Hei te joilla vauva ekan vuoden heräili runsaasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pin

Tunnettu jäsen
24.04.2013
5 711
238
63
Helsinki
Millon tämä loppui ja millon esim ekan kerran nukkui koko yön/monta kokonaista yötä putkeen? Etenkin koska se öinen parkuminen loppui?

Meillä vauva heräili about kahtakymmentä kertaa yössä 10 kuukautta (välissä yksi vähän parempi kuukausi 5kuisena) jonka jälkeen tassutusunikoululla saatiin heräilyt vähenemään runsaasti. Edelleen juuri vuoden täyttävä herää 2-4 kertaa yössä ja lähes joka kerta puolisen tuntia ainakin karjuu vihaisena. (viime yönä mm 1,5h putkeen)Onko tyypillistä, että tällainen jatkuu pitkällekin lapsuuteen vai miten teillä on menty tämän suhteen?

Uteliaisuutta lähinnä kyselen koska tällaiset ajan kanssa hellittää. Tämä heräily on ehkä vähän rasittavaa, mutta kuitenkin siedettävällä tasolla joten en kaipaa varsinaisia "järeitä vinkkejä" sen kitkemiseksi.

Viimeksi muokattu:
En halua pelotella, mutta meillä heräily jatkui lähes 4 vuotta :D Joka ikinen neuvolan univinkki testattiin, mutta ei. "Toiset ei vaan nuku", oli uniasiantuntijan loppukaneetti. Lähempänä 4 vuoden ikää laitettiin tarrataulu, joka viimein alkoi purra - lahjontaa, siis, aina omassa sängyssä nukutun yön jälkeen sai valita tarran, ja kun tarroja tuli tietty määrä niin sai valita jonkun pienen lelun/hupihomman. Aikaisemminkin sitä kokeiltiin, mutta silloin lapsi oli vissiin liian pieni tuohon hommaan.

Meillä eka kokonaan nukuttu yö oli joskus 2v. synttäreiden jälkeen. Pikkuhiljaa lisääntyivät ja jokaisesta riemuittiin suuresti :) ongelma mulla oli vain se, että en enää osannutkaan nukkua vaan heräilin yöllä vaikka lapsi vetelikin sikeitä. Nyt kun jäbä on juuri 3v täyttänyt, on yöt valtaosin levollisia (myös itsellä, opin taas nukkumaan pari kuukautta sitten), mutta tulee jaksoja jolloin unet puskevat läpi ja lapsi elämöi meidätkin (ja naapurit) hereille.

Mutta siis, kyllä se siitä ;)

Meillä myös lapsen kanssa jossain vaiheessa yöt meni aivan kamalaksi heräilyksi. Mikään ei tuntunut auttavan ja itse olin jo aivan poikki. Meillä auttoi kun pinnasängyn laitoin aivan oman sängyn viereen. Jos lapsi heräsi nukahdettiin molemmat toistemme kädestä kiinni pitäen. Lapsella oli turvallinen olla ja minun ei tarvinnut nousta sängystä eikä unet siis ihan niin pahasti keskeytyneet. Melko pian tämän jälkeen unet lapsella paranivat. Lapsi on melko arka ja vielä 6-vuotiaanakin todella tarkka nukkumarutiineista sekä herkkä uninen.

Noo, meillä kaksi huonosti nukkuvaa vauvaa ollut. Ovat sitä edelleen 3 ja 4,5 vuotiaina. Isompi aina ollut vielä huonompi nukkuja ja edelleen herää joka yö yleensä pari kertaa ja puhuu/kävelee unissaan. Pienempi alkanut nyt nukkua jopa useina öinä koko yön.

Mä luulen että on vaan olemassa niitä herkkäunisia ja sitten niitä ei niin herkkäunisia ihmisiä, eikä se välttämättä juurikaan tule muuttumaan.

