Hei Ros, mitä syöt nyt kun olet hiilihydraatittomalla ja sokerittomala..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei sitä tarvinnut, löytää - asia nyt on muutenkin täysin selvä. Hain tuon linkin vain "todisteeksi". Mantelin kukka on tyypillinen hyönteispölytteisen kasvin kukka terälehtineen. Tuulipölytteisillä kasveilla ei ole mitään syytä satsata näkyvään/näyttävään kukkaan, ajattele nyt vaikkapa koivun tai timotein kukkaa.

Ja eihän tuossa linkissäsi mitenkään esitetty mantelin olevan tuulipölytteinen, päinvastoin kerrottiin hyönteispölytyksen olevan välttämätön mantelille: "Joillekin kasveille pölyttäjät ovat täysin välttämättömiä eikä satoa ja siemeniä tule ilman pölyttäjiä. Tällaisia ovat mustikka, puolukka ja manteli."

Mä olin selkeästi lukevinani toisin.

Pitänee hankkia lukulasit. :oops: :confused:

Mutta siis, jos tuota nyt haluaisi viher/kasvihuoneessa suomen olosuhteissa kasvattaa niin pitäisi hankkia satsi pölyttäjiä tai leikkiä itikkaa maalisivellin kädessä niinko teen chileille.

Niin on, mun täytyy vinkata tuosta kyllä kaikille tutuille jotka asuu rivarissa tai omakotitalossa!
Siis edellyttäen että kasvaa täälläpäin Suomea...

Veikkaan, että voisi menestyä isossa lämpöeristetyssä ruukussa vaikka parvekkeella. Ja silloinhan se olisi helppo vaikka suojata harsolla/nostaa sisälle keväällä jos pakkanen yrittää purra huonoon aikaan.

Mä olin selkeästi lukevinani toisin.

Pitänee hankkia lukulasit. :oops: :confused:

Mutta siis, jos tuota nyt haluaisi viher/kasvihuoneessa suomen olosuhteissa kasvattaa niin pitäisi hankkia satsi pölyttäjiä tai leikkiä itikkaa maalisivellin kädessä niinko teen chileille.
Olen joskus tuota vesivärinsivellin-pölyttäjää leikkinyt. Ei vaadi suuria ponnisteluja, eli ihan ok-ratkaisu.

• Tykkää
Reactions: r0s
Veikkaan, että voisi menestyä isossa lämpöeristetyssä ruukussa vaikka parvekkeella. Ja silloinhan se olisi helppo vaikka suojata harsolla/nostaa sisälle keväällä jos pakkanen yrittää purra huonoon aikaan.
Täytyy kattoo että seuraavassa asunnossa parveke on niin iso, että sinne mahtuu tollanen ihanuus...nykyinen on täysin mitättömän pieni.

Se on! Upea kerrassaan ja kun siihen aikaan eivät muut puskat vielä kuki niin se herättää huomiota.
Niin on, mun täytyy vinkata tuosta kyllä kaikille tutuille jotka asuu rivarissa tai omakotitalossa!
Siis edellyttäen että kasvaa täälläpäin Suomea...

Ruusumantelin voi saada menestymään, jos asuu ykkösvyöhykkeellä (1a tai 1b) ja pihalta löytyy lämmin aurinkoinen paikka, joka ei ole hallanarka. Muualla voi kokeilla tuota r0sin ehdottamaa ruukkuistutusta. Pihallani tuollainen kasvoi ja kukki vuosia, mutta yksi hieman liian kylmä kevättalvi nitisti sen :(

menestymisvyohykkeet1050x-770x513.jpg

• Tykkää
Reactions: Elena777
https://www.plantagen.fi/ruukku-iqbana-ø32-cm-6058201.html
Meillä on näitä, hyvin kestäviä, keveitä. Rypäleet kannetaan kellariin talveksi ja haetaan vasta yöpakkasten mentyä päivänvaloon. Kaikki ovat selvinneet talven yli. Syksyllä ostamani suklaakirsikat on viety kellariin myös sen jälkeen, kun on tiputanut lehdet ja tuotu kuistiin vasta sitten, kun ei enää ole pakkasöitä. Eka talvi noin, ja aina on onnistunut. Hyvin ehtii juurtua kesän aikana, ei palellu. En ole suojannut talveksi mitenkään, koska yleensä on lunta ollut. Viime kesänä piti yksi rypäle istuttaa ulos, kun ei viherhuoneeseen enää muuta mahtunut kuin se. Melko varma taimentappo, mut jos on tarpeeksi sitkas yksilö, selviäähän se myös talvesta. Rypäleen juuristo on kai syvemmällä kuin nuo muut?

Yhteistyössä