa kaikki, täällä on ilmeisesti selvitty hurjista juhannusjuhlista? ;)

Ihan hirveästi onnea kaikille teille, keillä on nyt vauvelit kainalossa. riannan synnytys meni aika hurjasti, kunnon elokuvameininki. Kiva lukea teidän muiden tarinoita, kiitos kun ootte käyneet jakamassa kokemuksia noinkin pian synnytyksen jälkeen :)

Täällä omassa mahassa ei oikein mitään uutta järisyttävää. Supistuksia tulee päivittäin, välillä muutama tiukempi tiheään tahtiin ja joku päivä kuluu ihan rauhassa muutaman vatsan kiristelyn kanssa. Menkkamaisesta kivusta joku kyseli, sitä on jonkin verran. Erityisesti jos supistelee niin alkaa selkäkin jomottaa, mutta menee yleensä ohi.

Voi että käy sääliksi teitä, ketkä ette ole saaneet yöllä nukuttua :/ Varsinkin jos ei pysty nukkumaan päivällä, niinkun ainakin Anu kirjoitteli. Mulla yöt menee edelleen aikalailla samaan malliin kun viimeset pari kuukautta. Herään yleensä vessaan siinä 2-4 aikaan, nukahdan heti, herään uudestaan 5-6 aikaan, nukahdan ja herään lopullisesti 9 aikaan. Juhannuksena tuli nukuttua ihan hirveästi, noustiin yks aamu miehen kanssa molemmat 11.30!! Eli unta oon ainakin saanu tarpeeksi, vielä voi tohon nimittäin lisätä päivittäiset tunnin-parin päikkärit :D

Muutenkin olo on ihan ennallaan, pystyn tekemään kaikkea mitä ennenkin. Juhannuksena oltiin pyöräilemässä ja pelaamassa golfia, puuhasteltiin koirien kanssa jne. Tänään on luvattu niin kuumaa keliä, että käytän päivän varmaan sisällä siivotessa, koska noi helteet on ainoo mikä on saanut olon tosi tukalaks. Ei jaksa tehä ulkona yhtään mitään, ja pelkästään makoilu pihalla ei jaksa kiinnostaa kun hetken.

Onkos teillä jo kaikki valmista vauvaa varten? Me saatiin viikonloppuna pinnasänky paikalleen & vähän tauluja, lamppuja yms. sälää vauvan huoneeseen. Vielä pitäis käydä testailemassa kaukalo autoon ja kenties pakkailla niitä sairaalakassejakin pikkuhiljaa :D Oon laittanut valmiiksi jo vauvan kotiutumisvaatteet ja muutaman oman jutun, mutta leijonan osa vielä pakkaamatta.

Muuten en usko että vielä hetkeen tapahtuu mitään, kai tässä olossa jotain ennusmerkkejä luulis näkyvän. Noh, noita kipeitä/tiukkoja supistuksia nyt on ollut viikon-pari, samoin menkkakipumaista jomottelua & jotain hämärää, vähän vihlovaa kipua tuolla alapäässä, mutta siinä kaikki. En oo osannut ottaa noita mitenkään tosissaan, kun sieltä helmikuulta lähtien on jonkun verran supistellut, eikä noi tosiaan ole vielä edes mitään oikeesti kipeitä...

Mitenkä muuten yleensä, kuinka aikasin (ensi)synnyttäjä pystyy aavistelemaan, että lähtö saattaa olla tulossa? Toki tähän on varmaan yhtä monta vastausta kuin on äitiä, mutta jos vaikka omien kokemusten pohjalta kerrotte. Mietin onko kuinka yleistä, että synnyttämään lähtö tulee ihan puun takaa, tyyliin aamulla kitket kasvimaata ja illalla ootkin jo salissa? :D

Noniin, nyt täytyy siirtyä koirien kanssa ulos, venähti nää yöunet taas vähän pitemmiksi kuin oli tarkoitus.

