Hei imettävät äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja >>>
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En, paitsi kerran oksennustaudissa. Teoriassa olen kyllä miettinyt, että jos niiden bakteereiden on tarkoitus jäädä suolistoon, jossa ne varmaankin toimivat, niin miten ne sinne maitoon päätyisivät? Silloinhan niiden täytyisi imeytyä vereen välillä? Ja imeytyykö suolistobakteerit vereen?

En ole syönnyt. Olisiko pitänyt?

Olen imettänyt tätä iltatähteä 1 v 5 kk, ja hänen 3 isoveljeään reilun vuoden kutakin, ja en ole syönnyt imetyksien aikana mitään maitohappobakteereja.

Käytän normaalisti laadukkainta saatavilla olevaa ravintolisää joka sisältää maitohappobakteeria, mutta esim. antibiootin aikana lisäksi Lactoseveniä.

SYY: Lactoseven on ainoa apteekin valmiste joka sisältää inuliinia. Eli ilman tuota entsyymiä maitohappobakteeri ei etene kovinkaan pitkälle suolistoon vaan jää vatsalaukun tienoille. Myöskin Lactoseven on kappalehinnaltaan, yllättävää kyllä, apteekin edullisin.

En ole huomannut vauvalla mitään vaikutusta, koskapa en tiedä millaista olisi ilman maitohappobakteeria. Joka tapauksessa meillä ei koskaan ole ollut vatsavaivoja lapsella (tai no joo, yöllä ennen ristiäisiä itki kerran tunnin pierua..). Uskon enemminkin niin, että terve ja vahva suolistobakteerikanta kantaa hedelmää pitkällä aikavälillä, lapsen koko loppuelämän, ei niinkään vain vauva-aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
En, paitsi kerran oksennustaudissa. Teoriassa olen kyllä miettinyt, että jos niiden bakteereiden on tarkoitus jäädä suolistoon, jossa ne varmaankin toimivat, niin miten ne sinne maitoon päätyisivät? Silloinhan niiden täytyisi imeytyä vereen välillä? Ja imeytyykö suolistobakteerit vereen?

Mietin itse tätä samaa joku aika sitten, mutta kaikki kyllä tuntuu "imeytyvän" rintamaitoon, myös esim. pierettävä ruoka kuten hernekeitto tai kaalilaatikko.

Tämän vuoksihan esim. allergialasten imettävät äidit eivät saa käyttää lasta allergisoivaa ruokaa itsekään. Siis ei sen pierettävyyden takia, vaan ettei lapselle tule allergiaoireita siitä äidin syömästä ruoasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Annipanni:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:

Mietin itse tätä samaa joku aika sitten, mutta kaikki kyllä tuntuu "imeytyvän" rintamaitoon, myös esim. pierettävä ruoka kuten hernekeitto tai kaalilaatikko.

Tämän vuoksihan esim. allergialasten imettävät äidit eivät saa käyttää lasta allergisoivaa ruokaa itsekään. Siis ei sen pierettävyyden takia, vaan ettei lapselle tule allergiaoireita siitä äidin syömästä ruoasta.

Niin mutta se allergiaa aiheuttava partikkelihan voi olla hyvin pieni, ja muutenkin ruokien ravinto- ja muut aineet imeytyvät verenkiertoon, josta ne sitten päätyvät rintamaitoon. Mutta kuvittelisin, että ne bakteerit ovat liian isoja imeytyäkseen samalla tavalla, eikä niiden kai kuulukaan. Muutenhan suolistobakteereja olisi jokapuolella ihmiskehoa.

Söin raskausaikana mhb-tuotteita, annoin vauvalle alusta asti rela-tippoja tmv, koko imetyksen ajan (1 v 1 kk) jatkoin maitohappobakteerien syöntiä. Ei ole tietty vertailukohtaa, mutta tytöllä ei ollut koko vauva-aikana kertaakaan mahavaivoja. Nyt lähemmäs puolitoistavuotiaana on sairastanut kerran tarhasta saadun oksetustaudin, jossa oksensi kerran ja tuli kaksi löysää kakkaa.

Vauva söi alusta asti maitohappobakteereja eikä ole tainnut kertaakaan itkeä vatsaansa niin kuin esikoinen.
Joillakin muuten Rela-tipat vaan pahentaa mahavaivoja, siksi en uskaltanut edes kokeilla.

Ekan raskausaikana ja imetysaikana käytin maitohappobakteereita koska olin lukenut että saattavat ehkäistä vauvan masuvaivoja. Ei ollut mitään vaikutusta, vauva huusi masuvaivojaan sen 3 kk (vaikkei kai varsinainen koliikki ollutkaan). Toisen kohdalla en käyttänyt ko. tuotteita ja vauvalla ei ole ollut masuvaivoja.

Eli omalla suurella empiirisellä tutkimuksella: Meillä maitohappobakteereilla ei ollut vaikutusta siihen tuleeko masuvaivoja vai ei.

Olen syönyt itse Probiootti Plussaa eikä vauvalla ole koskaan ollut minkäänlaisia mahavaivoja. Täysimetän edelleen. Vauva on nyt viikon vajaa puolivuotias. Viikko sitten aloin antamaan myös hänelle maitohappobakteereja. Probiootti babyä. Uskon että niistä on suuresti hyötyä.

Yhteistyössä