Haukunesto-/sitruunapanta koiralle?

  • Viestiketjun aloittaja JONSERED Karhunkantaja
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
Kuulemme toimii 90 %:lla hurtista ja loput 10% haukkuvat ja tuoksuvat raikkaalle...

Onko kellään kokemusta ko. vimpaimesta ja tietoja saatavuudesta, hinnasta ja muusta oleellisesta?

Tuo jodlaava matikkakoiramme lauleskelee öisin ja äijän unenlahjat on joku takavarikoinut, eli Fifin kaunis ja sointuva ääni häiritsee entistä pahemmin. Ja olen sitä mieltä, että koiran kuuluu olla hiljaa, ellei sillä ole oikeasti tärkeää kerrottavaa.
 
tarvikekeskus
Niitä löytyy hyvinvarustelluista krääsäliikkeistäkin. Olikohan hinta jotain 60 euroa. Sitruunallista versiota ainakin olen nähnyt.
Lemmikkitarvikeliikkeissä vastaava kapine maksaa varmaan tuplaten.
 
JONSERED Karhunkantaja
Uskaltaako joku suositella tuollaista vimpainta, omaan kokemukseensa perustuen?

En viitsisi muutamaa(kaan) yötä viettää oven vieressä vahtimassa ja komentamassa Fifiä, vaikka hoituisihan tuo luultavasti noinkin. Nukkuminen vain on minusta parempaa ajanvietettä...
 
Nuppu78
meillä oli haukunestopanta käytössä ja voin todella suositella sitä!käytettiin siinä sitä sitruunahajua,mut saatavilla myös ainakin pippuri!viimistä hintaa en tiiä,mut sillon ku mä ostin tilasins en jostain kuopion? tai jotain eläintukkuliikkeestä ja maksoin siitä vähän alle 100 euroa!nykyään taitaa olla myynnissä jo kaikissa eläintarvikekaupoissa ja todennäköisesti hieman halvemmalla!
Käytin sitä koiran yksin ollessa ja lenkeillä,kun rähjäs kaikille ohikulkijoille...ja todellakin toimii,eikä koira ollut siitä oikeastaan moksiskaan :) toimi jopa ilman "hajua" eli jos täyttöpullo olikin tyhjä,ei edes silloin haukkunut yksin ollessan :)
 
JONSERED Karhunkantaja
Jee! Sitruunapippurimarinoitua hotdogia!

Kiitos, "Nuppu78", vastauksestasi. Kauanko koko projekti otti aikaa? Eli missä ajassa koira hoksasi olla karjumatta ja onko pantaa tarvittu vielä uudestaan?
 
Nuppu78
Jee! Sitruunapippurimarinoitua hotdogia!

Kiitos, "Nuppu78", vastauksestasi. Kauanko koko projekti otti aikaa? Eli missä ajassa koira hoksasi olla karjumatta ja onko pantaa tarvittu vielä uudestaan?
Koirani on jo lentänyt pilven reunalle ;(
ja sillon kun panta ostettiin,ni kyllähän sitä muutaman kerran piti kokeille(siis koiran) että tuleeko suihkaus jos haukkuu,mut tosi nopeesti tajus idean...siis ihan muutamassa päivässä ja siis kun kerran sai suihkauksen,ni ei ainakaan saman päivän aikana toista kertaa haukahtanut pannan kanssa!
 
JONSERED Karhunkantaja
Kannattaako sellainen ostaa vai vuokrata/lainata? Sitä pohdin, että kun koira on opportunisti, joutuuko sille toisinaan muistuttamaan, että haukkuminen ei todellakaan ole suotavaa, ei pannalla tai ilman?
 
Meillä oli myös käytössä sitruunapanna. Maksoi reilun 100€ eläinkaupasta, patterit 10€:n luokkaa ja täyttöpullo n. 15€. Ja se toimi :) Koira teki päivittäin selkeitä koehaukkumisia ja auta armias jos patteri/aine loppui niin louskutus alkoi samantien
 
...
Jos koira on fiksu niin panta toimii tosiaan vain silloin kun se on kaulassa. Ja jos koiria on useampi niin silloin ei toimi, koska syytön koira saa suihkauksen toisen koiran haukkujen takia jos ovat lähekkäin.
 
JONSERED Karhunkantaja
Eli ehkä sittenkin on ihan yhtä tehokasta uhrata muutama yö siihen, että ujelluksen alkaessa sanoo lempeällä äänelle "Fifi..." ja tiukkaan sävyyn "EI".

Kumpaakin saanee jatkaa maailman tappiin saakka, siis pantailua tai komentamista.
 
