Heiluuko teillä hampaat aavistuksen jos suht. kovasti kokeilette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ainoastaan tuo yksi hammas, missä on parodontiitin aiheuttamaa luutuhoa. Sekään ei toivottavasti enää kauan; keskiviikkona vasta kävin hammaslääkärissä ja aloitettiin hoito.

Hampaat kyllä joustavat hieman. Siitä varmaan tunne, että heiluvat hieman. Ja juurihoidetut hampaat voivat kyllä heilua. Jos kovin alkaa lepattamaan niin mene hammaslääkäriin. Jos hampaassa ei muuten ole mitään vikaa, se voidaan kyllä tukea viereisiin hampaisiin.

Tosin jos viimeisimmästä hammaslääkärireissusta on aikaa enemmän kuin kaksi vuotta niin kannattaa varata aika tarkastukseen.

Kyllä sinulle olisi sanottu, jos paroa olisi ollut. Muussa tapauksessa hoitava hammaslääkäri ja suuhygienisti olisivat tehneet hoitovirheen.

Oliko sinulla paljon hammaskiveä? Esim. jos hammaskiveä on ollut ihan mukavasti ja nyt se poistettiin, niin hampailla on taas hieman enemmän tilaa liikkua. Kyllä ne siitä tasoittuvat, muistat vain säännöllisen lankauksen ja harjaat tunnollisesti pehmeällä harjalla myös ienrajat.

Ei huolta, mulla on ajoittain tuota samaa ja joskus siihen vaikuttavat naisilla hormonit. Niitä ei vaan kannata heilutella turhia. Kyllä se siitä menee ohi ja jos ei kipuakaan liity siihen niin odottele jonkin aikaa rauhassa. Voi tosiaan johtua ihan vaan tuosta, että hampaat hakee tavallaan uudelleen paikkojansa sen kiven poiston jälkeen. Raskausaikana saattaa myös heilua hampaat välillä.

Nyt ei hampaat heilu, mutta alaetuhampaat heilui joskus, semmoiset millin-pari. Samaan aikaan niissä taisi olla kovaa särkyä ja noin viikon kuluttua ikeneen tuli noin sentin kokoinen paise joka puhkaistiin. Antibioottikuurin jälkeen heiluminen loppui ja muutenkin suu parani.

Muistelisin kaivaneeni (ennen heilumista) tikulla hammasvälejä. Silloin varmaan joku bakteeri pääsi tulehduttamaan.

Ehkäpä sulla on sama juttu, kun siellä hammaslääkärissä ronkkivat.

Kysyin suuhygienistiltä, että onko minulla ikenen alla hammaskiveä. Ei kuulemma ole. Olisiko varmasti maininnut jos minulla tuota paroa? Toinen yläetuhammas heiluu jonkin verran. Koskaan ene siinä ol eientulehdusta huomannut.

Hammasl¨ääkäri suositteli hammaskivenpoistoa 2 vuoden välein ja seuraavaa hammaslääk.tarkastusta neljän vuoden päästä.

Olisiko välit lyhyemmät jos olisi paro?

Otettiinko sinulta röntgenkuvia?

Kyllä suuhygienisti tunnistaa paron. Ja parohan nimenonaam alkaa siitä, että hammaskiveä kertyy ikenen alle eikä sitä putsata pois. Ole ihan huoleti. Ja käyntitiheydestä päätellen hampaasi ovat hyvässä kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Otettiinko sinulta röntgenkuvia?

Kyllä suuhygienisti tunnistaa paron. Ja parohan nimenonaam alkaa siitä, että hammaskiveä kertyy ikenen alle eikä sitä putsata pois. Ole ihan huoleti. Ja käyntitiheydestä päätellen hampaasi ovat hyvässä kunnossa.

Otettin kuvat sivuilta. Katsoi miten juurihoidetut hampaat jaksaa. Sanoi vaan, ettei niissä mitään poikkeavaa.

Itse kävin kanssa yksityisellä. Siellä otettiin rutiinikuvat jotka ok. Lääkäri sanoi että takana ientulehdusta ja käski langata. Varattiin vielä rutiini hammaskivenpoisto parin viikon päähän.

Tuon ajan lankasin ikeniä, pesin hampaita ja purskuttelin Parodex-suuvedellä.
Suuhygienisti sanoi ettei ientulehdus ollut paha ja sanoi sen parantuvan kunnolla kun kivi poistetaan vihdoin.
Etuhampaissa minulla ei koskaan ole ollut ientulehdusta mutta hammaskiveä kyllä. Perinnöllistä että kertyy kiveä etuhampaiden taakse. Nyt kun nuo poistettiin niin mullakin alkoi etuhampaat liikkumaan.
Ei koko aikaa mutta esimerkiksi syömisen jälkeen hampaat naksuu edestakaisin. Välillä vain toinen yläetuhammas, välillä kaikki kolme. Edellisen kerran hammaskivi on poistettu -05, kun ei julkisella koskaan tuollaisiin ohjattu ja olen vasta 20v.

Että kai tuo on ihan ymmärrettävää jos se kivi on painanut hampaita pitkään ja sitten poistetaan, että hampaat heiluu.
Ainakin itseä helpotti lukea etten oo ainoa!!

Yhteistyössä