HEI SINÄ, joka aioit soittaa heti lastensuojeluun, jos näet 5-vuotiaan yksin ulkona!

Nyt on sulle todella tehtävää.
Koska se asia jäi mua niin paljon vaivaamaan, että otin itse selvää, onko meidän 5-vuotias ainut joka on yksin pihalla.
Menin siis eilen pojan mukana pihan leikkikentälle ja rupesin siellä sit jutteleen lasten kanssa. Pihalla oli muistaakseni 3 5-vuotiasta omani lisäksi ja yksi 4-vuotias eka luokkalaisen siskonsa kanssa, huijjj...
Joten nyt ois sulla hommaa, ei muuta kun ringaling! :D

On tässä maalla helvetin pienellä paikkakunnalla asumisessa siis omat hyvät puolensa, ei tartte pelätä jokaista naapuria ja kaduntallaajaa raiskaajaksi tai kidnappaajaksi, koska kaikki sellaiset täällä tunnetaan ja on ajettu sen verran syrjään sivistyksestä, että tuskin uskaltavat näyttää naamaansa sakinhivutuksen pelossa :LOL:

Alkaa peellä, loppuu aalla, hienoo olla pohojanmaalla ;)
 
mekin asutaan maalla mutta mutta...
5v saa olla hetkiä yksin omalla pihalla, kyttäilen kyllä ikkunoista mitä se puuhaa. Vaikka ei mitään hulluja pelkäiskään niin koskaan ei voi tietää mitä tuo touhukas poika päättää alkaa puuhastelemaan. 3v ei ole yksin ulkona hetkeäkään (no, ehkä minuutin ulkoportailla)
 
No just.
Täällä naapurustossa myös lapset 4-6 v. leikkivät keskenään pihassa. Pidetään silmällä ikkunoista ja yleensä osaavat myös ilmoittaa, jos menevät jonkun luokse sisälle. Kyseessä siis rivitalon piha, päättyvä tie eikä juuri liikennettä. Ennen asuimme pk-seudulla kerrostalossa, eikä siellä olis tullut kysymykseenkään, että olisi päästänyt lapset itekseen pihalle. Totta puhuen, en kyllä kykenisi tuon 1-vuotiaan kanssa kulkemaan noin isojen lasten perässä pitkin pihoja, eihän sitä muuta ehtis tehdäkään päivän aikana!
 
m
Meidän pihalla on ihan 3 vuotiaatkin yksin pihalla vielä illalla pimeässäkin. Itse en ihan noin luottavainen kyllä ole, varsinkaan kun en ole kertaakaan nähnyt että kenenkään vanhemmat olisivat edes huhuilleet lapsiaan vaikka ei heti pihassa näy, vaan ovat lähimetsässä. Oma 5 vuotiaani saa olla yksin pihalla, valvon ikkunasta ja säännöt käydään joka kerta uudestaan läpi. 3 vuotiaani ei saa olla todellakaan yksin pihalla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja No just.:
Täällä naapurustossa myös lapset 4-6 v. leikkivät keskenään pihassa. Totta puhuen, en kyllä kykenisi tuon 1-vuotiaan kanssa kulkemaan noin isojen lasten perässä pitkin pihoja, eihän sitä muuta ehtis tehdäkään päivän aikana!
4-6-vuotiaat ovat jo NOIN isoja lapsia?
Minusta ne on aika pieniä vielä.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Joku ylihysteerikko taas liikenteessä joka ei ymmärrä, että lähes kouluikäinen voi ulkoilla oman kotipihansa läheisyydessä yksin?
Oma poika täyttää toukokuussa 5 vuotta eikä tule silloinkaan ulkoilemaan missään muualla kuin omassa pihassa yksin. Tästä ollaan ainakin alueen muiden vanhempien kanssa täysin samaa mieltä, vaikka lapset ovatkin olleet sitä mieltä, että voisivat vaikka kävellä kaverille yksinään. Ei todellakaan. Jos se on ylihysteeristä, että 5 v lapsen paikka ei ole yksinään esim. autotiellä, niin olen sitten todella mielelläni se ylihysteerikko.

