Hei te jotka syötte terveellisesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaapas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaapas

Vieras
Antakaapas nyt konkreettisia vinkkejä. Mitä aamulla / illalla? Ei puuroa, siihen en ryhdy kuin pari kertaa vuodessa himon tullessa..Entäs kasvikset? Mulla kestää salaattivaihe pari päivää, sitten alkaa tylsistyttämään se perusjäävuori-kurkku-tomaatti-paprika ja gratiinikin on tuttua...
Mitä syötte välipalaksi vai syöttekö mitään? Missä välissä ja miten liikutte?
Eikä mitään karppausjuttujakaan..

aamulla leipää kevytlevitteellä ja kevytleikkeellä tai mysliä jugurtilla. Välipaloina hedelmiä, lämpimillä aterioilla lautaselle reilusti salaattia ja kasviksia niin ettei itse ruualle jää paljon tilaa. Mä liikun paljon lasten kans ulkona +lenkkeilen miehen vapaapäivinä. Iltapala vaihtelee.

Aamulla täysjyvämuroja (All Bran Flakes) ja hedelmiä, esim. kiivi.

Välipalaksi taas hedelmä tai esim. jugurtti

Lounaaksi täysjyväpastaa/riisiä erilaisilla kastikkeilla, esim. höyrytettyjä kasviksia, tai tonnikalaa tomaattikastikkeessa, niitä riittää.

Välipalaksi esim. myslipatukka

Illalliseksi kunnon salaatti, ei pelkkiä kasviksia, vaan myös esim. juustoa, grillattua kanaa jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aamulla leipää kevytlevitteellä ja kevytleikkeellä tai mysliä jugurtilla. Välipaloina hedelmiä, lämpimillä aterioilla lautaselle reilusti salaattia ja kasviksia niin ettei itse ruualle jää paljon tilaa. Mä liikun paljon lasten kans ulkona +lenkkeilen miehen vapaapäivinä. Iltapala vaihtelee.

No mutta kertoisitko millaisia salaatteja ja kasviksia? Mä en jaksa tuota ainaista perussalaattia ja gratiineja ja sosekeittoja..

No mä voin kirjottaa sulle normi päivän ruokalistani, valitettavasti alkaa puurolla. :xmas:

Aamu:puuroa, marjoja n. puol desiä

Aamupäivä: hedelmä

Lounas: salaattia, purkki tonnikalaa tai raejuustoa. Salaattiin käytän vaihdellen jäävuorisaalaattia, kurkkua, tomaattia, porkkanaa, kaaleja, paprikaa, mitä vaan keksin. Mitä pureksittavampi, sitä parempi.

Iltapäivä: hedelmä tai pulla

Iltaruoka: esim. kasvissosekeittoa, pari leipää, margariiniä, juusto ja kinkkua. Monipuolisesti syömme terveellistä, vähärasvaista kotiruokaa.

iltapala: puuroa, leipää, hedelmiä, kasviksia, jukurttia... Mitä nyt sattuu tekemään mieli.

Mä vasta opettelen aamupalan syöjäksi..:D

Mutta esimerkki tän päivän sapuskoista ja liikkumisista..

Aamulla klo 7.00
-kuppi teetä ( ei sokeria )
-lasi tuoremehua
-kaksi siivua ruisleipää ( ei margariinia )
päälle tuorekurkkua

Lounas klo 12.00
-pieni annos tonnikalasalaattia
-kaksi lasia vettä

välipala
tänää en syönyt ku olin kaupassa..
mutta yleensä järsin porkkanoita tms..tai syön yhen leivän..
jos on nälän tunnetta

Iltaruoka kl 17.30
-monivilja spagettia
-jauhelihakastiketta (maizenaan tehtyä,joukossa porkkanaa,ei suolaa ainoastaan suolattomia mausteita)
-pari lasia vettä

illal koitan olla syömättä mitään..
juon yleensä teetä..
jos on pakko syödä jotain ni sit järsin kurkkua,porkkanaa tms..

