Hei käsityöihmiset/ompelijat/kankaanhiplaajat! Käytättekste kaavoja?

vrs
Ku siis... Mä en osaa. :ashamed: Ompelin tilauksesta iltapuvun ja "asiakas" (eli kaverinkaveri) kysy, mitä kaavaa käytin. No en mitään, ku päästäni tein, ja sit se oli ihan haavi auki. :|

Eli siis, käyttääkö kaikki aina kaavoja, vai tekeekö muutki silleen lonkalta? Vertaistukea hei! |O
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;26682872:
Kumpaakin tapaa. Joko muotoilen suoraan, teen itse kaavan tai käytän valmista.
Voinko mä nyt tällä kahden ihmisen otannalla tulla siihen tulokseen, että on täysin tavallista olla käyttämättä kaavoja...? :saint:
 
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26682891:
En käytä koskaan valmiskaavoja. Teen tarvittaessa itse. Istuvat paremmin.
Mummi leikkasi aina vaan suoraan kankaan, siihen mä en kyllä taivu. Hän oli ompelija siis.
Noku noin mäki yleensä teen... Katon ja hiplaan sitä kangasta hetken, pyörittelen vähän ja sit saksin ja ompelen ja *PUFF* siitä tuli jotain. :xmas:
 
Mistä lehdistä oot löytäny?

Pitäisköhän mun nyt kasvaa ihmisenä ja opetella tää juttu...? :snotty:
Käytän La mia Boutique ja Patrones lehtien kaavoja ja nyt on aika kivoja juttuja myös Burdalla. Ei sun ole pakko opetella käyttämään kaavoja jos et halua ja jos noin toimii...samoin teen minä kun teen samba asuja. Leikkaan suoraan vaan...
 
"vieras"
Voinko mä nyt tällä kahden ihmisen otannalla tulla siihen tulokseen, että on täysin tavallista olla käyttämättä kaavoja...? :saint:
Olen tehnyt kiristyskorsetteja "lonkalta". Kaavat teen kyllä aina, mutta ihan omasta päästä ilman mitään kaavakirjoja tmv. Eikä kyse ole nyt mistään epätoivoisista viritelmistä, vaan ihan samanlaisista kiristyskorseteista kuin ammattiompelijatkin tekevät. Tasossa ainoana erona ehkä se, että mun tikkaus ei ole aivan äärettömän täydellistä, voi olla joskus joku sauma lievästi vinossa.
 
ohhoh
Oho, siis suoraan kankaasta leikkaatte? Mittaamatta? Teen kyllä itse kaavoja, mutta en mitenkään saisi suoraan leikkaamalla hyvin istuvia vaatteita... ainakaan kovin monimutkaisia... Vai asetatteko mallinuken päälle??? Ei tajua, osaispa itsekin :)
 
.,.
Mistä mitään kaavoja edes saa? Siis kivoja. Ku joskus katoin kangaskaupas ja ne oli kamalia, ainaki silloin muinoin... Ja miten niistä saa mitään tolkkua?! :O Kauee määrä viivoja sikinsokin... Leikataanks ne vai...?
Lehdistä. Lapsille ottebre, itselle joitain vanhoja 80 ja 90 luvuilta. On se kyl vaikeeta löytää aina sopiva kun jotain tekee. Ja se kaava-arkki, joskus se on sellasta sekamelskaa, et hermo meinaa mennä jo ennenku pääsee ompelemaan.
Siis kaava piirretään kaava-paperille, jota on rullassa, se isketään siihen kaava-arkin päälle, lyijykynällä piirretän viivoja pitkin, sitten kaava leikataan.
 
vrs
Oho, siis suoraan kankaasta leikkaatte? Mittaamatta? Teen kyllä itse kaavoja, mutta en mitenkään saisi suoraan leikkaamalla hyvin istuvia vaatteita... ainakaan kovin monimutkaisia... Vai asetatteko mallinuken päälle??? Ei tajua, osaispa itsekin :)
Mallinuken...? Ei mulla sellasta oo, ei mulla oo edes kunnon pöytää. :ashamed: Mä heitän kankaan lattialle ja leikkaan siitä, mikä näyttää oikeelta. Ompelen silleen suurinpiirtein ja sit katon, tarviiko fiksata jotain kohtaa ennenku viimestelen reunat yms.
 
