hei kaikki maatalon emännät ja isännät!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.

Vieras
Osaatteko kertoa, että kuinka vaikeaa on perustaa maatila ihan alusta alkaen ? Siis onko rahallisesti mahdotonta jos ei omaa hurjia pääomia tms.

Mulla on muhinut ajatus omasta maatilasta nyt muutamia vuosia ja nyt se kipinä taas tuli voimakkaampana, kun on uravalintojen aika uudelleen. Mikä elukka olisi kaikkein kannatavin ja paljon maata pitäisi olla että sillä tulee toimeen?

Haaveissa olisi vuohitila, mutta mitä asiaan olen perehtynyt niin sillä ei vissiin hirveen pitkälle pötkitä... =(

Ja tosiaan kokemuksesta sen verran, että olen käynyt maatalousalan pt:n

Eli kertokaa vinkkejä, tietoja, taitoja ja kaikkea mahdollista tähän liittyvää..

Vuohilla ja lampailla ei todellakaan elä, ellei sitten keksi tuottaa nuoren lampaan lihaa, jota kotimaisena ei saa - täällähän tapetaan lampaat vanhuuteen ennenkuin ne teurastetaan.

Sikaloita on pantu kiinni pilvin pimein kannattamattomina, joten aloita tosi isolla sikalalla, jos meinaat pärjätä.

Tai lehmiä pitää olla satakunta ainakin.

Rupea lanseeraamaan kaninlihaa - yhteen navettaan menee aika monta kania, jotka lisääntyvät hyvin... ja turkisbisnekseenkin pääsee samalla-

# Tilatuki
# Maatalouden ympäristötuki
# Luonnonhaittakorvaus
# Eläinten hyvinvoinnin tuki
# Kansalliset kasvintuotannon tuet
# Peltokasvien tuotantopalkkio
# Maidon tuotantotuki ja maitokiintiöjärjestelmä
# Eläintuet ja -palkkiot
# Erikoistuet
# Porotalous
# Mehiläistalouden tuki

En kenellekään suosittele, vaikka meillä vain isäntä tuossa töissä. Elukoista todellakin pitää pitää huolta vaikka olisit sitten 41 asteen kuumeessa, lomittajaa et aina välttämättä heti saa ja sitten niissäkin on kaikenlaisia, huolimattomia joille ei esim lannan heitto käy tai sitten tulee heiveröinen tyttönen joka ei yksinkertaisesti jaksa lykkiä ja tehdä sitä mitä pitäisi. Olen itse entinen toisen alan yrittäjä ja vaikka tällä hetkellä haluan olla vain toisella työssä ja mielellään en enää edes esimiehenä, niin tuo maatalousyrittäjyys on aivan tolkutonta. Katso ettet ainakaan liian etelään mitään haaveile ( tukirajat ). Meillä tässä sukua ja tuttavia kahden puolen kriittistä vyöhykettä, väliä vain muutamia kilometrejä ja kuitenkin sää ja olosuhteet aivan samat ja aivan eri menestymismahdollisuudet kun tukia toisiin saa ja toisiin ei saa, tavarantoimittajatkin kun ovat samat :) :( :(
Harkitse ja harkitse vielä toiseen kertaan, ja sataankin.

Maatilaa ei niin vaan enää perusteta. Maata ei kauheesti ensinnäkään ole tarjolla. Lisäksi homma ei ole kovin kannattavaa että sillä eläisi, siksi on ne tuet.

Eiköhän kaikki nykyiset maatilalliset ole maansa perinyt ja naapurien kupsahtaessa tai muuten lopettaessa (kannattamattoman) viljelynsä, ovat ostaneet heidän maansa.

Eli jos et nai jotain maajussia, voit haudata unelmasi.

No me alotettiin melkein tyhjästä 2004..=) Eli ostettiin isännän kotitila, jossa n.8ha viljelemätöntä peltoa, vanha ja pieni kivinavetta. Aluksi ostettiin 2 emolehmää ja 3 hiehoa vanhaan navettaan. Siitä pikku hiljaa kasvatettiin karjakokoa, rempattiin tiloja sitä mukaa ku tarve vaati ja vuokrattiin peltoa. Nyt on n. 30 emoa ja toista talvea emot uudessa kylmäpihatossa joka on rakennettu todella edullisesti ja omalla työllä. Molemmat silti käydään tilan ulkopuolella töissä. Nyt jää kaiketi sen verran jo viivan alle että toinen voisi jäädä tilalle töihin. Mutta onhan se mahdollista jos ei tarvi heti olla niin tuottava kultakaivos =) Harrastusta enemmänki =)

Alkuperäinen kirjoittaja ëmäntä:
En kenellekään suosittele, vaikka meillä vain isäntä tuossa töissä. Elukoista todellakin pitää pitää huolta vaikka olisit sitten 41 asteen kuumeessa, lomittajaa et aina välttämättä heti saa ja sitten niissäkin on kaikenlaisia, huolimattomia joille ei esim lannan heitto käy tai sitten tulee heiveröinen tyttönen joka ei yksinkertaisesti jaksa lykkiä ja tehdä sitä mitä pitäisi. Olen itse entinen toisen alan yrittäjä ja vaikka tällä hetkellä haluan olla vain toisella työssä ja mielellään en enää edes esimiehenä, niin tuo maatalousyrittäjyys on aivan tolkutonta. Katso ettet ainakaan liian etelään mitään haaveile ( tukirajat ). Meillä tässä sukua ja tuttavia kahden puolen kriittistä vyöhykettä, väliä vain muutamia kilometrejä ja kuitenkin sää ja olosuhteet aivan samat ja aivan eri menestymismahdollisuudet kun tukia toisiin saa ja toisiin ei saa, tavarantoimittajatkin kun ovat samat :) :( :(
Harkitse ja harkitse vielä toiseen kertaan, ja sataankin.

just näin.. Ainakaan helpolla ei leipä tästä hommasta tuu..

Yhteistyössä