Hei! Nyt kaikki martat ja niksipirkot apua. Poppanaliinasta kyse:

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaisa

Vieras
Hieno liina oli ja pesin harjalla lattiaa vasten mäntysuovalla (anoppi sanoi että näin) Värit kyllä säilyi raidoissa mutta toisen pään hapsut ovat punaiset. Miten ne saa taas valkoisiksi?

Älä vastaa että kloriitilla koska sain ne jo sillä valkoisiksi ja sain myös liinan pään pilalle (olin olevinaan tosi varovainen) NJiinpä purin liinasta pilalle menneen osan ja solmin hapsut uudelleen mutta ne hapsut jotka paljastui kuteen alta olivat jälleen punaiset.

Eli minulla on jo raitaa lyhyempi poppana, punaisilla langoilla (toisessa päässä kirkkaan valkoiset) että vinnkiä millä aineilla saan ne valkoisiksi taas? ja kloriitti on todella jo koettu.

Ja olin pestessäkin varovainen ja kuivasin liina pituussuunnassa poikittain narulla, värjääntyminen tapahtuo heti peseun aikana.

Kysymys1 : Miten olisin voinut välttää vahingon?
Kysymys 2: Miten korjaan vahingon?

Kiitos tulevista vinkeistänne!

Joo, reunojen kanttaamista ehdotan minäkin. Tai sitten ihan vaan taittamista. Haput solmitaan siten nin, ettei ole isoja solmuja, eli vaan pari lankaa yhteen. Ja voi pään taittaakkin, ei tarvi kantata nauhalla.
Mä pesen kyllä poppanatkin koneessa, eikä ole ikinä tapahtunu mitään, että enpä osaa sanoa, millä olis voinu estää.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Joo, reunojen kanttaamista ehdotan minäkin. Tai sitten ihan vaan taittamista. Haput solmitaan siten nin, ettei ole isoja solmuja, eli vaan pari lankaa yhteen. Ja voi pään taittaakkin, ei tarvi kantata nauhalla.
Mä pesen kyllä poppanatkin koneessa, eikä ole ikinä tapahtunu mitään, että enpä osaa sanoa, millä olis voinu estää.

kai tässä oli niin voimakas se yksi väri. Tkijän olisi pitänyt kai pestä kude etukäteen?

Mä heittäisin poppanan koneeseen 60 asteeseen ja sitten kuivausrumpuun, katsoin tulosta ja miettisin vasta sitten.
Mulla on paljon poppanoita ja aina koneessa pesen (ja rummutan) ja ovat huippukunnossa.

Mulla ainakin itsetehtyjen poppanaliinojen osalta pesuohje ollut kuteitten mukaan eli 40 tai 60 astetta pesukoneessa eli vahingon välttäminen ois saattanut olla laiskuus ja liinan koneeseen tyrkkääminen. Ootko kokeillu tahran poisto ainetta värjääntyneisiin hapsuihin. Ovat yleensä sen verran jämäkkää puuvillaa, että kestäävät käsittelyn. Jos kuteet on ostokuteita niin ne on kyllä valmiiksi pesty ja ei pitäs oikeella hoidolla laskea väriä.

Tarpeeksi korkea pesulämpötila kiinnittää värejä ekoissa pesuissa. Ja joskun värjäytymät lahtee seuraavassa pesussa pois.

Itse ole poppanat pessyt koneessa ja oikonut narulle kuivumaan, hyvin ne kestää sen.

Yhteistyössä