Sellanen kysymys vielä loppuun, että miten koirallisilla on sujunut lenkitykset yms. aktivoinnit? Mä huomasin omistani, että vaikka oon aktivoinut niitä nyt muuten (esim. tokoilemalla, ovat juosseet vapaana, ollaan oltu kylässä missä saanut riehua vapaana & nähnyt muita koiria jne.) tosi paljon, niin hihnalenkkien vähyys jotenkin näkyy niissä. Tuntuu etteivät ole samalla tavalla kontrollissa kuin aikasemmin, ja sempä takia ajattelin kiskaista nyt vähän pitemmän lenkin tonne keskustaan, jotta saa nää metsäläiset taas ihmisten ilmoille :D

Hauskaa päivää kaikille, tsemppiä teille kenellä on olo tukala, ja toivotaan ettei helle käy kenellekään liian raskaaksi.
Niiskun toivoisin tietysti pääsevän jo synnyttämään, ja toki muidenkin ketkä sitä odottavat. Nyt siis paljon (tehokkaita!!) supistuksia meille kaikille täysaikaisille!

Sillis ja toukka 38+6
 
V*tuttaa ko pientä oravaa jolla käpy jäässä! :headwall:

Vauvelitkin tosi vaisuja et oikein huolestuttaa taas. Kai ne koht alkaa mylläämään. Mul on ylihuomenna neuvola. Kiinnostaa kiviäkin raahautua sinne....

painoarvio ultra on 4.7. mihin mun ei pitänyt edes päästä kun synnytän ihan saletisti viikon sisällä. :LOL::LOL::LOL:

Se on ihan kiva jos puserran 2x 4 kg pihalle ai että kun on mukavaa... Menee vauvelit siellä yläkäyrillä kun on niin kivasti toimivat istukat... Noh ainakin joku asia on hyvin :)

Jos mä menisin sinne synnärin eteiseen ja alkaisin itkupotkuraivasia heittää lattialla silleen ko lapsetki ko ne oikein haluaa jotain mieltä osottaa... ni ottaiskohan ne mut sisäl. :LOL:

Nyt on taas niin väsynyttä, eikä siitä nukkumisestakaan tule yhtään mitäään!

Niisku-rouva + pirpanat 36+2
 
Nukkumisesta täällä kyllä sitten nukutaan muidenkin puolesta! :D
Viime yönäkin menin nukkumaan 23 aikaan, yöllä heräsin pari kertaa kun esikoinen jotain itkeskeli.. tänään aamulla sitten nousin vähän yli 10. Lisäksi et eilenkin otin yli tunnin päikkärit päivällä.

Sillis kyseli että tuosta sairaalaan lähdöstä..
Mulla meni esikoisesta vedet kotosalla, joten soitin sairaalaan ja sanoivat että tulla käymään näytillä illan mittaan. Joten kyllä jos vedet menee niin kannattaa lähtee näytille, nyt jos tästä menee vedet niin lähden kyllä samantien sairaalaan. (esikoinen kun oli vesien menosta pihalla neljässä tunnissa).
Supistuksissa oon saanu sellasen ohjeen että kun tulee säännöllisesti niin lähteä tai kun ei pysty enää kotosalla olemaan. Tietty riippuu varmaan vähän matkasta sairaalaankin miten ajoittaa.

Täällä on olo kans ihan hyvä, ei turvotusta.. supistuksia tuli eilen muutama ja pari päivää sitte muutama.. mutta siinä kaikki. Hyvin jaksen omasta mielestäni, vaikka välillä onkin tuskasta mahan takia kun ei tunnu taipuvan minnekkään.

Nyt täytyy mennä laittamaan esikoiselle lounasta..

SaaBas + Tyyne 38+3
 
Onnea nyytin saaneille! Ja paljon voimahaleja sureville.

