Harrastukset ovat kalliita :(

• Viestiketjun aloittaja kukkaro kevenee
  • Ensimmäinen viesti
kukkaro kevenee
Meillä 2 lasta, toinen musiikkiopistossa (310/syyslukukausi) ja toinen luistelee (260 e/syyslukukausi). Plus muu oheisverme (vaatteet, luistimet, soitin (tosin meillä oli jo piano ennestään).

Kuitenkin kallista lystiä... Ja nämä ei ole edes kalleimmat harrastukset, mitä voi olla.

ap
Meillä lapset ovat nuo itse valinneet, kokeilujen kautta. Kummallekin tarjottu monia eri lajeja niin liikunnasta kuin taiteista.

Ratsastus on myös kallis laji, meillä tuo 7-vuotias soittaja haluaisi sitäkin. Luistelussa tulee raja vastaan jo siinä, että sitä on aika pian enemmän kuin 1 x viikossa. On musiikkiakin, mutta luistelussa se tuli aiemmin.

Molemmat käyneet aikanaan mm. futiksessa, uimakoulussa, jumpassa, tanssissa, kuvataidekoulun lyhytkursseilla, ja jotain varmaan jäi poiskin.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saattaa sekin tulla kalliiksi, että ei ole niitä harrastuksia.. Sitten kun tarvitaan rahaa huumeisiin yms.
Justiinsa. Eli jos lapsella ei ole harrastuksia niin siitä tulee automaattisesti narkkari? Ei nää kyllä mitenkään poissulje toisiaan.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Saattaa sekin tulla kalliiksi, että ei ole niitä harrastuksia.. Sitten kun tarvitaan rahaa huumeisiin yms.
Justiinsa. Eli jos lapsella ei ole harrastuksia niin siitä tulee automaattisesti narkkari? Ei nää kyllä mitenkään poissulje toisiaan.
No mä en sillä noita lasten harrastuksia ole ajatellut :). Muistan kyllä lapsuudesta, että toinen mummo puhui aina, että on se hyvä, kun jatkat tuota musiikkiopistoa, niin pysyt poissa kadulta :). Se huvitti jo silloin. Vaihtoehdot ovatkin tasan että teinijuoppo-narkkari kadulla >< musiikkiopiston harrastaja :).

minä
Alkuperäinen kirjoittaja kukkaro kevenee:
Meillä 2 lasta, toinen musiikkiopistossa (310/syyslukukausi) ja toinen luistelee (260 e/syyslukukausi). Plus muu oheisverme (vaatteet, luistimet, soitin (tosin meillä oli jo piano ennestään).

Kuitenkin kallista lystiä... Ja nämä ei ole edes kalleimmat harrastukset, mitä voi olla.
Eikös luistelu ole ilmaista.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Luisteluseurassa luistelu ei ole.

minä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Onko pakko olla jossain seurassa.Kun menee ulkojäälle niin ei maksa mitään.

tipi
No, huh huh! Eikö pikemminkin niinpäin, että rikkaissa piireissä niitä huumeita käytetään kaveribailuissa... On rahaa millä mällätä niin pari hunttia sinne tänne ei merkkaa mitään.

Oikeasti, ei kyllä mitään tekemistä harrastusten kanssa noilla huumeilla.

ap

Ei ole mikään pakko, jos ei halua kehittyä taitoluistelussa.

Ei ole myöskään mikään pakko mennä musiikkiopistoon, pimputelkoon kotona.

ap

Ei ole mikään pakko, jos ei halua kehittyä taitoluistelussa.

Ei ole myöskään mikään pakko mennä musiikkiopistoon, pimputelkoon kotona.
Plus luistelu alkaa nyt viikon päästä ja sitä ulkojäätä saa odotella melko kauan vielä...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Maksaahan ne.
Sen takia meille ei mitään kymmentä lasta tulekaan. Saavat nämä kaksi harrastaa mitä tahtovat.
Niin, on se selvää, että meilläkin on varaa tarjota harrastukset 2-3:lle muttei kyllä millekään suurperheelle.

Plus kaikki muu, mitä lapsiin kuluu.

Mutta en mä alunperinkään halunnut mitään kymmentä lasta (tai edes yli kolmea). Joskus mietittiin kolmea, kaksi riitti kuitenkin.

vieras
Ap. meinaatko tai meinaako lapset itse et he vakavammin sitä musiikkia harrastaa? Siis oikein ammatiksi mahdollisesti tai aikovat opiskella musiikkipainotteisesti? Jos ihan vaan harrastuksena on, kannattaa tsekata esim. työväenopiston tarjonta. Itse olen aikoinaan sellaisessa harrastanut soittoa :) Tietenkään ei ole yhtä yksilöllistä, kivaa silti.

