Hassuja kysymyksiä Marokosta, tietäisikö joku? :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hassan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hassan

Vieras
Onko paikalla marokon kulttuuria ja tapoja tuntevia, mulla olisi pikkasen kysymyksiä johon olen vailla vastausta:

-miten he tervehtii? siis halaako ja antelee ilmasuukkoja, kun minä jäyhä suomalainen meinaan vaan kätellä?

-käyttävätkö sisällä kenkiä?

-onko perheillä ihan tälläset vessat kuin meillä, ei reikiä lattioissa? :D

-mitä olisi hyvä viedä perheelle tuliaisiksi?

-onko siellä jotenkin pulaa veestä, kehtaanko olla suihkussa niinkuin täälläkin vai koitanki olla nopee ku elohopee? :)

-miten mä tarjoudun auttamaan kotihommissa, olettaako ne mun tekevän mitä? Siis tottakai haluan mutten tahdo loukata..

-miten muhun suhtaudutaan, kun kävelen paikallisen miehen kanssa kaupungilla kaverina, kattooko joku kieroon?

-voiko vesijohtovetta juoda?

Kertokaa mulle kaikkea mahdollista, jooko :) Olen menossa ensi kuussa vierailemaan perheeseen, joka asuu paikassa nimeltä Oujda, tietääkö joku siitä jotain? Jännittää :)

Yhden perheen tunnen & olen kyläillyt heillä. Sen pohjalta:

-miten he tervehtii? siis halaako ja antelee ilmasuukkoja, kun minä jäyhä suomalainen meinaan vaan kätellä?
Jos olette tuttuja, niin ovat läheisempiä kuin suomalaiset. Halasivat lämpimästi.

-käyttävätkö sisällä kenkiä?
Kyllä, ainakin missä minä olen käynyt kylässä.

-onko perheillä ihan tälläset vessat kuin meillä, ei reikiä lattioissa? :D
On, jos asuvat kaupungissa / kunnon talossa. Reikävessoja on paikoin kyllä tullut vastaan....

-mitä olisi hyvä viedä perheelle tuliaisiksi?
Minä vein Mauri Kunnaksen kirjoja ranskaksi käännettynä. (Perhe puhui ranskaa yhtenä kielenään).

-onko siellä jotenkin pulaa veestä, kehtaanko olla suihkussa niinkuin täälläkin vai koitanki olla nopee ku elohopee? :)
Yritä olla nopee, vettä ei ole liikaa, ja lämpimästä vedestä joutuvat maksamaan erikseen.

-miten mä tarjoudun auttamaan kotihommissa, olettaako ne mun tekevän mitä? Siis tottakai haluan mutten tahdo loukata..
Oletko ihan tutuille menossa? millaiseen paikkaan? Voinet kysyä, että "voinko olla avuksi?". Älä ala itse mitään tekemään, ovat tosi vieraanvaraisia, kuin karjalaiset. :D

-miten muhun suhtaudutaan, kun kävelen paikallisen miehen kanssa kaupungilla kaverina, kattooko joku kieroon?
Jaa-a. Riippuu miten kävelette? :)

-voiko vesijohtovetta juoda?
Ei.

Viimeksi muokattu:
Siis en tunne tästä perheestä kuin keskimmäisen pojan, siellä asuu isä.äiti, 2 poikaa ja nuorin tytär.

Poika puhuu ainakin ranskaa ja englantia, tiiä muista sitten.. Jos oikein muistan niin perheen isä olisi asunut ja työskennellyt ranskassa aikanaan..

Voihan jaiks, jännittää kamalasti, mä annan varmaan kamalan kuvan suomalaisista :D

Perhe ei ilmeisesti ole varakas, asuvat jossain pienessä kylässä Oujdan vieressä. Mutta ihan kiva koti niillä on, keittiön perusteella :D Se onkin ainut mistä olen kuvia nähnyt.

Niin ja mistään sukupuolisesta kanssakäymisestä ei ole kyse, ihan ystävä pohjalta :)

Kiva ois vielä kuulla jos joku osais jotain kertoa tuosta Oujdasta, kun netistä ei suomeksi löydy oikein mitään?

