Hautajaiset ja lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jokuv
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jokuv

Vieras
Kuinka olette etukäteen selittäneet alle kouluikäisille lapsille, mitä hautajaisissa tapahtuu? Yritin vähän etukäteen kertoa, että ihmiset voivat olla surullisia kirkossa, ettei lapsi joudu ihmettelemään. Tuntuu vain, että on niin vaikea itsekin kertoa, kun tunteet ovat pinnassa. Miten selittää se, että ihminen on arkussa ja se arkku lasketaan maan alle? Että se ihminen ei ole periaatteessa siinä arkussa vaan ainoastaan ruumis.

Miten tällainen pitäisi selittää?

Ehdottomasti lapset mukaan lähisukulaisen hautajaisiin. Minun äitini kuoli vuosi sitten ja meidän lapset näkivät ja tottakai kuulivat sen kovan surun ja murheen.Ihan minä surin näkyvästi äitini kuolemaa ja lapsetkin ymmärsivät surun.Samoin heille kerrottiin mummin siunaamisesta ja tuhkaamisesta.Ja ei heille mitään traumoja ole jäänyt.Tosi vaikeeta olisi ollut yrittää esittää urheeta ja olla puhumatta.Samoin siunaustilausuudesta juteltiin ja suunniteltiin yhdessä mitä kukkia lasketaan arkulle,mistä mummi tykkäsi ym.Mummin sielu(eli ajatukset ja muistot)ovat nyt taivaalla kirkkaimpana tähtenä ja sieltä hän meidät näkee.Tämä on ollut hyvin lohdullinen ajatus,myös itselle.Lapset ovat kyselleet aika paljon ja olen kertonut jos olen osannut.Toki minua itketti kovasti siunaustilaisuudessa,mutta kyllä nuo ymmärsivät ja isommat surivat myös itse ihan näkyvästi.Niin ja lapset olivat 3,6 ja 8.Eli ehdottomasti mukaan.

Me ollaan puhuttu lasten kanssa kuolemisesta jo ihan muutaman vuoden iästä. Kyllähän tuollaisista asioista kannattaa puhua muutenkin kuin juuri ennen ensimmäisiä hautajaisia kirkkoon mennessä. Varmasti sellaisia tilanteita tulee eteen jossa asiasta tulee puhetta ja kysymyksiä.

Itse en tiedä otanko lapsen mukaan hautajaisiin jos joskus enää menen edes hautajaisiin. Itse menin ukkini hautajaisiin 9vuotiaana, tiesin mitä on kuolema, 7v näin kun naapuri hyppäsi riidan päätteeksi parvekkeelta ja kuoli yms, mutta siitä jäi silti kauheat traumat kun kyseessä läheinen ihminen joka siellä arkussa oli... :(

Itse en tiedä otanko lapsen mukaan hautajaisiin jos joskus enää menen edes hautajaisiin. Itse menin ukkini hautajaisiin 9vuotiaana, tiesin mitä on kuolema, 7v näin kun naapuri hyppäsi riidan päätteeksi parvekkeelta ja kuoli yms, mutta siitä jäi silti kauheat traumat kun kyseessä läheinen ihminen joka siellä arkussa oli... :(

Minä kävin kolme vuotiaana katsomassa mummoa arkussa kappelissa. Ei ollut millään tapaa ikävä kokemus eikä jäänyt traumoja. Pikemminkin päinvaistoin.

Mun isän hautajaisissa oli paikalla yhden sukulaisen 4 ja 6-vuotiaat pojat. He ovet normaalisti tosi vilkkaita je liikkuvia.Pojat istuivat kuitenkin hyvin hiljaa kirkonpenkissä ja kauniisti seisoivat arkun äärellä ja laskivat kukat.

Kehuin poikia, kun osasivat niin nätisti olla. Isompi poika sanoi, että me katottiin mitä muut tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;25942285:
vastaat siihen mitä lapset kysyy. ei kannata etukäteen kovin hirveästi selittää asiaa.

Ehkä kannattaa hieman etukäteen puhua asiasta ettei koko kirkkoreissu mene kyselytunniksi.

Yhteistyössä