Heh, patteriautolelut ei kiinnosta enää. -Sähköautojen kysynnän laskettua Ruotsissa rysähti: akkuvalmistaja Northvolt hakeutuu konkurssiin

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
RAHOITUSVAIKEUKSISTA kärsinyt ruotsalainen akkuvalmistaja Northvolt on hakeutunut keskiviikkona konkurssiin. Konkurssia ennakoitiin jo tiistaina.

– Yhtiö ei kyennyt turvaamaan riittäviä taloudellisia olosuhteita jatkaakseen nykymuodossaan, Northvolt sanoi tiedotteessa.

Northvoltin tiedotteen mukaan sille on määrätty henkilö selvittämään konkurssiprosessia, johon sisältyy liiketoiminnan ja omistusten myynti ja maksamattomien velkojen järjestely.

Northvolt hakeutui marraskuussa Yhdysvalloissa yrityssaneeraukseen, mutta yhtiö on jatkanut tappioiden tekemistä. Tämän myötä velkojen uudelleenjärjestely on vaikeutunut.


Northvoltin päätuotantolaitos on Skellefteåssa. Se on ollut pulassa sähköautojen kysynnän laskettua ja akkujen tuotannon takkuillessa.


Omistajat äänestivät tammikuussa ylimääräisessä yhtiökokouksessa toiminnan jatkamisen puolesta. Northvoltin suurimpiin omistajiin kuuluvat saksalainen Volkswagen ja amerikkalainen Goldman Sachs.

Ruotsin yleisradion SVT:n mukaan Northvoltilla on työskennellyt noin 5 000 ihmistä, joista suurin osa Skellefteåssa. SVT:n mukaan kyseessä on yksi suurimmista yritysromahduksista Ruotsin teollisuushistoriassa.

IS
 
vierailija
Hyvinkin kirjaimellisesti jos ei sopeuduta. Kilttilässä ollaan varsin tyytyväisiä tuohon sähköautoon.
Jälleenmyyntiarvot romahtaa nopeasti. Polttomoottoriautot aina olleet huonoja sijoituskohteita, mutta nämä patteriversiot ovat vielä huikean paljon huonompia.

Toimintasäde on jo tonnissa, miksi ostaa 500 km:n lelu. Järkevä muuten ottaisi yksityisleasingin ja suojautuu kymppitonnien menetykseltä muutamassa vuodessa
 
vierailija
En voi uskoa. Vasta oli kauhea työvoimapula ja tossunkuluttajia haettiin Suomestakin

Ja tämähän on se sama tehdas missä tapahtui yllättäviä kuolemia joissa ei kuitenkaan löydetty yhteyttä tehtaan toimintaan. Kahden ensimmäisen kuolinsyyt olivat kuitenkin epäselviä vielä joulukuussa vaikka jo pystyttiinkin toteamaan että tehtaalla ei ole osuutta niihin.

No nyt jäi hallitilaa muille paikallisille yrittäjille yllinkyllin. Eipä tuo montaa vuotta edes ehtinyt toimia. Kupattiinko rahoja jonnekin parempaan talteen? Vai kuka maksoi tehtaan rakentamisen ynnä muun infran kulut.
 
vierailija
Trumppi nuoleskeli esimiestään ”ostamalla” Koslan

Teatteria varmaan tuokin patologiselta valehtelijalta
Tuskin Don ajaa metriäkään Teslallaan.
Ei siihen kyytiin turvamiehet mahdu.
Aamulla kuulin Yle aamusta, että Olof Palme oli sanonut surmapäivänään turvamiehilleen, että älkää seuratko meitä elokuvareissulla. Tuo tieto oli minulle uusi. Seurasin viimeisintä oikeusistuntoa melko tarkasti kielitaidonkin takia.
 
vierailija
Tuskin Don ajaa metriäkään Teslallaan.
Ei siihen kyytiin turvamiehet mahdu.
Aamulla kuulin Yle aamusta, että Olof Palme oli sanonut surmapäivänään turvamiehilleen, että älkää seuratko meitä elokuvareissulla. Tuo tieto oli minulle uusi. Seurasin viimeisintä oikeusistuntoa melko tarkasti kielitaidonkin takia.
Opettele ensin edes suomeksi kirjoittamaan vai johtuuko käsittämätön ulosantisi päihteiden väärinkäytöstä?
 
vierailija
En voi uskoa. Vasta oli kauhea työvoimapula ja tossunkuluttajia haettiin Suomestakin

Ja tämähän on se sama tehdas missä tapahtui yllättäviä kuolemia joissa ei kuitenkaan löydetty yhteyttä tehtaan toimintaan. Kahden ensimmäisen kuolinsyyt olivat kuitenkin epäselviä vielä joulukuussa vaikka jo pystyttiinkin toteamaan että tehtaalla ei ole osuutta niihin.

No nyt jäi hallitilaa muille paikallisille yrittäjille yllinkyllin. Eipä tuo montaa vuotta edes ehtinyt toimia. Kupattiinko rahoja jonnekin parempaan talteen? Vai kuka maksoi tehtaan rakentamisen ynnä muun infran kulut.
Veronmaksajat maksaa. Lisäksi olivat maahantioneet työntekijöitä tehtaalle jostain kaukaa, nämä pitää tietysti elättää nyt kaikkien yhteisvoimin.
 
Tehtaalle oli nähtävästi maahantuotu kiinalaisia akkuja joita sitten myivät ominaan. Oikeita kotimaisia akkuja eivät oppineet valmistamaan ennenkuin konkurssi tuli.
Kiinalaiset ovat Fordin toimitusjohtaja Jim Farleyn mukaan 10 vuotta USAn ja Euroopan edellä akkubisneksessä...
USa on tippumassa kakkoseksi Kiinan jälkeen, siksihän tuo Trump niin tuskailee.

 

Yhteistyössä