Täällä aamusta iltaan asti yksin, kyllä olo on ihan maassa. Vauva on aika hiljainen ollut monta päivää, öisin myllää enempi, mutta päivällä joutuu oikein odottamalla odottamaan liikkeitä. Mulla alhaalla pulppuaa ja porisee kun vauva liikkuu, tosi outo tunne. Supistelee ja polttelee öisin enemmän ja kipeämmin, mutta mitään ei tapahdu. Näytille ei tarvitse kätilön puolesta lähteä kun neuvolakin kohta 1.7. ja vauvakin liikkuu mitä liikkuu, mutta olis kiva kuitenkin tietää et on kaikki hyvin.

Lapset isällä nyt juhannuksen ja koko viikon, on niin yksinäistä ja hiljaista. Onneks noi kaks mammanpoikaa on täällä seurana, eli miun koirat. Niiden kanssa sit juttelen ja silittelen ja halin kun ketään muutakaan oo, koiraparat.

Yöt menneet nyt pari kuukautta huonosti, kolmen aikaan vasta unta ja aamulla kuuden aikaan 1,5v. kanssa ylös, nyt oon nukkunut 10-11 asti ku lapset poissa, mutta silti tuntuu väsyneeltä. Silmien alla kauniit pussit ja iho erittäin huonossa kunnossa, vanha mummo ryppyineen.

Eikä ukkokaan tajua miks itken ja oon surullinen, kaikki päivät nyhjään sisällä kun ketään ole seurana ulos, kävellä en jaksa kuin koirat ulos ja takas sisälle. Koirat onneks ei kumpikaan mitään himoliikkujia ole, pieniä sohvaperunoita vaik sohvalla saakkaan olla. Toivon ettei kamalan kauan vauva olisi masussa..
Huomenna poksutaan taas.:mad:

meemee ja pikkudomuz 38+6
 
Sillis mulla ainakin ensimmäinen synnytys käynnisty niin sanotusti ihan puskista 38+3, ainoa mistä aloin aavistelemaan, että jotain on tapahtumassa oli se kun anoppilassa koira ja kissa vartoi koko saunomisen ajan oven ulkopuolella....tuli fiilis, en nyt ne aavistaa jotain... Sinä iltana laitoin kotona sänkyyn muovifroteen ja pyyhkeitä ja yöllä klo 3 lähti vedet ja samantien hillittömät supistukset... Tästä pienestä etiäisestä huolimatta, sairaalakassia en pakannut :) sitä siinä sit kipeenä ihmettelemään et mitäköhän tarttis mukaan :) eli ilman noita elukoita ois tullut ihan puskista koko lähtö, enkä kyllä ihan tosissani ottanut tuotakaan merkkiä...

Nythän tämä samainen koira havaitsee mussa kyllä kaikki "poikkeavuudet"... Viime yöhän oli mulla hirveä niin aamulla kun anoppi oli päästänyt koirat pihalle päämökistä niin tuli suoraan päivystämään tuohon meidän nukkuma-aitan kuistille ja oli siinä siis 2h passissa, kunnes nousin ja sit valvoo mua koko ajan :)

juuri nyt olen yksin täällä mökkisaaressa (tosin on täällä muita mökkiläisiä), että jos nyt lähtö tulis, niin ei kun naapurin mökille ja pyyntö päästä rantaan josta mut sit noutavat :) viime yönä tuli kyllä tunne, et onko mitään järkeä näin viimeisillään täällä olla, mut toisaalta, en viitsi jäädä kotiinkaan kökkimään josko se synnytys vaikka alkais... Luotan siihen, että tunnen itseni tai että
ainakin koira sit ilmoittais mulle koska ois syytä lähteä maihin synnytystä odottelemaan... Mies se on varma, että 1.7 syntyy... ;)

MimSe 38+0
 
Tietääks muuten ketään, et saako tota indikaattoripaperia ihan apteekeista?
Kun mulla on lorahdellu sellasta kirkasta nestettä nyt jo jokusen päivän housuihin, varsinki aamusin, ja sit jos lähden käveleen tai liikun paljon, ja soittelin siitä tänään synnärille, ja ne käski seurailla siteen kans. Mut haluisin testata kotona et onks se lapsivettä, kun en viittis turhaan mennä sinne viemään niiden aikaa jos se ei sitä olekaan, mut sit taas saada varmuuden asiaan jos se oliskin.. Ajattelin meinaan tästä kohta kipasta apteekkiin kauppa reissulla.
 
