Hävettää, kun ei voi kutsua ketään kylään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaaoksen keskellä hymyilee äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaaoksen keskellä hymyilee äiti

Vieras
Hei!

Onx kel muul vastaavaa ongelmaa: Olemme ihan normaali perhe, mies yrittäjä, minä hoitoalalla, lapset ja kultanen noutaja, asuntolaina ja kaksi autoa. Kaikki siis ulkoisesti hyvin. MUTTA!!

Meidän ulkooven kun avaa astuu kaaokseen!!!! Kuinka saisin itsestäni irti että saisin siivottua tämän kodin ja sitten pidettyä siivousrytmiä yllä.

Antakaa siivousvinkkejä kuinka saan romut raivattua!!!

PS: Ei ilkeilyjä, please

Ainoa toimiva vinkki on se, että siivoaa sen kaaoksen ensin pois. Ja sitten korjaa jäljet heti ja käyttää joka päivä puolisen tuntia tms siivoamiseen, ettei pääse syntymään kaaosta.

Kun yhden päivän ylläpitosiivous jää väliin, on koti jo kaatopaikan näköinen :|

Mulla oli tuota ongelmaa monta vuotta. Olen alkkisperheen lapsi ja täysin sokea sotkulle. Meni vuosia, että opin pitämään kotia jonkinlaisessa järjestyksessä. Vieläkin pääsee repsahtamaan, mutta silmä ja sietokyky on harjaantunut niin, etten sitä enää kauaa katsele. Yllätysvieraista en kyllä tykkää vieläkään.

:hug:

Tavaroita kannattaa vähentää! Mikä ei tee sinua onnelliseksi, hävitä se!

Hattuhyllylle jokaiselle oma koppa, johon omat tumput sunmuut.

Tuossa vaiheessa on aloittaminen hankalaa, ja tekisinkin niin, että turvautuisin ammattilaisten apuun. Eli päättäisin että yhtenä viikonloppuna raivaisin kaikki romut paikoilleen/kierrätykseen/roskiin ja palkitsisin urakan sillä, että maanantaina tulisi ammattisiivoajat siivoamaan perusteellisesti. Sen jälkeen on sitten helppo pitää yllä siivousta, ja voihan siivousapua palkata säännöllisesti muutenkin.

justiinsa niinkun siinä siivoustarkistusohjelmassa tehdään: järjestelmällisesti huone ja asia kerrallaan vaikka hampaita kiristellen =) mäkään en ollu neljään vuoteen siivonnu kaappeja, vaatekaappeja, laatikoita yms. saati siivouskomeroa hylly kerrallaan, mutta kummasti helpotti olo kun tuli tuholaismyrkytykset taloyhtiöön KAKSI kertaa kuukauden välein, niin se tunne kun KAIKKI oli käyty läpi ja järjestetty :D kun mulla noita kässytarvikkeitakin on enemmän kun iso kaapillinen.. :whistle:

onnea siivoukseen!!!

Ihan ensimmäisenä katselet hetken ympärillesi ja koitat nähdä talonne uusin silmin. Miksi on sekaista? Mitkä tavarat ovat sellaisia, että ne kuuluvat jollekin tietylle paikalle noin yleensä? Ja mikä kuuluu puhtaasti roskikseen / kierrätykseen. Tuo on se tärkein;) Jos vaatteita lojuu ympäriinsä, missä niiden paikka on? Pyykissä vai kaapissa? Mainokset yms paperit heti luettua keräykseen, laskut maksuun ja mappiin. Lelut lasten huoneisiin tai aina päivän päätteeks ainakin olohuoneesta pois...

Meillä on alkanut olla siistiä vasta sen jälkeen, kun kaikille tavaroille on löytynyt oma paikkansa. Jos jokin tavara pyörii turhana pöydillä viikosta toiseen, heitän sen surutta roskiin tai kierrätän muuten. Ja en tietty osta tilalle uutta krääsää tms.

... meille toimii kaksi vaihtoehtoa. Kun me olemme, töissä pidämme kerran viikossa raivauspäivän, jolloin koko perheen voimin laitamme kodin kuntoon. Sitten loma-aikana jaksan ja ehdin huolehtia joka päivä ylläpitosiivouksesta paremmin.

Pistä koko perhe töihin vaikka hiihtolomaviikolla... ei mitään reissuja ennenkuin koti on kondiksessa.. ja sitten jokaiselle vastuu omista kamoistaan.. jos ei toimi niin roskikseen.. oppii lapsetkin äkkiä, kun rupee mieluiset tavarat häviämään... ja myös vanhemmille sama..
ei ole liikaa vaadittu keneltäkään käyttää vaikka 15-30 minuuttia päivässä selvittämään omat sotkunsa.. olkoonpa työ tms. minkälainen tahansa..

