Hassu kysymys päiväkodista ja vaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Täällä kun lukee vaatefriikkien ja muotitietoisten mammojen juttuja lasten vaatteista niin tulee mieleen kaikenlaista kummaa. Eli kun meidän lapset muutaman kk päästä alkavat hoidon niin onko se ihan kauheaa ja noloa jos ovat siellä vaikka 2 päivää samoissa vaatteissa? Jos siis eivät ole pahemmin likaantuneet? Näin kotona nuo käyttävät välillä 4:kin päivää samoja vaatteita jos eivät kaada ruokaa suoraan syliinsä tms. Ei millään viitsisi pestä kerrankäytettyjä. Vai katsotaanko kieroon ja nauretaan selän takana jos en vaihda uusia joka päivä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä mennään samoilla vaatteilla 2-3 päivää. Tietty vaihdetaan, jos ovat likaantuneet. Sukat ja pikkarit vaihdetaan päivittäin.

Meillä ihan sama juttu. Sukat ja alusvaatteet vaihdetaan päivittäin, muut vaatteet sitten kun ovat näkyvästi likaantuneet. Minusta ei ole järkeä pestä vaatteita vain pesemisen vuoksi, jos eivät ole likaisia. Peseminen kuluttaa vaatetta, energiaa kuluu turhaan ja itsellekin koituu vain ylimääräistä työtä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rudebox:
Ja mietit tätä miksi? Mitä väliä mitä muut ajattelee?
Mä käytän samoja niin kauan kun ovat puhtaat - säästyy luontoa ja ei tarvii pestä koko ajan.

Ei kai sillä väliä olekaan. Mut jotenkin sitä näin lievästi huonolla itsetunnolla varustettuna haluaa sulautua joukkoon eikä ainakaan lasten takia ja kustannuksella joutua silmätikuksi tai leimautua "huonoksi äidiksi".

kyll meillä on kaksi päivää samat vaatteet, jos on pysyneet puhtaana. yleensä vaihdan kuites pikkuhousut ja sukat, mutta saattaa kyllä samoilla mennä sen kaksi vuorokautta.
aina iltaisin katson lapsille puhtaat vaatteet, mutta olen itse pitänyt että se kaksi päivää samoilla vaatteilla on maksimi meillä.
mies ei meillä ole niin tarkka vaatteista, jos hän yksin "joutuu" vaatteet lapsille laittamaan, niin silloin lapsilla saattaa olla päällään melkein minkänäköiset vaatteet tahansa :)

Itse päiväkodissa työskentelevänä en niin kiinnitä siihen huomiota, jos lapsella on pari päivää samat vaatteet jos ovat kuitenkin puhtaat, mutta silloin laittaa ihmetyttämään jos lapsi kulkee koko viikon samoissa vaatteissa, jotka alkaa jo hieman haiskahtaakin, mutta ovat edelleen tahrattomat.

Miksei lapselle laiteta suihkussa käynnin jälkeen puhtaita alusvaatteita, vaan ne käyteyt, vaikka mitään näkyviä tahroja ei housissa olisikaan?

No ei siihen ole sääntöä. Mä vaihdan yleensä alusvaatteet joka päivä, päälivaatteet joka toinen päivä. Yleensä kyllä nekin joka päivä.

Päiväkotiin merkittyjä vaatteita meillä oli varmaan 4-5 vaatekertaa, en jaksanut alkaa merkata kaikkia.

Vaihdan joka päivä kaikki lapseni vaatteet, kyllä ne aina sen verran sotkeutuu kuitenkin vaikkei nyt ruokaa syliin olisi kaatunutkaan. Onhan niissä paljon "näkymätöntäkin" likaa...pölyä, kuraa lattialta, lapsi saattaa pyyhkiä joskus räkää hihaansa vahingossa/ajattelemattomuuttaan samoin pissaa käydessään vessassa saattaa pyyhkäistä housuihin vain käsiä jne.

Kyllä normaaliin hygieeniaan kuuluu lapselle alu-sekä päällysvaatteet puhtaat päivittäin.

Meidän 3-vuotiaalla kyllä yleensä likaantuu paidat ja housutkin yhdessä päivässä niin, ettei toista päivää voisi pitää samoja. Varsinkin paidalta on hyvin luettavissa päiväkodin ruokalista päivittäin... Kyllä vaihdan lapselle kaikki vaatteet päivittäin ja hän käy myös suihkussa päivittäin -niinhän teen itsekin!

Vaihdan jojka päivä ja suosittelen samaa, jos sulla on alle 3v lapsia. Olen itse pkssa töissä ollut ja tosiaan muksut luutaa vaatteillansa vessan lattiaa joka on täynnä pissatahroja, kuolaa jne... Yök.