Lähinnä justiinsa tarkoitinkin tuota, että tietääkö sitä yleensä kuinka paljon etukäteen, että illalla/huomenna/parin päivän sisään tulee varmaan lähtö...

Nyt muistankin, mitä piti teiltä kysyä! Neuvolassa sanottiin, että koska vauva ei ole vielä kiinnittynyt/laskeutunut ihan alas, pitäisi lapsivesien mennessä pysyä makuulla ja mennä siis ambulanssilla sairaalaan. Puhui jotain napanuoran luiskahtamisesta tms. Olin jo lähdössä neuvolasta kun terkka totesi tuon, enkä siinä hötäkässä hoksannut kysyä tarkemmin. Keskiviikkona on taas neuvola, niin toki sieltä kyselen, mutta onko muilla mitään tietoa asiasta?

Saabas, mäkin pidän ketjun nukkumatilastoa aika hyvin ylhänä :D

Mitä noihin elukoihin tulee, toinen koira teki yksi päivä ihan hullun laila pesää kylppäriin, vinkui ja oli muutenkin outo koko päivän. Silloin mäkin mietin olisko lähtö tulossa, mutta näköjään tuo mun koiruus ei ole ihan yhtä tarkkavaistoinen kuin Mimsen, koska kasassa ollaan :D

Täytyy varmaan nyt heti alkuviikosta laittaa kaikki viimesen päälle valmiiksi, jos tästä tosiaan vaikka yllätyslähtö jossain vaiheessa tulee. Mä jotenkin typerästi uskon, että huomaan kyllä sitten ajoissa kun alkaa tapahtua, ja ehdin siinä vielä tehdä viime hetken järjestelyitä... Totuushan on se, että oon varmaan niin paniikissa, etten saa tehtyä yhtään mitän, hyvä jos autolle pääsen...
 
Täälläki tulee nukuttua kyllä pitkät unet! Nukkumaan meen siinä 12-1 aikaan ja heräilen 11-12 aikaan :D Toki vessassa tulee ravattua melkein tunnin välein, mutta nukahdan onneksi samantien uudestaan.

Tänään pitäis siivota keittiö ja värjätä hiukset. Aattelin nyt tän kämpän siivota ihan kunnolla, ja huone päivässä (2h+keittiö, ei mikään kauhee homma ;)). Ja koko viikoks on luvattu aurinkoa ja +20! Jo ne vesisateet alkoki tympäsemään.

Mun vanhempien koirat ei oo kyllä mitään huomannu eikä käyttäytyny erillälailla, tosin toisella on 5viikon ikäset pennut, että se nyt on muutenki vähän höpsönä :D Siellä olis meillekkin varattuna yks pentu... Saas vaan nähdä tuleeko ikinä meille..

Jos tässä alkais pikkuhiljaa touhuilemaan... Ens viikolla viimeistään vauva sylissä! :heart:

Merlina ja muru 38+4
 
JOku kyseli tuosta indikaattoripaperista - mun tietääkseni ei saa apteekista, mutta neuvolasta joko tekevät testin tai antavat sitä kotiin mukaan joten ei tarvii synnärille asti lähteä sen takia.

Ja koirista - mä oon vielä päivittäin käynyt pitkän lenkin sen kanssa mutta huolettaa jo miten se lenkkeily onnistuu sitten vauvan synnyttyä kolmen lapsen ja koiran kanssa. Mutta jospa tää vauva ois hyväuninen ja lenkkeily onnistuis illalla kun vanhemmat lapset menneet nukkumaan niin pääsis ainakin kerran päivässä kunnon metsälenkille.