Ei kannata edes säilöä mitään sellasita minkä tietää ettei tule tarvimaan. Kaikki ylimääräinen surutta menemään. Roskiin menevät roskiin ja myyntikelpoiset kirpparille.

ylimääräinen romu pois. Se vaan on totuus!!!

Mulla oli joskus vuosia sitten samaa ongelmaa. En voinut pyytää ketään kylään ja kaikki juhlat ja synttärit oli tuskaa, kun piti siivoilla. Siihen vielä 2 kissaa karvoineen päälle. Kissanpissi hais joka nurkassa, kun tykkäsivät tehdä taropeensa vaatekasoihin. Olin tietyllä tavalla masentunut ja siksi en jaksanut välittää sotkuista.

Sitten tuli muutto uudelle paikkakunnalle ja jätin suosiolla kaikki romut pois, mitä oli nurkkiin kertynyt. Kas kummaa, uusi asunto pysyi puhtaampana. Nyt taas tuli muutettua ja tavarat vähenty entistä enemmän, kun ex otti melkein kaikki. Kummasti on jaksanut pitää kotia puhtaana :)

Nyt teet niin, että siivoat vaikka huoneen kerralla. Palkinnoksi ostat vaikka uudet verhot tms. Jätelavan tilaaminen pihaan on erittäin hyvä idea myös. Vanhat lelut ja vaatteet kierrätykseen.

ALOITA HETI! eli otat sellasen mustan säkin ja alat vaikka tyhjentämään kaappeja :)

onko sulla kaveria joka olis niin läheinen että kehtaisit pyytää apuun... kun on vieras porukassa ei tuu luovutettua ja lorvittua... mä käyn mun vanhempieni luona remontti- ja siivousapuna ton takii... kun on vieras paikalla niin nekin tekee hyvällä tahdilla koko päivän... jos on omalla porukalla niin sillon helposti harhautuu puuhastelee muuta ja itse pääasia jää lojumaan...

Helppohan se on sanoa että kaikki ylimääräinen pois. Mutta kun on pienet lapset ja niillä on leluja. Legoja, palikoita, muovieläimiä, autoradan osia, pikkuautoja, leikkirahaa, kirjoja jne. En takuulla heitä pois niitä. Kamala lapsuus jos ei edes leluja ole. Itsekin tykkään noista leluista <3. Kiva katsoa kun lapset leikkii ja viihtyy---Parempi vaan kestää tavarapaljoutta ja sitä että siivoaminen on todella todella työlästä tavaramäärän (joka alati liikkeessä) vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kiiuska:
kaikki ja painotan sanaa KAIKKI ylimääräinen keräykseen tai kirpputorille. tiskit heti koneeseen. pyykit heti koneeseen. toimii.

...etkö lajittele pyykkiä? Niinku valkoiset, vaaleat, kirjavat, tummat, mustat, farkut, lakanat&pyyhkeet (valkeat ja kirjavat erikseen) jnejne.

Samoin mä kerään mieluummin tiskit tiskipöydälle. Jos niitä alkaa laittaa koneeseen, niin sit tulee kumminkin lopussa joku isompi kippo, joka ei mahdu -> kaikki pitää ottaa sielät ulos ja järjestää uudestaan. Ja jos ovi on kiinni, likaiset alkaa haista, toisin kuin pöydällä, kun ne kuivuvat. (Entä kun kone on tiskannut, astiat on märkiä. Samaan aikaan kuitenkin muodostuu uutta tiskiä... et kai sä vaan kuivaa käsin niitä koneesta? Mikä ylimääräinen työ!)

Rento asenne on tehokkain siivouskeino. Jos on pölyistä, himmennä valoja.
Jos anoppi on tulossa, voi tehdä lumilapiolla kulkureittejä legoihin.
Mä leikin mieluummin lasten kanssa, enkä siivoa, siivoa ja sitten raivoa lapsille, että "ei saa levittää leluja kun jokuvoitullakäymääään!!!" Tsiisös.

