Hävettääkö sinua kun päiväkoti kertoo lapsesi lyövän ja kiussaavan muita? Mitä vastaat? Miten suhtaudut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riinaruuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lapsi 4,5 vuotias, mutta ei oo koskaan kerrottu, että ois lyöny; toivottavasti ei koskaan sitä teekkkään. Tottakai olisin nolona, minkä mahtaa. Eihän se hienoa olisi.

Hävettäisi toki jos lapseni niin käyttäytyisi, mutta onneksi ei. Lapseni kertook kiusaajista ja kiusaamisesta jos sellaista näkee tai kokee. Jos lapseni kiusaisi jotakuta, ottaisin puhutteluun ja pitäisin huolen että kiusaaminen loppuu samantien.

Jos näin kävisi, en olisi nolona varmaankaan, vaan ennemminkin pettynyt. Miettisin, missä olen tehnyt väärin. Se olisi kova paikka, jos oma lapsi olisi väkivaltainen. Sanoisin tädille, että saa ottaa "kovat" rangaistukset käyttöön ja sopisin ajan myös johonkin perheneuvolaan.

Kiinnostavia vastauksia.

Meidän päiväkodissa oli poika jonka äiti tohtoritasoinen, mukana aktiivisesti järjestötoiminnassa. Hän kertoi että oli käskenyt lapsensa lyödä ja lujaa kun päiväkodissa yksi tyttö löi hänen lastaan. Myöhemmin tämän naisen lapsi alkoi lyödä muita. Naista ei hävettänyt. Hän oli ylpeä.

Jos näin kävisi, en olisi nolona varmaankaan, vaan ennemminkin pettynyt. Miettisin, missä olen tehnyt väärin. Se olisi kova paikka, jos oma lapsi olisi väkivaltainen. Sanoisin tädille, että saa ottaa "kovat" rangaistukset käyttöön ja sopisin ajan myös johonkin perheneuvolaan.

no mitä on "kovat" rangaistukset?
Itsellä oma 2,5v. poika on pph hoidossa on ollut toisinaan ongelmana, että lapsi puree riitatilanteissa muita. Ilman muuta asia harmittaa, mutta yleensä tilanne on, että oma lapseni puree ja se toinen lyö, tai toisin päin, eli ei tietenkään aina niin että omani aloittaa...
Kurjaahan se on ja todellakin harmittaa kovasti, kun sellaista tapahtuu. Viime aikoina on helpottanut, kun otimme tarravihon käyttöön. Jokaisesta puremattomasta päivästä saa tarran, nyt jo heti kertoo päivän jälkeen miten käy. "en purenut ketään". Ja tosi harvoin on käynyt että on purrut. Kuitenkin se toinen lapsi siellä hyvin usein lyö/läpsii ja jää jälkiä, mikä on hyvin harmillista, hänenkin vanhempien pitäisi keksiä keino asian vähenemiseen.

Itse en missään nimessä hyväksy tällaisia. Lapseni tietää sen, mutta kukaanhan ei ole täydellinen ja 2,5v. vielä opettelee käytöstapoja ja toisten seurassa olemista. Olen onnellinen, että puremisongelma on helpottanut.

Minä pahoinpitelin päiväkodissä välillä poikia siksi kun eivät huolineet minua leikkeihin mukaan. Tuollaiselle käyttäytymiselle voi siis olla syykin, eikä lapsi välttämättä tajua kertoa syytä aikuisille...

ei onneksi ovalitettu väkivaltaisesta käytöksestä ikinä,ei koskaan lyönyt tai kiusannut muita,mutta muusta "temppuilusta" (esim. ei suostunut tekemään palapelejä tai siivoomaan levittämiään leluja) kun kerrottiin niin tietysti harmitti,ei ehkä kuitenkaan sentään hävettänyt.

varmaan hävettäisi. ottaisin lapsen heti pois sieltä häiritsemästä muita ja yrittäisin miettiä mikä kasvatuksessa on mennyt pieleen. olisin huono äiti siis. onneksi mun lapsi kuin enkeli.

Minun 4v poika on lyönyt ja kiukunnut seurakunnan kerhossa.
Oli oma lelupäivä ja toinen lapsi ottanut lelun, ja meinannut heittää roskiin.
Nolotti. Ja poikani ei saa käydä nyt kerhossa. Sanoin, vaikka kuinka suututtaa, lyödä ei saa.

Yhteistyössä