Nythän ne helteet taas alkaa täällä pohjoisemmassakin, saas nähdä mitä nukkumisesta sitten tulee kun nyt jo heräilen sen sata kertaa yössä ja en meinaa millään saada unta uudestaan. Mutta jospa sitä pääsis hyvin ilmastoituun sairaalaan ennen helteitä vielä :D

Minkälaiset vaatteet te ootte pakanneet vauvalle kotimatkalle jos on reilut 20 C lämmintä? Ei kai tarvitse juuri muuta kuin bodyn, potkarit ja jonkun hatun?

Cailin 38+3
 
Voi ku pystyiskin siivoilemaan :D Kävin äsken hakemassa postin 20m ni takasin tultaessa ei meinannu jalat enää kantaa... eli ei paljon liikuttua tule... ei vaan uskalla lähteä, puhelinkin taskussa/kädessä.

Supistuksia on nyt tullut mut ei mitään ihmeempiä luulen et toinen vauvoista yrittää taas kääntyillä. Hei rv 36 ja yks kääntyilee. :stick:

Mistä tietää että lähtö on lähellä. Mä en ainakaan enää tiedä mistään mitään. Limat on tullu, supistelee joka päivä 1h n3-5min välein ja sitten loppuvat. Vettä ei ole lorahdellu. Koira nyt on muutenki omituine. Ainoo et täänäänkään ei ole juuri mikään maistunut.

Tiedä sit mihin synnytän ja koska synnytän ja kenen avustuksella. Nyt ei vaan ymmärrä miks kroppa leikkii näin kauan!

10-20 min välein saa pissal kyl käydä. Ja jos liikkuu enemmän eli kun kävin postilaatikolla ni kävin ennen menoa ja kun tulin sisälle ni kävin pissalla. Eikä ole mitään tulehdusta missään :/ tää on vaan tätä ravaamista.
 
Mullakin piti olla tänään siivouspäivä, mutta kaveri ilmoitti tulevansa kylään. Kiva, aina seura siivoomisen voittaa! :D

Mua ei yhtään naurata Niiskun tilanne, mutta toi oli niin hauskasti kirjoitettu: "Mä en ainakaan enää tiedä mistään mitään. Limat on tullu, supistelee joka päivä 1h n3-5min välein ja sitten loppuvat. Vettä ei ole lorahdellu. Koira nyt on muutenki omituine" että pikkasen naurahdin. Ei voi muuta kun toivottaa jaksamista!
 
hk
Täällä tuli käytyä tuolla synnärillä kun tarkoitus oli tehdä kääntäminen, mut tää kaveri melskasi sen verran juhannuksena että oli sitten raivotarjontaan mennyt ja nyt tunkee sitten itteään ulospäin aikas selkeesti. Jos nyt toi selkäjomotus on ennuste, niin ei taida kauan tätä enää odotella. Keskiviikkona on neuvola, mutta katsotaan nyt päästäänkö sinne asti vai joko aiemmin tulee pois. Toi lantion puolelle meneminen helpotti nyt hengittämistä kovasti.

Niisku
Mä toivotan loppuun voimia, tiedän miten mahotonta ton tuplamahan kanssa oleminen on. Minusta tuossa voisivat jo tosiaan käynnistää, mut hitto että ainakin täällä yrittivät vaan pitkittää ja kun noi vauvat on jo ihan hyvän kokoisia, meillä olivat 3120g ja 2690g. Ainoa mitä seurattiin oli ne bilirubiinit, mutta niistäkin selvii syöttämällä ja täällä sainkin käyttää noi kaksoset kotoa käsin kontrollissa.

