Hei! Mistä rietää mitä pääsykoekirjoja pitää lukea jos hakee yliopistoon?

• Viestiketjun aloittaja yliopistoon
  • Ensimmäinen viesti
yliopistoon
Kiinnostais mm. uskontotiede, historia, hammaslääketiede, lääketiede ja luokanopettaja.

Ja onko jollain tietoa missä koulutusohjelmissa merkkaa pääsykoepisteet lukiopapereita enemmän, mulla b:n paperit :(

Nyt kevään yhteishaussa ajattelin hakea, mutta mitä lukea jo valmiiksi jos sattuu pääsykokeisiin pääsemään?

"vieras"
Öö... Kannattaiskohan sun nyt mennä niiden yliopistojen nettisivuille tutustumaan, mitä yliopistoon hakeminen tarkoittaa? Kyselet sen verran outoja, ja tällä palstalla ei tiedetä mihin yliopistoon olet hakemassa tms.

"vieras"
Oletko lukeneut fysiikkaa ja kemiaa lukiossa? Niitä tarvitaan lääketieteellisessä.

Millaiset mahdollisuudet saada opiskelupaikka on hakijalla, joka ei lukiossa ole opiskellut juurikaan fysiikkaa tai kemiaa?
Valintakoekirjan hallitseminen ja valintakokeessa menestyminen vaativat luonnontieteellisiä perustietoja ja –taitoja, joiden koko sisältöä ei ole valintakoekirja Galenoksessa toistettu. Mikäli hakija ei ole lukiossa opiskellut fysiikkaa tai kemiaa, tulee hänen hankkia ko. aineiden perustiedot muulla tavalla. Tärkeintä on, että hakijalla on sellaiset fysiikan ja kemian tiedot ja taidot, että hän ymmärtää ja pystyy omaksumaan valintakoekirjassa esitetyt asiat näiden tietojen pohjalta.

"vieras"
[QUOTE="aapee";22919837]Ihana typo otsikossakin, näillä taidoilla vaan tervemenoa yliopistoon :D

Mie meen sinne sivuille katsoon, heihei...[/QUOTE]

Ennen vanhaan myös työvoimatoimistoissa oli opintoneuvontaa ja ohjausta. Muistaakseni jopa soveltuvuustestejä eri aloille.

"aapee"
"Valintakokeisiin ei yleensä lähetetä erillistä kutsua. Mahdolliset poikkeukset on mainittu kunkin tiedekunnan valintaperusteissa."

Näin luki yliopiston sivuilla, tarkoittaako siis sitä että nyt vaan haen haluamaani koulutusohjelmaan yhteishaussa, tilaan ko. pääsykoekirjat, luen ne, menen pääsykokeisiin, suoritan ne täydellisesti ja pääsen opiskelemaan?

"vieras"
[QUOTE="aapee";22919959]"Valintakokeisiin ei yleensä lähetetä erillistä kutsua. Mahdolliset poikkeukset on mainittu kunkin tiedekunnan valintaperusteissa."

Näin luki yliopiston sivuilla, tarkoittaako siis sitä että nyt vaan haen haluamaani koulutusohjelmaan yhteishaussa, tilaan ko. pääsykoekirjat, luen ne, menen pääsykokeisiin, suoritan ne täydellisesti ja pääsen opiskelemaan?[/QUOTE]

Kyllähän sen pitäis tarkoittaa sitä. Täytyy vaan ite varmistaa, että kaikki edellytykset täyttyy, mutta oletan että oot sen jo tarkistanut - käytännössä siis että on lukio tai amis käytynä.

"vieras"
B:n paperit, kiinnostavat alat laidasta laitaan eikä tule mieleen selvittää edes pääsykoe käytäntöjä kyseisen yliopiston sivuilta.

Pitkä tie sulla on vielä edessä.

voina
Kato eka että mihin yliopistoon meinaat hakea ja sitten vaan ko. opinahjon sivuille ja sieltä pitäis kevään kuluessa löytyä matsku. Jos ei meinaa löytyä, niin voithan aina soittaa esim. opintotoimistoon ja kysyä. Yhteystiedot löytynevät sieltä kyseisen yliopiston sivuilta myös.

Käytäntö lienee nykyäänkin se, että voi päästä joko pääsykoepisteillä tai yo-tokarin ja pääsykokeen yhteispisteillä. Vähemmän halutuille aloille toki sitten voi päästä helpommin vaikka juurikin pääsykokeella.

Mutta just lääkiksessähän taso on tunnetusti aika kova ja koe haastava, joten pelkällä pääsykokeella voi olla aika vaikea päästä. Varsinkin, kun vastassa on monen laudaturin ylioppilaita, jotka ovat lisäksi tankanneet kokeeseen ehkä jo pari vuotta ja lisäksi käyneet valmennuskursseja.. Erot ovat luokkaa puoli pistettä. Netistä näkee varmaan noita edellisvuosien raakapisteitä, skaalauspisteitä, joista se skaalauskerroinkin riippuu.