"mur"
Kyl mun on pakko koemmentoida että sitruunapannasta ei ole kokemusta mutta haastavasta koirasta kyllä ja mun täytyy sanoa että en usko että tuo pannalla "pakottaminen" pitemmän päälle toimiii. Siis kuten tuolla tuutilulla kirjoitti; jos aine loppui haukkuminen alkoi samantien. Mä yrittäisin ennemminkin etsiä sen haukkumisen syyn (pelkääminen, kuvittelee olevansa lauman johtaja, tms) ja korjata sen muilla keinoin. POinttina siis se, että en usko että huono tapa loppuu pakottamalla, sen koiran on jotenkin tajuttava että ei saa haukkua.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="mur";22799456]Kyl mun on pakko koemmentoida että sitruunapannasta ei ole kokemusta mutta haastavasta koirasta kyllä ja mun täytyy sanoa että en usko että tuo pannalla "pakottaminen" pitemmän päälle toimiii. Siis kuten tuolla tuutilulla kirjoitti; jos aine loppui haukkuminen alkoi samantien. Mä yrittäisin ennemminkin etsiä sen haukkumisen syyn (pelkääminen, kuvittelee olevansa lauman johtaja, tms) ja korjata sen muilla keinoin. POinttina siis se, että en usko että huono tapa loppuu pakottamalla, sen koiran on jotenkin tajuttava että ei saa haukkua.[/QUOTE]

Pitänee hankkia Fifille lemmikki... Kyseessä siis ulkona asuva vetokoira, joka ei vielä ole hoksannut olevansa itse koko valjakko. Vaikka päivällä kuinka olisi aktiviteettia, viimeistään aamuyöllä on rassu turhautunut ja alkaa ujeltaa. Sisään ei voi ottaa nukkumaan, tulee otukselle kuuma ja kissat saattaisivat olla eri mieltä, äijästä nyt puhumattakaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";22799576]Onkohan se tuoksu jotakin aitoa, vai jotakin kiinalaista myrkkyä, josta saa koiran lisäksi kärsiä koko perhe..[/QUOTE]

Meillä kärsisi vain koira. Yöllä, ulkona.

Mutta, mutta...
 
"vieras"
ollut panta käytössä, 7vuotta, eläinliikkeestä ostettu. Meillä se on toiminut tosi hyvin, käytetään sitä kun koira (dobberi) jää yksin kotiin. siitä on tullut jo tapa...ensin oli suihkeena sitruuna haju, koira oppi nopeasti miten panta toimii, tosin myös sen että kuinka kovasti voi äännellä ettei panta suihkautakkaan, mutta siis meillä oppi nopeasti että haukkua ei voi.. nyttemmin ollaan käytetty vain hajuusteetonta suihketta, tosin eipä sitä enään edes kulu...
Aikoinaan meinasin vuokrata pannan, mutta pantiksi olisi joutunut maksaa pannan hinnan+ viikkovuokran, nykyäänhän niitä saa just jostain hongkong liikkeestä halvalla, toimivuudesta en tiedä.. mutta kannattaa kokeilla!
 
wfwfw
Kaverin koira haukkui meillä tosi paljon kaikkia ääniä mitä kuului rapusta. Ne asui omakotitalossa, jossa oli paljon hiljaisempaa ymmärrettävästi, joten kaikki kerrostalon äänet saivat koiran haukkumaan. Sitruunapanta auttoi, eikä koira enää haukkunut ja ajan kanssa oppi ja haukkui vaan kun ovikello soi.
Koira oli mulla monta kuukautta hoidossa yhdessä vaiheessa, siksi piti saada haukkuminen loppumaan.
 
JONSERED Karhunkantaja
Äääh... oikeastaan toivoin, että joku ehdottaa ottamaan Fifille kaverin, ettei tarvitse yksin haukkua:saint:

Sitten olisinkin ollut lirissä kahden yölaulajan kanssa:LOL:

Itse olen sitä mieltä, että haukkuminen/ulvominen johtuu siitä, että Fifi on tottunut elämään isossa laumassa ja nyt on ihmeissään, kun yö pitäisi viettää yksin.
 
Meillä on lemmikkiliikkeestä ostettu sitruuna panta (luotin itse tähän enemmän kuin halppismalliin josta kuulin että menee aika helposti rikki), maksoi uutena reilun satasen. Meillä tuo kapistus onkin nyt tarpeettomana ja sitä on käytettykin ihan vain pari kertaa, voisin myydä sen kunhan vain etsin sen :D ja taitaa olla myös muutamia täyttöpullojakin meillä siihen.
 
JONSERED Karhunkantaja
Osa ongelmaa on se, että HALUAN koiran haukkuvan, myös yöllä, jos joku tölväisee pihaamme. Mutta turha jodlaaminen turhauttaa.

Olisiko jollakulla ylimääräistä malamuutti-risteytystä tmv. Fifille omaksi lemmikiksi lahjoittaa?:saint:
 
"vieras"
Me tilasimme juuri ennen joulua meidän koiralle hobbyhallista sellasen, hajuttomalla täyttöpullolla, oliskohan maksanut vähän päälle 80€
Se toimii ihastuttavan hyvin! Aiemmin meillä oli vuokralla mustista ja mirristä kyseinen kapine, mutta sekin tulee pitemmän päälle aika kalliiks, ja siksi päädyimme hankkimaan oman.
 

Yhteistyössä