[QUOTE="Mona";29661171]Esikoinen alkoi nukkumaan täydet yöt kun täytti kolme, heräili paljon ennen sitä mut ei kyllä huutanut kun otettiin viereen nukkumaan.[/QUOTE]

Meilläkään ei vieressä huutanut (nukuttiin enemmän ja vähemmän perhepedissä toi 4 vuotta), mutta heräili, nukkui levottomasti, ja saattoi valvoa keskellä yötä tunnin-pari. Kun oli vaiheita että kokeiltiin omassa sängyssä/huoneessa nukkumista, niin huusi aivan hullun lailla monta kertaa yössä. On reipas ja iloinen lapsi, mutta tosi hellyydenkipeä edelleen, oisko sitten siitä toi heräilykin johtunut osittain... ei tosin selitä yöllä valvomista.

Meillä on myös ollut kaksi huonounista vauvaa, jotka tällä hetkellä 1v 3 kk ja 3v ja nykyisin molemmat nukkuvat pääasiassa hyvin. Mutta ensimmäinen vuosi oli kummallakin tosi huonosti nukuttuja. Ihan pieninä nukkuivat ja heräilivät mielestäni aika normaalisti ja 5-6 kk ikäisinä oli molemmilla jopa kokonaan nukuttuja öitä, mutta tuosta vuoden ikään ihan jotain järjetöntä heräilyä. Kymmeniä heräilyjä ja välillä tuntien valvomisia keskellä yötä.. Varsinkin nuorempi huusi aina aivan täysillä kurkku suorana kun heräsi, niin että itselläkin pomppasi sydän aina kurkkuun ja vaikka vauva olisinkin rauhoittunut tutilla, itsellä pulssi löi kahtasataa, niin koita siinä sitten jatkaa unia.

Meillä ratkaiseva tekijä kummankin lapsen kohdalla on ollut rajoittaa päiväunet vuoden iässä yksiin noin kahden tunnin uniin, jolloin yötkin on alkaneet sujua paremmin. Tuntuu hassulta, että itsekin olin vielä joulun aikaan ihan kuoleman väsynyt, mutta nyt kun pienempikin on muutaman kuukauden nukkunut jo pääosin hyvin, on omatkin voimat äkkiä palautuneet. :) Että tilanne voi muuttua nopeastikin ap!

Meillä on myös ollut kaksi huonounista vauvaa, jotka tällä hetkellä 1v 3 kk ja 3v ja nykyisin molemmat nukkuvat pääasiassa hyvin. Mutta ensimmäinen vuosi oli kummallakin tosi huonosti nukuttuja. Ihan pieninä nukkuivat ja heräilivät mielestäni aika normaalisti ja 5-6 kk ikäisinä oli molemmilla jopa kokonaan nukuttuja öitä, mutta tuosta vuoden ikään ihan jotain järjetöntä heräilyä. Kymmeniä heräilyjä ja välillä tuntien valvomisia keskellä yötä.. Varsinkin nuorempi huusi aina aivan täysillä kurkku suorana kun heräsi, niin että itselläkin pomppasi sydän aina kurkkuun ja vaikka vauva olisinkin rauhoittunut tutilla, itsellä pulssi löi kahtasataa, niin koita siinä sitten jatkaa unia.

Meillä ratkaiseva tekijä kummankin lapsen kohdalla on ollut rajoittaa päiväunet vuoden iässä yksiin noin kahden tunnin uniin, jolloin yötkin on alkaneet sujua paremmin. Tuntuu hassulta, että itsekin olin vielä joulun aikaan ihan kuoleman väsynyt, mutta nyt kun pienempikin on muutaman kuukauden nukkunut jo pääosin hyvin, on omatkin voimat äkkiä palautuneet. :) Että tilanne voi muuttua nopeastikin ap!

Kiva kuulla. :)

Meillä on molemmat lapset heräilleet monta kertaa yössä ensimmäisen vuoden ajan. Tai vanhempi alkoi nukkua yöt 11 kk ikäisenä, hänen kohdallaan oli ongelmana se, että maidon saamisesta oli tullut nukahtamisrutiini. Kun yösyöminen lopetettiin, alkoi muutaman valvotun yön jälkeen nukkua illasta aamuun. Nuorempi sitten taas jatkoi öistä huutelua n. 2-vuotiaaksi, syytä on vaikea arvailla. Molemmat ovat olleet myös tosi huonoja nukkumaan päiväunia.

