Hedelmäsose

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Millä hedelmillä kannattaa aloittaa, kun ne tulevat vauvalle ihan kohta maisteluvuoroon? Sitruksilla nyt ei ainakaan, mutta muuten en ole kärryillä. Teen itse soseet.

Vielä toinen kysymys: Voiko esim. omenaa antaa raakana, jos sen jollain konstilla saa kyllin sileäksi soseeksi keittämättä sitä?

Esikoisen kanssa alotettiin banaanilla (mössöä suoraan banaanista), kakkosen kanssa mangolla.

Mä olen saanut ohjeen että varmuuden vuoksi mitään ruoka-aineita ei tule välttää, jos on allerginen niin sitten on.

me aloteltiin päärynällä. Luumua en nyt ihan heti antais, se kun pistää monilla mahan toooodella toimimaan. Jotkut antanu ummetukseen luumua vaan muutaman lusikan ja johan lentää.. Ennemmin aloittaisin vaikka tolla päärynällä.

hedelmäsoseita ei kyllä hinnan takia kannata ite tehdä, suomessa on kuitenkin sen verran kalliita hedelmät että halvemmaks tulee ostaa purkkeja. Toisin sitten kun taas lihasoseet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
hedelmäsoseita ei kyllä hinnan takia kannata ite tehdä, suomessa on kuitenkin sen verran kalliita hedelmät että halvemmaks tulee ostaa purkkeja. Toisin sitten kun taas lihasoseet.

Yhdestä päärynästä, omenasta jne saa aika monta purkkia sosetta, jos tekee niinkuin ne siellä tehtaassa eli 99% vettä.

Yhdestä päärynästä, omenasta jne saa aika monta purkkia sosetta, jos tekee niinkuin ne siellä tehtaassa eli 99% vettä.

voi sua, älä nyt toki noin laihaa sosetta mee lapselles antamaan. Kannattaa sun vähän kalliimpaa ostaa.. Mä en onneks oo tuollaisiin törmänny..

voi sua, älä nyt toki noin laihaa sosetta mee lapselles antamaan. Kannattaa sun vähän kalliimpaa ostaa.. Mä en onneks oo tuollaisiin törmänny..

Lueppa kuule niiden sosepurkkien tuoteseloste: esim. persikkapäärynä sose, Persikkasose 48%, päärynätäysmehu 26% päärynäsose 18% ja arvaa paljonko noissa on vesiprosentti ja sitten sisällysluettelossa on vielä vesi

Onko tänään liikkeellä hedelmäsoseen tekijöitä? :) Miten tuo omena, keitänkö sen ennen soseuttamista? Ihan näin alkuun tekisin soseet mieluusti itse, sitten kun on totuttu muutamiin eri aineksiin ajattelin ottaa valikoimaan mukaan vasta nuo kaupan soseet.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko tänään liikkeellä hedelmäsoseen tekijöitä? :) Miten tuo omena, keitänkö sen ennen soseuttamista? Ihan näin alkuun tekisin soseet mieluusti itse, sitten kun on totuttu muutamiin eri aineksiin ajattelin ottaa valikoimaan mukaan vasta nuo kaupan soseet.

Suosittelen kyllä alottamaan ihan noilla kaupan soseilla, ne on sokerittomia ja tuoreesta oikeasta omenasta et saa ilman sokeria hyviä.

Mä teen itse soseet. Hyvin menee omena, päärynä ja banaani itse tehtynä ilman keittämistä. Leikkuriterällä soseutan. Voi myös tehdä kiisseliä jolloin tulee tosi halvaksi. Isommissa marketeissa on usein omenat n. 30 snt/kilo ja banaaneitakin alle euron/kilo, tulee paljon halvemmaksi kuin valmiit purkkisoseet.

Ei tartte omenaa keittää, voi vaan nopsaan soseuttaa sopivan palasen ennen syömistä.

Meillä on syöty alkuun päärynää, luumua (kuivaluumuista keittämällä sosetta), banaania...omenaa olen vältellyt aika pitkään kummankin kanssa alkukokeilun jälkeen, koska tuo tosi paljon ilmaa massuun, ainakin näille kavereille.

Mä teen itse soseet. Hyvin menee omena, päärynä ja banaani itse tehtynä ilman keittämistä. Leikkuriterällä soseutan. Voi myös tehdä kiisseliä jolloin tulee tosi halvaksi. Isommissa marketeissa on usein omenat n. 30 snt/kilo ja banaaneitakin alle euron/kilo, tulee paljon halvemmaksi kuin valmiit purkkisoseet.

Paljonko sinä käytät sokeria esim. kiisseliin?