Noissa urheiluharrastuksissa on mielestäni se huono puoli, että se muuttuu kovin pian kovin vakavaksi. Aika monessa iän myötä harjoitusmäärä viikossa kasvaa. Enkä ole oikein noista seuroista kuullut, että olisi vaihtoehtoa niille, joille riittäis kerta viikkoon tunti tai kaks.

ap
Ap. meinaatko tai meinaako lapset itse et he vakavammin sitä musiikkia harrastaa? Siis oikein ammatiksi mahdollisesti tai aikovat opiskella musiikkipainotteisesti? Jos ihan vaan harrastuksena on, kannattaa tsekata esim. työväenopiston tarjonta. Itse olen aikoinaan sellaisessa harrastanut soittoa :) Tietenkään ei ole yhtä yksilöllistä, kivaa silti.

Noissa urheiluharrastuksissa on mielestäni se huono puoli, että se muuttuu kovin pian kovin vakavaksi. Aika monessa iän myötä harjoitusmäärä viikossa kasvaa. Enkä ole oikein noista seuroista kuullut, että olisi vaihtoehtoa niille, joille riittäis kerta viikkoon tunti tai kaks.
No en tiedä ihan ammatiksi, on niin pieni. Mutta kyllä se hyvin paljon kiinnostaa tuota soittajaa. Ja itse olen musiikkiopiston käynyt, en silti muusikko :). Tuo soittaja tähtää musiikkiluokalle.

Urheilu on kovin tiukkaa, jo 5-v luistelijalle ehdotettiin että menisi kehitysryhmään, jossa edetään nopeammin. Vaikeaa on tuota intoa ruveta sammuttelemaankaan. Ja ilmeisesti vuoden päästä, jos kehittyy hyvin, on jo 3 x viikossa...

Kumpikin saa lopettaa, kun ei enää halua itse. Tai harrastaa pienimuotoisemmin.

Luistella voi ihan ilmaatteeks talvisin, ei siihen mitään ohjattua tuntia tarvita. Miks lapset pitää aina laittaa johonki harrastuksiin? Eikö vanhempien kanssa liikuntaa harrastaminen riitä?

Rollolainen
judo ei ole kallista. judo maksaaa noin 200e/v jos on kaksi se on noin 300e( saa alennuksen) ja jos perheessä on 3 tai enemmän lajon harrastajaa vuosimaksu on 400e, ei kallista mielestäni. Judogeja saa 30-100, rippuen haluaako tavallisen vai kilpapuvun. Kilpailuihin ja leireihin ei ole pakko osallistua. Ei siis mitenkään kallis harrastus. ja jo 5v ylöspäin voi mmennä muksujudoon, enemmän leiikkiä, mutta joitkian judon perusoppeja siinäkin opetetaan. Normaalisti 9v alkaen on perusjudossa ikäraja, mutta jos on ollut muksujudossa saa aloittaa jo nuorempana

Harrastukset on kalliita, (omanikaan ei siitä halvimmasta päästä ole koskaan ollut, parhaimmillaan 600e/kk) mutta mielelläni tarjoan lapselleni mahdollisuuden harrastaa sitä mitä tahtoo. Vaikkakin äiti toivoo että se hevoskärpänen myös tyttöä puraisisi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Luistella voi ihan ilmaatteeks talvisin, ei siihen mitään ohjattua tuntia tarvita. Miks lapset pitää aina laittaa johonki harrastuksiin? Eikö vanhempien kanssa liikuntaa harrastaminen riitä?
No jospa lapsi vaikka itse haluaa harrastaa jotain? Jos lapsi haluaa harrastaa jotain sellaista liikuntaa, mitä ei voi koko perheen kesken harrastaa ilmaiseksi. Entä jos vanhempaa ei huvita luistella tuntitolkulla viikottain? Miksi harrastuksesta ei saisi maksaa? Mun mielestäni on ihan hyvä, että perheellä on yhteisiä harrastuksia, mutta on tärkeää, että jokaisella (ei tietenkään vielä ihan pikkulapsella) on myös omia harrastuksia.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja persvakoonasana:
Alkuperäinen kirjoittaja :
No jospa lapsi vaikka itse haluaa harrastaa jotain? Jos lapsi haluaa harrastaa jotain sellaista liikuntaa, mitä ei voi koko perheen kesken harrastaa ilmaiseksi. Entä jos vanhempaa ei huvita luistella tuntitolkulla viikottain? Miksi harrastuksesta ei saisi maksaa? Mun mielestäni on ihan hyvä, että perheellä on yhteisiä harrastuksia, mutta on tärkeää, että jokaisella (ei tietenkään vielä ihan pikkulapsella) on myös omia harrastuksia.
Plus ei mun taidoilla opetella edes taitoluistelun alkeita...

Yhteistyössä