Hei totaaliyhärit

• Viestiketjun aloittaja yksinkö äidiksi
  • Ensimmäinen viesti
yksinkö äidiksi

Kaipaisin aitoja, rehellisiä kommentteja siitä mitä on yksinhuoltajan arki silloin kun lapsella ei ole isää lainkaan.

Miten te jaksatte? Miten pärjäätte taloudellisesti?

Mummo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
älä nyt vaan ala lasta tekemään aivan ilman isää, lapsi haluaa sen isän vaikka sinä et miestä
Kyllähän minä miehen haluaisin..mutta mies ei lasta.
No sitten eroatte ja etsit itsellesi perhekeskeisemmän ukkelin. Älä hyvä ihminen hankkiudu tarkoituksella yh:xi. Osta mielummin vaikka koira jota voit hoivata.

Hmm... jos olisin voinut valita, en olisi "alkanut" yyhooksi. Lapsella on oikeus sekä äitiin että isään. Tässä tapauksessa isä lähti lipettiin heti raskaudesta kuultuaan, eikä ole lainkaan kuviossa mukana. Surullista lapsen kannalta.
Arjesta ja elämästä sen verran, että varmaan riippuu paljon tukiverkosta, ystävistä ja tietenkin vauvelin luonteesta. Itseäni siunattiin ihanalla, hyvin nukkuvalla ja perustyytyväisellä tyttösellä, joten arki on sujunut hienosti. En ole katunut päivääkään itsestään selvää päätöstäni pitää lapsi.

Olen muuttanut lähemmäs omaa sukuani ja jättänyt mieluisan työpaikan yms taakseni, koska halusin muuttaa lähemmäs perhettäni. Mummu ja pappa ovat innolla vauvan elämässä mukana. "Paljosta" olen joutunut luopumaan, mutta toisaalta en kaipaa pätkääkään mennyttä elämääni. Saan paljon enemmän rakkaalta tyttäreltäni :heart:

muoks. Taloudellisesti pärjään, kunhan mitään ylimääräisiä ei kaipaile tai haikaile. Ulkona syömiset ja risteilyt tms saa suosiolla unohtaa. Jos joskus "ylimääräistä" saakin, se kyllä menee ihan elämiseen. Kotona ei varmasti saa olla niin kauan kuin haluaisi, jos haluaa laskut ja muut pitää ajan tasalla. Kyllä minulla silti esim. auto on, ja elelen ihan mukavasti. Johtunee siitä että perusasiat olivat kunnossa jo ennen raskautta.

:)
Alkuperäinen kirjoittaja Mummo:
älä nyt vaan ala lasta tekemään aivan ilman isää, lapsi haluaa sen isän vaikka sinä et miestä
No sitten eroatte ja etsit itsellesi perhekeskeisemmän ukkelin. Älä hyvä ihminen hankkiudu tarkoituksella yh:xi. Osta mielummin vaikka koira jota voit hoivata.
No ei lemmikkiä ja lasta voi verrata. On ihan ei asia olla äiti (tai isä) kuin koiranomistaja. :headewall:

Yh en ole, joten varsinaiseen kysymykseen en voi ottaa kantaa. Millaiset tukiverkot sinulla on?

ap
No mitäpä mieltä olet abortista?

ap
Alkuperäinen kirjoittaja :):
No ei lemmikkiä ja lasta voi verrata. On ihan ei asia olla äiti (tai isä) kuin koiranomistaja. :headewall:

Yh en ole, joten varsinaiseen kysymykseen en voi ottaa kantaa. Millaiset tukiverkot sinulla on?
Kiitos ystävllisestä kommentista! Tukiverkko kyllä on, mutta yksinhän sitä kuitenkin on lopulta vastuussa.

