HEIMO MENEE!!!!!

Meillä kaks tosi jukuripäistä muksua. reilu kolme ja kohta kaks vee.

Erikseen kun kummankin kanssa saa olla vaan kahdestaan niin harvemmin o mitään ongelmia. kaikki tehdään melkeenk iltisti ja ehkäpä jopa uskotaankin mitä kielletään. Tietenkin joskus täytyy sanoa vastaankin ja kiukutella, mutta se menee siihen normaaliin kiukutteluun.

Nyt olen ollut kesän tässä kotosalla lasten kanssa niin niin parin viime viikona iakana leikit yms on lasten mielestä ioha kivoja, mutta minusta välillä aika rajuja. Vanhempi saattaa leikillään painia ja sitten ei usko vaikka monta kertaa sanonkin ettei pienemmän päälle saa mennä kun sillä tulee hätä. Uskoo tämän ehkä kaks sekuntia. Eli joka ikinen kerta saa muistuttaa samasta asiasta. Jos nuorempi tekee jotain hassu, ehkä kuitenkin harmitonta niin vanhmepi yllyttää nauramalla ja matkimalla niin toinenhan siitä sitten innostuu ja taas mennään kovaa ja korkealta.
Nuoremmalla on kova minä itse kausi, kun pyydetään tekeen jotain niin ei voi tehdä, ainakaan heti, sitten kun itse menet tekeen tai hakeen jostakin niin sitten huudetaan kurkku suorana että oliskin halunnut tehdä itse. Pitäis kuulemma viedä takaisin aloituspaikkaan, että tulee hyvä mieli ja tekee sen sitten itse. Harvemmin tulee näin tehtyä, niin sitten huudetaankin jonkin aikaa milloin minkäkin huoneen lattialla.
Vanhempi "valehtelee" kun kysyy että mitä teette jos ei itse heti kerkeä mennnä katsoon niin vastaa vain ettei mitään yms. Sitten kun menee katsoon niin jotain tosi typerää ovat tekemässä tai jotain.

Näitä juttuja ois vaikka kuinka paljon enkä jaksa niitä kertoa kaikkia tässä, mutta auttakaa...
Mulla itselläni alkaa menee jo pinna niin kireelle kun joka päivä saa itsekin jo huutaa ja räyhätä ja yrittää nätisti ja vähemmän nätisti selittää että voisitteko leikkiä niinkuin kiltit lapset ruukaa leikkiäkin, mutta ei. Yritän keksiä tarpeeksi virikkeitä, mutta yleensä aika menee just tuohon että toinen on "arestissa" eikä sit kerkeä askasrteleen yms kivaa kun pitääkin jo alkaa laittaan ruokaa tai lähteä jonnekin.
Välillä tuntuu itsestäkin pahalta noi kaikki omat jutut ja lastenkin tekemiset, mutta en enää osaa toimia oikein lasten kanssa. Olenko liian vähän tämän vanhemman kanssa kahdenkesken että kokee saavansa liian vähän huomiota itselleen vai mikä´?? Ollaan kyllä molemma yritetty käydä kummankin lapsen kanssa myös omilla reissuilla että saavat huomion täysin itselleen. ja isellä ovatkin kyllä ihan nätisti, mutta auta armias kun ryhmä rämä on yhdessä...

Onko kellään muilla näin hankalia tapauksia, vai sattuuko kuulumaan kummankin ikävaiheeseen tällaset uhmakaudet.

Meilläkin oli vain yksi aivan mielettömän kiltti lapsi, kun ei ollut kuin se yksi. Mutta kun sen huomion joutuu jakamaan... on oppinut lyömään, potkimaan...

Aina välillä saatava olla molempien kanssa erikseen, niin muistaa miten ihania ovat, kun saavat olla ilman kilpailua huomiosta.

Ei ole helppoa, ei, kun yksin yrittää riittää molemmille. (Ja mies illat).

Lapset ovat jo niin isoja, että ymmärtävät kyllä puhetta. Kannattaa selittää enemmän ja käyttää hyväksi "asiantuntijanroolia" lasten keskellä. Jos he ovat oppineet siihen että äiti aina tulee ja tempaisee pois toisen lapsen päältä ja tekee kaiken puolesta niin heillä ei ole motivaatiota olla mieliksi; samoin tietysti jos äiti vain kauempaa huutelee ohjeita. He ajattelevat ettei tarvitse ottaa vastuuta omista tekosista kun äiti ottaa kuitenkin.

Varmasti osaat komentaa lapsiasi, mutta lapsi voi uhmassaan ajatella sen osana leikkiä. Pistä reilusti arestiin lapsia ja pyydä heitä itse selittämään mitä tuhmaa ovat tehneet ja pyytämään aina anteeksi - toiselta ja äidiltä. Lue vaikka satuja tuhmista hahmoista ja kerro miten niille lopulta käy. Kaikissa kansansaduissa on opetus. Minun puolitoistavuotias juoksee karkuun kun on tehnyt tuhmaa mutta kun luokse menee niin pyytää anteeksi ja katuu sitä että on aiheuttanut pahaa mieltä. Niinkin pienet kyllä ymmärtävät toisen tunteita kunnioittaa kun siihen kiinnittää huomiota. Osaa siis hävetä ja haluaa jatkossakin välttää komentamisen.

Pitää ottaa tosissaan vastaan lapsen pullikointi eikä suuttuneena huutaa vain. Huutamiseksi homma menee usein yliväsyneenä, ja voin kuvitella kuinka väsyttävä sun tilanne on kun on kaksi rasavilliä siinä. Välillä pitää pitää kunnon taukoa ja lähettää lapset huoneeseensa arestiin. Se ei ole luovuttamista vaan osa kasvatusta.