Nyt jos hieman siivois sen jälkeen saattaa tuo isantäkin pärjätä ton mustasukkasen kolmikkon kanssa mun vauvanhaku reissunyli.... onneks mun porukat on tuossa viiden minuutin matkanpäässä tai vaikka sairaalan ovella vastassa jos tarttee nopeesti lähteä. Takana kaks nopeeta synnytystä, niin ei varmaankaan tääkää kauan kestä. Viime viikon painoarvion mukaan tulee meidän perheen isoin vauva, esikoista sen kilon painavampi tällä hetkellä. Eikä senkään puoleen harmita yhtään jos siis nyt syntyykin, mutta katsellaan ja siivotaan sekä pakataan noi kassit valmiiks.

hk ja pikkuinen 36+5 keskiviikkona ollaan jo täysaikaisen puolella... samalla olis mun vanhempien hääpäivä tai jos torstaina niin mun isän synttärit...:)
 
Heips taas, vauvauutisia täällä kärkkymässä...

Mulla onkin tänään astetta kivuliaampi päivä. Vauva punki ja möyri yöllä päällään tietä alaspäin ja nyt on nivuset totaalisen tulessa, kohdunsuulla pistelee ja repii ja jomottaa ja kävely... No, mielellään en kävelisi. On vähän sellainen aavistus, että oiskohan vauvan pää kiinnittynyt viime yönä. Autossa istuessa pienikin kuoppa tiessä tuntuu jotenkin pahalta. Ei silti supista tai mitään. Jotain lievää menkkamaista poltetta käväisee alavatsalla silloin tällöin, mutta menee nopeasti ohi.

Joku kyseli menkkajomoista, että tekeekö tai tarkoittaako ne mitään. Mulla oli esikoisesta vikoilla viikoilla nimenomaan menkkajomotusta, joka kasvoi välillä ihan kunnon suppareiksikin. Myös sinä päivänä, jolloin synnytys käynnistyi, tunsin tavallista voimakkaampia menkkajomotuksia, mutta kun eka lapsi oli kyseessä, en osannut epäillä niistä mitään kuin vasta sitten, kun jomotukset muuttui 10x pahemmiksi ja alkoi heti tulla säännöllisesti. Silloin olin tosiaan jo aamusta tiedottanut ihmisiä (oli LA), ettei mitään erityisiä tuntemuksia ole ja kappas, yöllä sainkin sitten jo laittaa viestiä, että poika on syntynyt. Ei sitä aina aavista, milloin lähtö on käsillä. Mullakin kuitenkin se laskettu päivä oli ihan tavallinen - kävin kaupungilla ja kävelin pitkiä matkoja, kävin kaupassa, saunassa... Jos meillä olisi ollut koira silloin, niin siitä olisin ehkä voinut epäillä jotain :LOL:

Sairaalaan lähtemisestä voin omasta puolestani sanoa sen vanhan tutun fraasin: Sen kyllä tietää sitten, kun on aika lähteä. Ainoastaan jos haluaa varmistaa, että ehtii saada kivunlievityksen, voi lähteminen mennä arpomiseksi, kun eihän sitä itse tiedä, paljon on milläkin hetkellä auki ja kuinka koviksi supparit vielä kasvaa. Itse lähdin sairaalaan siinä vaiheessa, kun supparit oli sellaisia, etten voinut enää seistä niiden aikana, tuskan hiki nousi otsalle, silmissä sumeni ja aika tuntui pysähtyvän, oli vaan se supistus. Ts. en missään nimessä voinut enää jäädä kotiin. Sairaalaan tullessa olinkin jo 6cm auki ja vedet meni salissa.

Sukkasillaan ja pikku sukka rv 38+0
 
Sillis mulle sanottiin synnytyskeskustelussa, että jos vauva ei ole kiinnittynyt ja vedet menee, niin pitäisi tosiaan mennä makuuasennossa sairaalaan näytille. Ambulanssista ei puhuttu mitään.
Mutta siis, jos napanuora pääsee luiskahtamaan ulos, niin se on kuulemma todella vaarallista vauvalle. En tiedä miten/ miksi.
Kätilö kyllä puhui asiasta tosi rennosti ja lisäsi vielä loppuun, että yleensä kun vedet menee, niin heti sen jälkeen vauva humahtaa alaspäin ja tukkii kohdunsuun päällään.
Mutta varmuuden vuoksi siis makuuasennossa sairaalaan, jos noin käy.
 
