Hei auttakaa mistä tämä johtuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bjjkjhhhhgg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bjjkjhhhhgg

Vieras
Täytän huhtikuussa 15. Ja oon vaa 152-153cm pitkä ja oon siis poika. Minua oikeasti ärsyttää ja huolestuttaa pituuteni, kun olen näin lyhyt. Oikeastaan kukaan kavereista ei edes ole mitään sanonut tästä. Mutta tämä ottaa silti koville. Minua on siis itseäni häirinnyt asia ja on hävettänytkin. Ja kaiken päällä 2-vuotta nuorempi pikkuveli sanoi tänään että kyllä minun ikäisen kuuluisi olla paljon pidempi ja olen todella lyhyt. Pikkuveli on varmaan vajaa 5cm minua lyhkäsempi. Sen jälkeen alkoi oikeasti harmittamaan, kun olen itse jo valmiiksi asiasta harmissaan. Murrosikäni oli viime elokuussa alkanut, kun lääkäri kokeili kivekset ja mustia karvoja on tullut vähän. Hartiat ovat myös levenneet, mutta muuta ei ole tapahtunut. Isäni on 171cm pitkä ja äitini 164cm. Isä oli myös kasvanut hitaasti, mutta ei muista minkä pituinen oli minun ikäisenä. Olen alkanut epäillä, että olen jotenkin sairas tai muuta. Oikeasti se ottaa nyt koville,että kun pikkuveli sanoi vielä noin. Mitä mieltä olette kehityksestäni ja pituudestani? Haluaisin kasvaa, mutta mahdollisimman luonnollisen eli en haluaisi mitään kasvuhormooni kuuria. Myös se ärsyttää ja harmittaa, kun näen, että joku kirjoittaa jossain, että sen 11v tyttö 165cm tai 7-vuotias poika 150cm.

Ei huolta, voit hurahtaa vielä pituutta armeijassa.Kasvu yleensä samassa linjassa miten isäsi on kasvanut,kysele häneltä katso valokuvia. Huolehdi siitä, että nukut hyvin (9-10h) kasvuhormonia erittyy yöllä. Ruokaile monipuolisesti ja terveellisesti(liha/kala/kasis/hedelmä/marjat ja maitotuotteita 5/6 dl pv. D- vitamiinia! Liikuntaa 2h pv. Jokainen kehittyy ja kasvaa yksilöllisesti.Käy juttelemassa kouluterkan kanssa, osaa selittää ja näyttää kasvukäyräsi...

Ei ole mahdotonta, että tuohon pituuskasvuusi liittyy joku sairaus, tai jos nyt ei varsinaisesti SAIRAUS, niin ainakin joku elimistön toimintaan liittyvä juttu, joka voisi tarvita hoitoa. Mun mielestä kannattaisi mennä lääkäriin.

Minun poikani kohta on kohta 11v ja on jo pidempi kuin kohta 14v veljensä. Molemmat jotain 158-159cm

Nämä on niin yksilöllisiä juttuja, älä vertaile itseäsi muihin samanikäisiin. Sinä saatat kasvaa vasta armeijassa kun kaverit kasvavat nyt. Arvaa onko omalle pojalleni paha paikka kun pikkuveli on jo isompi, pikkuveljen kengänkokokin on jo sama (39), mutta heillä on eri isät ja isät ovat aivan erikokoisia ja tämä selittää heidän pituuseronkin.

Onko omat vanhempasi pitkiä vai lyhyitä?

Se, miksi mulle tulee mieleen, että kyse voi olla jostain sairaudesta, johtuu siitä, että mun lähipiirissä on yksi tapaus, missä hidas pituuskasvu oli merkki sairaudesta, MUTTA se ei ollut ainoa merkki, myös murrosikä viivästyi! Eli älä nyt kuitenkaan huolestu! Ja nyt kun muistelen omaa kaveripiiriäni sun ikäisenä, niin siihen kuului yksi tosi pienikokoinen poika, joka kuitenkin jossain vaiheessa kasvoi ihan normaalin kokoiseksi mieheksi.

Luokallani yläasteella oli aikoinaan pienikokoinen poika, suunnilleen sinun mittaisesi. Näin hänet seuraavan kerran vasta 25-vuotiaana, ja hänelle oli tullut peruskoulun jälkeen yli 30 cm lisää pituutta.

Kyllähän se terkka varmaan on silloin viime käynnillä pituuskasvustakin puhunut, et muistais mitä jutteli? Jos kasvussa tapahtuu ennustamattomia muutoksia suuntaan tai toiseen niin usein ne kyllä huomataan (eli jos kasvu merkittävästi hidastuu/pysähtyy tai kiihtyy odottamattomasti) Murrosiän alkamisesta ainakin tyttöjen kohdalla sanotaan että se on hyvä merkki siitä että kaikki on ns normaalisti, voisi olettaa että noin on pojillakin joten en nyt ensimmäisenä miettisi mitään sairautta. Pojat kasvaa tyttöjä pidempään yleensä joten sinulla on vielä 3-4 kasvuaikaa, senttejä ehtii kertyä :) Syö terveellisesti ja monipuolisesti.