"Perhe ei ilmeisesti ole varakas, asuvat jossain pienessä kylässä Oujdan vieressä. Mutta ihan kiva koti niillä on, keittiön perusteella Se onkin ainut mistä olen kuvia nähnyt. "

Jos se kuva nyt sitten on perheen omasta keittiöstä otettu. ;)

Sinuna varaisin huoneen hotellista ja vierailisin noin tuoreen tuttavuuden kotona päiväselti. Jos jokin menee "pieleen", on sinulla joku tukikohta ja turva hotellin henkilökunnasta. Onhan matkavakuutusasiat kunnossa?
Varaudu siihen, ettei perheellä ole suihkua ollenkaan. Eikä paljon muutakaan kattoa pään päällesi.

Kyllä se on heidän keittiönsä :D

Tottakai on vakuutukset, itseasiassa rokotuksetkin kunnossa, vaikkei marokkoon enää oikeastaan ees A-hepaa tarvitse.

En ole ottanut hotellia, mutta kaikessa vainoharhassani olen sen sijainnin ja hinnan katsonut valmiiksi. Kuin myös Rabatin Suomen suurlähetystön yhteystiedot : )

Ja kyllä seillä suihku on, ei he missään savimajassa asu, millä vuosituhannella sinä oikein elät :D :D ^^

Vara ei venettä kaada. Jotenkin vain kysymyksistäsi loistaa, että uskot marokkolaisen sadut ja tarinat täysillä. Totuus voi olla toisenlainen - valitettavasti! Riisu hyvä ystävä ne vaaleanpunaiset lasit ja matkusta turvallisesti. Ihan vakavasti suosittelen sen hotellin käyttöä ensimmäisella reissulla.
Ulkoministeriön matkustustiedote alkaa sanoin: "Yleisesti ottaen rauhallista. Liikenne suurin turvallisuusuhka. Terroritekojen riski. Kulttuurierot huomioitava."

Homoseksuaalisuutta ja avioliiton ulkopuolisia suhteita pidetään rikoksena. Käytännössä syytteeseen homoseksuaalisuudetsa tai avioliiton ulkopuolisesta suhteesta voi ulkomaalainen joutua lähinnä silloin, jos toinen osapuoli suhteessa on marokkolainen.

Tervehtivät poskipusuilla ja "Salam Aleikum" tervehdyksellä mihin vastataan "Aleikum Salam".

Sisällä käyttävät sandaaleja tai tossuja.

Marokossa ihan ökyrikkailla on modernit wc:t pönttöineen, muilla reiät lattiassa.

Suihkuista en muista yhtään. Me käytiin "hammamissa", eli se on sellainen jännä höyrysauna (missä istutaan lattialla alusvaatteet päällä :D)

Kannattaa tarjoutua auttamaan. Millä kielellä kommunikoit siellä? Ranskaahan lähes kaikki marokkolaiset osaa.

Jos olet suomalaisen näköinen ja kaupungissa missä ei paljon ole turisteja, saat varautua miesten katseisiin ja flirtteihin, vaikka kävelisit paikallisen.miehen kanssa.

ÄLÄ JUO VESIJOHTOVETTÄ! Ainoastaan pullovettä!

Ranskaa en osaa, joten englannilla ja suomella on selvittävä; tämä mies puhuu hyvää suomea ja voi tarvittaessa varmasti tulkata :D

En kehtaa udella heidän saniteetti tiloistaan sen tarkemmin, voi ei, mitenköhän tällänen pelkässä euroopassa matkustanut ummikko selviää??

Nuita miehiä mä pikkasen pelkään, olen kuullut juurikin tuosta huutelusta. Tämä mies varoittelikin jo jonkin verran, että ei kannata ottaa itseensä ja kannattaa olla katsomatta suoraan silmiin.

Minähän olen itse naimissa oleva, perheellinen nainen. Mies on ystävä, ei mahdollinen tuleva puoliso siis :D

[QUOTE="a p";24450521]Ranskaa en osaa, joten englannilla ja suomella on selvittävä; tämä mies puhuu hyvää suomea ja voi tarvittaessa varmasti tulkata :D

En kehtaa udella heidän saniteetti tiloistaan sen tarkemmin, voi ei, mitenköhän tällänen pelkässä euroopassa matkustanut ummikko selviää??

