Hätäkeskus perheenisälle: Otat sä naiselta pataan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja liioittelua:
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Alkuperäinen kirjoittaja liioittelua:
Epäilemättä kyse on siitä, että hätäkeskus saa todella suuren määrän asiattomia puheluja, ja kuten kaikissa palveluammateissa, täytyy yrittää karsia asiallisista keinolla tai toisella se mahdollinen asiattomuus. Puhelimessa se tehdään kyselemällä, tyhmiäkin, kun ei sitä kuvaa ole käytettävissä.

Naurettava, naurettava, säälittävä, idioottimaisuudessaan absurdi kommentti. JOS toi ois asianmukanen menttelytapa niin ei ois tainnu saada hätäkeskuspäivystäjä runtua oikeudelta?

Hätäkeskuspäivystäjä ei todellakaan saa yhtään mitään lisätietoa kysymällä "otatko sä naiselta pataan". Jos toi ois pilapuhelu niin todellakin mies selittäis ottavansa.

Tuossa ei edes kysytä tyhmiä vaan ruvetaan vittuileen heti alkumetreillä.

Tarkoitin, että päivystäjä ei tarkoittanut pahaa vaan läppä meni vahingossa överiksi.

Läppä meni överiks?? Läppä? Läppiäkö ne siellä heittää vaan työkseen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei tuosta keskustelusta päätellen miehen tilanne kovin akuutilta vaikuttanu :laugh:

Voi tsiisus mitä porukkaa... jos on "akuutisti" ottamassa "pataan" puolisoltaan, niin eihän sieltä puhelimeen edes pääse, oli uhri mies tai nainen. Onhan tännekin kirjoitellut naisia jotka ovat lukittautuneet makuuhuoneeseen turvaan hakkaavaa miestään, pitäiskö heillekin naureskella kun ei tilanne oo ees akuutti? "Eihän se sua just ny lyö"

Alkuperäinen kirjoittaja Just:
No ei tuosta keskustelusta päätellen miehen tilanne kovin akuutilta vaikuttanu :laugh:

Voi tsiisus mitä porukkaa... jos on "akuutisti" ottamassa "pataan" puolisoltaan, niin eihän sieltä puhelimeen edes pääse, oli uhri mies tai nainen. Onhan tännekin kirjoitellut naisia jotka ovat lukittautuneet makuuhuoneeseen turvaan hakkaavaa miestään, pitäiskö heillekin naureskella kun ei tilanne oo ees akuutti? "Eihän se sua just ny lyö"

Mä tiedän, mulla on asenneongelma :D

Hätäkeskus apua pyytäneelle miehelle: "Otat sä naiselta pataan?"
17.05.2010 15:02

Länsi-Uudenmaan hätäkeskuksen miespäivystäjä on saanut huomautuksen asiattomasta käytöksestä hätäpuhelun aikana.

Espoolainen mies oli soittanut hätäkeskukseen toukokuussa 2009, kun hän oli joutunut hankaluuksiin väkivaltaisen puolisonsa takia. Hätäkeskuksen päivystäjänä työskennellyt vanhempi konstaapeli oli vähätellyt tilannetta ja ivannut, "otat sä naiselta pataan, niinkö?".

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja pitää päivystäjän puheita ja äänensävyä täysin asiattomina ja sopimattomina.

- Niitä voi pitää halventavina, vähättelevinä ja hätäkeskukseen soittaneen henkilön ihmisarvoa loukkaavina, Pajuoja toteaa.

Espoolaismies oli paennut lastensa kanssa turvakotiin väkivaltaista puolisoa. Seuraavana päivänä hän meni hakemaan kotoaan lapsille vaatteita.

Puoliso oli siellä yhä. Kun nainen löi, huitoi ja kävi päälle, mies soitti 112:een yhteensä neljä puhelua, joihin vastasi kolme eri päivystäjää. Heistä kaksi käyttäytyi asiallisesti, mutta kolmas ei.

