Heinäkuun hellemasut 2012 - MAALISKUU

Neuvola takana ja kaikki suht ok.
Hb oli vaivaset 106 joten ihmekkös tuo jos on huimaillu :/
Sain lekuriajan ensvkolle aikaistettuna keskiraskauden lääkäriaikana ton mun navan ja supisteluiden takia.
Sf-mitta on 23 elikkäsyläkäyrien yläpuolella mennään ja mää oon vieläkin alle lähtöpainon... huoh. saas nähä mikä jättimaha mulle tulee... kääk. Katoin vanhoja käyriä niin 19-21 ollu ennen näillä vkoilla. huh huh.

Nyt mun selkäsärky on yltynyt ja issias tyylistä kipua tuntuu vasemman pakaran päällä :( kurjimus sentään ku jomottaa! panadolia pitää ottaa kohta et pärjää...oon koittanu sinnitellä ilman!
Kassatyötä tein muutaman tunnin ja sen jälkeen hyvä kuin kävelemään pääsin :(
kerroin tästä työterveydessä ja toivottavasti saan siihen muutoksen...
Huomenna luvattiin ottaa yhteyttä työterveydestä päin :)

Nyt meen lepäileen kun kerrankin siihen mahd kun isukkikin kotona :) soffalle kera switzernöt levyn :p nam! sain vihdoin sitä suklaata mitä oon himoinnukin ;D

onona ja nassikka 22+0
 
mirssu jos supparit ei oo kivuliaita ni eikait siinä mitään...ota panadolia jos särkee! näin mulle on aina harkkareitten kans sanottu.. :) seuraile tilannetta ja jos sille tuntuu niin pirauttele polille :) jaksuja!
Mulla just suppailee/jomottaattaa tuolla alamahassa ja selässä...aattelin 1g panadolin napata...
 
Synnytystapa arviosta: Täällä ultrattiin vauvan koko ja tehtiin arvio LA:ksi, sekä lääkäri melko hellästi parilla sormella, ennemminkin vaan tunnusteli että onko häntäluu millaisessa asennossa ja onko lantio millainen tilavuudeltaan, kesti ehkä muutaman sekunnin ja ei sattunut.

harkkasuppareista: mulle aina sanottu, että jos ei satu ja eivät muutu säännöllisiksi, niin ovat ihan normaaleja, ja kohtu harjoittelee tulevaa varten, ja noita suppareita on etenkin silloin enemmän kun kohtu (vauva siis) ottaa kasvupyrähdyksiä) :).

JA & 23+5
 
Moikat meiltäkin!

Synnytystapa-arvio Mä oon käyny kaikilta. Mulla suurehkoja vauvoja, niin lähinnä painoarviota on mittailtu ja samalla kohdunsuun tilanne. Esikoiselta ja kuopukselta sovittiin suoraan käynnistyspäivä. Vauvan koon vuoksi. Onneksi kuopus tajusi syntyä ilman käynnistystä.

Tipetsuko puhui istukasta jota vielä kontrolloidaan? Mulla on istukka pari senttiä kohdunsuun päällä ja rv 28 on kontrolli. Mitä sulle on sanottu siitä? Mulle ei mtn, lääkäri vain totesi asian näin olevan ja tosiaan se kontrolli sitten.

linea negraa ei täällä vielä näy, eikä untuvaakaan. Aikaisemmin on kaikilta tuo viiva ilmestynyt.

Mulla jomottaa vatsaa, ihan niinkuin menkkakivut. Harjoitussuppareita tulee pitkin päivää. Varsinkin jos kyykistyy ja vatsa "litistyy" niin heti menee ihan kivikovaksi.

Jahas, äitiä kaivataan toisaalla. Jatkan huomenna nlan jälkeen

Astral ja Myttynen 22+2
 
Synnytystapa-arviosta on ollut puhetta. Täällä tosiaan on ensisynnyttäjille automaattisesti ja muille tarpeen mukaan. Itselle rakenneultran jälkeen kätilö laittoi vielä tekstiviestiä, että varaisin ajan rv 36 edellisen synnytyksen imuvedon vuoksi. Joten tällä ohjeistuksella menen sitten.

Muuten täällä oma olo ok. Mahassa on hirveä vilske ollut koko päivän. Rauhoittaa kyllä omaa mieltä. Torstaina on neuvola, saan raskaustodistuksen ja saan sitten papereita eteenpäin laitettua. Alkaa tuntua siltä, että synnytys lähestyy. Tosin eipä tässä enää kauaa olen toukokuun puolessa välissä alkavaan kesälomaankaan.
 
