Heihou kakuntekijät. Nyt tarttis vähän neuvoa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kämmen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kämmen

Vieras
Elikkäs oon aika paljon tehnyt noita täyskäreitä, ja aina painin saman 'ongelman' kanssa: Eli kun teen esim 8 munan kakkupohjaa (mulla yleiskone Kenwood sillä isolla kulholla), ja tulee se jauhojen sekoitus hetki, niin on melkoisen hankalaa saada jauhot tuohon munavaahtomäärään sekoitettua nopeasti ja niin että olisi vielä suht kuohkeaa jauhojen lisäämisen jälkeen. Tähän käytän puuhaarukkaa.

Millä te muut saatte ne sekoitettua keskenään siten että vielä lopputulos on kuohkeaa ja että ne on todella sekaisin eikä mistään löydy niitä suuria jauho''koloja'' taikinan sisältä? Äsken kokeilin sitä koneenomaa k-vatkainta hiljaisella nopeudella, mutta jauhot paakkuuntuivat tosi epätasaiseksi taikinaksi ja jouduin ottaa perinteisen puuhaarukan hätiin. Eli ihan tämmönen perusasia olisi kiva saada jotenkin sujumaan. Eli jos jollain on joku hyvä systeemi, niin kertokaa :) Kiitos!!

Minulla sama yleiskone ja paljon olen leiponut vuosien varrella. Vatkaan munat ja sokerin ihan sillä vatkain-terällä ja sitten lisään jauhot sekaan ja tosi nopeasti ja lyhyesti kovalla teholla annan koneen pyöriä pari kertaa ja sitten ihan puulastalla vielä sekoitan pohjia myöten taikinaa kevyesti nostellen. Aina on hyvä pohja tullut ja ei ole jauhopaukkuja :)

Itse teen "jauhopommin". Levittyy toi tasaisesti ja lopputulos on herkullisen kuohkea. Eli mittaat jauhot sukkahousuihin sinne kärkiosaan. Pyörität sukkahousuja ilmassa noin minuutin ajan, jotta keskipakoisvoima ikäänkuin pakottaa jauhot ilmavaksi "pommiksi". Tämä "pommi" sitten puretaan kulhoon nopealla iskulla kulhon reunaan, kun kone on nopeimmassa asennossa. Voin taata, että ei ole paakun paakkua.

Alkuperäinen kirjoittaja kämmen;28042889:
Vois toimii....tosin tossa kenwoodin kulhossa oot sit kyynärpäitä myöten munavaahdossa ;D
mitä sitten, pieni se kulho on verrattuna leipomon kulhoihin ja määriin kun käsin sekoitetaan jauhot.

Mulla ei ole yleiskonetta, väännän kakut perinteisesti käsin. Yleensä teen kuuden munan sokerikakkuja. Sirottelen jauhot taikinaan melko pienissä erissä siivilän läpi, niin ettei kerralla lösähdä kamalasti painoa yhteen kohtaan, ja sekoitan välillä puuhaarukalla. Näin vaahto pysyy kuohkeana.

Olin just tulossa kysymään kakuntekijöiltä kans pari kysymystä niin tungen tähän samaan ketjuun.

Mä oon aina tehny lasi munia, lasi sokeria, lasi jauhoja-ohjeella taikinan ja nyt haluisin vähentää tuota sokerin määrää. Jos käytän vaikka vain puolet sokerista niin tuleeko silti hyvä vaahto?

Ja sit mietin et voiskohan vehnäjauhojen sijaan käyttää vaikka puolet perunajauhoa ja puolet kookosjauhoa?

[QUOTE="vieras";28042884]Itse teen "jauhopommin". Levittyy toi tasaisesti ja lopputulos on herkullisen kuohkea. Eli mittaat jauhot sukkahousuihin sinne kärkiosaan. Pyörität sukkahousuja ilmassa noin minuutin ajan, jotta keskipakoisvoima ikäänkuin pakottaa jauhot ilmavaksi "pommiksi". Tämä "pommi" sitten puretaan kulhoon nopealla iskulla kulhon reunaan, kun kone on nopeimmassa asennossa. Voin taata, että ei ole paakun paakkua.[/QUOTE]

Voisko saada kuvasarjan tästä? Ei oikein auennut mulle :)

Yhteistyössä