Näin puhelu eteni:

Häke: Hätäkeskus

Mies: K tässä hei. Tilanne jatkuu täällä& (Naisääni toistaa taustalla puhelun alussa: "Tilanne ei jatku") Hän käy kokoajan mun kimppuun, enkä mä pysty tekemään tätä, voitko lähettää partiota?

Häke: Otat sä naiselta pataan niinkö?

Mies: Onks tää hätänumero?

Häke: On, voitko vastata mun ihan asialliseen kysymykseen?

Mies: No, ei kyllä ollut oikein asiallinen kysymys toi

Häke: Eikö? No saanko kysyä tämmösen ihan fysikaalisen: kuinka iso olet, kontra, kuinka iso tämä nainen on?

Mies: Toivon, että tää nauhoitus saadaan sitten jotenkin

Häke: Voitko vastata kysymykseen, jos haluat ett puhelu jatkuu?

Mies: Kysyt kuinka painava nainen on ja kuinka painava hän on

Häke: Juuri näin minä kysyin. Älä arvioi sitä, että mikä se tarkoitus on

Mies: Mä olen kuuskyt ja hän on kuuskyt

Häke: No niin, silloinhan se on tasapeli

Mies: Anteeks mitä?

Häke: Niin et, sehän on tasapeli sillon

Mies: Siis, mihin mä soitin?

Häke: Et sä tiedä edes mihin sä soitat?

Mies: Kyllä 112

Häke: Miks sä kysyt sitä koko ajan?

Mies: Mä kysyn, koska noi sun kommentit on aika uskomattomia. Mä olen tullut turvakodista hakemaan tänne lasteni vaatteita ja vaimo käy päälle koko ajan, mä en pysty tekemään sitä

Häke: Justiinsa. Onks sulla ketään kaveria ketä vois turvata?

Mies: Ei ole, mä olen selvittänyt sen jo aikaisemmin ja mä olen niinku yrittänyt soittaa teille vaikka kuinka monta kertaa. Hän mottaa mua ja lyö mua, saako simmoista tehdä, täh, vastaisitko asialliseen kysymykseen, saako vaimo lyödä?

Häke: Kyllähän sä varmaan sen kysymättäkin tiedät, että jos suomen lakia yhtään tuntee et ei saa.

Päivystäjä myönsi selityksessään, että hän olisi voinut olla asiallisempi ja ystävällisempi. Hän kuitenkin selitti, ettei hänen laajaan tuttavapiiriinsä kuulu "yhtään sellaista miestä, jota puoliso pystyisi ilman apuvälineitä pahoinpitelemään".

Hänen mielestään kysymys soittajan ja tämän puolison painosta oli asiallinen ja perusteltu.

Apulaisoikeusmies Pajuoja oli eri mieltä. Hänen mukaansa päivystäjän kommentit ilmensivät vähättelevää suhtautumista naisten miehiin kohdistamaan väkivaltaan.

Päivystäjän suhtautuminen voidaan nähdä myös syrjintäkiellon vastaisena.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2149749

Hätäkeskus perheenisälle: Otat sä naiselta pataan?
Maanantai 17.5.2010 klo 14.37 (päivitetty klo 15.20)

Apulaisoikeusasiamies Jussi Pajuoja on antanut hätäkeskuspäivystäjälle huomautuksen asiattomasta käytöksestä hätäpuhelun aikana.

Länsi-Uudenmaan hätäkeskuksen päivystäjä oli kysynyt perheenisältä puhelimessa muun muassa, että "otat sä naiselta pataan". Hän myös tiedusteli miehen ja tämän puolison painoa.

Kuultuaan, että osapuolet ovat samanpainoisia, miespäivystäjä totesi soittajalle, että "No niin, silloinhan se on tasapeli". Perheenisä oli hyvin hämmästynyt kuulemastaan ja ihmetteli, mihin hän on oikein soittanut.

