hedelmiä, kasviksia ja marjoja pitäisi syödä puoli kiloa päivässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmettelen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmettelen vain

Vieras
mutta kuinka montaa eri lajia niitä pitäisi syödä päivässä? Minä olen syönyt tänään salaatin lehtiä, kurkkua, tomaattia, herneitä, banaania vadelmia ja mansikoita. Onko tuossa tarpeeksi monipuolisesti hedelmiä, kasviksia ja marjoja, jos niistä tulee se puoli kiloa päivässä?

Puoli kiloa on se 500g. Ei se niin paljoa ole. Helpostihan se jostain banskusta ja kurkusta ja tomaatista tulee. Kuulostaa tuo sun listas todella monipuoliseslta. =)

Hieman OT, mutta... En tajua, miten joku voisi syödä VAIN puoli kiloa päivässä rehuja. Olen huvikseni seurannut, mitä minulla normaalina päivänä kertyy kasviksia (yms), ja niitä tulee syötyä yleensä noin 1400-1800g...

Alkuperäinen kirjoittaja vie´ras;30103919:
Hieman OT, mutta... En tajua, miten joku voisi syödä VAIN puoli kiloa päivässä rehuja. Olen huvikseni seurannut, mitä minulla normaalina päivänä kertyy kasviksia (yms), ja niitä tulee syötyä yleensä noin 1400-1800g...

No juu, itse oon vege ja kyllä sitä ihan lämmin ruokakin koostuu niistä kasviksista. Mutta koskeeko tää suositus sitten vaan raakoja vihanneksia?

Eiköhän toi oo monipuolisesti. Tulee kyl tosi nopeesti 500g päivässä vihanneksia ja hedelmiä kun syö niitä joka aterialla. Aamulla hedelmiä tai marjoja ja leivän päällä kurkkua tai paprikaa, lounaalla ja iltaruualla salaattia ja välipalalla ja iltapalalla myös hedelmiä ja marjoja. Meillä lapset syö vain porkkanaa, kurkkua, paprikaa, tomaattia ja herneitä vihanneksista, mutta niitä syövät paljon, niin eiköhän se oo ihan ok.

Eilen söin puoli kiloa mansikoita, tänään puoli kiloa vesimelonia ja huomenna puoli kiloa herneitä. Helppoahan tuo 50og syöminen on.

Ja mä en siis syö kasviksia/hedelmiä/marjoja joka päivä. Mut mietin vaan kuinka helposti kesällä tulee tuo puoli kiloa.

Mä en tajua miten noin paljon saasyötyä, jos ei ole kasvissyöjä tms. Pitäisi syödä 6 omenaa päivässä tai 9 dl pakastekasviksia?! siis noin määränä. Kyllähän se joskus, mutta joka päivä..

Vaikkei olisikaan kasvissyöjä, ne pitää ajatella ruokana eikä ruuan lisänä. Jos vaikka syö viidesti päivässä ja syö joka aterian aluksi 100 g heviä ja sitten muuta ruokaa sen verran kuin jaksaa, ei varmaan ole mahdotonta kellekään.

• Tykkää
Reactions: dipt
Laittakaa ne kasvikset sine ruokaanne. Marjoja puuroon, hedelmiä jugurttiin, tomaattia nakkikastikkeeseen, herneitä riisiin, jne.

Ruokakaupassa aloitetaan heviosastolta. Katsotaan mikä tänään olis edullista ja hyvää, ja mietitään sitten mitä siitä tekis. Liha on se lisuke, kasvikset pääroolissa.

Syömiensä kasvisten monipuolisuudesta voi pitää huolen katsomalla että syö mahdollisimman montaa eri väristä kasvista.

Puoli kiloa tulee aika hujauksessa täyteen, ja muistakaa että sekin on MINIMI, ei siis edes varsinainen suositus. Kannattaa tähdätä ainakin kiloon.

Mäkään en tajuu mitä ihmiset syö jotka ei syö kasviksia.

Onko tuo puoli kiloa siis raakoja tuoreita kasviksia vai lasketaanko siihen esim. keitetty peruna? Ranskalaiset? :D
Puoli kiloahan tulee parista hedelmästä ja salaattiannoksesta.

Mitä ihmettä te sitten syötte jotka ette syö vihanneksia suositusten mukaan? Minä olen sekasyöjä mutta tykkään kasviskeitoista esim. porkkana ja pinaatti, syön salaattia ja hedelmiä lähes joka päivä, teen marja ja banaani smoothieja ja kaaliruokia. Lämpimiäkin vihanneksia lisukkeena syön silloin tällöin.

Yhteistyössä