Hei kaikki yhden vanhemman taloudet jossa käydään työssä ja lapsi aloittanut koulun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yhden vanhemman talous
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yhden vanhemman talous

Vieras
Mulla on aikaa lapsen koulun aloittamiseen vielä kolmisen vuotta, mutta olen huomannut että aika kulkee lujaa ni mua on alkanut pähkäilyttämään että miten ihmeessä yh vanhemmat hoitavat sen tilanteen kun itse on mentävä klo 7 töihin ja lapsi menee klo 9 kouluun. Se on ihan hirvittävä ajatus! Miten olette tilanteen hoitaneet? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Meillä on onnellinen tilanne siinä, että koulussa on ap-kerho 6.30 alkaen. Vein lapsen hoitoon siis 6.30. Kaikilla paikkakunnilla ei vain ole ap-kerhoa ollenkaan tai se alkaa vasta myöhemmin.

Meillä vanhempi lapsi aloittaa koulun ensi syksynä ja tuo on juurikin ongelmallista silloin kun mies on töissä, on siis tietyn jakson poissa kotoa ja vastaavasti tietyn jakson kotona. Täytyy keksiä jotain, vaikka sitten mummu katsomaan perään ensimmäisiksi viikoiksi/kuukausiksi.

Minulla tuohon on aikaa 1,5 vuotta ja ajattelin pitää pari viikkoa lomaa koulun alkaessa, sen jälkeen lapsi selviytynee kouluun itsekseen. Kyllähän sitä aikoinaan itsekin selviytyi aamuista yksin, tuskin tuo oma lapsi on yhtään sen avuttomampi. Tosin minun ei ihan seitsemältä tarvitse olla töissä, jos työ pysyy ennallaan. Onneksi koulu on ihan lähellä eikä asfaltille tarvitse astua kuin vasta koulun pihalla.

No mun esikoinen oli ainakin niin omatoiminen (onneksi), että pärjäsi hyvin kotona yksin, vaikka menin töihin jo 6.00..soitin hänelle töistä sen jälkeen, kun hänellä oli herätyskello soinut ja sitten hän soitti mulle, kun oli lähdössä kouluun. Vaatteet oli katottu edellisenä iltana ja aamupalan hän tietenkin osasi ottaa itse.

ja entäs se kotiin tuleminen? ja pärjääminen siihen saakka kunnes vanhemmat tulevat? Mun oma äiti oli 3 lapsen yh mutta hän oli aina kotona, ni en ole ikinä ennen tajunnut että tosiaan, itse en ole kotona. Ja tokihan tää koskee kahden vanhemman talouksiakin.. Mutta miellän aina että kahdestaan on helpompaa saada elämä rullaamaan ja sumplittua ja ei tarvi turvautua ulkopuolisiin..

aivan juu... koitan toki tässä kolmessa vuodessa saada yritystoimintani rullaamaan jotta saan olla lapsen kanssa sitten kotona, mutta hyvä olla varasuunitelmia aina.

Iltapäiväksi sitten ip-kerhoon. Tosin itse en aikoinaan koulun aloitettuani montaa viikkoa jaksanut naapurin perhepäivähoitajalla koulupäivän jälkeen olla. Nautin siitä, että sain olla yksin kotona.

Osittainen hoitovapaa on mahdollista eka-tokaluokkalaisen lapsen kanssa eli teet lyhyempää päivää tai työviikkoa. Aamupäivä kerho, jos sun lapsi on vasta4v (?) ehdit tutustua naapureihin jos niistä löytyy joku mummeli joka vois auttaa aamuissa. Etsit itsellesi kumppanin tossa ajassa jne.
Mun lasten koulussa on ap kerho :)

Yhteistyössä