1v4kk, on nukkunut 3 yötä 22-06. Pahimmillaa herännyt varmaan kertaa, huutaen puoltoista tuntiakin... tai kirkuminen on ehkä todellisempi sana kuvaamaan pahimpia öitä. Meillä auttoi kun 9kk kohdalla jätettii kaikki maitotuotteet pois. Lapsi alkoi VIIKOSSA nukkumaan hyviä öitä, eli heräsi vain kerran yössä, rauhassa, joi vähän vettä ja jatkoi unia.

Varsinaista maitoallergiaa meillä ei ole, mutta lääkäri pitää suolta "kehittymättömänä" niin kuin normaalia onkin, ja lupaa helpotusta 4wee tienoilla. Nyt taas maidot käytössä ja heräilee itkien 5-6kertaa yössä eikä nuku enää kuuden jälkeen... tässä juuri mietinnässä karsitaanko taas lehmänmaidot pois paremoien unien toivossa....

meillä on kaikki huonosti nukkuneet lapset -eli kaikki- saaneet tulla äidin viereen jos yöllä herää. Ja siinä ovat nukkuneet aamuun asti. Josko joku aikuinen ei mahdu samaan petiin, niin onhan siellä lasten sängyt käytettävissä. (ennakoin tämän ja siksi lapsilla on pinnasängyn jälkeen ollut heti aikuisten kokoa sängyt)

Nukkuminen on tärkeintä - ihan sama missä nukkuu.

Niin siis nyt ne on koulussa eikä kukaan ole vähään aikaan enää tupannut meidän väliin.

[QUOTE="pieras";29661467]meillä on kaikki huonosti nukkuneet lapset -eli kaikki- saaneet tulla äidin viereen jos yöllä herää. Ja siinä ovat nukkuneet aamuun asti. Josko joku aikuinen ei mahdu samaan petiin, niin onhan siellä lasten sängyt käytettävissä. (ennakoin tämän ja siksi lapsilla on pinnasängyn jälkeen ollut heti aikuisten kokoa sängyt)

Nukkuminen on tärkeintä - ihan sama missä nukkuu.

Niin siis nyt ne on koulussa eikä kukaan ole vähään aikaan enää tupannut meidän väliin.[/QUOTE]

Niinpä. Meilläkin pojat nukkuvat vielä perhepedissä vaikka onvat jo 38- ja 44 vuitiaita...

En edelleenkään jaksa uskoa, että kenenkään vauvan luonne on vain niin hirveä, että kuuluisi asiaan joka öinen karjuminen ja raivo. Kyllä sillä vauvalla on siihen jokin syy, sitä syytä ei välttämättä koskaan ehditä löytää ja vaihe menee ohi ajan x kanssa, valitettavasti. Luulen, että meillä käy samalla tavalla, ettei sitä vaan löydetä. Jää mysteeriksi mitä tuo on huutanut raukka. Edelleen etsitään syytä huudoille, mutta aika turhaa näyttää olevan. Nyt heräily on MULLE siedettävällä tasolla, mutta ei se reilua vauvalle ole eikä naapureillekaan.

En halunnut täältä vinkkejä ihan sen takia, että olen varmaan jo kuullut ihan kaikki mahdolliset. Vähiten kaipaan sitten "olisko sillä kuuma" -vinkkejä.

Meillä lapselta löydettiin laajat ruoka-aineallergiat hieman yli 1-vuotiaana. Sitä ennen nukkui vain aivan pieniä pätkiä niin päivällä kuin yölläkin koko vauva-aikansa. Kun lopulta selvisi, että lapselle sopi vain hyvin harva ruoka-aine, saatiin ruokavalio kuntoon ja lapsi alkoi nukkumaan.

Neljävuotiaina on molemmat alkaneet nukkua huomattavasti paremmin. Siihen asti heräilivät tunnin välein, jos yritti omaan sänkyyn nukuttaa. Kainalossa vain muutama (3-5) herätys. Yhtäkkiä vain sitten ovat oppineet.