Alkuperäinen kirjoittaja Arew:
Meidän 3-vuotiaalla kyllä yleensä likaantuu paidat ja housutkin yhdessä päivässä niin, ettei toista päivää voisi pitää samoja. Varsinkin paidalta on hyvin luettavissa päiväkodin ruokalista päivittäin... Kyllä vaihdan lapselle kaikki vaatteet päivittäin ja hän käy myös suihkussa päivittäin -niinhän teen itsekin!

Peesi tähän. Itse päiväkodin työntekijänä en huomaa onko lapsella samat vaatteet useamman päivän jos ovat puhtaita, likaisiin tietty kiinnittää huomiota. Ja valitettavasti joidenkin lasten vaatteet haiskahtaa :x , varsinkin hanskat jos niitä ei pestä tarpeeksi usein.

Kunhan vaatteet on puhtaat ja säähän sopivat, nin kaik hyvin! Kyllähän se totta on, että myös päiväkotihenkilöstössä pesii sellaisia immeisiä, joilla on tarvetta arvostella lasten pukeutumista, mutta minun kokemuksen mukaan ovat harvassa. Eikä sinun sellaisia kannata miettiä. Ainahan arvostelijoita ja ihmettelijöitä riittää! Jos omasta mielestäsi toimit oikein -tässä tapauksessa vaatetuksen suhteen- niin elä mieti muiden mietteitä!

Ihan välikysymys, aiheen ohi, kun joku kirjoitti lapsensa käyvän joka päivä suihkussa. Minkä ikäinen lapsi? Miksi käy joka päivä suihkussa? Oma muksu vielä sen verran pieni, että en ole nähnyt joka päiväistä suihkuttelua tarpeelliseksi: alapesut ja kasvot ja kädet riittää. En muista itsekään käyneeni lapsena joka päivä suihkussa. Lapsi ei kuitenkaa hikoile ja haise samalla tavalla kuin aikuinen. Ihan vain mietintöjä ja mielenkiinnosta kyselen.

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Alkuperäinen kirjoittaja Arew:

Peesi tähän. Itse päiväkodin työntekijänä en huomaa onko lapsella samat vaatteet useamman päivän jos ovat puhtaita, likaisiin tietty kiinnittää huomiota. Ja valitettavasti joidenkin lasten vaatteet haiskahtaa :x , varsinkin hanskat jos niitä ei pestä tarpeeksi usein.

Jaa, taidanpa lähteä pesemään kintaita... :ashamed: Tosin nuo suprafill-kintaat haisee jo yhden päivän käytön jälkeen. Nurinpäin tuuletettuna ja kuivatettuna haju vähän laantuu, mutta taas kosteana kun nuuskaisee.... :X

Alkuperäinen kirjoittaja J:
Ihan välikysymys, aiheen ohi, kun joku kirjoitti lapsensa käyvän joka päivä suihkussa. Minkä ikäinen lapsi? Miksi käy joka päivä suihkussa? Oma muksu vielä sen verran pieni, että en ole nähnyt joka päiväistä suihkuttelua tarpeelliseksi: alapesut ja kasvot ja kädet riittää. En muista itsekään käyneeni lapsena joka päivä suihkussa. Lapsi ei kuitenkaa hikoile ja haise samalla tavalla kuin aikuinen. Ihan vain mietintöjä ja mielenkiinnosta kyselen.

Meillä joka päivä suihkuttelee poika 4 v. Atooppinen iho, siksi pesut päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Kyllä normaaliin hygieeniaan kuuluu lapselle alu-sekä päällysvaatteet puhtaat päivittäin.

Entä aikuiselle?
En minä farkkujani yhden päivän käytön jälkeen pese...

No sinä et varmaan pyyhikään räkää housuihisi tai konttaa pitkin vessanlattiaa pissasella lattialla. Kysymys oli siis lapsista, niin kuin kirjoituksessani mainitsinkin.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Entä aikuiselle?
En minä farkkujani yhden päivän käytön jälkeen pese...

No sinä et varmaan pyyhikään räkää housuihisi tai konttaa pitkin vessanlattiaa pissasella lattialla. Kysymys oli siis lapsista, niin kuin kirjoituksessani mainitsinkin.

No ei mun lapsetkaan niin tee :D, eikä räkäiset housut edes näytä puhtailta vaan nuhruisilta minun mielestäni.
En mä muksujenkaan farkkuja pese aina käytön jälkeen, tai esim. neuleita. Toki jos niissä on nuhrua tai tahroja, tai jos ne haisee...

Yhteistyössä