Laiskottaa ryhtyä töihin, joten vastaanpa minäkin yhden päivän päiväohjelmalla , vaikkapa toissapäivän. Silloin oli lauantai, joten kyse ei ole arjesta. Toisaalta ainakin minulla on olo, ettei meidän isohkossa perheessämme, hullunkurisessa karavaanissamme kahta samanlaista päivää olekaan.
Heräsin ekana noin 5.30. Kävin suihkussa , join kahvit, luin mailit ja olla möllötin tovin, kunnes aloin hiljalleen laittamaan aamiaista; keitin kahvia, pyöräytin sämpylöitä, keitin munia, asettelin esille voikkaritarpeita & vanukkaita ja niin edelleen.
Seuraavana heräilivät pojanpoika 05 (isänsä viikonloppuvapailla armeijasta ja koska kodissaan pintaremppa kesken, yöpyivät sitten kahden yön ajan meillä mummilassa)ja omista tyttäristä nuorin, hänkin vuosimallia 05.
Tyttären hiukset leteille ja vähän apua pojanpojan paidan napituksessa.
Ja yhdessä vähän pintasiivoilimmekin alakertaa.
Kävimme pitkän keskustelun pönttöhippiäisistä, kompostorissa asuvista kastemadoista ja siitä, tuleeko pojanpojasta isona sikalamies, kirvesmies vai armeijamies ja tuleeko tyttärestä lentäjä vai lääkärihoitajakeraamikko.
Sitten lähetin heidät vintille herättämään muita.
Poika 07, poika 93, kaksi tämän yökyläillyttä ystävää, tytär 97, poika 89 ja puolisoni valuivat pikkuhiljaa alakertaan. Myös tytär 85 oli ollut yötä, mikä on tavallisesti aika harvinaista, mutta hänen miehensä oli ollut yön kalassa oman isänsä sekä tyttärenpojan 07:n kanssa ja tyttärellä itsellään oli venähtänyt meillä pitkään illalla hänen pelatessaan quitar heroeta inttivapaisen veljensä kanssa.
Aamutoimia itse kullakin.
Kahdeksan jälkeen tulivat vierasmajalta (suureellinen nimi lähellä olevalle rivitalonpätkälle, joka toimii vieraiden yöpymispaikkana ja ajoittain oman väen työhuoneena)meille viikonlopun viettoon tulleet appivanhemmat ja vävy heitti esikon 84 paikalle ennen jatkoi itse punaisen ristin vapaaehtoistöihin botniapyöräilyyn. http://www.botniacyklingen.fi/
Aamiaisella siis 13 henkeä.
Aamiaisen jälkeen tyttäret 84 ja 85 lähtivät koteihinsa siivottuaan ensin keittiön. Pojat 89 ja 97, puoliso sekä appi aloittivat hiljalleen verantatalkoot. Sitä on parin vikan viikon ajan vapaa-aikanamme laajennettu, tehty uudet portaat ja niin edelleen. Jäljellä vielä kaidetöitä ja koristenikkarointia ainankin parin seuraavankin viikon ajalle.
Pojan 97 ystävät auttoivat tovin ja lähtivät sitten omiin koteihinsa.
Minä vähän tohotin kotitöitä kunnes noin puoli 10 soitti vävyistä vanhempi, että kylätoimikunta sekä SPRn paikallisosasto haluaisivat molemmat kuvia kisoista ja toimistaan niiden järjestelyissä. Joutaisimmeko minä ja mies
?
Toki joudimme.
Eli aloittelin päivällisvalmistelut (nostin vuorokauden marinadissa muhineet grillikyljenpalaset pellille, täytin herkkusienet valkosipulilla ja tuorejuustolla ja käärin pekoneihin toiselle pellille, pykäsin salaatit alkuun) ja ohjeistin anopin ja tyttären 97 siitä mitä kesken jäi.
Asettelimme myös hedelmäkulhoja esille aamupäivän välipaloiksi niin pienille kuin isommillekin, koska lounas menisi myöhään.
Minä ja mies ehdimme kisapaikalle hiukan ennen puolta kahtatoista, kuvasimme , juttelimme, osallistuimme noin kello kahteen asti . Sitten oli tarkoitus hakea adoptiotäti syömään, mutta hän soittikin olevansa huonovointinen ja jäävänsä suosiosta pedinpohjalle potemaan.
