Hei valaiskaa mua ja kertokaa, mikä vitsi ja idea siinä on salata vauvan tulevaa nimeä, jos se on jo päätetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
en tajua minäkään tuota! En kutsu muitakaan lapsia lapsiksi vaan ihan omilla nimillään. Ja ei se oikeasti ole niin jännittävää mikä toisen lapselle nimeksi tulee, minua ei ainakaan tuollainen jännitä, tuntuu vain tyhmältä kutsua 2kk vauvaksi, eikä nimellä.

Kyllä me kutsuttiin kotona ihan nimellä, muttei paljastettu muille. Eipä sitä tarvinnu huudella ihan vauvana, että "Liisaaa, tule tänne", kun ihan ite kannettiin paikasta toiseen. Ja olihan sillä kaikenlaisia työnimiä ja lempinimiä jo ennen syntymää.

Alkuperäinen kirjoittaja jee:
voi luoja.... siis sen takia kutsutte omaa lastanne sen 2kk vauvaksi eikä omalla nimellään.
Mulla esikoinen kastettiin 10 vrk ikäisenä, kuopus vasta noin 2 kk iässä. Siihen asti kutsuttiin "työnimellä", joka kuopuksen kohdalla tosin sattui olemaan nimi, joka kuopukselle myös annettiin.

Kun se ei ole vielä silloin virallista ennen kuin on maistraatissa paperille pistetty, niin ei sitä vaan jostain syystä halua kertoa vielä muille. En minä haluaisi kertoa sukupuoltakaan, jos sen etukäteen tietäisin.

Meillä vauvaa kutsuttiin vielä pitkään "työnimellä" tai pojaksi kasteen jälkeenkin.

Taitaa olla vanha perinne, ja mun mielestä oli ainakin mukavaa, että sukulaiset ja kaverit sai tietää nimen vasta sitten, kun se oli jo kirjoissa ja kansissa ja oltiin itse saatu totutella nimen käyttöön miehen kanssa.

en tajua minäkään tuota! En kutsu muitakaan lapsia lapsiksi vaan ihan omilla nimillään. Ja ei se oikeasti ole niin jännittävää mikä toisen lapselle nimeksi tulee, minua ei ainakaan tuollainen jännitä, tuntuu vain tyhmältä kutsua 2kk vauvaksi, eikä nimellä.

Mä ainakaan en osaa kutsua vauvaani nimellä, hän on "vauva" siihen asti kunnes saa nimen. Sen jälkeenkin on jotenkin hassua kutsua vauvaa nimeltä. Menee aikaa että siihen tottuu, näin ainakin mulla.

Kummallista miten toisia nyppii toisten tavat ja perinteet!

Alkuperäinen kirjoittaja jee:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis mun mielestä se on ristiäisten kohokohta kun nimi paljastetaan :D tylsät juhlat muuten niin kiva että on joku ohjelmanumero!

voi luoja.... siis sen takia kutsutte omaa lastanne sen 2kk vauvaksi eikä omalla nimellään.

no eihän sitä lasta ny vauvaks kutsuta 2kk:tta:) meilä ainaki ollu kaikilla hellittely nimiä joita käytetty siihen asti kunnes kastettu.. joitaki nimiä käytetään edelleen:) mustakin se on kiva "leikki":)

Meillä nimi selvis kaikille vasta ristiäisissä. No, meillä näin ja teillä toisella lailla. Ei siinä mitään sen kummempaa mysteeriä ole kun haluaa kuitenkin miettii rauhassa sitä nimee ja opetella sitä oman perheen kesken.

joku kyseli, et miten ulkomailla. ainakin ranskassa ja jenkeissä nimi ilmoitetaan heti syntymän jälkeen. ranskalaisia suomalaisvauvojen nimettömyys ihmetyttää kovasti. ;)

Samasta syystä kun ei kerrottu odotusaikana vauvan sukupuoltakaan, musta on kiva kun lähipiiri on jännityksessä ja arvuuttelee kovasti nimeä/sukupuolta. Saan vähän extrahuomiookin siinä samalla :D

Siinä vaiheessa siitä tulee myös virallinen, eikä sukulaiset enää kehtaa urputtaa tai yrittää saada mieltä muuttumaan nimen suhteen. Sattuu olemaan yksi sukulainen, joka tuota tekisi.