vrs
Lehdistä. Lapsille ottebre, itselle joitain vanhoja 80 ja 90 luvuilta. On se kyl vaikeeta löytää aina sopiva kun jotain tekee. Ja se kaava-arkki, joskus se on sellasta sekamelskaa, et hermo meinaa mennä jo ennenku pääsee ompelemaan.
Siis kaava piirretään kaava-paperille, jota on rullassa, se isketään siihen kaava-arkin päälle, lyijykynällä piirretän viivoja pitkin, sitten kaava leikataan.
No oho. Joo, ei musta tohon oo. Kuulostaa hankalalta. :$
 
ohhoh
Mallinuken...? Ei mulla sellasta oo, ei mulla oo edes kunnon pöytää. :ashamed: Mä heitän kankaan lattialle ja leikkaan siitä, mikä näyttää oikeelta. Ompelen silleen suurinpiirtein ja sit katon, tarviiko fiksata jotain kohtaa ennenku viimestelen reunat yms.
Siis sovitusnuken. No, ei onnistu mulla... tulis vaan paljon hukkakangasta. Ehkä sitten joskus enemmän kokemuksen kanssa (btw vihaan kaavojen kanssa näpräystä).
 
Oho, siis suoraan kankaasta leikkaatte? Mittaamatta? Teen kyllä itse kaavoja, mutta en mitenkään saisi suoraan leikkaamalla hyvin istuvia vaatteita... ainakaan kovin monimutkaisia... Vai asetatteko mallinuken päälle??? Ei tajua, osaispa itsekin :)
mä teen melkein aina nuo sambapuvut leikkaamalla, tosin mä tiedän mun mitat niin voin merkitä kankaaseen tietyt kohdat.
Coco Chanel muuten leikkasi suoraan kankaan ilman kaavoja...
 
.,.
No oho. Joo, ei musta tohon oo. Kuulostaa hankalalta. :$
:) Ai jaha, kyl must tuntuu et kuka tahansa pystyy, ku kert määki. Ku en tosiaankaan osaa ommella mitään ilman kaavoja, enkä edes pahemmin muokata niitä.
Että jos kert osaa ommella ilman kaavoja, ihan varmaan ny kaavat osaa läpi piirtää arkilta. On vaan NIIN tylsää, sillon ku olis jo into päästä ompelemaan ja sit aina tuo esityö...
 
vrs
:) Ai jaha, kyl must tuntuu et kuka tahansa pystyy, ku kert määki. Ku en tosiaankaan osaa ommella mitään ilman kaavoja, enkä edes pahemmin muokata niitä.
Että jos kert osaa ommella ilman kaavoja, ihan varmaan ny kaavat osaa läpi piirtää arkilta. On vaan NIIN tylsää, sillon ku olis jo into päästä ompelemaan ja sit aina tuo esityö...
:D Mä INHOON kaikkee tollasta näpräämistä ja paperinpyörittelyä, menee hermo heti. Mikä on kun ei taidot riitä, Matti Servoa lainatakseni. :D

Muoks. Niin siis ku mä vaan ajattelin, et olis jotenki ammattimaisemman kuulosta, jos olis kaavat ja kaikki. :xmas:
 
Viimeksi muokattu:
Onpas vaikeeta harmaana
Käytän lähes aina kaavoja, ja nykyään (laiskana)otan ne suoraan lehdistä (Ottobre, Käsityölehti yms). Ennen tein kaikki omat kaavani itse, peruskaavasta kuosittelemalla, ja joitain lasten vaatteita tekemällä kaavat valmiista vaatteista, mutta nyt ei muka ehdi. Ei oikein ehdi ompelemaankaan...

Ja mulla siis ompelijan koulutus, mutta en ole tuota työkseni tehnyt oikeastaan koskaan. Tulipahan sekin 2,5 vuotta opiskeltua ihan vaan harrastusta varten... :) Ja sitten sai kolmekymppisenä opiskella ihan muun ammatin. (Kuten tais tehdä Aamuäreäkin, vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Meillä tais olla jopa sama alavalinta...)
 
:D Mä INHOON kaikkee tollasta näpräämistä ja paperinpyörittelyä, menee hermo heti. Mikä on kun ei taidot riitä, Matti Servoa lainatakseni. :D

Muoks. Niin siis ku mä vaan ajattelin, et olis jotenki ammattimaisemman kuulosta, jos olis kaavat ja kaikki. :xmas:
kaavojen kanssa pelaaminen on kyllä aika kivaa. Eikä ole hankalaa tai vaikeaa. Näpräämiseksi se tulee siinä vaiheessa kun aletaan tekemään kaavoja ihan itse. Mulle se ainakin on sitä..kun ei saa heittää ku puoli milliä...
 
ammatina pukuompelija...

omat housut leikkaan "ulkoa" tai omalla peruskaavalla muutellen. lasten vaatteet mitä tehen myynthiin leikkaan kaavoilla mitkä olen tehny itte (malli, kuosittelu yms)

muutoin käytössä peruskaavat C ja B osa D pahvisinna joten niitä apuina käyttäen kankaalla sitte kuosittelut yms.
 

Yhteistyössä