Hei äidit! Kysely!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamimami
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamimami

Vieras
Heip! pieni kysely: minkä ikäsiä lapsia teillä on?Annatteko lapsellenne/lapsillenne kaupan purkkiruokaa vai teettekö itse aina ruoat?
kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto? entä mitä lapsenne syö yleensä iltapalaksi ja juoko iltamaitoa ennen nukkumaan menoa?

Lapset kohta 5v ja 1v.
Isompi syö tietenkin ihan normaalia kotiruokaa.
Yksivuotias on nyt alkanut syödä samoja ruokia muun perheen kanssa. Jos on kovin "äkästä" ruokaa, niin sitten syö purkista. Iltapalaksi syö puuroa ja lisäksi leipää ja joskus hedelmäsosetta/jogurttia. Ei juo iltamaitoa.

lapsia viisi 14,10,7,4 ja 2v

aikanaan purkki ruokailua on olleet vaan ne hedelmä/marja soseet.. meillä on syöneet kotiruokaa paremmin.

jokainen syötää tietysti mitä lapsi tykkää syödä.

meillä pienenä meni marjapuuroa tai muuta puuroa iltaruokana ja maito menee vielä välillä tuolle 2v:lle nokkamukista tosin.

monen ikäisiä mutta 7kk ikäiselle vauvalle teen itse ruuat ja tietty muillekin :) minusta itsetehty on halvempi ja näkee samalla myös raaka-aineet. eli minusta itse tehty on laadukasta.... iltapalaksi puuroa ja itse poimittuja marjoja ( joskus banaania jne puuron lisuketta...)

Alkuperäinen kirjoittaja :
monen ikäisiä mutta 7kk ikäiselle vauvalle teen itse ruuat ja tietty muillekin :) minusta itsetehty on halvempi ja näkee samalla myös raaka-aineet. eli minusta itse tehty on laadukasta.... iltapalaksi puuroa ja itse poimittuja marjoja ( joskus banaania jne puuron lisuketta...)

ai nii juo myös maitoa lopuksi ja sit nukkuun

3v syö joskus jopa purkkiruokaa reissussa, tavallisesti samaa kuin vanhemmat. Syö kaurapuuroa illalla ja päälle näkkäriä ja joskus vielä hedelmiä.

1v syö useimmiten purkkiruokaa. Ollut aina huono syöjä. Edelleen syö noita 6kk soseita, kun palat kukoo ulos. Näkkärit, kurkut ja rusinat menee kyllä. Eli nielemisessä ei ole vikaa... ;) Syö tissiä noin 6krt vuorokaudessa, eli siis myös yöllä. Illalla menee tissillä nukkumaan, päikkäreille myöskin. Tiedän, että näin "ei saisi" tehdä, mutta toisen kanssa sressaa vieroituksista vähemmän. :D

No tuo vauva on nyt 1/2-vuotias ja pyrin tekemään soseet itse marjasoseita lukuun ottamatta. Aina on pari purkkia reissuruokaa varuilta. Juo toki maitoa ennen kuin menee nukkumaan. Harvoin kyllä siihen maitoon nukahtaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mamimami:
Heip! pieni kysely: minkä ikäsiä lapsia teillä on?Annatteko lapsellenne/lapsillenne kaupan purkkiruokaa vai teettekö itse aina ruoat?
kumpi on mielestänne parempi vaihtoehto? entä mitä lapsenne syö yleensä iltapalaksi ja juoko iltamaitoa ennen nukkumaan menoa?

Meillä nuorin tasan 1v. Teen itse pakkaseen minigrippusseihin tytölle ruokaa. Siis jotain lihaa sisältävää eli tyttö syö sitä päivällä. Lisäksi syö yleensä yhden purkin hedelmä tai marjasosetta ja illalla kaurapuuroa marjojen tai soseen kera. Muuten rintamaitoa. Syö vielä siis vähän vähänlaisesti kiinteitä.

Esikoisen kohdalla olin laiskempi ja hän sai pääsääntöisesti purkista ruokaa alle 1 veenä. Kakkonen ja kolmonen saaneet enemmän itsetehtyä.

Lapset on 9v, 7v 1v9kk ja 9kk.

Isommat syö tavallista kotiruokaa.
1v9kk syö myös pääsääntösesti tavallista kotiruokaa, joskus Bonan tai Piltin ruokia.
9kk syö valmiita hedelmäsoseita, itsetehtyjä lihasoseita sekä valmiita puuroja (joko tetrasta tai jauheesta).

Kotiruoka ja purkkiruoka ovat molemmat ihan yhtä hyviä, pääasia kai on että lapsi saa ruokaa. Toki purkit tulevat valtavan kalliiksi, jos niitä paljon antaa.

Lapset syö iltapalaksi muroja, leipää, jugurttia, rahkaa jne, mitä milloinkin. Nuorin syö puuroa. Kaksi nuorimmaista juo iltamaidon, 1v9kk juo sen pöydässä nokkamukista, 9kk ikänen juo maitoa tai velliä pullosta sängyssä.

Ikää 1v 5kk. Syö pääasiassa kotiruokaa, joskus purkkeja esim reissuilla. Minusta se on sama kumpaa antaa kunhan saa ruokaa.
Iltapalaksi esim velli+banaani tai puuro hedelmäsoseen kera. Joskus vaikka leipää ja jogurttia.
Maitoa juo samalla eli erillistä iltamaitoa ei ole käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja mamimami:

Enimmäkseen teemme ruuat itse. Välillä tosin käytetään eineksiäkin. Mun mielestä on parempi antaa kotiruokaa, sillä silloin ainakin tiedän mitä lapseni syövät.
Lapset ovat 3, 5 ja 1 vuotiaita.
Iltapalaksi lapset syövät puuroa tai voileipää. Juovat samalla maitoa. Pienin kohta 1,6 vuotta, juo ennen nukahtamista vielä äidinmaitoa.

kuulla mitä ihmiset antaa ruoaks :) samoilla linjoilla ollaan täällä eli aikas samanlaiset ruokatottumukset on! purkkiruoka on helppo ja nopee mut tulee kyl kalliiks,aina kun vaan mahdollista niin ite teen ruoat! Poika 1 v.

11kk. Syö kaupan purkkeja ja samaa meidän kanssa, riippuu mitä on tarjolla. On allerginen maidolle ja kalalle, eli sen mukaan valikoidaan, koska saa samaa ruokaa ja koska syö purkkievästä. Myös sormiruokailee melko paljon.

Paremmuudesta on vaikea sanoa. Meillä likka aloitti sormiruoalla, siihen lisättiin tsi-sössöt ja viimeiseksi purkit. Jos tekee itse vauvalle ruoat, on vaikea miettiä, tuleeko tarpeeksi ravintoa. Varsinkin rasvan osuus ruoasta jää helposti ihan minimiin, vaikka rasvaakin todellakin kuuluu vauvalla ruoassa olla.

Iltapalaksi syö kaura- tai riisimaitoon keitetyn puuron (kaura/riisi/tattari/ruis/manna/maissi) ja kaveriksi hörppää sitä samaa maitoa. Rintamaito jäi viikko sitten kokonaan pois kun likka oli kipeänä, eikä huolinut rintaa nenä tukossa. Siinä oli hyvä sauma lopettaa, nyt vaan vahditaan kalkinsaantia ja annetaan tarvittaessa kalkkitabuja.