Heinäkuun hellemasut 2012 - MAALISKUU

PTT minäkin jännitin sitä ihan kauheasti. Se oli mun mielestä niin "helpponakki" ettei mitään... Makasin hetken aikaa "pää alaspäin" pedillä ja sit sain piikin kankkuunettä lihakset rentoutuu. hetki odotettiin ja sitten tuli lääkäri joka käänsi ksäillään vauvan yhdessä hoitajan kanssa eikö se kyllä sattunut. Henkikin kulki paremmin toimituksen jälkeen ittellä ja mahtava fiilis kaikkikaikkinensa.

Isommat riskithän tuossa sektiossa on molemmille kun käännössä. Mutta kaikki tekevät omat päätökset, en halua millään tavalla painostaa loukata tms. Halusin vain kertoa että se on ihan iisi juttu jos semmonen eteen tulee. :)

mirssulle tervetuloa!

kauan odotettu neuvola-aika olis tiistaina :) saas nähä mitä ne siellä tuumaa... :)
 
Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

Minulla kans on KOKO AJAN kuuma. Aivan kamalaa. Mietin, että jos nyt jo on tällainen hiki koko ajan päällänsä, niin mitä se tulee olemaan myöhemmin keväällä ja kesällä, kun mahakin vielä kasvaa. Hui!

Täällä kans on mahan päälle kertynyt karvoitusta. Noinkohan se sitten viittaisi poikaan? Tosi hämäävä tilanne on kyllä tämän sukupuolen kanssa, kun siellä ultrassa jotkut pussit löysivät, mutta eivät itse penistä. Näkymä tosin oli todella huono toisen haaroväliin, joten kätilö meinas, että voi olla kivekset TAI turvonneet tytön sukupuolielimet. Voivoi. Näinköhän se pitää varata kuitenkin vielä yksityiselle ultraan aika, jotta sais vielä pienokaisen nähdä ja mahdollisesti sen sukupuolen tietää.

Synnytystapa-arviosta haluaisin kokeneemmilta kysyä. Kun meillä ei ole neukkutäti maininnut ollenkaan koko asiaa, niin kait se kuitenkin kaikille kuuluu? Miten se tehdään? Milloin se tehdään? Ultraavatko silloin vai tunnustelevatko ihan mahan päältä? Milloin ensimmäisiä painoarvioita lapsen syntymäkoosta aletaan antaa?

Nyt valmistautumaan kaupungille. Sunnuntain kunniaksi ajattelin minäkin liittää oman masukuvani tänne :)
Aijaa.com - 9801968

sopaka & seelis 23+4
 
mulla kuopus käännettiin kaks viikkoa ennen kuin synty. lääkäri ultras ja totes että neiti on perätilassa,ja tuumas että käännetään saman tien tarras kiinni mahaan ja pyöräytti ekaks toiseen suuntaan minne ei kääntynnyt mut toiseen sit käänty ihan helposti. ei sattunnut yhtään. vähän aikaan piti olla paikallaan ettei kääntyisi takaisin.kun sitten synty niin aluks oli hieman poikittain!mutta tuli ihan normaalisti pää edellä ulos!

huisp&pasus 24+3
 
Synnytystapa-arviosta on kyselty. Käsittääkseni riippuu asuinpaikasta, pääseekö synnytystapa-arvioon lainkaan. Esikoisen odotusaikana pääsin synnytystapa-arvioon ja ultraan, koska minulla todettiin raskausdiabetes. Muuten en olisi päässyt ollenkaan. Nyt minulla ei tule olemaan synnytystapa-arviota, ellei siihen koeta tarvetta jossain vaiheessa.
Ilmeisesti jos epäillään esim. isoa vauvaa tai vauvan epäillään olevan perätilassa tms. niin pääsee automaattisesti synnytystapa-arvioon. Lisäksi joissakin kunnissa sinne pääsee kaikki. Tässäkin asiassa, kuten niin monessa muussakin, käytännöt vaihtelee. Kannattaa kysästä asiaa omasta neuvolasta.

puppa 25+4
 
SEE
KÄÄNTÄMISESTÄ ollut juttua. Meidän sairaalassa eli KOKSissa on sellainen käytäntö ainakin etteivät edes yritä kääntää jos on sektio takana niinkuin sulla PTT:llä on. Mulla esikoinen sektiolla ja kakkonen oli jalkatarjonassa olisin halunnut että yrittävät kääntää mutta sanoivat etteivät sitä tee koska 1 sektio takana. En tiedä sitten onko yleinen käytäntö. Meillä olisi saanut perätilassa yrittää synnyttää jos vaan lantio olisi hyvän kokoinen ja lapsi ei liian iso. No mulla jalkatarjonta ja muutenkin häntäluu taipuneena eteenpäin joten sektiopäätös oli selvä. Kyllä mäkin tota kääntämistä olisin jännittänyt ihan hirveästi ja olen myös kuullut aikamoisia kauhutarinoita siitä, mutta eivät lääkärit sitä tekisi jos eivät kokisi sitä hyväksi vaihtoehdoksi.