Teen litkiminen tai vaihtoehtoisesti kahvin litkiminen on tällä hetkellä paha tapa..
koitan kovasti saada pois sitä..

joka pvä koitan liikkua paljon..
Yleensä joka ilta heitän ainakin viiden kilsan lenkin..
Kävelen joka pvä muksun kaa parin kilsan lenkin..
kolme kertaa viikossa ( ainakin ) käyn salilla..
ja nyt ollaan oltu kaverin tontilla auttamassa monena päivänä jo monta kk.siel saa askelii..tulee nostettuu paljon kaikkee jne..
Lisäksi aion aloittaa tankotanssi kursiin kun seuraava tääl päin alkaa:)

Liikun töihin ja pois pyörällä. Lisäks ulkoilen tytön kanssa paljon, käydään kävelemässä yms. vapaapäivinäkin tulee pyöräiltyä paikasta toiseen. Itseasias pyörällä liikun kyl jokapaikkaan sillon mennään autolla kun lähdetään koko perhe.

Aamupalaks vedän puuron.
Sit jotain hedelmiä ja vihanneksia tulee syötyä paljon. Nyttenkin löytyy omenia, banaania, luumuja ja viinirypäleitä, ananasta.
Ruuan kanssa aina tomaatti/kurkkua/salaattia/porkkanaa tai jotain.
Iltapalaks juon teetä ja syön leivän ja jukurttia.

Vettä menee n 2l päivässä.

SYön sillon kun on nälkä enkä kituuttele nälässä jos nälättää.

Herkkupäivä on kerran viikkoon.

Mä teen usein aamulla "tehojuoman" eli esim. mansikoita, rasvatonta maitoa, puolukoita ja ruisleseitä. :p Tossa parasta on se että vain mielikuvitus on rajana hedelmissä ja marjoissa, jugurttiakin välillä laitan vähän sekaan tai piimää. :)

Leivistä valkkaan ne runsaskuituisimmat ja näkkäriä suosin myös, juustot vähärasvaisina, samoin leikkeleet.
Ja aina löytyy leipäni päältä kurkkua/tomaattia, paprikaa, salaatin lehtiä.

Eikä se ole oikeasti vaikeaa syödä terveellisestii kun varaa jääkaappiin paljon vihanneksia joita voi lisäillä lähes ruokaan kuin ruokaan ja pitää aina hedelmiäkin saatavilla.

Mä en usko mihinkään ihmedietteihin vaan siihen että syö järkevästi ja monipuolisesti ja tarpeeksi usein.

Alkuperäinen kirjoittaja Kertokaapas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mutta kertoisitko millaisia salaatteja ja kasviksia? Mä en jaksa tuota ainaista perussalaattia ja gratiineja ja sosekeittoja..

höyrytettynä parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa. Porkkanaraastetta, kaaliraastetta, perussalaattia saa muunneltua kaikella kivalla, esim avokadolla ja hedelmillä. Gratiinit ja sosekeitot sisältää usein juustoa -ei hyvä.

ei mun sosekeitoissa oo juustoa :o ikinä..
niitäkin saa monen erilaisii tehtyy ja suolattomilla mausteseoksilla jne saa maustettuu erilaiseks..ja yhdistelemällä eri kasviksia..tai miksei hedelmiä:)

mä laitan salaattiin joko tonnikalaa päälle..tonnikalaa tilissä ym. tai sitten pippuri makrillia....antaa mun mielestä salaattiin hyvän maun. Erillaisia kasviksia syön paljon ruoan kanssa. Ne täyttää ja siten ei tarvi paljoa syödä perunaa, ym......lauantaisin herkuttelen =)

Alkuperäinen kirjoittaja röppö:
Mä vasta opettelen aamupalan syöjäksi..:D

Mutta esimerkki tän päivän sapuskoista ja liikkumisista..

