Hei uusi esittäytyy ja kyselee!

Eli moikka. Olen 42-vuotias äiti. Olen pitkään kuumeilut tuolla vauvapuolella, mutta nyt ajattelin kurkata tännekkin puolelle.Meillä on miehessä vika, eli sperma-analyysissä ei löytynyt yhtään eläviä siittiöitä. Olemme kuumeilleet jo monta vuotta, ja nyt ollut puhetta noista hoidoista. Ainut ongelma on, että paikkakunnallamme ei ole noita klinikoita, joten tulevaisuudessa tietää paljon matkustelua.

Haluaisin ihan kysyä tuosta inseminaatiosta, että vaatiiko hoito monta käyntiä klinikalla. Eli olisiko iän ja monen muun asian puolesta varmempi tuo Ivf-hoito. Eli olisi noita käyntejä vähemmän, ja onnistumisprosentti parempi? Tuo matkustelu on hieman hankalaa, ja olis kamala ajatella että tuossa inseminaatiossa esim. menisi hoito hukkaan, tai hoidettaisiin liian myöhään. Ja ihan kysyn vielä, että kestääkö kumpikin hoito yhtä kauan. ja onko lääkehoito ajallisesti yhtä pitkä.

Ja Hyvää Uutta vuotta kaikille =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PeePee77:
Inseminaatio vaatii aina 2-3 käyntiä klinikalla ennen inseminaatiota, 1 käynnillä (kp2-5) varmistetaan, että kaikki on hyvin, ei kystia ym. Toisella käynnillä (kp10) varmistetaan munasolujen koko ja määrätään irroituspiikki ja kolmannella käynnillä tehdään inseminaatio ja sitten vaan odotellaan ja toivotaan parasta. Eli minä olen selvinnyt näillä 3:lla käynnillä, mutta joskus munasolujen kasvua joutuu seuraamaan tiheämmin. IVF:stä ei ole vielä tietoa, koska se minulla on vasta edessä. Lääkehoito inssissä vaihtelee paljon. Mulla on ollut Puregon pistos kp5-11 ja sitten irrotuspiikki ennen inssiä.
Ivf:stä kannattaa kysellä noista IVF pinoista ja lääkäriltä. Mutta hoitomuotona IVF on inssiä paljon rankempi, joskin onnistumisprosentti on parempaa luokkaa.

Paljon onnea yritykseen ja hyvää uutta vuotta 2008=)


Hei :)



Kitos sulle vastauksista. Tässä pitää niin paljon miettiä vielä. Ja kaikki ihan uutta. Mutta kyselyillä se selviää. odottelen klinikalta vastausta kun sinne sähköpostia lähetin. Yhdestä jo sain hieman vastauksia. Nyt sitten odottelen ja ihmettelen. seuraava kiertoa pitää odotella että saadaan tuo verikoe otettua. Ilmeisesti se tehdään aina ikäsilleni naislle.

Mutta kiitos vastauksista, ja täytyypä kurkata noihin Ivf-pinoihin.
:wave:
 
Heippa ja oikein onnellista alkanutta uutta vuotta!

Sinitär1. Kyselit hoitojen kestoista ja onnistumiprosenteista..
Ivfhoitoa voidaan tehdä ainakin kahdella eri tavalla, jotka ovat kestoltaan erilaisia. Ns. pitkä kaava, jossa lääkkeinä nenäsumutteet ja pistoshoidot ja ns lyhyt kaava, jossa ei sumutteita vaan pistoshoidot ja sitten sellainen alapäähän tyrkättävä lääke.. jota varmaan käytetäänkin muissakin hoitotavoissa. Ja itselläni tehtiin tuo lyhyellä kaavalla ivf viime syksynä. Hoito oli kestoltaan noin pari vkoa. Jonka jälkeen munasolut punktoitiin ja sitten parin pvn päästä hedelmöittyneet alkiot (1kpl) siirrettiin ja muut laitettiin pakkaseen. Eli noin kolme- 4vkoa koko rumba..
Onnistumisprosentin ivf-hoidossa kerrottiin olevan noin 30% /siirtokrt. Mutta en tiedä mihin tuo prosentti perustuu..
Kyllä varmaankin kaikilta hoidot aloittavilta otetaan verikokeet, useaankin kertaan.. ei kait se iästä riipu :whistle: Minulta on ainakin otettu jo tähän mennessä useaankin kertaa, ihan hoitojen alussa ja sitten noita punktioita ennen. Verta tarvitaan sitten alkioidenkin pakastamiseen ja säilyttämiseen myöskin.
Tästä sekavasta selvityksestä ei varmaan ymmärrä mitään :$ , Mutta kannattaa reippaasti kysyä hoitavalta lääkäriltä mietityttäviä asioita. Sillä tavoin itse olen ainakin saanut varmimmat vastaukset kulloinkin askaruttaviin asioihin..
 
Sinitär1: minulta otettiin verikokeet ainoastaan kierron kartoituksen yhteydessä, kierron alku- ja loppupuolella. Siis silloin, kun vasta tutkittiin lapsettomuutemme syitä. Ennen IVF:ää otettiin minulta ja mieheltä ns. infektiopaketti, jolla testataan ettei ole hiv:iä tai hepatiittia. Mutta ei minun ole missään muissa verikokeissa pitänyt ennen IVF:ää käydä. Ultrassa ainoastaan, jossa on seurattu follikkelien kasvua. Yksityisellä ollaan hoidossa.

Onnea yritykseen!
 
Kiitos vastauksista kaikille. Niin moni asia mietityttää, ihan oman kehon muutoksista lähtien. Kai se stressi vaikuttaa moneenkin toimintaan. Tätä asiaa vain ei saa jäämään taka-alalle. Mieskin pian hermostuu kun jatkuvasti puhun ja harmittelen, enkä aina niin valoisissa merkeissä. Ihan sen verran kysyn että ovatko nuo kaikki kokeet ennen hoitoja ihan pakollisia? Kun mulle nyt vain mainittiin että verikoe pitää tehdä, eli siitä ilmeisesti näkee että hoidot edes kannattaa aloittaa. Nyt pelkään sitten ihan täysillä että jos arvot liian koholla. Siis iän puolesta sais unohtaa koko hoidot.
 
heippa Sinitär1. Muistaakseni ainakin verikokeilla saatava FSH- arvo on sellainen, joka kertoo kannattaako IVF:ään ryhtyä. Liian korkea arvo voi olla merkki siitä, että munasarjojen toiminta saattaa olla hiipumassa. Toivotaan, että pääset pian kokeisiin ja saatte hoidot alkamaan. Epätietoisuudessa eläminen on tosi raskasta. Voimia sinne!
 
Moikka Gemma!

Kiitti sulle. Huomenna olen menossa lääkäriin, ja aion pyytää lähetettä labraan. Vähän on pientä pelkoa kun kierto on lyhentynyt, ja vuoto niukentunut. Mutta juttelin tänään yhden 46-vuotiaan ystävättäreni kanssa. Oli just ollut tutkimuksissa, että syökö hän turhaan e-pillereitä kun vuotoa ei ole. Hänet oli tutkittu ja sanottu ettei kannata lopettaa ehkäisyä, ellei halua lasta. Eli ihan oli paikat olleet kunnossa. Kohdun limakalvo ja munikset ok. Että jos hällä ei yhtään vuotoa, ja mulla sentään suht normi vuoto. No mutta nyt pitää mennä yöpuulle.

:wave:
 

Yhteistyössä