Hei kaikki koirista (tai lähinnä niitten koulutuksesta) tietävät! Olisi kysymys..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Draumsyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Draumsyn

Aktiivinen jäsen
31.07.2009
5 320
1
36
Minä en tiedä koirista yhtään mitään, paitsi sen, että ne on ärsyttäviä. :D Siksi kysyisin, kun vaivaa mieltä naapurin tapa suhtautua koiransa karkailuun.

Meillä on tosiaan naapurissa koira, joka vaikutta vielä vähän pentumaiselta. Ilmaantui taloon varmaan joskus loppuvuodesta. Ehkä. Talvi ei kuitenkaan vielä ollut, koska muistan elikon juosseen ensimmäistä kertaa meidän kintuissa joskus, kun tienpientareet vielä vihersi. Koira karkailee aika usein pihasta tiellä kulkevien ihmisten jalkoihin (ÄRSYTTÄVÄÄ!) ja naapuri huikkii perään lässyttävällä äänellä: "Mussukkaa, tule tänne, Mussukkaaa... Mussukkaa... Tule tänne..." Joskus joutuu hakemaankin koiran ja ottaa vain syliin ja lässyttää. (Nimi muutettu, ei se oikeasti mussukka ole, mutta jotenkin noin koiralle puhutaan.)

Noinko koiria opetetaan? Toimiiko naapuri niin kuin pitäisi? Minä siis en tiedä koirista mitään, mutta tuntuu aika kummalliselta. Eikö sen koiran pitäisi tietää, että tuli tehtyä jotain väärin? En tietenkään tarkoita, että hakkaamaan tai huutamaan pitäisi ruveta, mutta puhua tiukemmalla äänensävyllä?

Kertokaa nyt ihan oikeasti. Haluaisin tietää, miten tuollaisessa tapauksessa pitäisi toimia, kumpi on ihan pihalla, naapuri vai minä. :)

[QUOTE="vieras";26688820]peesi. ei kukaan ole noin idiootti että pitää tuollaisia kysellä.[/QUOTE]

Kiitos, mutta minä olen. Ihan oikeasti. :)

En tiedä koirista mitään, joten en todellakaan voinut olla varma siitä, että oma "tuntemukseni" on oikea. Kysyin siksi, että jos olisin väärässä, voisin olla ajattelematta naapuristani rumasti, aina kun koira juoksee jalkoihin... Mutta vissiin sitten en voi.

Olen koko elämäni inhonnut koiria, siksi en yhtään koskaan ikinä ole perehtynyt siihen, miten niitten kanssa pitäisi toimia.

No itse asiassa on äärimmäisen typerää rankaista koiraa karkureissun jälkeen. Mitäpä luulet, haluaako se koira seuraavalla kerralla tulla luokse, kun edellinen kerta oli epämielyttävä. Luoksetuloa ei opeteta rankaisemalla koiraa, kun se ei tule, vaan palkitsemalla kun se tulee. Tosin naapurisi ei varmaan ole edes ajatellut opettaa koiraansa millään tapaa?

Minusta tuo on ihan ok toimintaa. Eipä se koira sitä tajua tai opi mitään, jos sille sanotaan "tuhma hauva, älä enää ikinä tee noin" Muahhahahahahahahhahahaah!

Meidänkin naapurissa muuten asuu karkaileva isohko koira. Omistajalla on hieman erilainen taktiikka, kuin ap:n naapurilla. Emäntä huutaa "Turre" perkl, nyt tänne, tänne TÄNNE TÄÄÄÄÄNNNNNEEEEE!!! JUMALAU** nyt "Turre" tänne. Tupakankähellä äänellä karjuu ja juoksee koiran perässä... ja koira juoksee karkuun :D

[QUOTE="vieras";26688985]Mutta kerropa ap miten SINÄ olisit tuossa tilanteessa toiminut?[/QUOTE]

En minä tiedä. Eikä tarvikaan tietää, ennen kuin hankin sen koiran - eli ei koskaan. :D

Mutta tuskin lässyttäisin kultamussukalle, vaan puhuisin sellaisella lempeän tiukalla äänellä, samalla lailla kuin pienille lapsille, kun ne ovat pahanteossa. Mutta kuten sanoin, en tiedä koirista yhtään mitään, joten minun tapani voisi olla vielä huonompi.

muoks. Ennen kaikkea pitäisin huolta siitä, että koira ei karkaa, eli pitäisin sen kiinni. Jos ja kun elikko on niin typerä, että ei opi tontin rajoja, sen ei tarvi pihassa irti olla. =)

Viimeksi muokattu:
Kaveri otti just koiran ja käy sen kanssa lempeää pentukoulua. Eli ei kielletä, vain kehutaan ja hyvin tehdystä palkitaan tai jotain muuta vastaavaa skeidaa. Eli tää voi olla samanlainen tapaus.
Niinhän ne koirat joo laumassakin tekee joo.

Jos koiria seuraa laumassa niin turpiin tulee tai ainakin ärähdys mikäli joku jäsen ylittää valtuudet, ne ei jaa namupaloja tai kehuja.

Kiitos, mutta minä olen. Ihan oikeasti. :)

En tiedä koirista mitään, joten en todellakaan voinut olla varma siitä, että oma "tuntemukseni" on oikea. Kysyin siksi, että jos olisin väärässä, voisin olla ajattelematta naapuristani rumasti, aina kun koira juoksee jalkoihin... Mutta vissiin sitten en voi.

Olen koko elämäni inhonnut koiria, siksi en yhtään koskaan ikinä ole perehtynyt siihen, miten niitten kanssa pitäisi toimia.

Koiriahan täytyy kasvattaa, kuten ihmislapsiakin: rajat ja rakaus. Kissoihin pätee sama. Kuitenkin ilman väkivaltaa molempia, johdonmukaisesti.

Yhteistyössä