Hei kaikille. Uusi paskempaa paskempi äiti esittäytyy. =)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Oiskohan tukistus ollut parempi vaihtoehto, musta toikin on vallankäyttöä/ henkistä väkivaltaa...

Tukistus olisi helpompi vaihtoehto, mutta sitä meillä ei käytetä, kiitos vaan. Se vanhemman valta on otettava jotenkin muutoin, kuin fyysisesti käsiksi käymällä.

Kuulostaa tutulta :) Lelut vaan jätesäkkiin, niin eiköhän neidille mene perille, että lelut kerätään tai muuten käy näin. Ei meillä ainakaan uskota ennenkuin on pari kertaa kerätty lelut pois ja siitä tullut kova huuto..

Mä en ole vielä ikinä laittanut lastani siivoamaan huonettaan, on 8-vuotias.. avulias ja auttavainen kyllä on kun näkee että mä siivoan. Olen siis ihan pelkällä lempeydellä kasvattanut siivousasioissa, en koskaan pakottamalla. Lepsu olen kaiketi.

Hei

Jos teillä takkuilee tuo huoneen siivous ja olet uhannut lelujen häviämisellä niin se on hyvä toteuttaa, mutta ei jos lapsi ei ole kotona.

Kun lapsi tule kotiin, pyydä häntä siivoamaan ja jos ei tehoa niin alat kerätä leluja säkkiin. Ota vaikka muutama pieni pussi ja täytä se, sulje ja vie oven ulkopuolelle.
Luulisi, että viimeistään kun alat toista pussia täyttämään alkaa siivousintoa löytymään ja sen jälkeen voit palauttaa jo ottamasi lelut ja sanot, että seuraavalla kerralla lelut eivät tule takaisin.

Ajattelisin, että jos teet sen nyt kun lapsi on poissa kotoa niin hän saapuu tyhjään huoneeseen ja siitä seuraa kiukku. Mutta tässä tapauksessa kiukku kohdistuu siihen että olet ottanut hänen lelunsa, mutta voi olla, että hän ei saa yhdistettyä sitä siivoomattomuuteensa ja menee keinosi pilalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Ajattelisin, että jos teet sen nyt kun lapsi on poissa kotoa niin hän saapuu tyhjään huoneeseen ja siitä seuraa kiukku. Mutta tässä tapauksessa kiukku kohdistuu siihen että olet ottanut hänen lelunsa, mutta voi olla, että hän ei saa yhdistettyä sitä siivoomattomuuteensa ja menee keinosi pilalle.

Tätä miekin ajoin takaa... en vaan osannut pukea sitä sanoiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Tuon lapsen suurin ongelma tässä siivouksessa on se että se on niin leveäpiirteinen... Sen mielestä se on siivonnut, kun on heitellyt kamat lattialta sohvalle ja suunnilleen joihinkin koreihin, mitkä eteen sattuvat. Sillä on siis tietyille leikeille tietyt korit, mutta homma ei toimi: ei kerää tavaroita sinne, minne ne kuuluvat. Huomennna ei oo mahiksia tehdä enää mitään: on vappu ja kaikkea hommaa mistä ollaan sovittu. Siksi piti tehdä tänään. Ja mä painotin illalla, että vaikka mä en ole kotona näkemässä tätä tilannetta täällä tänään, se huone on siivottava ennenkö lähtee: mä tarkistan kun tulen töistä. Ja sillä puheella luulin että homma toimii. :/

Sehän on sitten samanlainen, kun meidän neiti 9v :D Tosin mä en ole koskaan kerännyt kaikkia leluja pois, usein on kyllä ollut säkki kädessä valmiina ja sitten tyty on juossut siivoamaan. Mutta tahkottu tässä ollaan vuosien mittaan ja yhä se jatkuu. Ensimmäinen vastaus tytöltä onkin, kun jotain käskee tekemään, että "mä teen ensin tämän!" (joka tietysti on jotain mielenkiintoisempaa :kieh: ) ja sen jälkeen unohdetaan koko siivous siihen saakka, kun mä siitä uudemman kerran muistutan.

Säkkiin menis kyllä meidänkin neitosen lelut, jos vastaava tilanne olisi meillä. Lupaus on lupaus, siivouksen ollessa kyseessä myös. Tosin tuo suurpiirteisyys on luonteesta kiinni, mutta siltikin oikeaa tapaa pitää opetella niin kauan, että se onnistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja oho:
Oiskohan tukistus ollut parempi vaihtoehto, musta toikin on vallankäyttöä/ henkistä väkivaltaa...

Vallankäyttöä? Tottakai. Vanhemmallahan se valta perheessä on, ei lapsella.

Henkistä väkivaltaa? Ei ole. Lapselle on etukäteen kerrottu, mitä häneltä odotetaan, ja mitä siitä seuraa jos hän ei tee sovittua asiaa. Ikävää, jos se harmittaa lasta, mutta sovittujen juttujen noudattaminen on tärkeä taito elämässä.
Henkinen väkivalta on sitä, että lapselle kerrotaan hänen olevan paska, kusipää, idiootti, jne. Sitä, että häntä pelotellaan, uhkaillaan ja itketetään tahallaan: esimerkiksi rikotaan ihan ilman syytä joku rakas lelu lapsen silmien edessä. Jne.
Ap:n toiminta on sitä hyvää kasvatusta; syy ja seuraus =)

eihän niin voi tehä, sehän on henkistä väkivaltaa ja yhtä kiellettyä laissa kuin fyysinenkin, sun on vain hymyssä suin siivottava ja lässytettävä et voi voi kun et nyt jaksanut siivota ja pälä... ja näin ollen saat viel aikuisenankin siivota sen jälkii...

*vähän huonolla päällä* :headwall:

Minäkin olen kerännyt lelut pois...ongelmana on vaan, ettei tehoa, neiti ei nimittäin ole pätkääkään kaivannut lelujaan! :o Tai sitten osaa vaan olla todella juonikas ja näytellä ettei kaipaa. Tyttö miellä myös syksyllä 6v täyttävä.

Jos tuollainen tilanne tulee, niin en kyllä ala itse niitä säkkiin keräilemään, joutavat kyllä tytöt siivoamaan. Joko siivotaan huone tai kerätään lelut säkkiin. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Yhteistyössä