Hävettävä ja pelottava alapääasia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolo olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolo olo

Vieras
Onko kenellekään käynyt niin synnytyksessä /raskaudessa, että kakkaamine on paljon hitaampaa ja vaivalloisempaa?
Siis ensinnäkin peräaukon seutua ei saa enää pelkästään paperilla puhtaaksi vaan se on pestävä, tai pikkareissa on raidat, vaikka yrittäisi märällä paperilla toisensa jälkeen puoli tuntia pyyhkiä.
Minulla kävi näin toisen synnytyksen jälkeen. Mithän tapahtuisi jos lapsia tekisi useamman?

Asia on minusta pelottavakin. Nykyään on mentävä vessaaan kakkalle kun kakkattaa, tai saattaa tulla paljon helpommin ummetus kuin ennen. Lisäksi kun nyt jo sotkua alkkareissa, jos ei jostain syystä pysty pestä, niin mitenhän sitten vanhana? Housut paskassa jo kuuskymppisenä?

synnytyksestä on tosi kauan. vuosia.
lantionpohjanlihakset... siis joo virtsanpidätystökä tarkoitat? e ole niin hyvä kuin ennen kuopusta, mutta ihan ok.

Tosi "kiva", että ei sitten yhtään kohtalotoveria.

[QUOTE="hei";22463476]Mee lääkäriin. Tuo ei ole normaalia![/QUOTE]

Ei vai? En varmaankaan kehtaa mennä. mitäs lääkäri muka sille voisi tehdä.

Ja muistan kyllä, että myös äitini oli aina kauan vessassa. Ja kastoi vessapaperin veteen jotta saisi puhtaaksi. Mulla vaan sekään ei riitä, vaan pakko pestä.

Raskauden aikana on ihan luonnollista, että ulostaminen vaikeutuu ja saattaa esiintyä jopa ummetusta. Itsellä nyt toinen raskaus menossa ja maha toimii activian avulla säännöllisesti. Jos activia jää syömättä, alkaa jumittamaan ja saa itku silmässä istua vessassa kauan aikaa. Tuosta pesuttelusta kirjoitit, itse olen pesutellut jo vuosikaudet ennen ensimmäistä raskauttakin - myös töissä. Tuo tuhriminen liittyy luultavasti peräpukamiin ja niiden ei tarvitse edes olla häävin kokoiset, kun ne alkavat vaivaamaan ko tavalla ja ovat synnytyksen jälkeen kipeät (rasva auttaa). Liikunta tietty auttaa vaivoihin ja istumatyön tai yleensäkin pitkäaikaisen istumisen välttäminen, sekä kuitupitoinen ruoka.

mulla on tuota että helposti menee ummetuksen puolelle. ja toisinaan se on sellaista kuivahkoa joka ei millään irtoa. juon kyllä omasta mielestäni tarpeeksi vettä mutta silti on laiska suoli. tuota tuhruilua ei ole kuin tosi harvoin. mulla leikattiin väliliha synnytyksessä, en tiedä onko sillä vaikutusta.

Raskauden aikana on ihan luonnollista, että ulostaminen vaikeutuu ja saattaa esiintyä jopa ummetusta. Itsellä nyt toinen raskaus menossa ja maha toimii activian avulla säännöllisesti. Jos activia jää syömättä, alkaa jumittamaan ja saa itku silmässä istua vessassa kauan aikaa. Tuosta pesuttelusta kirjoitit, itse olen pesutellut jo vuosikaudet ennen ensimmäistä raskauttakin - myös töissä. Tuo tuhriminen liittyy luultavasti peräpukamiin ja niiden ei tarvitse edes olla häävin kokoiset, kun ne alkavat vaivaamaan ko tavalla ja ovat synnytyksen jälkeen kipeät (rasva auttaa). Liikunta tietty auttaa vaivoihin ja istumatyön tai yleensäkin pitkäaikaisen istumisen välttäminen, sekä kuitupitoinen ruoka.

Ok. Kiitos. Oletko sairaanhoitaja kun osaat noin asiallisesti suhtautua? Minulle vaikeampi asia tämä.

[QUOTE="a p";22463535]Ok. Kiitos. Oletko sairaanhoitaja kun osaat noin asiallisesti suhtautua? Minulle vaikeampi asia tämä.[/QUOTE]

En ole edes hoitoalalla. Lukenut vaan, että on normaalia. Tosiaan tuo ruokavalio ja veden juonti vaikuttavat todella paljon mahan toimintaan. Samoista vaivoista "kärsitään", mutta en ole koskaan "osannut" hävetä asiaa tai pitää sitä nolona. Tympeäähän se toki on, mutta minkäs teet. Ja kun muistan sitä activiaa syödä, niin siinä on pelastus. Tsemppiä!

Voiskohan olla kyseessä peräsuolen laskeuma, jos ulostaminen on vaivalloista. Tuosta kärsivät joutuvat mm. auttamaan ulosteen tuloa painamalla välilihasta ja on hidasta. Onko muita oireita esim. paineen tunnetta alapäässä? Voi olla tietysti pukamaongelmaakin, kuten itsellänikin, mutta pukamat yleensä oireilevat niin, että niistä kyllä tietää eli välillä kipeät /kutinaa ja pikkuisen joskus vertakin tulee.

Yhteistyössä