Ja ainakin meilläpäin lapsi menee kouluun 7-vuotiaana eli 5-vuotias ei ole "lähes kouluikäinen". Siinä on iso ero.
 
vieras
Meillä ainakin 4v neuvolassa kysttiin että saahan lapsi olla yksin pihalla, nyt voi jo luottaa ja päästää. Sanoin ettei ole ollut, meillä on iso tie talon vieressä ettei uskalla päästää yksin yhtään. No nyt sitten kesästä saakka on saanut olla rajatulla alueella yksin, raja on se että minä näen jostain ikkunasta, ja tietää ettei mene yksin ulos jos niitä rajoja rikotaan ja tielle ei menisi millään, sen verran on peloteltu ja kissaakin siellä käyty katsomassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin 4v neuvolassa kysttiin että saahan lapsi olla yksin pihalla, nyt voi jo luottaa ja päästää. Sanoin ettei ole ollut, meillä on iso tie talon vieressä ettei uskalla päästää yksin yhtään. No nyt sitten kesästä saakka on saanut olla rajatulla alueella yksin, raja on se että minä näen jostain ikkunasta, ja tietää ettei mene yksin ulos jos niitä rajoja rikotaan ja tielle ei menisi millään, sen verran on peloteltu ja kissaakin siellä käyty katsomassa.
outo kommentti ja kysymys neuvolatädiltä minusta.
 
ehheh
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
6-vuotiaiden pitäisi osata kulkea itekseen eskariin ja takaisin :D
Kuinka niin? Ei se ainakaan täällä meilläpäin ole edes sallittua.
Ok, tässä on ilmeisesti erilaisia käytäntöjä paikkakunnittain. Täällä sovitaan eskarin kanssa, kulkeeko lapsi itse vai hakeeko vanhempi.
Itse kuljin aikanaan eskarissa yksin. Matka vähän vajaa 3km.

 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ainakin 4v neuvolassa kysttiin että saahan lapsi olla yksin pihalla, nyt voi jo luottaa ja päästää. Sanoin ettei ole ollut, meillä on iso tie talon vieressä ettei uskalla päästää yksin yhtään. No nyt sitten kesästä saakka on saanut olla rajatulla alueella yksin, raja on se että minä näen jostain ikkunasta, ja tietää ettei mene yksin ulos jos niitä rajoja rikotaan ja tielle ei menisi millään, sen verran on peloteltu ja kissaakin siellä käyty katsomassa.
outo kommentti ja kysymys neuvolatädiltä minusta.
Samaa mieltä.
 
Huom
Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
6-vuotiaiden pitäisi osata kulkea itekseen eskariin ja takaisin :D
Kuinka niin? Ei se ainakaan täällä meilläpäin ole edes sallittua.
Ok, tässä on ilmeisesti erilaisia käytäntöjä paikkakunnittain. Täällä sovitaan eskarin kanssa, kulkeeko lapsi itse vai hakeeko vanhempi.
Itse kuljin aikanaan eskarissa yksin. Matka vähän vajaa 3km.
Varmaankin. Meillä Espoossa se on ainakin ehdottomasti kiellettyä.
3 km matka eskariin on minusta aivan liian pitkä lapsen mennä yksin. Jos jotain on tapahtunut kultaisella 80-luvulla, ei se minusta tarkoita, että se on ok nykyäänkin.
 
sh-äiti
meistäkin voi sitten soittaa lastensuojeluun, 4-vuotias leikkii jo pitkiä aikoija pihalla yksin tai 6-vuotiaan veljensä kanssa. Ja eskarilainen kulkee eskarimatkat yksin. Ja kotonakin eskarilainen on jopa tunnin ajan yksikseen kun käymme kaupalla ja hän ei halua lähteä mukaan vaan jää mielummin vaikka lastenohjelmia katsomaan.
 

Yhteistyössä