Hei ruoanlaittajat! Sanokaas mikä voisi olla "se jokin", joka tekisi jauhelihakastikkeesta parasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja peruskokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

peruskokki

Vieras
Yleensä teen hyvin peruskastikkeen: jauheliha, sipuli, valkosipuli, suola, pippurit, tomaattimurska. Ihan ok kastike, mutta ei mitenkään erityisen maukasta.

Mutta nytpä tekisi mieli jotain erityisen hyvää soossia. Tomaattimurska vai ruskea kastike? Kermallako sen saisi taivaallisen makuiseksi, vai mikä voisi olla se salaisuus?

tomaattikastikkeeseen sopii mausteeksi kaneli.
jos teet ruskeaa kastiketta, niin oikeasta voista saa paaaaljon parempaa kuin margariinilla, mausteiksi riittää lihaliemi ja pippuri.

kermaa voi toki laittaa molempiin versioihin :D

ja ite teen jauhelikastikkeen näin:

paistan lihat pannulla ja lisään mustapippurin ja jauhelihamausteen.
siihen perään venhäjauhoo ja niitä pyörittelen hetklen siinä pannulla ja sen jälkeen seos kattilaan jossa on lihaliemi ja vettä...

ja tästä tulee ihan hemmetin hyvää!!!

Unohtakaa nyt ihan oikeasti että liemikuutioita on edes olemassa, ne on täyttä peetä. Mausteet löytyy maustehyllystä, ihan samat mitä niissä kuutioissa on, mutta ei tule epäterveellisiä mukana.

Mä laitan tomaattimurskan sijaan usein tomaattipuretta sekoitettuna veteen, lisäksi esim. puolikkaan lihaliemikuution, joukkoon ehkä hienoksi raastettua porkkanaraastetta tai päälle vähän juustoraastetta, pippurisekoitusta, basilikaa tai oreganoa, hivenen chiliä.
Myös fondi tekee kastikkeesta ihan mielettömän hyvän.

Alkuperäinen kirjoittaja peruskokki:
Yleensä teen hyvin peruskastikkeen: jauheliha, sipuli, valkosipuli, suola, pippurit, tomaattimurska. Ihan ok kastike, mutta ei mitenkään erityisen maukasta.

Mutta nytpä tekisi mieli jotain erityisen hyvää soossia. Tomaattimurska vai ruskea kastike? Kermallako sen saisi taivaallisen makuiseksi, vai mikä voisi olla se salaisuus?

Mä yleensä kuullotan sipulit ja valkosipulit, laitan sekaan liemikuution. Mausteina pippuri, chili ja paprikamauste sekä laakerinlehti. Sit tietty se ruskistettu jauheliha, porkkanaraaste ja raastettu tuore tomaatti (kuoret pois). Erityisesti mun mielestä tuoreesta tomaatti antaa hyvää makua, samoin toi laakerinlehti. Ja tomaattihan tykkää mahdollisimman pitkään hauduttamisesta ja pieni ripaus sokeriakaan ei ole pahitteeksi tasapainottamaan tomaatin happamuutta.

Me tehtiin just eilen, Jauheliha, sipuli, papuja tomaattikastikkeessa, grillaus- ja yleismaustetta, , mustapippuria, 7 prossan ruokakerma... öö... eikä siinä tainnu muuta ollakaan. Sikahyvää.

Muita variaatioita mm. J-liha, tomaattimurska, grillausmauste, basilika, mustapippuri, maustepippuri, ruohosipuli, sipuli, v-sipuli, kerma.

J-liha, maissia purkista, papuja tomaattikastikkeessa, jauhelihamauste, herkkusieniä, pippurit ja kermaa tai ruskeaan kastikkeeseen.

Meillä oikeastaan on joka kerta erilaista kastiketta, kun mä tykkään vähän soveltaa :D

Yhteistyössä