Hei

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vm61
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vm61

Vieras
Hei kaikille! Olen 50 ikävuotta lähestyvä nainen ja haluasin vinkkejä luontaistuotteisiin, joita voisi alkaa käyttää ehkäistäkseen pahat vaihdevuosioireet. Vai onko tällaisia tuotteita edes olemassa? Oireita ei vielä pahemmin ole, ainoastaan nukkuminen on aamuyöstä hankalaa, joskus on kuuma nukkuessa (ei varsinaisia kuumia aaltoja) ja kuukautiset on muuttunnet melko epäsäännölliisiksi. Joskus joku on puhunut soijasta mutta miten sitä tulisi käyttää ja millaista soijaa. Onko muita hyviä ehdotuksia.

Olen nelikymppinen, joten vielä ei vaihdevuodet ole ihan akuutti vaiva, mutta luin reilu vuosi sitten jonkun naisgynen haastattelun vaihdevuosien lääkitsemisestä muutoin kuin hormoonivalmistein. Oli itse siis keskittynyt omalla kohdallaan siihen soijan syömiseen, ja uskoi sen olevan yksi parhaista.

Soijaahan voi syödä miten tahansa. Esimerkiksi soijarouhetta (vaaleaa ja tummaa, itse käytän tummaa, saa myös luomu- ja geenimanipuloimattoman versiota) voi ripotella suoraan pussista sellaisenaan esim jogurttiin, viiliin, puuroon tai käyttää leivonnassa. Ihan tavallista markettikamaa. Maistuvat jogurtissa ihan hyvältä. Sitten on erilaiset tofujuustot, soijamaidot jne. Varmaan saa myös joitain kapseleita, mutta parhaan ja tehokkaimman vaikutuksen saa kun syö ruokana, eikä kapselina. Kapselista kun voi uupua joku olennainen ainesosa.

Sen artikkelin pohjalta jäi mieleeni siis lähinnä se soija ja liikunta. Oli tämä gyne itse siis elänyt näiden mukaan.

Vaihtarit oikkkuilevat toisilla paljon ja monenkirjavasti, toisilla onnellisilla ei juuri mitenkään. Mahdatkohan sinä kuulua noiden onnelisten joukkoon, ap? Sinulle varmaankin riittää ihan hyvin reipas liikunta ja soijatuotteet yms., joista saat tietoja vaikkapa vaihtoehtoislääkityksen kautta.

Ravinnolla ja elämäntavoilla muutoinkin on uskomattoman suuri vaikutus. Jos syöt hyvin ja monipuolisesti, lepäät tarpeeksi etkä polta, reippailet ulkoilmassa, pääset joka tapauksessa vähemmällä kuin ilman niitä, vaikket käyttäisi mitään muuta ylimääräistä.

Toisekseen, miksi hoitaa vaivaa, jota ei ole? Soijasta ei ole haittaa, vaikka sitä syö säännöllisesti, mutta mitään muuta ei kannata lisätä lääkirtsemistarkoituksessa ennenaikaisesti.

Yhteistyössä