Aamulla klo 7.00
-kuppi teetä ( ei sokeria )
-lasi tuoremehua
-kaksi siivua ruisleipää ( ei margariinia )
päälle tuorekurkkua

Lounas klo 12.00
-pieni annos tonnikalasalaattia
-kaksi lasia vettä

välipala
tänää en syönyt ku olin kaupassa..
mutta yleensä järsin porkkanoita tms..tai syön yhen leivän..
jos on nälän tunnetta

Iltaruoka kl 17.30
-monivilja spagettia
-jauhelihakastiketta (maizenaan tehtyä,joukossa porkkanaa,ei suolaa ainoastaan suolattomia mausteita)
-pari lasia vettä

illal koitan olla syömättä mitään..
juon yleensä teetä..
jos on pakko syödä jotain ni sit järsin kurkkua,porkkanaa tms..
alkaa:)

Kuulostaa oikeasti hirveältä. Väitätkö tuota tosiaan terveelliseksi?

Aamiaiseksi syön yleensä kaurapuuroa mantelilastujen ja pakastemarjojen kera, mutta 100 % ruisleipä juustolla, leikkeleellä ja vihanneksilla tai luonnonjogurtti myslin kanssa on myös hyviä. Välipalaksi hedelmiä tai pieni kourallinen pähkinöitä. Lounaaksi iso, ruokaisa salaatti (jossa kanaa, kalaa tai avocadoa ) ja/tai keittoa ja illalliseksi yleensä kalaa ja paljon kasviksia ja vihanneksia oliiviöljyllä maustettuna. Silloin harvoin, kun kaipaan lisuketta, niin täysjyväriisi tai -pasta on hyviä. Joskus harvoin herkuksi pari palaa tummaa suklaata. En ole asiaan hirveästi perehtynyt, mutta joku on minua joskus luonnehtinut hyväkarpiksi, tiedä sitten... Liikun paljon, joten kaloreita en todellakaan laske, ja toisaalta minulla kuluu marjoja/vihanneksia/hedelmiä helposti yli kilo päivässä, joten aika vaikea tällä ruokavaliolla on itseään lihottaa ja suojaravinteitakin pitäis tulla ihan kivasti :)

Ainiin :D mun PRAVUURI välipala/iltahemmottelupala!!!

= mixeriin maitoa, pakastemansikoita, vähän sokeria.. niin että ei kuitenkaan mitään jugurtinmakeaa ole!

Ja pirtelö on valmis.. sisältää rautaa, hieman kuituja, 80% keratiinia ( hitaasti imeytyvä proteiini) 20% nopeasti imeytyviä proteiineja, kalsiumia ja D- vitamiinia.

Mää kyllä herkuttelen aika usein, mutta perusruokavalio on terveellinen.

Aamupala: Aina leipää/mysliä/puuroa tjms. Kevyt rasvaa/levitettä, kevyt leikkele. Teetä. Joskus jugurtti/hedelmä. Ja syön sillain, että olo on sopiva, ei liikaa, mutta ei jää yhtään nälkäkään.

Lounas: Jotain ruokaa, jossa on myös mukana salaattia. Yleensä laitan omatekoisiin kastikkeisiinkin runsaasti sipulia/vihannessekoitus pussin tjms. Kunnon vihersalaatti, ei majoneesipohjaisia. Lounaalla on yleensä kanaa/kalaa/vähärasvaista kokolihaa. Hyvin harvoin lihaa jossa olisi rasvaa paljon (ei esim. normi jauheliharuokaa).

Välipala: jugurttia/hedelmiä, isompaan nälkään leipää.

Päivällinen: Yleensä kyllä jätän väliin. Kun syön niin on pienempi kuin lounas, mutta koostuu aikalailla samantyylisesti. Jos jää väliin, niin "välipala" on runsaampi.

Iltapala: yleensä kuppi teetä, ehkä leipä/hedelmä, mutta iltapala on tosi kevyt. Sillain, ettei nyt maha kurni kun nukkuun menee, mutta ei ole mikään täynnä olokaan.

Mahan hyvinvoinnin vuoksi, käytän aina runsaskuituisia muroja, leipiä (Aina leipä yli 6% kuitua). Ruisleipää on aina kotosalla.

Voi kamala Röppö tota sun päivän ruokalistaa! Siis vähäkalorista ja terveellistä varmaan. Mutta mä en ikinä selviäis jos pitäis vaikka viikko elää noin! Siis ettei illalla saa mitään syödä... :o

Yhteistyössä