Tämä on varmaan aika hyvä syy, kuka sellasta marmatusta viittii kuunnella!

En tiedä.
Meillä nimi päätettiin jo ennen lapsen syntymää (sukupuoli oli tiedossa) ja nimeä alettiin käyttää jo syntymästä saakka. Ja kerrottiin se muillekin. Se itse asiassa käytiin rekisteröimässäkin melkein samantien ja vasta sitten myöhemmin oli "aikuiskaste" eli kansankielellä ristiäiset.

Kaikki ei vitkuttelekaan ristiäisten/nimiäisten järjestämistä niin kauaa... Itse olemme halunneet aina järjestää mahd pian eli noin kolmen viikon kuluessa lapsen syntymästä.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Siinä vaiheessa siitä tulee myös virallinen, eikä sukulaiset enää kehtaa urputtaa tai yrittää saada mieltä muuttumaan nimen suhteen. Sattuu olemaan yksi sukulainen, joka tuota tekisi.

Tämä on varmaan aika hyvä syy, kuka sellasta marmatusta viittii kuunnella!

Juuri näin! Kun nimi on virallistettu ei kukaan voi enää yrittää saada muuttamaan mieltä! Ja tälläisiähän kyllä löytyy varmaan lähes joka suvusta jotka alkais jotain mussuttamaan.

Se on show:ta nykyään alusta lopuun, lapsen syntymä.

no meillä on iät ajat suvussa näin toimittu.. miehen suvussa ja kaikissa muissaki suvuissa mitä mie tiiän.. että ei se oo kyllä mikään uus juttu:)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Nyt selkis. Me kyllä kerrottiin heti, lähinnä siks ku halusin kapinoida, että mehän ei ainakaan tehdä noin kuin kaikki muut ;)

Niin, elämähän on just valintoja. Toiset haluaa vaalia perinteitä, toiset muuttaa niitä ja toiset luoda omiaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mites ulkomailla on tapana? Tietääks kukaan? Ruotsissa? Jenkeissä?

Ainakin niissä maissa missä itse olen asunut (Viro, Venäjä, Irlanti, UK, Saksa, Kanada) annetaan nimi heti, paitsi Ruotsissa, jossa saa pähkäillä muistaakseni 3 kuukautta. Sitten alkaa viranomaiset vaatia nimeä.

Alkuperäinen kirjoittaja Taevahan Tosi:
siinä on takana vanha perinne ettei lapsen nimeä saa sanoa ääneen ennen kastetta koska muuten saatana kuulisi sen ja vois kutsua lasta luokseen.

ja kyllä tätä perinnettä jatketaan edelleen olkoon se teidän mielestä miten tyhmää vaan :D

Tämä uskomushan on perinteinen syy, miksi vauvan nimeä ei kerrota kenellekään ennen kuin pappi on hänet kastanut eli haluttiin suojella lasta pahalta, joka muuten voisi hänet ottaa omakseen.

En lukenut ketjua, otsikon vain ja ajattelen, että hulluja on kiva pitää jännityksessä. Minäkään en tiedä ekan lapsenlapseni nimeä. Toivottavasti ei ole mikään Jessica. Tai jos on niin pitää vain sopeutua.

Miniä pitää aika paljon mustia vaatteita ja heille ostettiin mustat vaunutkin, joten tiedä häntä mitä tuleman pitää.

Se on vain vanha tapa. Muistan lukeeni, että vanhoina aikoina nimi piti pitää salassa, jottei paholainen pääse lapseen käsiksi.

Me pidettiin nimet salassa, mutta sairaalassa ne kerrottiin ja nimeä käytettiin teholla. Tarvittaessa on kerrottu nimet muillekin, jos ovat kysyneet nimeä esim. ristiäislahjaa varten.

Lasten sukupuolen olemme aina halunneet tietää jo etukäteen. Sukupuolen olemme kertoneet muillekin. Itse en oikein ymmärrä, miksi jotkut taas haluavat saada sukupuolen tietoonsa vasta synnytyksessä. Hyväksyn sen kyllä. Eihän se ole sen kummenpaa kuin se, että me pidämme nimen salassa.

Yhteistyössä