Heh, tuli joulukortti..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaa-a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaa-a

Vieras
Mä joskus nuoruuden hölmöyksissäni menin lupautumaan kummiksi sellaiselle lapselle, jonka äidin tunsin oikeastaan vain mutkan kautta.. Eli en siis ollu perheelle sukulainen enkä oikeastaan ees kaveri. Jonkin aikaa kävin kylässä, vein lahjoja, hoidin muutaman kerran kummipoikaa.. Sitten tapaamiset vain väheni, meillä ei ollu sen äidin kanssa juurikaan mitään yhteistä jne. Joskus yritin kysellä, lähtiskö poika meidän kanssa hampurilaiselle tms. Mutta äiti ei innostunut asiasta ja poika oli silloin vielä niin pieni, etti itse osannut yhteyttä pitää. No, nyt on mennyt muutama vuosi, etten ole lasta käynyt katsomassa, eikä ole tullut synttärikutsuja tms. Viimeisen kerran ostin pari vuotta sitten lahjan ja ilmoittelin, että pistäytykää joskus hakemassa se, he kulkevat tästä ohi aika ajoin. Lahja on vieläkin meidän kaapissa..

No, en ole paljon edes asiaa ajatellu, oikeastaan olen ollut ihan tyytyväinen, kun yhteydenpito oli vaikeaa.

No, nyt tuli sitten joulukortti; hyvää Joulua, toivottaa kummipoikasi "Mikko". Ja äidin kirjoittamana.. Lapsi on nyt 7. En oikein tiedä mitä ajattelisin, yrittävätkö vihjailla jotain vaikka itse lopettivat yhteydenpidon? Vai onko tämä ihan ystävällismielinen muistaminen? Jos olisi edes lapsi itte kirjoittanut, edes nimensä, niin olisin ollut otettu, mutta tietääköhän lapsi itse edes koko kortista ja äiti vain piruilee..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mä kirjoittaisin kummipojalle kyllä itekkin kortin tuossa tilanteessa,se ei maksa paljoo ja kummipoika näkee että kummi on kuitenki olemassa.

No mä voisin kyllä kirjoittaa, mietin jo, että laittaisko pienen paketinkin jos ihan ajatuksella ovat minulle kortin laittanut. Nyt poika on jo niin iso, että vois alkaa pitää yhteyttä ihan hänen itsensä kanssa..

Mutta sitten tuntuu, että se on vain se äiti laskelmoinu ja odottaa muistamisia ja vihjailee muistamattomuudesta. Mä luulen, että poika itse ei mua edes muista.. Ja tää äiti on aika laskelmoiva tapaus ja mulla oli todellinen lahja-automaatti olo silloin aikoinaan kun poikaa vielä muistin..

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksi se tarkottas muuta, kuin sitä, mitä siinä lukee?

Niin, kai joulukorttien idea on toivottaa hyvää joulua? Jos on kysymys ihmisestä jonka kanssa ei ole juuri ollut tekemisissä viimevuosina voi se samalla olla jonkinlainen kädenojennus yhteydenpidolle jatkossa.

Itse mielelläni tarttuisin siihen ja ainakin kokeilisin jos homma alkaisi nyt pelata. Olen itse ainanani erinäisten syiden takia "menettänyt" yhden kummilapseni ja kyllä se jollain lailla aina kaihertaa, varsinkin näin jouluisin kun muuten muistelee näitä kummilapsia enemmän.

Ehkä lapsi on kysellyt kuka hänen kumminsa on ja äiti kokee velvollisuudekseenkin ottaa suhun yhteyttä. Mistäs sen tietää mitä se ajattelee, voi jotenkin vaikka kokea että sä olet syyllinen yhteyden pitämättömyyteen vaikkei se totta olisikaan.
Sinun tilanteessasi yrittäisin olla tilanteen yläpuolella ja unohtaa epäilyni ja koettaa yhteydenpidon aloittamista lapseen. Laita kaikki lapsen nimellä, äiti voi sit ottaa omana itsenään yhteyttä esim. jos haluaa pyytää kylään tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Miksi se tarkottas muuta, kuin sitä, mitä siinä lukee?

Koska se olisi juuri tämän aidin tyylistä. Vaikea selittää, mutta sellainen olo vain on. Toki voihan se johtua omastakin syyllisyyden tunteesta, mutta jotenkin se vain tuntuu siltä, että äiti on halunnu jotenkin näpäyttää.. Ja siihen minä taas en halua mennä mukaan, olkoon oloissaan.

Mutta jos lapsi itse minut vielä muistaa, tai haluaisi tutustua uudelleen, niin tottakai olisin valmis, minustakin olisi mukava tutustua taas lapseen..

laita kortti ja lahja, ei se oo lapsen vika jos vanhemmat ei pidä yhteyttä kummiin.. älä lähde samalle lapselliselle linjalle..

Voisin muuten laittaakkin, mutta kun he ovat aina odottaneet vain lahjoja ja muistamisia. Mikään yhteinen tekeminen yms. ei aikanaan kiinnostanut.

Nyt tuntuu, niinkuin taas "tilattaisiin" jotain..

Toisaalta lasta olis kyllä kiva joskus nähdä..

jos se äiti odottaa muistamista niin se kortti on sitä,eihän sun lahjaa tarvi laittaa..katso rupeeko pitämään yhteyttä ensi vuonna ja laitat sitten ensi jouluna paketin jos tuntuu siltä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
laita kortti ja lahja, ei se oo lapsen vika jos vanhemmat ei pidä yhteyttä kummiin.. älä lähde samalle lapselliselle linjalle..

Voisin muuten laittaakkin, mutta kun he ovat aina odottaneet vain lahjoja ja muistamisia. Mikään yhteinen tekeminen yms. ei aikanaan kiinnostanut.