SYNNYTYSTAPA-ARVIO Meillä sitä ei mitenkään automaattisesti tehdä. Eli jos on syytä epäillä että lapsi on iso tai äidin lantio pieni tai raskaudessa jotain muuta poikkeavaa niin neuvolalääkäri lähettää keskussairaalaan synnytystapa-arvioon, muuten loppuraskauden neuvolalääkäri ihan normaalisti. Mulla ekasta ihan neuvolalääkäri tunnusteli vauvan kokoa ja sisätutkimuksessa hieman lantion tilavuutta. Kakkosesta sitten ton jalkatarjonnan vuoksi synnytystapa-arvio jolloin en edes tavannut neuvolalääkäriä vaan neuvolatäti teki suoraan lähetteen ja myös edellinen sektio siihen syynä. Tästä kolmannesta automaattisesti keskussairaalaan synnytystapa-arvioon missä päätetään sitten sektiopäivä. Keskussairaalassa synnytystapa-arvioon kuuluu ultraaminen ja sisätutkimus ja mahdollisesti sitten magneettikuvaus lantiosta jos epäily äidin ahtaasta lantiosta.

T:SEE rv 23
 
Viimeksi muokattu:
Aurinkoista sunnuntaita!

Ja tervetuloa Mirssu!

Synnytystapa-arvio: MKS:ssä kaikki ensisynnyttäjät pääsevät synnytystapa-arvioon, itse siitä pitää maksa poliklinikkamaksu. Siitä en tiedä mitä hyö siellä tekee, ilmeisesti ainankin ultraavat. :D

(.): Eilen kävin veljen luona tyhjentämässä vaatekaappeja. Siellä on mun kummitytön jäljiltä kovasti vaatetta. Pääsääntöisesti vein semmoisia vaatteita jotka käy sekä tytölle että pojalle mutta muutama mekkokin tarttui mukaan. :) Nämä vaatteet oli 70-80cm, vielä pitää käydä vauvan vaatteet katsomassa erikseen. Ensi viikonloppuna toivottavasti pääsen sitten tädin varastoon etsimään aarteita vauvalle. :heart:

Seuraava neuvola olis n. viikon päästä. Äkkiä se vaan aika tuntuu hurisevan eteenpäin. Työharjoitteluakaan ei olisi enää kuin vähän reilu kuukausi, toivottavasti näytöt menee ok ja saan paperit.

Omena ja Pikku N 21+4 (tai ultran mukaan 21+6)
 
21+0 POKS!

Eipä täällä kummempia, kaunista kevätpäivää ihaillaan. Huomenna olis edessä taas töihin meno, saas nähdä pystyykö siellä oleen.

Pienokaisen liikkeitä tuntuu nyt jo päivittäin :heart: ja esimerkiksi kun eilen olin nukkumaan menossa niin vatsassa oli kamalat bileet :D

Oma äitini kävi tänään pitkästä aikaa kylässä, ja sanoi mun istuessa että kyllä sulla jo ihan selvä vauvamaha on :heart: kai se on sitten uskottava kun oma mies ja äiti niin sanoo :)

Vielä olis viikko ja yksi pvä rakenneultraan, kyllä odottavan aika on pitkä! Toivottavasti saadaan sukupuolikin sitten tietoon :)
 
Tervetuloa Mirssu :wave:

Meille saapui eilen vaunut, merkiltään Brio Happy vm.2010 ja väri oliivinvihreä. Ihanat minusta :heart:. Tuossa ne nyt olkkarissa päivystää ja mä aina ohimennessä niitä hipelöin :D. Ostettiin kaverilta ja hinnaksi tulee 200e. Samaan hintaan tuli kiva rintareppu.

Ulkomailta tilaamisesta, kaveri oli tilannut ja muuten ok, mutta varaosatkin piti tilata sitten sieltä, ja se oli hieman hankalaa.