Heip,
minulle jäänyt poikalupaus päivittämättä, ja hmm,
en taida osata laittaa yksityisviestiä...:whistle:

Monet kirjoitellu nyt suppareista, ja mulla itselläni onneks ne on vähentyny noin paristakymmenestä päivässä nyt muutaman viikon sisään noin yhteen päivässä. Mutta haluan kyllä muistuttaa, että minulla ne oli täysin kivuttomia, mutta silti oli paikat alkanu avautuun, samoin oon lukenut muista keskusteluista, ettei kivuton tarkoita todellakaan sitä, ettei mitään tapahtuis kohdunsuulla. En halua pelotella, mutta kannattaa ihmeessä kysyä asiasta ja koittaa hidastaa tahtia, mulla rauhoittui tilanne kahden viikon saikulla ja töiden reilulla keventämisellä.

Helena85 + Pipsa-Petteri 23+0
 
Neuvolassa oltu. Vauvan syke oli jo toistamiseen n. 140, vähän allekin sen. Muutoinkin kaikki oli hyvin ja painoakin oli tullut vain 0,035g per/vko, vaikka olo onkin tooooodella turvonnut ja iso.

SiinaS 24 (poks)
 
Monet kirjoitellu nyt suppareista, ja mulla itselläni onneks ne on vähentyny noin paristakymmenestä päivässä nyt muutaman viikon sisään noin yhteen päivässä. Mutta haluan kyllä muistuttaa, että minulla ne oli täysin kivuttomia, mutta silti oli paikat alkanu avautuun, samoin oon lukenut muista keskusteluista, ettei kivuton tarkoita todellakaan sitä, ettei mitään tapahtuis kohdunsuulla. En halua pelotella, mutta kannattaa ihmeessä kysyä asiasta ja koittaa hidastaa tahtia, mulla rauhoittui tilanne kahden viikon saikulla ja töiden reilulla keventämisellä.
Mulle kanssa neuvolan täti sanoi että yksittäiset kivuttomat supistukset silloin tällöin on normaalia, samoin mulla kerran ollut yksi kivulias, sanoi ette siitäkään tartte huolestua jos jää siihen yhteen. Mutta tosiaan ymmärsin että jos supistelee kivuttomasti säännöllisesti tai usein ylipäätään niin pitäisi olla terkkaan yhteyksissä, samoin (ja erityisesti) jos kivuliaita supistuksia tulee useampia.

Tuntuis kyllä näissä olevan aikapaljon tulkintaeroja eri paikkakuntien välillä mutta kait se on tärkeintä kuunnella itseään. Mun äitihän nauroi ettei ekassa raskaudessa tiennyt tuon taivaallista harjoitussupistuksista, kuuli niistä sitten jälkeen päin ja totesi että olihan noita, mutta eipä mulla mitään hätää näköjään ole masussa ollut kun täällä sitä porskutetaan... :D

Omena ja Pikku N 21+6 (22+1?)
 
Uutena täällä kuikuilen aiempia kirjoituksia. :)

Ihan kyssärinä: onko neuvolasta teitä ohjattu synnytystapa arvioon vai onko ihan yleistä pohdintaa. Itse kun en ole moisesta kuullut.

Oletteko jo laitelleet Kelan papereita eteenpäin ja onko joku jo kenties saanut äitiyspakkauksen? Ja jos on niin mimmonen on?

Minulla poikavauva pitäisi olla tuloillaan 17.7.12 eli viikkoja kasassa tänään tasan 24 :)
 
Tänään kotiutin työkaverilta ostamani yhdistelmävaunut, ja kun nostin ne "koirien huoneeseen", niin heti oli kolme uteliasta kuonoa nuuhkimassa että mitkä nää o? :D

Eilen lyötiin lukkoon äitiysloman aloitus, aloitan kesälomani 2.5. ja jatkan siitä suoraan äitiyslomalle joka alkaa 31.5. :) enään ei tarvis kauaa kärvistellä töissä. Kyllä nää kaks päivää saikun jälkeen on tuntunut ajoittain tosi tukalalta, mutta yritän sinnitellä. En toki itseäni rääkkäämään lähde.
Työnjohtaja kaivoi mulle eilen kenkiin "mummonastat" ja sain saatesanoiksi "ettet vaan liukastu tuolla jääkentillä!". On toi meidän työnjohtaja hieno mies :)
 
Minullekin saisi päivitellä poikalupauksen :heart:

Tällä hetkellä työ ja työtiimin erinäiset ongelmat imee lähes kaiken energian mutta eipä tässä ole kuin 25 työpäivää jäljellä ja sitten pääsen viettämään lomia ennen äitiysloman alkua :)

Sokerirasitukseen viikon päästä...