Tutulta kuulostaa. Meilla pojat 1.5 ja 3.5 vuotta. Kauheeta kinaa aina keskenään ja koko ajan saa olla välissä tai karjua kauempaa, jos yrittää vaikka kotia siivota tms.

Nuorempi on tosi tulinen luonne, oppi jo alle 1-vuotiaana puremaan veljeään, jos tämä otti lelun kädestä tms.

Huoh! Viikonloppuna on rapujuhlat ja siivoamista ja järjestelyä riittää. Joka askareen välissä joutuu kuitenkin parivaljakolle karjumaan, kun hermo ei enää rauhalliseen (ja turhaan) keskustelemiseen riitä!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.08.2005 klo 11:09 Vieras kirjoitti:
Lapset ovat jo niin isoja, että ymmärtävät kyllä puhetta. Kannattaa selittää enemmän ja käyttää hyväksi "asiantuntijanroolia" lasten keskellä. Jos he ovat oppineet siihen että äiti aina tulee ja tempaisee pois toisen lapsen päältä ja tekee kaiken puolesta niin heillä ei ole motivaatiota olla mieliksi; samoin tietysti jos äiti vain kauempaa huutelee ohjeita. He ajattelevat ettei tarvitse ottaa vastuuta omista tekosista kun äiti ottaa kuitenkin.

Varmasti osaat komentaa lapsiasi, mutta lapsi voi uhmassaan ajatella sen osana leikkiä. Pistä reilusti arestiin lapsia ja pyydä heitä itse selittämään mitä tuhmaa ovat tehneet ja pyytämään aina anteeksi - toiselta ja äidiltä. Lue vaikka satuja tuhmista hahmoista ja kerro miten niille lopulta käy. Kaikissa kansansaduissa on opetus. Minun puolitoistavuotias juoksee karkuun kun on tehnyt tuhmaa mutta kun luokse menee niin pyytää anteeksi ja katuu sitä että on aiheuttanut pahaa mieltä. Niinkin pienet kyllä ymmärtävät toisen tunteita kunnioittaa kun siihen kiinnittää huomiota. Osaa siis hävetä ja haluaa jatkossakin välttää komentamisen.

Pitää ottaa tosissaan vastaan lapsen pullikointi eikä suuttuneena huutaa vain. Huutamiseksi homma menee usein yliväsyneenä, ja voin kuvitella kuinka väsyttävä sun tilanne on kun on kaksi rasavilliä siinä. Välillä pitää pitää kunnon taukoa ja lähettää lapset huoneeseensa arestiin. Se ei ole luovuttamista vaan osa kasvatusta.

Täytyy myöntää että omasta väsymyksestä tää varmaan suurimmaksi osaksi johtuu, kun olen siis vielä raskaana, nyt viikolla 33. että tääkin olotila verottaa kaikesta.

Itsestä tuntuu että puutun yleensäkinaika vähän lasten keskinäisiin tekemisiin, mutta nyt kun aloin ajattelemaan asiaa taaksepäin niin varsinkin kylässä ja muilla julkisilla paikoilla puutun liiaksikin heidän tekemisiin jotta osaisivat käyttäytyä kunnolla muiden nähden. Myös siskoni kanssa asiasta on ollut erimielisyyttä. Hänen mielestään meidän lapset ovat kamalan villejä eivätkä usko mitään ( heillä ollessamme kylässä ovat oikeasti olleet ihan kiltisti ja uskoneet lähes joka kerta) Muuten ovat olleet tavallisia omia itsejään eli vilkkaita, mutta kivoja. Siskollani on yksi lapsi "joka on itsekiltteyden perikuva" ja tämän käsityksen mukaan minun lapseni ovat KAUHUKAKAROITA. Mutta joo, asianhan näkee miten itse haluaa.

Vanhemman kanssa olen tehnyt tuota selittämistä, mutta useimmiten "miksi" kysymykseen tulee vastaus "en tiedä". kaikki muut kyllä selittää kun tarpeeksi arestissa miettinyt tekojaan eikä ole päässyt leikkimään tai tekemään muuta juttua mitä olisin ollut sillä hetkellä tekemässä. Nuorempi ei oikein osaa vielä selittää asioita, mutta ymmärtää kyllä oikeanj a väärän kun niistä on puhuttu, mutta Hyvä muisti kummallakin, mutta "lyhyt".
Anteeksikin kyllä pyytävät toisiltaa kun äiti käskee, oma aloitteisesti eivät sitä "hoksaa" tehdä. äidiltä ei kyllä ole koskaan pyydetty anteeksi, pitäis varmaan kokeilla tuotakin ja näyttää että äidillekin voi joskus tulla tuollaisista tempauksista pahamieli. Niinkuin monesti tuleekin varsinkin illalla kun ovat nukahtaneet ja ovat NIIIN suloisia :hug:
Sadutkin voisivat olla hyviä. Luetaan paljon satuja, aina kun vaan "riitelyltä" ehditään. Niistä vois jäädä jotain mieleenkin.

Kiitos teille kun jaksoitte vastailla, jotenkin helpottaa purkaa näitä juttuja myösm uille jotka ehkä tietävät millaista tämän on. Mieskin meiltä löytyy, mutta on aika paljon ötissä eikä taida tarkalleen tietää millaista mninull aon tällaisina huutopäivinä, kun harvemmin on molempien kanssa muutamaa tuntia pidempään yksin.

Yhteistyössä