En edelleenkään jaksa uskoa, että kenenkään vauvan luonne on vain niin hirveä, että kuuluisi asiaan joka öinen karjuminen ja raivo. Kyllä sillä vauvalla on siihen jokin syy, sitä syytä ei välttämättä koskaan ehditä löytää ja vaihe menee ohi ajan x kanssa, valitettavasti. Luulen, että meillä käy samalla tavalla, ettei sitä vaan löydetä. Jää mysteeriksi mitä tuo on huutanut raukka. Edelleen etsitään syytä huudoille, mutta aika turhaa näyttää olevan. Nyt heräily on MULLE siedettävällä tasolla, mutta ei se reilua vauvalle ole eikä naapureillekaan.

En halunnut täältä vinkkejä ihan sen takia, että olen varmaan jo kuullut ihan kaikki mahdolliset. Vähiten kaipaan sitten "olisko sillä kuuma" -vinkkejä.
Tiedän ettet halua vinkkejä mutta haluaisin silti kysyä että oletteko röyhtäyttäneet vauvaa aina heräämisen yhteydessä? Jos kyse olisi refluksista (allergian aiheuttama tai ei) niin ilman pihalle saaminen saattaa auttaa nopeammin takaisin nukahtamiseen. Ei siis poista niitä heräilyjä mutta helpottaisi oloa.

Voi olla ihan turha kysymys/vinkki, tiedän. Meillä on nuorimmalla silent refluksi ja välillä röyhtäyksen pihalle saaminen on hitonmoisen hyppyyttämisen takana, siksi kyselen. Joka kerta nimittäin se on auttanut takaisin nukahtamiseen. Toki nuorimmainen on reilu puolivuotias että en tiedä, miten 10 kuukautisen vauvan röyhyttäminen, onko siitä iloa mutta aina voi tietysti kokeilla kun kerran joka tapauksessa hereillä on ja huutoa kuuntelee :-).

Vauva heräili hyvinkin säännönmukaisesti 2 kk - n. 1 v 2 kk siten, että ensimmäinen unipätkä oli pari tuntia ja sen jälkeen vauva heräili loppuyön vajaan tunnin välein. Yhteensä herätyksiä oli siis 10-12.

Suurinpiirtein 1 v 2 kk iässä herätykset väheni noin viiteen eli lapsi alkoi nukkua koko yön parin tunnin pätkissä. Se oli jo aivan ihanaa, olo oli päivisin ihan pirteä kun herätysten välissä ehti nukkua sellaisen normaalin aikuisen unisyklin verran. Täysiä öitä lapsi alkoi nukkua 2-vuotiaana.

Me ei tehty vauvalle minkään sortin unikouluja, vaan lapsi nukkui perhepedissä 3-vuotiaaksi asti. Edes yövieroitusta en tehnyt, vaan lapsi lopetti yösyömisen ihan omaehtoisesti silloin 2-vuotiaana. Toki oli ilman yösyömisiä ne muutamat kerrat 1,5-2-vuotiaana, kun olin yötä poissa lapsen luota. Heräili kyllä silloinkin samoin kuin minun vieressäni.

Nykyään lapsi nukkuu siis tosi hyvin. Joskus tulee aamuyöstä meidän viereen, mutta tekee sen meitä herättämättä. Eikä kyllä koskaan ole yöllä pidempään karjunut, mutta me ollaankin kyllä palveltu häntä öisin hyvin, silloin kun sitä on kaivannut. ;) Varmasti monen mielestä liian hyvin, mutta minä en mitään huudatuksia ja unikouluja olisi uskaltanut enkä jaksanutkaan tehdä.

Meilla ekavuoden heräili aina ja kokoajan. Sitten harveni kunnes loppu siinä 2v. Mä olin ne 2v aivan väsy kun ekana ei koskaan saanu nukkua ja sitte ko ois ni ei osannutkaan vaan heräili itse vaikkei laps herännytkään entiseen tahtiin.

Yhteistyössä