Juu kyllä tässä alkaa naurattamaan ihan kaikki :D

Sukkasillaan... juu siis joo kyllä sen tietää koska lähtee jos haluaa juosta saliin ja punnertaa heti puolvälissä ;) Mut sitä kun en haluaisi mut ei voi näköjään tehdä toivomuslistaa. Ja tilannetta mutkistaa sekin et koska mä sit soitan miehelle. Jos mä soitan vasta siinä vaiheessa kun on mennyt vedet tai kipu on kuvailemaasi tajunnan sumentumista kun niin kovin supistaa ni sit on jo myöhäst. Ja sit on noi jo olemassa olevat lapsukaiset. Aamulla olin soittamassa heille vahtia ja sit hävis supistukset... ei ole kovin kivaa herättää porukoita 4.00 aamulla.

Ehkä mä sit vaan pelkään niin hemmetisti olla yksin kotona. Jos mul olis masussa vaan yks vauva ni mää olisin nytki jossai mansikkamaal polvet kuras ;) ja luottaisin siihen et yli menee...
 
Sukkasillaan... juu siis joo kyllä sen tietää koska lähtee jos haluaa juosta saliin ja punnertaa heti puolvälissä ;) Mut sitä kun en haluaisi mut ei voi näköjään tehdä toivomuslistaa. Ja tilannetta mutkistaa sekin et koska mä sit soitan miehelle. Jos mä soitan vasta siinä vaiheessa kun on mennyt vedet tai kipu on kuvailemaasi tajunnan sumentumista kun niin kovin supistaa ni sit on jo myöhäst. Ja sit on noi jo olemassa olevat lapsukaiset. Aamulla olin soittamassa heille vahtia ja sit hävis supistukset... ei ole kovin kivaa herättää porukoita 4.00 aamulla.
Niinpä... Ekalla kerralla ei oo niin väliksi, lähtee synnärille sitten kun siltä tuntuu. Mutta sitten kun on lapsia jo ennestään ja muutakin säätämistä esim. ehtiikö mies mukaan synnytykseen lainkaan, sairaalaan lähtemisestä tulee melkoinen arvoitus. Jos meilläkin nyt päättäisi alkaa syntymään, niin joo, kaikki luottolapsenvahdit on joko lomalla tai töissä. Tai jos päättäis alkaa syntyä yöllä, niin vielä vaikeempaa. Luultavasti heittäisin siinä vaiheessa toivoni siitä, että mies olisi mukana salissa ja lähtisin yksin synnyttämään :(

Onneksi mummo tulee meille ensi viikolla ja viipyy tarvittaessa passissa aina heinäkuun loppuun asti. On sitten lapsenvahti ja muu apu kotona valmiina, kun h-hetki koittaa. Sitä ennen kaikki on yhtä suurta arvoitusta. Oman mausteensa tuo tällä kertaa sekin, että tiedän, miten paljon sattuu synnyttää luomuna ja sitä en halua enää kokea. Tujut lääkkeet mulle, kiitos. Siitä syystä tällä kertaa lähden synnärille näytille mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään. Mutta kuka sen siinäkään vaiheessa osaa sanoa, mikä on liian myöhään ja mikä aikaiseen, kun toinen lapsi tod. näk. tulee nopeempaan kuin ensimmäinen. Ehkä tästä syystä mulla onkin ollut sairaalakassi pakattuna jo jonkin aikaa - ettei tarvitse sitten kiireessä sitäkin arpoa ;) Jaa joo, pitää laittaa taksin numero jääkaapin oveen, varmuuden vuoksi.
 

Yhteistyössä