Hei, miten asuntolainaa voi maksaa ylimääräistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja velallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Menet sinne omiin lainatietoihin ensin. Mutta ei ole automaattista, että saat tehdä ylimääräisen lyhennyksen. Pankki saattaa ottaa ylimääräisistä lyhennyksistä maksun. Meillä tosin op ja lyhennyksiä voi tehdä, mutta se menee aina pankin hyväksynnän kautta. Kestää yhden tai kaks pankkipäivää.

Nyt ei todellakaan kannata lyhentää ylimääräistä kun korot ovat niin alhaalla!

Saat paljon korkoa suuremman tuoton jos sijoitat rahat johonkin suht turvalliseen kohteeseen. Mielummin säästät nyt kun korot on alhaalla ja lyhennät kerralla enemmän sitten kun korot nousee. Siihen mennessä summasi on kasvanut jo kivasti korkoa :) Mene esim. johonkon pankkiiriliikkeeseen tai ihan vain pankkiin kysymään erilaisista sijoitusvaihtoehdoista. 5-10 % tuoton saa jo aika pienellä riskillä.

Nyt ei todellakaan kannata lyhentää ylimääräistä kun korot ovat niin alhaalla!

Saat paljon korkoa suuremman tuoton jos sijoitat rahat johonkin suht turvalliseen kohteeseen. Mielummin säästät nyt kun korot on alhaalla ja lyhennät kerralla enemmän sitten kun korot nousee. Siihen mennessä summasi on kasvanut jo kivasti korkoa :) Mene esim. johonkon pankkiiriliikkeeseen tai ihan vain pankkiin kysymään erilaisista sijoitusvaihtoehdoista. 5-10 % tuoton saa jo aika pienellä riskillä.

Höhöö, kerro nyt ihmeellä mistä tällä hetkellä saa 10% pienellä riskillä?

Mun mielestä asuntolainan lyhentäminen kannattaa koska siina korkohyöty on varma. Itse maksoin koko asuntolainan pois ennen kuin aloin sijoittaa ja hyvä niin. Tässä on pari laskukautta ollut sen jälkeen, onneksi ei isommin ollut osakkeissa rahaa kiinni.

Okei kiitos, käyn tekemässä siis maksun :) Meillä oli puhetta kyllä lainanotossa, että voi tehdä ylimääräisiä maksuja, mutten enää muistanut miten.. Sijoittaa en oikein osaa, kerran sitä kokeilin ja kyllähän siitä pieni tuotto tuli, mutta se oli jotenkin tylsää ja kärsivällisyyttä vaativaa hommaa.. Lainaa ajattelin nyt lyhentää siksi, kun haluaisin jossain vaiheessa ottaa lisää lainaa isompaa asuntoa varten, niin ajattelin että olisi hyvä jos edellistä lainaa olisi mahdollisimman vähän jäljellä.

Verkkopankki sanoo, että jos laina on kiinteäkorkoinen niin pitää ottaa yhteys pankkiin, koska silloin saatetaan periä joku ylimääräinen korvaus. Mutta en minä muista onko lainani kiinteäkorkoinen.. muistelisin että ei ole, mutta saako sen jostain selville?

[QUOTE="aapee";26929064]Verkkopankki sanoo, että jos laina on kiinteäkorkoinen niin pitää ottaa yhteys pankkiin, koska silloin saatetaan periä joku ylimääräinen korvaus. Mutta en minä muista onko lainani kiinteäkorkoinen.. muistelisin että ei ole, mutta saako sen jostain selville?[/QUOTE]

Sieltä lainan tiedoista pitäis näkyä et mihin korkoon se on sidottu.

Helpointa kun laitat pankkiin viestiä sen verkkopankin kautta ja selität tilanteen. Viestillä voi muuten pyytää että tekevät lyhennyksen tietyllä summalla tiettynä päivänä, ja voit ensin tietty kysyä selvennystä tuohon epäselvään asiaan.

Yhteistyössä