Ajoimme siis vain tyttären 87 työpaikan kautta, otimme kello kaksi työnsä lopettaneen neidon mukaan ja surruttelimme kotiin.
Päivällinen (vai pitäisikö sanoa, että myöhäinen lounas) syötiin 17 hengen voimin (myös tytär 84 ja tytär 85 perheineen olivat paikalla, smaoin kuin yksi tyttären 97 ystävistä), kesti pitkään ja oli hyvää.
Sen jälkeen tytär 84 lähti töihin (vietyään sitä ennen adoptiotädille tämän annoksen tämän omaan kotiin) ja muut lehahtivat kuka mihinkin puuhaan.
Tytär 87 meni vintille päivänukuttamaan pieniä, verantatyöläiset palasivat askareihinsa, osa siivoili kämppää, anoppi pyykkäsi, tytär 97 linnottautui kammariinsa lukemaan ja minä siirryin silityslaudan kanssa verannan jo valmiille alueelle ja annoin raudan laulaa parin tunnin ajan.
Pikkuhiljaa väki kerääntyi ulos myös, kukin omaan tahtiinsa.
Iltapäiväkahvit & anopin mansikkakakku juotiin ja syötiin verannalla.
Saatuani pyykit silitettyä tytär 97 kuskasi ne oikeisiin kaappeihin.
Minä puolestani lähdin neljän pienimmän kanssa Tönön taakse metsikköön etsimään keijukaisia ja poimimaan vähän mustikoita. Keijukaisia ei löytynyt, ovat mokomat liian vikkeliä meidän katseellemme, mutta pojat 07 saivat kunnioitettavan saaliin käpyjä ja kaksi vanhempaa eli tytär 05 ja pojanpoika 05 yhdessä minun kanssani hyvän hinkillisen mustikoita.
Jätimme vähän niitä ja pari metsämansikkaa kivelle kiitokseksi Tapion väelle siitä, että saimme vierailla kodissaan.
Ja kotona oli menyyllä sitten luonnollisesti mustikkamaitoa.
Kuuden jälkeen sirkkeli verantatyömaalla pikkuhiljaa vaikeni ja väki alkoi asettautua iltaa varten. Osa meni koteihin sa, osa asettui tykkikankaan eteen pelaamaan.
Jääkiekko ei nykyään pärjää suositummuudessa guitar heroelle lainkaan. Heviboxi ruletaa
(terveisin nimimerkki Ei ikinä saa Metallican nopeimpia biisejä menemään oikein)
Poika 93 kävi suihkussa, puunasi itsensä ja kyllästi Axella niin että heikompien silmiä kirveli hänen ohikulkiessaan ja hävisi sitten mopoineen riiustamaan.
Appi alkoi touhuttamaan tietokoneiden kimpussa (muistikortin lukijan vaihto yhteen, uusi kovalevy toiseen jne) ja anoppi järjesteli pienten kanssa nukenvaatteita ja hoitotavaroita lastenkammarissa.
Yksi pikkuäiti ja kolme pikkuisää hoivasivat pitkään nalleja ja nukkeja ja kaksi nukeista pääsi ammattitaitoiselle nukketohtorillekin paikkaamaan saumojaan.
Oli jo aikakin, sillä se ne repeilivät pahoin
muutoinkin kuin nauraessaan.
Sitten oli vuorossa iltapalat, pienten iltakylvyt , iltasadut ja sensellaistelua. Poika 89 meni viemään vävyä Vaasaan luokkakokoukseen, tytär 84 palasi työkeikaltaan ja pikkuhiljaa asettuivat aikuisista suurin osa marjojen ja poppareiden kanssa katselemaan illan elokuvaa.
Itse painelin ekan leffan jälkeen, pian kymmenen jälkeen , kirjan kanssa petiin.
Samoihin aikoihin lähtivät anoppi ja appi vierasmajalle ja tytär 84 kotiinsa. Osa jäi katsomaan toisen leffan.
Yötä myöten hiljeni kokonaan. Poika 97 palasi hiukan ennen puolta yötä ja noin kello 3 haki poika 89 juhlineen lankomiehensä ja vei tämän kotiinsa.
Sen jälkeen ei ääniä eikä liikettä Tönössä, ainakaan minun tietääkseni.