Minun kokemukseni bloggaajana (tai pikemminkin "blogin organisoijana", oli isommasta sivustosta kyse) on että arvonnat eivät tuo UUSIA lukijoita. Sehän käy järkeen: harva kertoo muille, että tuollapas on arvonta johon kannattaa osallistua, jos oikeasti itsekin haluaisi voittaa.
Ja tuollainen arvonnan ehdollistaminen - ilmoittaudu seuraajaksi, tykkää Facebookissa, jne. - antaa väistämättä ikävän kaupallisen ja laskelmoivan fiiliksen koko touhusta. Se on ihan ok jos kyseessä on esim. vaatemerkki joka ihan oikeasti myy jotain, ja joka ei edes yritä teeskennellä että sillä olisi muuta sanottavaa kuin omien mallistojen esittely, mutta kirjoituksiin perustuvassa blogissa se luo ihan vääränlaisen tunnelman. Henkilökohtaisessa blogissa tämä on pahinta, se vie pois sen välittömän ja aidon tunnelman, joka lienee henkilökohtaisessa blogissa tavoiteltavaa.
Missä arvonnat sitten taas onnistuvat hyvin, on hiljaisten lukijoiden kommentointikynnyksen madaltaminen. Arvontoihin ilmestyy usein kirjoittajia tyyliin "moi, olen lukenut blogia pitkään, mutta nyt vasta kommentoin" ja tuon ensimmäisen kommentin jälkeen monet ovat alkaneet kommentoida useamminkin.
Toisin sanoen - arvonnat sitouttavat olemassaolevia lukijoita, eivät tuo uusia, ja aloittelevalla blogilla ne ovat turhia. Tämä siis minun kokemukseni, kohtalaisen ammattimaisena ex-blogiorganisaattorina