Puhelu liittyi tapaukseen, jossa isä oli joutunut lähtemään lastensa kanssa turvakotiin puolisonsa väkivaltaisuuden vuoksi. Kun mies seuraavana päivänä meni kotiinsa hakemaan lisää vaatteita itselleen ja lapsilleen, hän joutui soittamaan useita kertoja hätäkeskukseen. Näin siksi, että puoliso ryhtyi aina uudestaan huitomaan, käymään päälle ja uhkailemaan.

Apulaisoikeusasiamiehen mukaan hätäkeskuspäivystäjän tehtävä edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010051711681785_uu.shtml

MTV3: Hätäkeskuspäivystäjä ei uskonut naisen voivan pahoinpidellä miestä
Maanantai 17.5.2010 klo 19.36
Huomatuksen epäasiallisesta käytöksestä saanut hätäkeskuspäivystäjä myöntää, ettei ottanut puhelua tosissaan, MTV3 kertoo.Kanavan mukaan päivystäjä oli selittänyt hämmentyneensä, kun hätänumeroon soittanut mies kertoi naisen pahoinpitelevän tätä. Perusteluissa epäasialliselle käytökselleen ja kysymyksilleen päivystäjä kertoi, ettei hänen tuttavapiiriinsä kuulu miehiä, joita nainen pystyisi pahoinpitelemään ilman apuvälineitä.

Hän myönsi kuulostaneensa ivalliselta ja ettei ottanut puhelua tarpeeksi vakavasti.

MTV3:n mukaan hätäkeskuspäivystäjä pahoitteli käytöstään apulaisoikeusasiamiehelle.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010051711683179_uu.shtml

No päivitellään nyt oikein. Mikähän siinä on että jos esim nainen raiskaa jonkun on tuomiot kovemmat verrattuna miesten tekemiin raiskauksiin. Niin kai tässäkin käy ja akalle heilahtaa kymmenen vuotta läpsimisestä linnaa kun taas miehet jotka vaimojaan mäiskii hyvä jos saa sakot. Helvetti mitä tekepyhyyttä.

Ompa hassua. Pienikin nainen voi motata mieheltä oikeasti hampaat kurkkuun, jos mies ei halua satuttaa naista.

Ja vaikka mies puolustautuu, riittää, että sillä on hitaat refleksit ja että nainen ylettyy lyomään naamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja m7:
toisaalta, jos kokoeroa olisi ollut, niin tilanne olisi ollut verrattavissa siihen, että lapsi käy aikuisen kimppuun. Eli tekisi hätäpuhelusta naurettavan.

Vakavissas väität että väkivaltasesti käyttäytyvän naisen hyökkäystä voi verrata lapsen hyökkäykseen, jos mies painaa enemmän kun nainen?

Saako se kevyempi nainen hakata niitä lapsiakin, kun on kerran miestään kevyempi? Saako puukolla vähän tasotella kokoeroa?

Sanos nyt se kilomäärä, kuinka painava mies on velvollinen mukisematta ottamaan turpaan jos vaimo päättää lyödä?

No päivitellään nyt oikein. Mikähän siinä on että jos esim nainen raiskaa jonkun on tuomiot kovemmat verrattuna miesten tekemiin raiskauksiin. Niin kai tässäkin käy ja akalle heilahtaa kymmenen vuotta läpsimisestä linnaa kun taas miehet jotka vaimojaan mäiskii hyvä jos saa sakot. Helvetti mitä tekepyhyyttä.

Missäs vaiheessa SUOMESSA on naisia tuomittu raiskauksesta keskimäärästä kovempiin tuomioihin?

Alkuperäinen kirjoittaja Nefernefernefer:
Ompa hassua. Pienikin nainen voi motata mieheltä oikeasti hampaat kurkkuun, jos mies ei halua satuttaa naista.

Ja vaikka mies puolustautuu, riittää, että sillä on hitaat refleksit ja että nainen ylettyy lyomään naamaan.

Tai potkasemaan munille. Siihen pystyy kyllä nelkytkilonenkin.

Joo. Tai tiedän mä muitakin paikkoja.

Ja se on tyhmää, ettei tulla apuun, kun jälki voi kumminkin olla tosi ikävää, jos mies joutuu sit puolustautumaan ja siltä meneekin hermot siihen naiseen ihan lopullisesti.

