Kato eka että mihin yliopistoon meinaat hakea ja sitten vaan ko. opinahjon sivuille ja sieltä pitäis kevään kuluessa löytyä matsku. Jos ei meinaa löytyä, niin voithan aina soittaa esim. opintotoimistoon ja kysyä. Yhteystiedot löytynevät sieltä kyseisen yliopiston sivuilta myös.
Käytäntö lienee nykyäänkin se, että voi päästä joko pääsykoepisteillä tai yo-tokarin ja pääsykokeen yhteispisteillä. Vähemmän halutuille aloille toki sitten voi päästä helpommin vaikka juurikin pääsykokeella.
Mutta just lääkiksessähän taso on tunnetusti aika kova ja koe haastava, joten pelkällä pääsykokeella voi olla aika vaikea päästä. Varsinkin, kun vastassa on monen laudaturin ylioppilaita, jotka ovat lisäksi tankanneet kokeeseen ehkä jo pari vuotta ja lisäksi käyneet valmennuskursseja.. Erot ovat luokkaa puoli pistettä. Netistä näkee varmaan noita edellisvuosien raakapisteitä, skaalauspisteitä, joista se skaalauskerroinkin riippuu.
No joo, ei nyt saa lannistaa jos motivaatiota löytyy. Mut totuus on, että lääkikseen on vaikea päästä, varsinkin huonoilla papereilla. Melkein suosittelisin uusimaan vaikka fysiikan ja kemian, ehkä matikan jos lääkikseen haluat. Ja tietty lukemaan sitä galenosta niin pirusti
Mahdollista se on aivan varmasti jos motivaatiota löytyy.
YKsi hyvä vaihtoehto on tunkea mukaan paikallisen yliopiston fysiikan ja kemian peruskurssien luennoille, ne on avoimia kaikille ja aikataulut näkee netistä
Niin minä tein, kun opiskelin hampaan pääsykokeisiin, avoimessa opetettavat samat kurssit olisivat olleet niin kalliita.
Mutta vielä tuosta sisäänpääsystä. Itse pääsin hampaalle kuopioon neljä vuotta sitten magnan papereilla, enkä kirjoittanut matikkaa. Mut tein kyllä paljon töitä ja opiskelin itse ne vaaditut tiedot. Sittemmin vaihdoin alaa, kun se ei vaan ollutkaan mun juttu, vaan joku ihme pakkomielle ja silloin pidin lääkikseen pääsyä menestyksen mittarina
Nyt sitten opiskelen onnellisesti ihan toista alaa, jonne oli myös helpompi päästä.
Tsemppiä hakuihin!