Bebel ja Niksu 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: MySweetBaby
Okei, hyvä tietää Ullis82! En tosiaan yhtään tiennyt että missä ja milloin tollaset toiveet pitäisi esittää..! :) Otan esille ens neuvolassa, varmaan se neukkutäti tietää!

Osaako kukaan muuten kertoa mitä tehdään siellä lääkärintarkastuksessa? Mulla on eka tulossa nyt 28.3.!
 
Bebel, poikalupaus päivitetty! :)

Rubia, jos haluat että lisään sinut tuonne listaan, pistätkö nämä tiedot punaisella tähän ketjuun: Nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala / mahdollinen poika- tai tyttölupaus, sekä laskettuaika :)
 
Viimeksi muokattu:
Tulin siihen tulokseen itse, että täälläkin päässä supistelee. Ainakin kun neitiä nostelee ja vaippaa vaihtelee tai kumartelee ottamaan leluja lattialta. Toivotaan vaan ettei availe paikkoja jo. Viime raskaudessa paikat oli hieman auki rv 36 asti ja silloin en tuntenut yhtään ennakoivia supistuksia.

Ens viikolla neuvolaan, tarvis varmaan yrittää muistaa kertoa noista harkka suppareista.

Maijamehi ja katkarapu rv 23+6
 
poksutaan 24+0

ja nyt aamusta lähen vakuutusyhtiöön toivotaan että se pulju on tällä kertaa auki!! ja meen kilpailuttaan niitä,saatiin fenniasta miehen mielestä(mä en oikein tajua niitä) paremmat vakuutukset,ja meen nyt niiden paperien kanssa ihan hoomoilasena tuonne turvaan:D kai ne sielä mulle nauraa:LOL:

Vaavi potkii ihan mukavasti..mutta tunnetteko te muut liikkeitä tai potkuja kun teette jotakin? esim.ihan kotosalla...

kun mä en tunne,muuten kuin edelleen rauhoittumalla,istumalla,tai maatessa..

Taysin sivuilla oli ainakin semmonen vauvanliikkeiden laskenta juttu...täytys kokeilla...
PTT 24+0
 
Astral Joo,mulla istukka kokonaan kohdunsuun päällä. On ollut tedossa rv 15 asti. Rakenneultrassa ultraaja sanoi tuosta,muttei muuta kun että toivotaan että nousee sieltä pois. Senpä takia se konrtolliultra rv 28 ja toisen kerran jos tarvis,rv 36.

Ihmettelen kyllä että jos istukka tuolta nousee,niin siltikö mun pitäs mennä sinne synnytystapa arvioon..? Noh,kaippa ne tietää mitä tekevät.


Selkä on tosi kipee. Tuo meidän sänky on kai ihan paska,vaikka on vasta vuoden vanha jenkki..Tosin,olen huomannu että kun siinä tulee maattua yli 8h selkä kipeytyy ja kun työaamuina heräilet jo 04:30 ei siinä ole makoiltu kuin max. 6h,niin ei koske selkään silloin..
Ilmeisesti jotain liitoskipuja oli eilen. Noistakaan kun ei ole aiempaa kokemusta,niin googlen perusteella tein diagnoosin. Nivusta jomotti ja vihloi,sekä selän puolelta?
Kovasti Ykä mellasti taas aamulla. Olikohan hällä hikka kun tuntui semmosta pientä säännöllistä nykimistä masulla hetken aikaa :)




Tipetsu ja Ykä 25+4



Siinäpä ajankuluksi kuva masusta eiliseltä :)


 
POKS 25+0 =)

Sokerirasitus oli eilen, siitä selvisin hyvin :). Litku ei maistunut miltään, ei tullut kovin pahaa oloa enkä ollut kiukkuinen edes :D. Ainoastaan muiden labraan pääsyä odottaneiden ihmisten erilaiset ominaishajut ällöttivät :LOL:. No, tulokset sain tänään, ja rimaa hipoen pääsin läpi :O. Paastoarvo oli hyvä, mutta juomisen jälkeiset arvot oli lähellä sitä rajaa, eli sokerit vaikuttaa mulla herkästi ja tarkkana saan olla syömisten kanssa. Mittaamisen saan lopettaa, kun tänään neuvolassa oli pissa puhdas, JES.

