Miten huomauttaa velanmaksusta sievästi, ettei välit menis?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaana

Vieras
:ashamed:

Yks ihminen on meille velkaa useamman satasen. Ollut jo melkein vuoden. Sovittiin joskus, et saa lyhentää osissakin, mut ei oo puoleen vuoteen yhtään maksanu takas tuosta lainasta.
Nyt meillä on sellainen tilanne, et tarvittais se raha itekkin, kun vaunua ollaan ostamassa. Mut miten nätisti saisin sanottua, et voisivatko maksaa sen lainan takaisin pikkuhiljaa? On niiiiiin kova kynnys soittaa. :ashamed:

Ja kun toisaalta tiedän, että heilläkään ei kauheesti ylimääräistä oo, kun eivät osaa rahaa käyttää ollenkaan järkevästi, kumpikaan, mut, mut..

Alkuperäinen kirjoittaja miragle88:
kysy että olisko siulla antaa vaikka pariakymppiä että saatte ite ruokaa ku on tiukkaa. kyllä sen voi suoraan kysyä :)

En viiti valehella, kun ei oikeesti oo niin tiukkaa. Eikä tuo uskoiskaan, kun tietää, et meillä on kumminkin suht hyvä rahatilanne. Nyt vaan kun ollaan tuota vaunua laittamassa, niin se 500e:kin olis hyvä lisä siihen..

Laitat ihan ystävällisen viestin jossa kysyt maksaako lainan nyt kokonaan vai sovitteko säännölliset kk-erät. Jätät siis päätöksen sille joka velkaa on. Tuskin viitsii kieltäytyä tai jättää huomioimatta viestiä. Jos taas viitsii, sitten voitkin jo vaatia velkaa takaisin maksettavaksi tiukemmin.

Kyllähän sinun pitää rahasi saada takaisin. Soita ja sanot, että sinä tarvitset rahasi takaisin. Eihän tämä ihminen voi siitä suuttua, että haluat rahasi takaisin. Yritä sopia, että saat erissä rahat takaisin puolen vuoden aikana.

En tiiä.. Miten se onkin niiiin vaikea kehata kysellä rahojen perään.. Mut ollaan kyllä päätetty, et enää ei anneta lainaa noin helposti, kun tiedän et takaisin maksua saa ootella ja et heidän rahankäyttönsä on oikeesti ihan holtitonta.

olen laittanu aina viestin johon kirjotan. "tässä on minun tilinumero niin voit laittaa rahat sinne"
yleensä laitan sen sinä päivänä kun on sovittu että maksaa lainan takaisin.tai edellisenä. itse maksan lainani aina ajoissa tai ilmoitan hyvissä ajoin että sopisiko että maksan vähän myöhemmin ja silloinkin ilmoitan tarkan päivän.on kohteliasta minusta. en ilkeis olla velkaa kellekkään tai että en maksais ajoissa.

Moi. Siitä lainasta kyselen, kun nyt on rahan menoa vauvan kanssa niin paljon. Eli sopisiko teille paremmin kk-erissä lyhentäminen, vai pystyttekö maksamaan nyt koko summan?

Tuon viestin laitat nyt heti. Helppoa kuin lapsen lyöminen.

oon ollut aina ihan uskomattoman sinisilmäinen rahan pyytäjille.. yks on velkaa 500 toinen 80 moni just sen 20 tai 50 euroo.. ikinä en näitä saa takaisin. enkä ite ryve rahassa, joskus menny itellä tosi tiukille kun lainannut muille kun ovat selittäneet miten tarviivat.. ihan paras oli etä selitettiin etä ei oo lapsille ruokaa eikä vaippoja, lainaa 50 ja samana iltana soitettiin ihan kännissä että laita lisää.. toisten laskuja oon maksanut ja sakkoja.. ja sitten hävettää kysellä rahoja takasin ja kun ihmiset rupee karttelemaan jos on velkaa niin hyvä et enää tervehtiivät. nyt oon päättänyt kun oon laskenut paljonko oon muitten elämää rahottanut, että en lainaa enää kun vaan perheenjäsenille.

mä oon aina sanonu kylmästi etten lainaa rahaa! ja sen kaikki tietävät eikä tule multa kyselemään!jos jollaki on niin tiukkaa, ettei ruokaa saa, ni voin esim pottuja, maitoa yms antaa vähän. kylmä ihminen olen tämän suhteen, muuten oikein lämmin :D

Yhteistyössä