Millä lailla ne vanhemmat ovat ilmaisseet että odottavat noita lahjoja?

Mitäs jos koitan kirjoittaa kirjeen ja kysyä kuulumisia? Sillä lailla tietäisin, että jos he vaivautuvat vastaamaan, niin haluavat olla yhteyksissä ja jos ei, niin sitten odottavat vain lahja-automaatin paluuta. Kai kaikki lapset kirjeestä tykkäisivät? Poika on nyt ekaluokkalainen, voisi äidin kanssa harjoitella kirjoittamista samalla..

Ja tosissaan voit laittaa sen kortin ja lahjaksi vaikka kutsun kanssasi leffaan tms.

Mä oon varmaan tosi ilkee ihminen, mutta....mä varmaan kiittäisin kortista ihan asiallisesti, toivottaisin hyvät joulut ja samalla mainitsisin, että kaapista löytyy edelleen tuo parin vuoden takainen joululahja, että tulkaahan joku kerta tässä pistäytymään...

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

No, silloin aikanaan perheestä ei kuulunut mitään aikoihin ja sitten tuli synttärikutsu jossa oli panostettu enemmän lahjatoiveiden ilmaisemiseen kuin itse kutsuun. Joskus tuli tekstarilla tili-numero, joskus soitettiin ennen joulua, että "hei, me voitais tulla käymään illalla ja hakemaan joulupaketti" Ja kun innoissani vieraita odotin ja laitoin ja sitten tuleekin vain äiti tulipalokiireellä käymään ovenraossa ja nappaamassa paketin, lapsi ei ollut edes mukana.
Kun yritin ehdottaa esim. hampurilaiselle lähtöä, niin äiti vastasi, ettei edes kysyny pojalta haluaisiko tämä lähteä, kun se ei kuitenkaan sellaisessa paikassa sitten syö, yms. Ei kuitenkaan itse ehdottanut mitään, mitä poika voisi tykätä tehdä.. Ikinä ei tullut mulle joulukorttia, synttärikorttia tms. Pikkujuttuja..

Alkuperäinen kirjoittaja niinuska:
Mä oon varmaan tosi ilkee ihminen, mutta....mä varmaan kiittäisin kortista ihan asiallisesti, toivottaisin hyvät joulut ja samalla mainitsisin, että kaapista löytyy edelleen tuo parin vuoden takainen joululahja, että tulkaahan joku kerta tässä pistäytymään...

Mä tekisin kyllä samalla lailla

Alkuperäinen kirjoittaja niinuska:

Tätäkin mä jo harkitsin.. Mutta kun toisaalta lapseen olis kiva pitää yhteyttä..

Ja tosissaan voit laittaa sen kortin ja lahjaksi vaikka kutsun kanssasi leffaan tms.

Tää mullakin kävi mielessä, mutta ajattelin, että jos lapsi ei "uskalla" lähteä yhtäkkiä ihan vieraan kanssa leffaan.. Jos siis ujostelee..

Olisko se kirje-idea hyvä?

No, silloin aikanaan perheestä ei kuulunut mitään aikoihin ja sitten tuli synttärikutsu jossa oli panostettu enemmän lahjatoiveiden ilmaisemiseen kuin itse kutsuun. Joskus tuli tekstarilla tili-numero, joskus soitettiin ennen joulua, että "hei, me voitais tulla käymään illalla ja hakemaan joulupaketti" Ja kun innoissani vieraita odotin ja laitoin ja sitten tuleekin vain äiti tulipalokiireellä käymään ovenraossa ja nappaamassa paketin, lapsi ei ollut edes mukana.
Kun yritin ehdottaa esim. hampurilaiselle lähtöä, niin äiti vastasi, ettei edes kysyny pojalta haluaisiko tämä lähteä, kun se ei kuitenkaan sellaisessa paikassa sitten syö, yms. Ei kuitenkaan itse ehdottanut mitään, mitä poika voisi tykätä tehdä.. Ikinä ei tullut mulle joulukorttia, synttärikorttia tms. Pikkujuttuja..

höh :(

Ikävältä kuulostaa...

Mutta onneksi poika on nyt isompi ja voit ottaa yhteyttä suoraan häneen. Meillä on pitkät välimatkat kummilapsiin ja nähdään hyvässä lykyssä 1-2 kertaa vuodessa, joskus harvemminkin. Ikävä kyllä pienempien kanssa homma on mennyt välissä tuollaiseksi lahjojen ja korttien lähettelemiseksi. :ashamed: Nyt onneksi nuo isommat ovat sen ikäisiä että heille voi itselleen soitella ja jutella, lähetellä tekstiviestejä ja kutsua näin "ulkomaille" kylään jne. Paljon palkitsevampaa kummiutta kun noiden taaperoiden/leikki-ikäisten kanssa!

höh :(

Ikävältä kuulostaa...

Mutta onneksi poika on nyt isompi ja voit ottaa yhteyttä suoraan häneen. Meillä on pitkät välimatkat kummilapsiin ja nähdään hyvässä lykyssä 1-2 kertaa vuodessa, joskus harvemminkin. Ikävä kyllä pienempien kanssa homma on mennyt välissä tuollaiseksi lahjojen ja korttien lähettelemiseksi. :ashamed: Nyt onneksi nuo isommat ovat sen ikäisiä että heille voi itselleen soitella ja jutella, lähetellä tekstiviestejä ja kutsua näin "ulkomaille" kylään jne. Paljon palkitsevampaa kummiutta kun noiden taaperoiden/leikki-ikäisten kanssa!

Mä kirjoitan sen kirjeen! Laitan vaikka tarroja mukaan ja jos vastaavat, niin kivahan se on kuulla lapsen kuulumisia =)

Yhteistyössä