Oli kyllä ihana päivä tänään, käytiin mökillä auringonpaisteessa lumikenkäilemässä ja syömässä makkaraa =). Kai sitä tällä taas jaksaa painaa duunia ens viikon, huoh.. (tule jo toukokuu!)
 
  • Tykkää
Reactions: kati-81
Moikka taas!

Mulla mahanpäällä hurjan pitkä ja tuuhea valkoinen karvapeite ja tumma viiva napaan asti ja tyttöhän sielä ultrassa siis näkyi. että eikai se poikaa välttämättä meinaa se karvoitus niinkuin sopaka mietti :)

Meillä vauva liikkuu ihan tosipaljon jo alun alkaenkin tuntui heti jo kun mies kädellä tunnusteli. Mulla istukka takana, että eikös sillä istukan paikalla ollut juurikin merkitystä miten ja kuinka kovaa ne liikkeet tuntuu? Ihankuin näin olisin ymmärtänyt. Dopleria ei paljon kotona tarvi, kyllä sen ihan tuntee et sielä elämää on :D

Mulla on jo tosi selkeä vauvamaha ja sen kyllä helposti huomaa että odotan.

Meillä on lastentarvikkeesta varattu emmaljungat ja ne pitäisi pian hakea kotiin :)

Ikeassa käytiin tänään ostamassa kaikkea ihanaa kotiin ja vauvalle. :)
Ihanaa sunnuntaita teille!

Mirssu ja Ässä 22+5
 
  • Tykkää
Reactions: sopaka
Heippa! Tänään tuli 21 viikkoa täyteen ja onpa ollu hymy herkässä kun on vähän väliä hypistellyt ultrakuvia sekä kaapissa odottavia siskontytön vanhoja vaatteita, nyt kun tietää että ne saa kesällä ottaa käyttöön :) ollaan myös saatu meidän talonrakennusprojektia nytkähtämään eteenpäin joten energiaa täynnä uuteen viikkoon! :) Ihanaa ja aurinkoista viikkoa kaikille kanssaodottajille! T: Juuli-Luuli ja Mökeltäjä :)
 
  • Tykkää
Reactions: LaraT
POKS RV 24!

Tällä viikolla torstaina 4D ultra jee!! Jotain kivaa mitä odottaa!

Mäpä huusin eilen ittelleni Emmaljungan cream leatherette first class turvakaukolon 98e! :heart: Vielä pitäs mennä ne Emmaljungan vaunut varaamaan vauvatalosta. Ja kavereilta saadaan Ikean mustavalkonen syöttötuoli 10e!

Karvoitus on mullakin ehkä vähän lisääntyny mahan päällä. :)

Liikkeet tuntuu nyt joka päivä, monta kertaa päivässä. :heart:

Ja myös selkäsärkyä on joka päivä...ja närästys&paha olo yrittää myös tehdä paluuta :(
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: kati-81
Synnytystapa-arvio täällä ei kyllä pääse automaattisesti. Itsellä toi vanha selkävamma ja sen vuoksi laitetaan lähete NKL:lle että on siellä tiedossa. Ei ole siis varmaa, voinko saada epiduraalia. Mutta NKL:lla sitten päättävät, että riittääkö että asia on tiedossa, vai pitääkö siellä mennä vielä käymäänkin. Toivottavasti, vähän ehkä mietityttää tuo synnytys :)

Mä oon taas tänään menossa lääkäriin tän selän vuoksi. Meidän terveysasema on ihan mielettömän toimiva! Pääsen jopa samalle(ei omalle) lääkärille, jolla viimeksi kävin. Viime yönä nukkuminen oli todella hankalaa. Mä pyörin imetystyynyt polvien välissä ja osa tyynystä selän takana. Olin onneksi sitten jotenkin nukahtanut. Pikku ukkelikin potki ja pyöri ihan hurjana. Noh, olihan tää tiedossa että tulee ongelmia tän selän kanssa, mutta että jo nyt :( Oikein ketuttaa soittaa sit taas töihin et mitä jatkossa. Terkkarissa hoitaja jo kysyi et luulenko että en enää voi tehdä työtäni...jotenkin tää tuntuu luovuttamiselta. Mä luulen et tänään supisti, tuli sellainen kuukautiskipux50 kohtaus. Toivottavasti ei stressistä, vaan jotain treeniä vain. Pitänee siitäkin mainita.
Mä luovuin mun valkoisista pinnansuojista :LOL: Löysin Anttilasta Nalle Puh pinnansuojat kympillä! Joskus kattelin niitä tuolla Kodin Ykkösessä, mut en malttanut ostaa ja sit keksin että mä tahdon valkoiset, että sopii lakanoihin ni sit jätin ne Nalle Puhit. Mut nyt sitten ostin noi. Isoäidinneliöitä oon vasta seitsemän tehnyt, aika monta pitää vielä saada aikaan. Mutta toisaalta, aikaahan mulla varmaan tulee olemaan. Viimeksi vaan sain jännetupintulehdukset virkkaamisesta, ni on pitänyt vähän toppuutella!
Harmi kun tänne tuli tuollainen ankea lumi/räntäsade. Eilenkin oli niin keväistä. Mutta eiköhän se kesä sieltä tule :heart:

Kati ja Den Lille Prinsen 24+5

 
Huomenta!

Ja taas alkoi uusi viikko. Hieman huonosti, mutta kaippa tämä tästä taas. Migreeni muistutti aamulla viideltä olemassaolostaan ja kun lääkkeeksi on annettu vain panadolia, niin tällä mennään.

Synnytystapa-arvio: täälläkään sitä ei tehdä automaattisesti. Esikoista odottaessani siihen pääsin ahtaan lantion epäilyn takia ja tällä kertaa se on edessä sektiotaustan takia. Synnytystapa-arviossa tehtiin sisätutkimus, ultraus ja minulla kuvattiin myös lantion koko magneettikuvauksella.

Eilen huomasin rintojen aloittaneen toimintansa. Liivit meinasivat jäädä nännien kohdalta kiinni. Kauhean aikaisin, viikkoja on koossa vasta 23. En ole oikein varma miten tuohon suhtautuisin, kun nyt jo alkaa moinen toiminta. Esikoisesta en muista tuota ilmiötä ollenkaan. Hyvä kun maito edes nousi jossain vaiheessa.

Hyvää alkanutta viikkoa!

annales 23+0
 
Hei tuli yhtäkkiä mieleen, että koskahan perhehuonetulisi varata jos sellaisen haluaa??? Riittääköhän että sitten sen sairaalatutustumisen yhteydessä vai pitäisikö aikaisemmin vai ilmotetaanko vasta kun menee synnyttämään, NKL kyseessä?
 
Viimeksi muokattu:
Mä oon ymmärtänyt että halukkuudesta perhehuoneeseen voi ilmoittaa srlaan tutustumisen yhteydessä. Sittenhän se menee niin että sen saa jos sellainen on vapaana kun h-hetki on. Meillä ei onneksi tota tarvi miettiä, mä en missään nimessä halua perhehuonetta, eikä mieskään siihen tarvetta koe :D

Lääkäristä kotiuduttu. Taas perusteellinen tutkimus, lähtete fyssarille ja sairasloma ad 7.4.2012. Helpottaa. Mä vien taas kohta terveysasemalle kekseja ja kahvia, niin hyvin ne kohtelee meitä!

Kati ja Den Lille Prinsen 24+5

 
  • Tykkää
Reactions: Maanu
Heips heips.

Mulla on kans kuuma helposti, tuntuu että pihalla pärjäis ihan normaaleilla sisävaatteilla, joten kesän kuumat huolestuttaa jo etukäteen!
Mulla on tällä viikolla 4D, jospa siellä näkis kumpi on tulossa. Huomenna on normaali neuvola niin ja mulla on talviloma menoillaan. Wihii :)

SiinaS 23+6
 
Täällä lääkäriin meno tunnin päästä :( Eilen saunan jälkeen ihan järkyt menkkakivut,tuntu että kohta alkaa vuotaa! Kesti jotakuinkin 10min. ja maha meni pinkeeksi,eli nähtävästi suppari. Mullahan oli viime viikolla jo niitä ihme kipuja,joista kirjottelinkin..Samat menkkajomotukset sitten aamulla töissä ja sittenpä päätin varata lääkärille ajan. Saapahan mielenrauhan jos kaikki ok ja ellei ole ok,saapahan jatkoja tietoonsa..Jospa vaikka saikun kirjottas,ois enää 13 työvuoroa ennen kuin jään pois töistä..Nyt ei kauheesti vauveli ole liikuskellut :(

Ja sitten kela-työpaikka-neuvola systeemistä. Kun sain raskaustodistuksen,neukku käski viedä sen esimiehelle,joka toimittaa sen palkanlaskentaan,mikä puolestaan kelalle. Paskat,pomo anto tänään sen mulle kouraan,oli tullut palkanlaskennasta takasin,pitää toimittaa itse kelalle! Ihme paskaa,kun kukaan ei tunnu tietävän mistään mitään! Yli 2 vkoa on se pirun lappu ollut matkalla kelalle! :mad: Nyt en varmaan sit saa mitään etuuksia kun näin myöhään toimitan raskaustodistuksen..