No joo, ei nyt saa lannistaa jos motivaatiota löytyy. Mut totuus on, että lääkikseen on vaikea päästä, varsinkin huonoilla papereilla. Melkein suosittelisin uusimaan vaikka fysiikan ja kemian, ehkä matikan jos lääkikseen haluat. Ja tietty lukemaan sitä galenosta niin pirusti:) Mahdollista se on aivan varmasti jos motivaatiota löytyy.

YKsi hyvä vaihtoehto on tunkea mukaan paikallisen yliopiston fysiikan ja kemian peruskurssien luennoille, ne on avoimia kaikille ja aikataulut näkee netistä;) Niin minä tein, kun opiskelin hampaan pääsykokeisiin, avoimessa opetettavat samat kurssit olisivat olleet niin kalliita.

Mutta vielä tuosta sisäänpääsystä. Itse pääsin hampaalle kuopioon neljä vuotta sitten magnan papereilla, enkä kirjoittanut matikkaa. Mut tein kyllä paljon töitä ja opiskelin itse ne vaaditut tiedot. Sittemmin vaihdoin alaa, kun se ei vaan ollutkaan mun juttu, vaan joku ihme pakkomielle ja silloin pidin lääkikseen pääsyä menestyksen mittarina:D Nyt sitten opiskelen onnellisesti ihan toista alaa, jonne oli myös helpompi päästä.

Tsemppiä hakuihin!

"aapee"
Mitkä sitten olisi sellaisia tiedekuntia joihin olisi mahdollisimman helppo päästä? Josko sieltä päästä löytyisi jotain kiinnostavaa.

Mä niin alisuoritin mun kirjoitukset, ensinnäkin pääsin kirjoittamaan ylioppilaslautakunnan erityisluvalla (oli liikaa poissaoloja abivuonna), en lukenut lainkaan ja hyvä kun vaivauduin paikalle... Meni vähän turhan lujaa niihin aikoihin ja oikeatsi olen kyllä arvosanojani fiksumpi ja uskoisin pääsykokeissa pärjääväni.
Tästä nyt monta vuotta aikaa, lapset tehtynä ja motivaatio valtava. Ja oikeesti, todella moni asia ja ala kiinnostaa =)

"aapee"
Kato eka että mihin yliopistoon meinaat hakea ja sitten vaan ko. opinahjon sivuille ja sieltä pitäis kevään kuluessa löytyä matsku. Jos ei meinaa löytyä, niin voithan aina soittaa esim. opintotoimistoon ja kysyä. Yhteystiedot löytynevät sieltä kyseisen yliopiston sivuilta myös.

Käytäntö lienee nykyäänkin se, että voi päästä joko pääsykoepisteillä tai yo-tokarin ja pääsykokeen yhteispisteillä. Vähemmän halutuille aloille toki sitten voi päästä helpommin vaikka juurikin pääsykokeella.

Mutta just lääkiksessähän taso on tunnetusti aika kova ja koe haastava, joten pelkällä pääsykokeella voi olla aika vaikea päästä. Varsinkin, kun vastassa on monen laudaturin ylioppilaita, jotka ovat lisäksi tankanneet kokeeseen ehkä jo pari vuotta ja lisäksi käyneet valmennuskursseja.. Erot ovat luokkaa puoli pistettä. Netistä näkee varmaan noita edellisvuosien raakapisteitä, skaalauspisteitä, joista se skaalauskerroinkin riippuu.

No joo, ei nyt saa lannistaa jos motivaatiota löytyy. Mut totuus on, että lääkikseen on vaikea päästä, varsinkin huonoilla papereilla. Melkein suosittelisin uusimaan vaikka fysiikan ja kemian, ehkä matikan jos lääkikseen haluat. Ja tietty lukemaan sitä galenosta niin pirusti:) Mahdollista se on aivan varmasti jos motivaatiota löytyy.

YKsi hyvä vaihtoehto on tunkea mukaan paikallisen yliopiston fysiikan ja kemian peruskurssien luennoille, ne on avoimia kaikille ja aikataulut näkee netistä;) Niin minä tein, kun opiskelin hampaan pääsykokeisiin, avoimessa opetettavat samat kurssit olisivat olleet niin kalliita.

Mutta vielä tuosta sisäänpääsystä. Itse pääsin hampaalle kuopioon neljä vuotta sitten magnan papereilla, enkä kirjoittanut matikkaa. Mut tein kyllä paljon töitä ja opiskelin itse ne vaaditut tiedot. Sittemmin vaihdoin alaa, kun se ei vaan ollutkaan mun juttu, vaan joku ihme pakkomielle ja silloin pidin lääkikseen pääsyä menestyksen mittarina:D Nyt sitten opiskelen onnellisesti ihan toista alaa, jonne oli myös helpompi päästä.

