Hei jos oikein hienolla aterialla tarjotaan alkukeitto, niin katetaanko sille pöytään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hukassa

Vieras
alkuruokalusikka vai tavallinen lusikka? Keitto tarjoiltaisiin normaalikokoiselta lautaselta. Entäs, onko keiton lisäksi tapana tarjota jokin muukin alkuruoka, esim. salaattia tai täytettyjä tomaatteja tms.? Ja jos on, niin kumpi näistä tarjotaan ensin, keitto vai se toinen alkuruoka?? Kiitos paremmin tietävälle!!

Mites sä saitkin yksinkertasen asian kuulostaan kovin hankalalta ;)
keiton kans ihan peruslusikka. Jos jotain muutakin alkuruokaa, se voidaan tarjoilla samaan aikaan. Harvemminpa se kuitenkaan on mitään täytettyä tomaattia... vaikka miksi ei myös voisi olla...

Onko olemassa alkuruokalusikkakin (sen tiedän että jälkiruokalusikka on)? En oo kuullukkaan vaikka ravintolassa töissä olen ollut ja monissa hienoissa kekkereissä tarjoilemassa.

Mutta siis alkukeitolle tavallinen lusikka. :)
Ja yleensä kai on joko keitto tai salaatti alkuruokana. Salaatin lisänä voi olla leipäpala/pieni sämpylä, mutta jos ruuan kanssa muutenkin leipää tarjolla niin sit ei tarvi.

Mut jos on tiedossa oikein 7 ruokalajin kurmeeta, ni en kyll tiiä et kumpi ensin, salaatti vai keitto... Niin hienoissa tilaisuuksissa en oo päässy työskentelemään kun sellasia taidetaan harvemmin järjestää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mites sä saitkin yksinkertasen asian kuulostaan kovin hankalalta ;)
keiton kans ihan peruslusikka. Jos jotain muutakin alkuruokaa, se voidaan tarjoilla samaan aikaan. Harvemminpa se kuitenkaan on mitään täytettyä tomaattia... vaikka miksi ei myös voisi olla...

:D Koska olen ihan hukassa ja sekaisin. Kiitos vastauksesta, mutta mitä sillä alkuruokalusikalla sitten syödään ellei keittoa?

Alkuperäinen kirjoittaja nöttiäinen:
Onko olemassa alkuruokalusikkakin (sen tiedän että jälkiruokalusikka on)? En oo kuullukkaan vaikka ravintolassa töissä olen ollut ja monissa hienoissa kekkereissä tarjoilemassa.

No esim. tällainen lusikka: https://www.iittalahomeshopping.com/epages/iittala.sf/sec9orWBEAsOyM/?ObjectPath=/Shops/iittala/Products/T180042&ThirdLevel=carelia

Mutta siis alkukeitolle tavallinen lusikka. :)
Ja yleensä kai on joko keitto tai salaatti alkuruokana. Salaatin lisänä voi olla leipäpala/pieni sämpylä, mutta jos ruuan kanssa muutenkin leipää tarjolla niin sit ei tarvi.

Mut jos on tiedossa oikein 7 ruokalajin kurmeeta, ni en kyll tiiä et kumpi ensin, salaatti vai keitto... Niin hienoissa tilaisuuksissa en oo päässy työskentelemään kun sellasia taidetaan harvemmin järjestää.

Minäkään en ole koskaan kuullut alkuruokalusikasta. Se ns. tavallista pienempi on jälkiruokalusikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Hukassa:

No esim. tällainen lusikka: https://www.iittalahomeshopping.com/epages/iittala.sf/sec9orWBEAsOyM/?ObjectPath=/Shops/iittala/Products/T180042&ThirdLevel=carelia

Meillä on juuri noita, mutta ei niitä ol ekoskaan alkuruuan kanssa laitettu. Lapset syö niillä ja jos on esim. kiisseliä.

Eli jälkiruokalusikka. :D
Pääasiassahan se on pelkkä jälkiruokalusikka mutta kai sillä voi jotain alkupateeta tai vastaavaa syödä mutta kyllä ravintoloissa alkukeiton kanssa käytetään lähes aina tavallista lusikkaa ja tuota lusikkaa vaan jälkiruokien kanssa.

Mun mielestä tollasella olis aika "vaikeeta" lipittää keittoa. Isolla lusikkalla nassuun vaan. :D Tuo pienempi jälkiruokalusikka sopii paremmin jälkiruuille ja sit jollekin pateelle tai hyytelölle jne.

Eli jälkiruokalusikka. :D
Pääasiassahan se on pelkkä jälkiruokalusikka mutta kai sillä voi jotain alkupateeta tai vastaavaa syödä mutta kyllä ravintoloissa alkukeiton kanssa käytetään lähes aina tavallista lusikkaa ja tuota lusikkaa vaan jälkiruokien kanssa.

Mun mielestä tollasella olis aika "vaikeeta" lipittää keittoa. Isolla lusikkalla nassuun vaan. :D Tuo pienempi jälkiruokalusikka sopii paremmin jälkiruuille ja sit jollekin pateelle tai hyytelölle jne.

Ok, kiitos. Ehkä sitten pitää vaan kattaa isot lusikat, vaikka ne vähän hassuilta pienehköjen keittolautasten vieressä näyttääkin. Hienoilla aterioillahan kai yleensä tarjotaan alkukeittona lähinnä jotain lientä tms.?

Yhteistyössä