Hei nyt kysyn tyhmiä hoitovapaasta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terhikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Terhikki

Aktiivinen jäsen
27.12.2004
2 662
0
36
Mä kun en ole ennen ollut hoitovapaalla niin että työpaikka odottamassa, enkä nyt jaksa kahlata Kelan sivuja, niin pari kysymystä:

* kun on jäämässä hoitovapaalle, pitääkö työnantajalle siis ilmoittaa tarkka ajanjakso jonka aikoo olla?

* ja tämänkö voi sitten yhden kerran 'uusia', eli ilmoittaa että on vaikka vielä sittenkin vuoden tms?

Allaoleva linkki herätti mun mietteet:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hoitovapaasta+voi+tulla+työttömän+perheen+loukku/1135245098801

Ja vielä lisää, lainaus tuosta linkin jutusta: "Hoitovapaalle jäänyt ei myöskään ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikka hän ilmoittautuisi työttömäksi työnhakijaksi, koska hänen katsotaan olevan itse anomallaan vapaalla. "

What? Kyllä mä ainakin viimeksi ensin ilmoitin Kelaan että lopetan kotihoidontuen silloin ja silloin, ja sitten ilmoittauduin työnhakijaksi siitä päivästä eteenpäin - ei mitään ongelmia :o

Alkuperäinen kirjoittaja Terhikki:
Mä kun en ole ennen ollut hoitovapaalla niin että työpaikka odottamassa, enkä nyt jaksa kahlata Kelan sivuja, niin pari kysymystä:

* kun on jäämässä hoitovapaalle, pitääkö työnantajalle siis ilmoittaa tarkka ajanjakso jonka aikoo olla?

* ja tämänkö voi sitten yhden kerran 'uusia', eli ilmoittaa että on vaikka vielä sittenkin vuoden tms?

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Hoitovapaasta+voi+tulla+työttömän+perheen+loukku/1135245098801

Totta kai pitää ilmoittaa tarkat päivämäärät. Mistäs muuten tiedetään, koska palaa töihin? Ja yhden kerran saa tosiaan jatkaa, mikäli ei kerralla ilmoita koko aikaa. Ja sekin pitää sitten 2kk ennen alkamista/jatkamista ilmoittaa. Jälleen tarkat päivämäärät.

Ja vielä lisää, lainaus tuosta linkin jutusta: "Hoitovapaalle jäänyt ei myöskään ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, vaikka hän ilmoittautuisi työttömäksi työnhakijaksi, koska hänen katsotaan olevan itse anomallaan vapaalla. "

What? Kyllä mä ainakin viimeksi ensin ilmoitin Kelaan että lopetan kotihoidontuen silloin ja silloin, ja sitten ilmoittauduin työnhakijaksi siitä päivästä eteenpäin - ei mitään ongelmia :o

Niin se vaan nykyään menee.

ilmoitin työnantajalle ekan jakson ja kahta kuukautta ennen sen päättymistyä ilmoitin jatkavani vapaata siihen asti kun lapsi täyttää 3v. ilmoitukset annoin kirjallisena, ettei tule jälkeenpäin epäselvyyksiä asiasta. hoitovapaata käytettävissä 2 kertaa, jollei työnantaja muuhun suostu...

Alkuperäinen kirjoittaja :

Niin se vaan nykyään menee.

Onko tämä koska sitten muuttunut? Kun vuosi oli silloin 2006 kun noin tein. Ja Kelaan siis aiemmin olin ilmoittanut vaan jonkun pvm:n mihin asti hoitovapaa jatkuu (työpaikkaa siis ei ollut odottamassa), ja myös sitten vaan päätin itse että esim. 1.6. lopetan tuen ja alan etsiä töitä.

Jep, mutta et voi tehdä tätä jos sulla on jo työpaikka, eli sitten sun täytyy irtisanoa itsesi nykyisestä työpaikastasi.

Tuolla viittauksella Hesarissa tarkoitetaan sitä, että jos työnantaja ei ota hoitovapaalaista aikaisemmin takaisin töihin kun on sovittu, niin et voi ilmoittautua työkkäriin.. Huonosti kirjoitettu tuo lause tuohon lehtijuttuun..

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:

Jep, mutta et voi tehdä tätä jos sulla on jo työpaikka, eli sitten sun täytyy irtianoa itsesi nykyisestä työpaikastasi.

Tuolla viittauksella Hesarissa tarkoitetaan sitä, että jos työnantaja ei ota hoitovapaalaista aikaisemmin takaisin töihin kun on sovittu, niin et voi ilmoittautua työkkäriin.. Huonosti kirjoitettu tuo lause tuohon lehtijuttuun..

Niin siis olisinkin irtisanoutunut.

Hei kiitos selvennyksestä, nyt käsitin :D

Alkuperäinen kirjoittaja :

Totta kai pitää ilmoittaa tarkat päivämäärät. Mistäs muuten tiedetään, koska palaa töihin? Ja yhden kerran saa tosiaan jatkaa, mikäli ei kerralla ilmoita koko aikaa. Ja sekin pitää sitten 2kk ennen alkamista/jatkamista ilmoittaa. Jälleen tarkat päivämäärät.

Kun mä jotenkin järkeilin että ensin ilmoitan että jään hoitovapaalle, ja sitten taas ajoissa ilmoitan aikanaan että aion palata :whistle: :ashamed: .

Mutta juu, kiitos vastauksesta :flower:

Suosittelen että haet aluksi lyhyemmän pätkän ja jatkat sitä sitten toisella jos oma taloudellinen tilanne sen sallii. Ittellä tarkoitus olla 6kk ensin hoitovapaalla ja katsoa miten miehen työpaikan käy.

Yhteistyössä