Tsemppiä hakuihin!
Jos mä opettelen sen kirjan vaikka ulkoa :D
Mutta hei kun sinne tarvii pääsykokeisiin laskinta niin minkä tason laskuja siellä on?

Siitä vaan
[QUOTE="aapee";22920201]Mitkä sitten olisi sellaisia tiedekuntia joihin olisi mahdollisimman helppo päästä? Josko sieltä päästä löytyisi jotain kiinnostavaa.
[/QUOTE]

Tolla asenteella et tule pitkälle pötkimään :D suosittelen lukemaan ensinnäkin valintaopasta ja toisekseen myös opinto-oppaita. Kaikki löytynevät yliopiston sivuilta. Sitten kun sieltä löydät sellaisen alan joka kiinnostaa niin haet sinne. Huomaa kuitenkin että luultavasti pystyt lukemaan tehokkaasti yhteen tai kahteen valintakokeeseen. Jos tuuri käy niin niillä tiedoilla pystyt jotenkin osallistumaan myös johonkin toiseen valintakokeeseen.

Matikkaan on ollut perinteisesti helppo päästä, kielet on vaikeita koska hakijamäärä on valtava ja sisäänottomäärät pienet, lääkis ja oikis vattii kestäviä perslihaksia.

"aapee"
Alkuperäinen kirjoittaja Siitä vaan;22920275:
Tolla asenteella et tule pitkälle pötkimään :D suosittelen lukemaan ensinnäkin valintaopasta ja toisekseen myös opinto-oppaita. Kaikki löytynevät yliopiston sivuilta. Sitten kun sieltä löydät sellaisen alan joka kiinnostaa niin haet sinne. Huomaa kuitenkin että luultavasti pystyt lukemaan tehokkaasti yhteen tai kahteen valintakokeeseen. Jos tuuri käy niin niillä tiedoilla pystyt jotenkin osallistumaan myös johonkin toiseen valintakokeeseen.

Matikkaan on ollut perinteisesti helppo päästä, kielet on vaikeita koska hakijamäärä on valtava ja sisäänottomäärät pienet, lääkis ja oikis vattii kestäviä perslihaksia.
Toi nyt oli tavallaan läppä, mutta mua kiinnostaa tosi moni juttu, kompromisseja on tehtävä valitsen ykköspyrkimiskohteeksi sitten minkä vaan.

voina
[QUOTE="aapee";22920244]Jos mä opettelen sen kirjan vaikka ulkoa :D
Mutta hei kun sinne tarvii pääsykokeisiin laskinta niin minkä tason laskuja siellä on?[/QUOTE]

Voihan sen kirjan ulkoakin opetella (se on joidenkin asioiden kohdalla jopa välttämätöntä) mutta eipä siitä taida niin paljoa hyötyä olla, että kannattaisi käyttää lukuaikaansa ulkoaopetteluun:) Suosittelen panostamaan asioiden ymmärtämiseen niin pitkälle kuin mahdollista, koska tehtävät ovat kuitenkin hyvin pitkälti soveltavia. Siis laskut. Onhan siellä sitten esseetehtäviäkin.

Hanki oheislukemistoa, esim. yliopiston kemian ja fysiikan peruskurssien kirjoja, niistä lähdetään ihan alusta asti ja ovat mun mielestä paljon selkeämpiä ja parempia kuin lukion vastaavat.

Itse en saanut lukion kirjoista mitään irti, päin vastoin, ne vaikeuttivat mun ymmärtämistä:D Esim. youngin ja freedmanin univerity physics ja housecroftin chemistry on aika hyviä kirjoja, niistä minä, matemaattisesti miltei kyvytön opettelin ja tajusin asiat.

Lukion kirjat oli jotenkin sekavia ja niissä ei kerrottu just sitä, mitä olisin halunnut tietää. Ja muutenkin se oheislukemistoei ole pahaksi, saa helpommin nivottua asiat yhteen, kun on vähän laajempaa näkemystä. Jotain solubiologiaa tai duodecimin juttuja voi lukea huvikseen.

Mut niistä laskuista, en oikein enää muista tarkkaan laskuja tai muitakaan tehtäviä, mut fysiikan ja kemian laskuja, esim. joku verenvirtausvastus ( siis fysiikan lasku), jossa tarvii ostata painejutut ja virtauksen laskeminen. Osa laskuista ihan peruskauraa ja osa vaikeampia. Sellaisia, että lukion tiedoilla saa tehtyä:).

Aikaa kokeessa on aika vähän, varsinkin jos ei ole se laskurutiini hallussa. Mulla olis voinut olla vähän parempikin, niin tuntui että aika loppuu kesken. Se on sit harmillista jos jää tehtäviä kesken ajanpuutteen takia.

"aapee"
Taitaa se luokanopettaja lähinnä sydäntä olla, ehkä sit uskontotiedettä sivuaineeksi.

Luin että luokanopettajille melkein riittää kun loistaa VAKAVAssa... Taidan sen laittaa ykköseksi =)

Yhteistyössä