Tän pvän neuvolakuulumisia:

Paino +225g (+625g)
Pissa - (sokerit ++)
HB 118 (119)
Syke 154 (158)
RR 112/65 (127/76)
Sf 23 (18)
Ja tällä kertaa siellä oltiin poikittain :heart:

Oli pitkästä aikaa positiivinen neukkukäynti, sain jopa kehuja kun olin kääntänyt sokerit miinukselle taas :). Ja tais olla eka kerta kun en itkenyt siellä :D.

Eilen tuli käytyä siellä mammajoogassa ja se oli tosi ihanaa, suosittelen!! Alan kyllä siellä käymään viikoittain. Ja kiitos Sopakalle vinkeistä :) .

PTT kyseli liikkeistä, kyllä minäkin pääasiassa niitä tunnen vaan kun istun tai makaan. Jos puuhailen jotain, kävelen tms. niin ei niitä juuri huomaa.

Maanu ja Kepsukka 25+0

ps. Tuli tuollainen mekko tilattua vappuaaton vihkiäisiin.. Äitiyshääpuku Grace Lace (Ivory) - www.malaika.fi
Voi kun ois sopiva =)
 
Pitkästä aikaa taas tulin kuulumisia päivittämään..

Viime torstaina aamuyöllä heräsin hirveään vessahätään ja kun nousin ylös niin tunsin vaan että jotain alkoi valumaan, kiireellä vessaan ja siinä vaiheessa joka paikka olikin jo veressä :| Huusin miehelle että soittaa ambulanssin ja pillit päällä mentiin synnärille. Vauvalla onneksi oli kaikki hyvin, liikkui reippaasti ja sykkeet oli 140-150. Makasin salissa tarkkailussa pari tuntia ja sitten siirryin osastolle. Verentulo loppui jossain ambulanssi matkan aikana. Mitään supistuksia tms. en tuntenut koko aikana...

24h makasin ihan täyslevossa ja puoli vuorokautta pidettiin syömättä että jos joudun sektioon. Perjantaina aamupäivällä sain sitten hiljalleen ruveta liikkumaan, ensin vaan vessaan. Viikonloppuna sitten aloin enempi käveleen osastolla, mitään vuotoja eikä supistuksia tullut koko aikana. Sydänkäyrää ajettiin 2x päivässä.
Varmuuden vuoksi mulle pistettiin 2x kortisonipiikkiä vauvan keuhkoja kypsyttään jos sattuu et syntyy etuajassa ja antibiootteja söin 6pv. Hb tippui 111 -> 81, mut lähti onneks nousuun maanantaina. Lisää rautaa vaan purkista ja tarvittaessa sit punasoluja tiputuksessa.

Eilen pääsin sitten kotiin kun tilanne oli rauhallinen, mutta oon nyt raskauden loppuun asti "vapautettu" kaikista kotitöistä jne. En saa edes koirien kanssa ulkoilla :/
Istukka on pahasti kohdunsuun päällä ja hieman enempi takaseinän puolella, joten eilen lääkäri sanoi ettei se siitä mihinkään nouse kun kohtu venyy enemmänkin tuonne eteenpäin. Joten mulla on sitten edessä suunniteltu sektio kesäkuun puolella, rv 36-38. Luultavasti joudun osastolle tarkkailuun rv 34 jotta olen valmiina siellä jos sattuu et synnytys käynnistyy itsekseen koska sitten tulee kiire leikattavaksi.
Jatkossa mua seurataan 2vk välein äitipolilla ja kuulemma jos vähänkin supistaa tai tulee verta/lapsivettä niin ambulanssikyydillä synnärille.

Onneksi vauvalla on kaikki hyvin, nytkin kova jumppaus menossa mahassa :) Painoarvio oli torstaina 750g. Pitäs nyt hiljalleen laittaa tavarat valmiiksi ettei tule paniikki.

Viime yönä näin hirveitä painajaisia että alkoi uudestaan vuotaan verta ja konttasin pitkin pihaa itkien että joku soittas ambulanssin. Jotenkin nyt vasta kun tulin takas kotiin niin oon ollut säikkynä ja en uskalla tehdä oikeastaan yhtään mitään. Sairaalassa kuitenkin olin 24/7 "turvassa", apu oli napin päässä.