YH
Minulla on ennestään kaksi lasta ja odotan kolmatta. En ole kertonut vielä lapsen isälleni. Hän on hyvä ystäväni, mutta ehkä tämän jälkeen entinen ystävä? On sanonut, ettei halua lapsia (enpä ollut ainoa, joka jätti kondomia käyttämättä) Lapsiperheen arki on minulle tuttua, joten tiedän että pärjään tarvittaessa totaaliyyhoonakin. Miksen pärjäisi taloudellisesti? Kuten tähänkin asti.

Mummo
No mitäpä mieltä olet abortista?
Ah so, olet siis jo raskaana.Sorry, käsitin että suunnittelet vasta lapsen hankintaa. Abortti on jokaisen oman vakaumuksen mukainen asia. En missään nimessä ole abortin vastustaja mutten kuitenkaan itse pystyisi sitä tekemään. Tietääkö miehesi asiasta?

ap
Kiitos Neiti Ahonkangas ja muut. Mietin tässä pitääkö lapsen vai ei, mutta en halunnut sitä laittaa aivan heti tuohon kärkeen, sillä halusin kuulla kommentteja nimenomaan totaaliyksinhuoltajana pärjäämisestä.

YH
Kyllä sinä pärjäät, jos haluat pärjätä. Minulla ei ole edes mitään erityisiä tukiverkostoja, mutta en niitä kummemmin tarvitsekaan. Silloin tällöin palkkaan lastenhoitajan jos tarvitsen päästä yksin lääkäriin tms.

Yrittäjä yh-äiti
Jos päättää olla yh eli pitää lapsen, vaikka isä ei ole kuviossa mukana taival on raskas. Tukiverkkoja kaipaa tai jonkun aikuisen ihmisen. Minulla oli MLL;n hoitaja joka tuli aina kun pyysin otti lapsen kotiinsakin. Olin yrittäjä (ravintola) pitkät työpäivät äitiysloma 5kk:tta. Jälkeenpäin olen miettinyt, kuinka selvisin kaikesta terveenä.

Tsemppiä
Tässä vaiheessa olet jo päätöksesi tehnyt, mutta vastaan kuitenkin. Kyllä sä pärjäät, usko pois. Itse tulin vahingossa raskaaksi yhden yön jutusta, ja päätin pitkän ja raskaan harkinnan jälkeen pitää lapsen. Onneksi omat vanhempani ja ystäväni ovat tukeneet. Olen yrittänyt kaikkeni, että lapsen isä kiinnostuisi lapsesta, mutta hänen mielestään tein "itsekkäästi" pitäessäni lapsen, eikä hän valitettavasti ole kanssamme tekemisissä. Yritän ajatella, että se on hänen valintansa. Isyyden tahdon kuitenkin ehdottomasti vahvistettavaksi, että lapsella olisi isä edes paperilla.

Sinun pitää olla vahva ja jaksaa kahden edestä, mutta toisaalta lapsi tuo elämään myös paljon iloa. Eikä ydinperheissäkään ole kaikilla helppoa, eikä elämässä aina muutenkaan. Välillä tuntuu, että meitä totaaliyhäreitä autetaan helposti, kun taas ydinperheellisille ei juuri apua tarjota, vaikka moni saattaa elää perheessään hyvin yksin ja vailla apua.

Toivon, että olet päättänyt pitää lapsen. Sinä pärjäät, vahvistut, opit itsestäsi (ja valitettavasti myös ystävistäsi, niin hyvää kuin pahaakin, kaikista ei ole tukijoiksi), muutut vastuuntuntoisemmaksi, ehkä vakavammaksi, mutta myös onnellisemmaksi.

Vaikeinta oli raskausaika ja ihmisten tunkeilevat kysymykset. Nyt lapseni on kahdeksan kuukautta ja tuossa mielessä asiat muuttuvat helpommiksi. Pian emme erotu niin paljon joukosta, kun pienten lasten vanhemmissa alkaa olla myös "vain" tavallisesti eronneita. Loukkaavilta kommenteilta pitää silti vain oppia sulkemaan korvansa, ja tietämättömien ihmisten tölväisyiltä, kuten tämänkin ketjun alulta.

Yhteistyössä