Myöhemmin sit lisää


Tipetsu ja Ykä rv 25+2
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Tipetsu :heart:
Mä kopioin raskaustodistuksen palkanlaskentaan ja esimiehelle ja alkuperäisen lähetin Kelaan. Itse kun arvasin että voisi käydä niin kun Tipetsu sulle:/ Kyllä sä etuudet saat! Asiat järjestyy aina, jotenkin! Mä vaan jännitän et miten käy kun palkanlaskija sanoi et ne lähettää huhtikuussa ne palkkatiedot Kelaan. Toivottavasti riittää.
 
Minä pelkään, miten käy palkanlaskennan kanssa, kun henkilö vaihtuu huhtikuun alusta. Onneksi saankin raskaustodistuksen postiin jo tällä viikolla, niin on "vanha" palkanlaskija töissä vielä. Meillä toimittavat raskaustodistuksen kelaan, kun samalla toimittavat tiedot maksamastaan palkasta.

Minulla piti olla tänään neuvola, mutta vaihdoin sen torstaiksi, kun oli viime viikolla mahdollista, että pitää lähteä anoppia jeesaamaan alkuviikosta, mutta mies menee esikoisen kanssa keskiviikkona. Toisaalta kiva päästä itsekseen neuvolaan, saa keksittyä rauhassa, eikä tarvitse esikoista viihdyttää. Tosin hän kyllä viihdyttää hyvin itseään.

Muuten ei oloissa sen kummempaa. Vielä 4 viikkoa lomaviikkoon, jonka jälkeen on vain 3 viikkoa töitä.
 
Kirjoittelin äsken ja kun painoin lähetä, niin teksti hävisi johonkin .. :mad: No, uus yritys.

Minä laitoin kanssa itse Kelaan sekä esimiehelle raskaustodistuksen. Ja molempiin kopiot, pidin alkuperäisen itselläni. Ei sitä koskaan tiedä jos matkalla hukkuu, varsinkaan tuohon työnantajan ja Kelan väliseen postitteluun en luota :D. Ja mulla kanssa sama kuin Katilla, että 20.4 vasta toimittavat palkanlaskennasta tiedot Kelaan.. No, taitaapa olla sama "firma" meillä :D. Mut kai sen on riitettävä, kuulemma aina tekevät noin.

Mut varmasti Tipetsu etuudet saat, eikös se oo 2kk ennen laskettua aikaa se takaraja, kun etuudet tulee olla haettuna. Ja tsemppiä kipuihin!

(.) Itsellä oli toissayönä kauhea suonenveto/kramppi pohkeessa. Nyt ei meinaa sitten kävely onnistua, on tosi kipeä. Ihan kun ois juossut maratonin - vasemmalla pohkeella :LOL:. Tää vaiva kyllä herättää enemmänkin hilpeyttä, ainakin työkavereissa =). ja onneksi tänään on hieronta, jos siihen nyt uskaltaa antaa koskea.
 
Hei kaikille! :)

Tsemppiä teille, jotka kärsitte kivuista ja jomotuksista! :hug: Täälläpäin on mennyt hyvin nyt, ei mitään mainittavia kipuiluja ole ollut, ainakaan masussa. Selkä alkaa olla jo välillä tosi heikoilla, samoin peppu ja reidet. :D Masu on jättiläismäinen, ainakin omasta mielestä.. :O Masukarvoista oli puhetta myös, ja mullakin on hirvittävän tuuhea vaalea karvapeite masussa. :LOL:

Ainiin, olemme viimeinkin löytäneet uuden asunnon!! :D Voi että olen onnessani, viimeinkin pääsee laittamaan vauvalle kaiken valmiiksi! :heart: :flower:

Päivitin listaan noita tyttö- ja poikalupauksia, sekä uuden jäsenen. Tervetuloa mirssu! :)

Eilen poksahti RV 25! Enää viikko tokalla kolmanneksella! ;)
 

Yhteistyössä