Alkuperäinen kirjoittaja leluja leluja:
Helppohan se on sanoa että kaikki ylimääräinen pois. Mutta kun on pienet lapset ja niillä on leluja. Legoja, palikoita, muovieläimiä, autoradan osia, pikkuautoja, leikkirahaa, kirjoja jne. En takuulla heitä pois niitä. Kamala lapsuus jos ei edes leluja ole. Itsekin tykkään noista leluista <3. Kiva katsoa kun lapset leikkii ja viihtyy---Parempi vaan kestää tavarapaljoutta ja sitä että siivoaminen on todella todella työlästä tavaramäärän (joka alati liikkeessä) vuoksi.

Pitääköne kaikki olla kerralla levällään? Ja esillä.
Minullakin on viisi pientä lasta ja silti on huone suht siistinä aina.
Ei siellä ylimäärästä romua loju lattialla. Ja meillä on aina välillä lelut ''lomalla''.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kaikki ja painotan sanaa KAIKKI ylimääräinen keräykseen tai kirpputorille. tiskit heti koneeseen. pyykit heti koneeseen. toimii.

...etkö lajittele pyykkiä? Niinku valkoiset, vaaleat, kirjavat, tummat, mustat, farkut, lakanat&pyyhkeet (valkeat ja kirjavat erikseen) jnejne.

Samoin mä kerään mieluummin tiskit tiskipöydälle. Jos niitä alkaa laittaa koneeseen, niin sit tulee kumminkin lopussa joku isompi kippo, joka ei mahdu -> kaikki pitää ottaa sielät ulos ja järjestää uudestaan. Ja jos ovi on kiinni, likaiset alkaa haista, toisin kuin pöydällä, kun ne kuivuvat. (Entä kun kone on tiskannut, astiat on märkiä. Samaan aikaan kuitenkin muodostuu uutta tiskiä... et kai sä vaan kuivaa käsin niitä koneesta? Mikä ylimääräinen työ!)

Mä leikin mieluummin lasten kanssa, enkä siivoa, siivoa ja sitten raivoa lapsille, että "ei saa levittää leluja kun jokuvoitullakäymääään!!!" Tsiisös.
No mä en isoja kippoja edes koneeseen laita.Pesen käsin ne. Ja huuhtasen astiopista sen irtolian pois ennen koneen laittoa joten ei haise. Ja pesen vähintään sen yhden koneellisen päivässä niinsiksikään ei haise.
Vaikka minulla on myös rentoasenne siivoukseen niin ei meillä ole mitenkään kaaottista.
Leluja ei ole ylenpalttisesti edes hommattu. Ja jokaisella on paikkansa. Leikin jälkeen siivotaan ne pois. Ei ole iso homma kun tekee sen heti.
Pyykit koneeseen sitä mukaa ku niitä tulee

Meillä on hankittu paljon säilytyslaatikoita, eri tavaroille eri laatikot jotka sitten laitetaan kaappiin tai hyllyihin. Motivoi raivaamaan lapsetkin tietyt lelut tiettyyn laatikkoon jne.

Raivaa sotkut pois joka päivä, älä päästä keittiöön kertymään tiskejä tai muuta. Pidä eteinen erityisen siistinä, vieräille ensivaikutelma on tärkeä ;) kengät ja vaatteet järjestyksessä ja lattia puhtaana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

tietysti. mutta meille tulee lähinnä tummaa 40 asteessa pestävää tai 60-90 asteessa keitettäää valkosta jota tulee harvemmin. ;) jos kone on tyhjä heitän suoraan sinne sitä väriä mitä seuraavaksi aion pestä. muuten menevät nelilokeroiseen likapyykkikaappiin mikä on kätsy. eli en heittele likasia vaatteitani esim lattialle lojumaan vaan vien suoraan sinne mihin kuuluukin.

meillä on tarkat paikat joka astialle sekä kaapissa että koneessa. automaattisesti menevät oikeille paikoille tiskariin että ei tarvi uudestaan järjestellä. mun mielestä tiskit pöydällä on epäsiistejä ja mielummin sitten pistän vaikka 2kertaa koneen pyöriin. ei tuu samaan aikaa uutta tiskiä kun heti ruokailun jälkeen pistää koneen päälle. sisäilma on niin pirun kuiva että tiskit kuivuu hetkessä kun koneen avaa.

öh en mäkää lapselleni raivoa lelujen levittämisestä. mut kivampi sen on leikkiä kun ei kompuroi omiin leluihinsa. poika on kahden ja osaa jo korjata itse lelunsa pois ja pitääkin siitä. ja oikeesti kaikki paikat pysyy paremmin kunnossa kun ei oo ylimäärästä kippoo ja kappoo joka paikat täynnä. en oo mikään himosiivooja vaan perussiisti ;)

:D

Yhteistyössä