Joo. Tai tiedän mä muitakin paikkoja.

Ja se on tyhmää, ettei tulla apuun, kun jälki voi kumminkin olla tosi ikävää, jos mies joutuu sit puolustautumaan ja siltä meneekin hermot siihen naiseen ihan lopullisesti.

Se jälki voi olla myös tosi ikävää jos mies joutuu puolustautumaan ja naiselta menee hermot kahta pahemmin. Mies joutuu myös suojelemaan lapsia.

Miksi ihmiset olettaa että joku 60-kiloinen pienikokoinen perheenisä edes OSAA tapella? Minä oon 60 kilonen nainen ja voisin antaa aika lujasti turpaan itteni kokoselle miehelle.

Ja herranjumala, siellä paikalla oli pikkulapsia. Pitäiskö sen isän alkaa hakata äiskää heidän edessään, itsepuolustukseksi? Millä se mies ois jälkeenpäin todistanu ettei alottanu?

Ja herranjumala, siellä paikalla oli pikkulapsia. Pitäiskö sen isän alkaa hakata äiskää heidän edessään, itsepuolustukseksi? Millä se mies ois jälkeenpäin todistanu ettei alottanu?

Ei lapset olleet enää paikalla vaan mies haki heille vaatteita.

Mä olen ottanut parisuhteessa turpaan huomattavasti itseäni pienikokoisemmalta naiselta.
Koska mä en lyö - ja se toinen oli ottanut sellaisen lastin lääkärin määräämiä nappeja, ettei edes kaksi isoa poliisia pystynyt pitelemään kun poliisi viimein (45 minuutin odottelun jälkeen) saapui paikalle Helsingin keskustassa.

Naureskelijat, saako teidän miehiä, veljiä tai isää pienikokoisemmat naiset hakata, potkia ja kynsiä teidän läheisiä ihan niin paljon kun ne tykkää, koska sitä voi verrata lähinnä "lapsen hyökkäykseen"?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Mä olen ottanut parisuhteessa turpaan huomattavasti itseäni pienikokoisemmalta naiselta.
Koska mä en lyö - ja se toinen oli ottanut sellaisen lastin lääkärin määräämiä nappeja, ettei edes kaksi isoa poliisia pystynyt pitelemään kun poliisi viimein (45 minuutin odottelun jälkeen) saapui paikalle Helsingin keskustassa.

Otan osaa. Varmasti helvetillinen osa. Meidän äiti hakkas meidän isää ja siinäkin tosiaan kaikkien sympatiat oli naisen puolella. Terveyskeskuksessa lääkäri naureskeli kun kävi tikkauttamassa selkäänsä johon äiti iski Fiskarsin sakset pystyyn. "Onpas teidän rouva villinä", totes lekuri.

Jos hätäkeskuspäivystäjä ei ollut ottanut tilannetta todesta niin mitä tapahtuisi kun mies soittaisi hätäkeskukseen esim. "matti täällä hei, mun vaimo meinaa lyödä mua keittiöveitsellä, lähettäkää apua" ja hk-päivystäjä vastaa "häh, annatsä naisen lyödä sua?" ja "kumpi teistä on isompi" ym. Vois kuitenkin olla, että soittaja kuolee veitseniskuun ennen kuin apua edes tajutaan lähettää... outoa porukkaa hätäkeskuksessa töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja suski:
Alkuperäinen kirjoittaja Ceres:
Sietäisi saada potkut!

Kyseessä on poliisi, jonka työhön kuuluu varmaan muutakin kuin hätäkeskuspäivystys. Tuskin tekee sitä työtä vähään aikaan...

Jaa no sitten en jotenkin ihmettele tota käyttäytymistä. :D :ashamed: Just meinasin kirjoittaa, että perheväkivaltatilanteissa olen aina saanut hätäkeskuksesta asiallista palvelua ja apua, poliisilta sen sijaan en.

Yhteistyössä