Koirat oli aivan onnessaan kun tulin kotiin eilen, pusuja sateli ja eivät malttaneet nukkua ollenkaan kun tarkkailivat mua koko ajan. Viime yönä heräsin muutaman kerran että joku kävi nuolasemassa varpaasta tai tökkäsi kuonolla nenään :heart:
Nyt me sit vaan täällä porukalla levätään, mies on aivan ihana ja huolehtii että mulla ja vauvalla on kaikki kunnossa :heart:
Anoppi ja äiti lupas auttaa kaikessa mahdollisessa ja pari kaveria hoitaa koirien harjaukset + pesut :)

nipsu83 ja pulla 25+3
 
nipsu83 hui mikä säikäys! Mutta onneks kaikki kunnossa!

sf-mitta paljon teillä on ollu sf-mitta rv 22 paikkeilla? mulla kun oli 23 cm ja yläkäyrien yläpuolella huitoi...eipä oo koskaan noin iso maha ollu näillä viikoilla.

PTT minäkin liikkeet tunnen parhaiten rauhassa kun istuu tai makaa...mutta myös liikkeessä . Tämä epeli on niin vilkas että sätkii kokoajan...tänäänkin herätti seiskan maissa kauheilla potkuilla :)

Jaahans, pienin levittää vaatekaappiaan tuolla...must go!
 
Voi nipsu!!!Tsemppiä hurjasti sulle jatkoon, toivotaan et pieni pysyis vielä viikkoja masussa. Mäkihän olin viime viikolla yhden yön osastolla ku verta tuli vessareissun yhteydessä pyyhkiessä, mut ei mtn noin hurjan kuulosta ku sulla. Mulla viikkoja vielä vähemmän, joten sain vaan jtn lääkettä mikä sit lopettikin ton vuodon, toivottavasti lopullisesti. Mulla supistelee aina sillontällöin ja tietty vähä jänskättää. Ja tällähetkellä liitoskivut on oikein voimissaan, etenki häpyluun seutuvilla!!!Mullaki on ohje et heti jos verta tulee niin sit vaan äitipolille mitään enempää miettimättä.
Aurinkoista päivänjatkoa Heinäkuun mammat!!=)
 
Heippa kaikille hellemasuille!!! :wave:

Pitkästä aikaa tänne jälleen kirjoittelen, pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja aktivoitua...:ashamed: Olen kuitenkin melkein päivittäin käynyt lukemassa juttujanne...
Olen ollut niin saamaton...välillä tuntuu ettei jaksa ja mikään ei huvita, mutta eiköhän sekin asia korjaannu...

Itse ollut tässä myös sairaslomalla... Töissä alkoi yksi iltavuoro supistelemaan ja niitä supistuksia tuli myös yöllä ja aamulla...aamulla alkoi myös verenvuoto niin laittoivat suoraan lähetteen sairaalaan... Siellä sitten seurattiin tilannetta, vauva voi hyvin ja oli vilkas. Ultrassa todettiin että istukka oli kohdunsuun päällä ja se aiheuttaa verenvuodon ja supistelun. Nyt sitten täytyy ottaa rauhallisesti ja välttää fyysisesti raskasta työtä...ja jos oireet palaa, on mentävä suoraan takaisin sairaalan. Nyt sairasloman loputtua olen muutaman päivän töissä ollut ja ei kauhean hyvältä tunnu eli eiköhän sairasloma jatku... Ensi viikolla neuvolalääkäri ja sitten ensi kuussa istukkakontrolli sairaalassa...

Pitäisi kai myös pikkuhiljaa alkaa hankkimaan vaatteita vaaville, muutama mekko vasta hankittuna, muut isommat hankinnat, kuten turvakaukalo, vaunut yms. on onneksi jo hankittu...

Nimeäkin olen kovasti miettinyt ja muutaman varteenotettavankin mutta tuo mies...plaah...meillä hieman eri maku nimien suhteen että näinköhän nimi sovussa saadaan sovittua...kummeja ei olla mietitty...tai no mies jo ilmoitti ettei hänen puoleltaan ole ketään jota haluaisi kysyä...että näin...

Mutta hei, pitää lähtee hakee vanhinta lasta koulusta...
 
Neuvolakäynti takana:

Hb laskenut roimasti mikä selittää kamalan väsymyksen. Oli nyt 104, eli raudat kehiin.
Rr hiukan matalat. Kohdunpohjankorkeus 25cm, joka huitelee siis omilla käyrillään!

Egyptin matka takana. Ei mennyt kauheen hyvin, koko perheelle kaikkee remppaa, onneksi säilyin itse terveenä=) Kotiin en meinannut päästä sieltä päästä, kun eivät meinanneet päästää koneeseen.
Töissä nyt, ja ei jaksa kirjoittaakaan.

Hyviä vointeja kaikille, ja lopettakaa nuo vuotelut nyt heti kaikki!

jaana ja poitsu rv 23
 

Yhteistyössä