hedelmä- ja marjasoseet itse tehtynä

06.12.2006
116
0
16
mitä kaikkea hedelmä ja marjasoseita teette itse? Meillä omenat ja päärynät on pahiksia, ja marjat olisivat suosittujen listalla aloitussoseina. Kaupasta löytyy mustikoita suomalaisiakin, mutta esim. vadelmat on kaikki serbiasta tai puolasta. Oletteko tehneet soseita noista ulkolaisista marjoista? Entä happamammat, kuten karpalo, puolukka jne. Oletteko käyttäneet ja paljonko niihin pitää upottaa hedelmäsokeria että saa lapselle maistumaan? Mitä muita makeita soseita olette tehneet itse?

Mä olen tehnyt vadelmasta, joka oli varmaankin ulkomaista kun ei alkuperämaata mainittu, sosetta. Keitin ensin totta kai. Hedelmäsokeria laitoin sen verran että se tietty pakkasmarjan "kirpakka" maku lähtee. Ihan maistamalla itse kokeilin, että maku on sellainen "pehmeämpi". Ei vaan ehkä taida sopia tuo vadelma meidän pojalle...

Jos perunatärkkelys sopii, niin voipi tehdä kiisseliä, jonka maku on vieläkin "pehmeämpi" ja helpomi vauvalle, jos ei tykkää voimakkaista mauista.

Samalla lailla toimii! Itse keitin vattuja tilkassa vettä ja laitoin sitten hiukan tapoicatärkkelystä sekoitettuna pieneen määrään vettä sekaan ja kiisseliä tuli. Sitä pitää hiukan aina säätää sen mukaan, miten kiisselimäistä haluaa. Kokeilamalla selviää!

Yhteistyössä