Kyllä voi ihan tuoretta omenaa antaa. Eikä siitä tarvitse välttämättä sosetta tehdä, vaan voi vaikkapa raastaa raastinraudalla.
Ja banaani varmasti hyvä ensisose. Sillä aion itse aloittaa. Sitten päärynä ja omena. Kaapissa on kyllä kaupan hedelmäsoseita (luumua, mangoa, suvihedelmää, metsämarjoja yms.), mutta nehän säilyy.

Meillä likka aloitti kyllä hedelmien maistelun mandariinista. Ja hyvin maistuu. Tykkää imeskellä mandariinin/satsuman/klementiinin sisusta, kun pitelen palaa kädessäni. :D

Suosittelen kyllä alottamaan ihan noilla kaupan soseilla, ne on sokerittomia ja tuoreesta oikeasta omenasta et saa ilman sokeria hyviä.

Tuo sokerikysymys on vielä pohtimatta loppuun asti, mutta kokeilen ensin, josko sokeriton kelpaisi. Hedelmäsokeri taitaa olla aika makeaa, sitä ei varmaan kulisiu paljoa, jos pakon edessä joudun sokeria laittamaan. Tai sitten otan kiltisti vinkistä vaarin ja ostan purkkisosetta, mutta yrittänyttä ei laiteta. Kiitos sinullekin.

Tuo sokerikysymys on vielä pohtimatta loppuun asti, mutta kokeilen ensin, josko sokeriton kelpaisi. Hedelmäsokeri taitaa olla aika makeaa, sitä ei varmaan kulisiu paljoa, jos pakon edessä joudun sokeria laittamaan. Tai sitten otan kiltisti vinkistä vaarin ja ostan purkkisosetta, mutta yrittänyttä ei laiteta. Kiitos sinullekin.

Laita ennemmin vaikka banaania siihen omenan sekaan kuin mitään sokeria.

Ja pittää vielä lisätä, ettei vauva oikeastaan tunnista makeaa. Mutta jos aloittaa maistelun esimerkiksi hedelmistä ja niistä makeimmista, niin sen jälkeen voi olla hankalaa totuttaa muihin ruokiin. Eli kyllä mä ainakin ihan suruttaa aion antaa kaiken ilman sokeria.

Mä luulen, että tuo raastimen terä, joka tekee hienointa höttöä voisi jopa yksinään riittää esim. päärynälle, ja ellei, niin sitten tehosekoitin laulamaan. Tähän mennessä soseen ei ole muutenkaan tarvinnut olla aivan silkinsileää, joten eiköhän sama päde hedelmämössöön kun kerran kasviksiinkin.

En laita vauvan kiisseliin yhtään sokeria, hienosti menee jopa happaman makuinen mustikkakiisseli. Vain vettä, perunajauhoa ja leikkuriterällä survottuja mustikoita (itse poimittuja niin tosi halpaa on).

Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:
Ja pittää vielä lisätä, ettei vauva oikeastaan tunnista makeaa. Mutta jos aloittaa maistelun esimerkiksi hedelmistä ja niistä makeimmista, niin sen jälkeen voi olla hankalaa totuttaa muihin ruokiin. Eli kyllä mä ainakin ihan suruttaa aion antaa kaiken ilman sokeria.

Mitä muihin lukemiini keskusteluihin tulee, aika monen muksulle tuntuu tosiaan kelpaavan happamempikin ruoka. Luulen, ettei vauva osaa vaatia sellaista, minkä olemassaolosta ei tiedä mitään...

Meillä syötiin iloisesti sekaisin kaupan hedelmäsoseita ja äidin omia mössöjä. Ihan ekaksi taisin antaa avokado-banaani-omenamössöä, avokadossa kun on paljon energiaa ja hyviä rasvoja ja meidän pikkuisen painokäyrä meni pitkälti miinuksen puolella. Fiiliksen ja hedelmäkorin sisällön mukaan mentiin, purkkejakin oli aina kaapissa. Jos banaani kovettaa vatsaa, voi sen kanssa antaa sitä luumua. Muista myös marjat!

Alkuperäinen kirjoittaja Fortune:

Mitä muihin lukemiini keskusteluihin tulee, aika monen muksulle tuntuu tosiaan kelpaavan happamempikin ruoka. Luulen, ettei vauva osaa vaatia sellaista, minkä olemassaolosta ei tiedä mitään...

Joo, meidän vauvalle menee puolukkakiisselikin, pikkasen nirppasee nenäänsä marjan osuessa suuhun ja kun puraisee sen rikki, mutta aina aukaseen suun uudelleen.

Yhteistyössä