Nuita miehiä mä pikkasen pelkään, olen kuullut juurikin tuosta huutelusta. Tämä mies varoittelikin jo jonkin verran, että ei kannata ottaa itseensä ja kannattaa olla katsomatta suoraan silmiin.

Minähän olen itse naimissa oleva, perheellinen nainen. Mies on ystävä, ei mahdollinen tuleva puoliso siis :D[/QUOTE]

Joo, silmiin katsomista kannattaa välttää, koska se tulkitaan flirttinä ja silmänisku tai räpyttely tulkitaan suoraan sänktyn kutsuna. Eli kannattaa varoa ettei.mene roska silmään tms. :D

"Perhe ei ilmeisesti ole varakas, asuvat jossain pienessä kylässä Oujdan vieressä. Mutta ihan kiva koti niillä on, keittiön perusteella Se onkin ainut mistä olen kuvia nähnyt. "

Jos se kuva nyt sitten on perheen omasta keittiöstä otettu. ;)

Sinuna varaisin huoneen hotellista ja vierailisin noin tuoreen tuttavuuden kotona päiväselti. Jos jokin menee "pieleen", on sinulla joku tukikohta ja turva hotellin henkilökunnasta. Onhan matkavakuutusasiat kunnossa?
Varaudu siihen, ettei perheellä ole suihkua ollenkaan. Eikä paljon muutakaan kattoa pään päällesi.

Suuri peesi talle!!!!!! Ja huivi paahan jos meinaat kadulla kulkea.

[QUOTE="a p";24450394]Kyllä se on heidän keittiönsä :D

Tottakai on vakuutukset, itseasiassa rokotuksetkin kunnossa, vaikkei marokkoon enää oikeastaan ees A-hepaa tarvitse.

En ole ottanut hotellia, mutta kaikessa vainoharhassani olen sen sijainnin ja hinnan katsonut valmiiksi. Kuin myös Rabatin Suomen suurlähetystön yhteystiedot : )

Ja kyllä seillä suihku on, ei he missään savimajassa asu, millä vuosituhannella sinä oikein elät :D :D ^^[/QUOTE]

Milla vuosituhannella itse elat, suurin osa kylissa peseytyy ulkosalla :):):)

[QUOTE="a p";24450521]Ranskaa en osaa, joten englannilla ja suomella on selvittävä; tämä mies puhuu hyvää suomea ja voi tarvittaessa varmasti tulkata :D

Minähän olen itse naimissa oleva, perheellinen nainen. Mies on ystävä, ei mahdollinen tuleva puoliso siis :D[/QUOTE]

Varaudu sitten sellaiseenkin, etta suurkaupungissa asuvan miehesi laakari- ja asianajaja ystavatkin saattavat suhtautua sinuun kuin riistaan (kunnes haukut heidat kunnioittavasti lahes taydellisella arabiankielella maan alimpaan rakoon), nimim. kokemusta loytyy.

No ei todellakaan peseydyta pihassa; internetissä aikaansa viettävät varmasti ovat saaneet jo jonkinlaista muutakin edistysta :D

Tuli vielä mieleen, jos joku tietää, että saanko mä ajella sielläkin autoa? Joo, en tiiä en :D

No niin, joko joku Oujdan tietäjä olisi paikalla, ja sitten olisi taas muutama lisäkymyskin :D

-Syökö he sormin? Mua on jo peloteltu kuskus-perjantaista, mutta sormiani en samaan laariin tahtoisi laittaa, mutten olla epäkohteliaskaan.

-Onko heidän asunnoissaan yleensä ylimääräisiä huoneita, vai majoitunko olohuoneeseen, siis todennäköisyyksiä?

-MIKSI ulkomaalainen nainen ja marokkolainen mies yhdessä voisi aiheuttaa kysymyksiä poliisilta? Varsinkin kun mitään teerenpeliä ei ole.

Yhteistyössä