hedelmäsoseiden sokeripitoisuuksista

  • Viestiketjun aloittaja 031003
  • Ensimmäinen viesti
031003
anteeksi, jos tätä aihetta on jo täällä käsitelty, en ole lueskellut aiheita muutamaan päivään, mutta...
Tämän päivän uusimaa-lehdessä oli juttu lastennruokien sokerimääristä. Ruotsalaisen dagens nyheter-lehden mukaan lasten hedelmäsossepurkeissa saattaa olla jopa 10 sokeripalan verran sokeria! Sokerimääriä on vaikea todeta, koska esim Nestle ilmoittaa ainoastaan hiilihydraattien määrän, ei sitä kuinka paljon hiilihydraateista on sokeria. Ruotsin laki ei vaadi ilmoittamaan ravintoaineiden määriä. Asiasta kerrottiin pienten lasten diabeteksen lisääntymisestä kertovan pääuutisen yhteydessä.

Eli kysymykseni koskeekin nyt sitä, tietääkö joku eri valmistajien tapaa ilmoittaa sokerimääriä, tai vaihteleeko sokerin käyttö eri valmistajien suhteen?

Ja vielä, en nyt halua asiaan kommetteja tyyliin: "en koskaan osta purkkeja, teen kaiken itse"... koska yritän itse antaa mahdollisimman paljon kotona tehtyjä ruokia, mutta nyt varsinkin kesäaikaan ollaan paljon menossa ja valmiit ruoat ovat todella tarpeen. Enkä asian suhteen ole millään lailla hysteerinen, ne kun eivät ole meillä jokapäiväistä ruokaa, mutta kiinnostaisi tietää.

kiitos!
 
oho!

Kuis mulla on sellane käsitys, että ne on makeutettu ihan fruktoosilla(hedelmän oma sokeri) ja joissain happamimmissa olis jotain muutakin makeutetta. Apua. Kertokaa joku et oon oikeessa. :eek:

Kävin kattoos kaapilla ja meidän purkeista: Metsämarja,omena ja omenapäärynä oli fruktoosilla makeutettu. Se, mitä mä en ole ennen hokannu ees kattoa, niin Luomu-soeessa oli siilkkaa sakkaroosia eli oikeeta sokeria jopa 5%. Se oli musta outoa ja tosiaan ihan yllätys.

 
Ainakin eilisessä karjalaisessa oli ollut juttu, että semperin soseissa on paljon sokeria. Jossakin jopa kymmenen palan verran! Aika paljon pikkupurkiksi.. Itse en sitä lukenut, mutta ystäväni kertoi puhelimessa.
 
Niin kauan kuin minä olen äitinä ollut (20v) on lastenruokapurkeissa ollut sokeria. Ainakin aiemmin se luki ihan selvästi siinä purkissa. Marjoja tai hedelmiä on yleensä ollut puolet purkista, muu osuus sokeria ja suurustetta sekä tietysti vettä. Eli samaan tyyliin kuin omatekoiset kiisselit: marjoja, sokeria, vettä ja suurusteeksi perunajauhoja.

Esim piltti-sose
Mustikkaa soseena 125 g
Vesi, mustikka (36%), hedelmä- ja rypälesokeri (13%), riisitärkkelys, hyytelöimisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti).

Bona päärynä-mangosose
Vesi, päärynä (25 %), mango (16 %), hedelmä-, rypäle- ja ruokosokeri (10 %), riisitärkkelys, sakeuttamisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti), C-vitamiini.

Napero-päärynäsose
Päärynää soseena, 125 g
Ainekset:
päärynä 50 %
vesi 38 %
fruktoosi (hedelmäsokeri) 9 %
perunatärkkelys 2 %
sakeuttamisaineet (pektiini, kalsiumsitraatti)
C-vitamiini

 
Se, mikä mulle oli tosiaan ylläri, oli se että makeutus tuli myöskin ihan sakkaroosista joissain soseissa(hampaille vahingollinen sokeri). Olin aina luullu, että kaikki olis fruktoosilla makeutettu. Hedelmäsokeria suun kariesbakteerit ei kykenen käyttämään samoissa määrin hyödykseen, joten ainakin hampaiden kannalta parempi makeuttaja olis just toi fruktoosi. Nyt jää meillä ainakin Luomu- soseet kaupan hyllyyn, sillä 5% silkkaa sokeria on jo aika paljon. Näköjään ruokosokeria löytyy sitten muistakin, mitä Leija tossa kirjotti.
 

Yhteistyössä